Samu*, 16.2.2008 12:22:
---
No ohos, pitää tänne linkittää ihan toissijaisia, yksityiselämäni kuvia :D
Njoo, jos olisit siellä irc-galleriassa (tahi täällä blogeissani) yhtään enempää viitsinyt pyöriä, niin nuohan ovat RMJ:stä vuodelta 2007, semmoisesta ei-niin-perussetistä tempasta juhannusfestarit. Tällöin vuokrattu, tarpeeksi iso asuntoauto oli fiiliksen kannalta juuri se ykkönen, parempi kuin mikään hotelli, puhumattakaan teltoista. Se on muuten hauskaa kuinka karavaanarit morjenstelevat toisiaan teillä, tulee aivan sellainen jonkinlainen yhteenkuuluvuuden tunne ;)
Toinen karavaanari seikkailee lapissa, toinen raumalla ;-) Karavaanarius ei ole sen huonompi harrastus kuin autojen tuunaaminenkaan. Niiden harrastajat saavat niistä yleensä irti jotain.
Samu*, 16.2.2008 12:22:
Ihan tasan tarkkaan jos laitat vaikka nyt Tojotalla saman moottorin tila-auto Versoon ja RAV:iin, niinkuin onkin, ja ajetaan samanmittainen lenkki ympäri suur-Hässlingin ruuhkia, niin RAV/peruscitymaasturi syö enemmän kuin saman valmistajan farkku. Tämähän on ihan loogista jo katsomalla eri kulkuvälineiden ilmanvastuskerrointa, joka on tyypilliselle henkilöautolle jotain 0,25-0,35 väliltä, suuremman pään lukemien ollessa harvinaisia ja SUV -tyyppiselle kulkuneuvolle 0,35-0,45 välillä. Tiedätkö kuinka suuri osuus kulutuksesta normaalissa maantieajossa tulee auton otsapinta-alan mukaan seuraavasta ilmanvastuksesta?
Nopeuden kasvaessa kaksinkertaiseksi kasvaa ilmanvastus nelinkertaiseksi.
-Silloinhan ne erot vasta alkavatkin näkyä, kun lähdetään vetämään moottoritielenkki jollain farkulla sekä citymaasturilla.
Varsinkin mainitsemissasi arkielämän kuvioissa, nuo valmistajien lupaukset sekä laboratorio-olosuhteissa tehdyt kulutusmittaukset korreloivat vähintäänkin kehnosti tosielämän kanssa. Samoin on noiden ajotietokoneiden näytön vrt. todellinen kulutus -kanssa. Jos vähänkään on alaa seurannut, niin tietää tasantarkkaan noiden kahden asian olevan enemmän arkipäivää kuin yksittäisiä sattumia joillain harvoilla automerkeillä.
En kai ole vieläkään väittänyt katumaastureita ekologisiksi autoiksi, olen vain kyseenalaistanut mielestäni perusteettoman mollauksen autosegmenttiä kohtaan. Katumaasturi ei ole euroopassa mitenkään erityisen saastuttava automalli. Päinvastoin, dieselversioiden kulutus on hyvinkin pientä.
Tila-autoissa, farmareissa sekä katumaastureissa kulutus on samaa suuruusluokkaa, jolloin on mieletöntä poimia näistä kolmesta yksi mielivaltaisen vandalismin uhriksi. Sinä puhut nyt sellaisista kulutuksen eroista, jotka voidaan kuitata ajotavalla tai vähentämällä turhia ajoja. Lillukanvarsia.
Propaganda on vain tehnyt tehtävänsä ja katumaasturit mielletään liikkuviksi ekokatastrofeiksi.
On täyttä idiotismia luulla, että maailma pelastuu, jos katumaastureiden myynti saadaan pienemään tai loppumaan, jos samaan aikaan olisi
paljon fiksumpaa ostaa saman verran kuluttava farkku tai tila-auto. Autoilua pitää vähentää kaikkialla ja kaikenäköisillä malleilla.
Samu*, 16.2.2008 12:22:
Vielä pitää tarttua tuohon nelivetoon kun sitä niin kärkkäästi puolustat. Kerro kuinka monena päivänä tänä "talvena" sitä nelivetoa on ihan oikeasti tarvittu? Ei sillä, etteikö se auttaisi jos vähän lunta tulee, mutta oikeasti tarvittu täällä suur-Helsingin alueella? Noita päiviä on varmasti yhden käden sormilla laskettava määrä, silti se vetoakselisto pyörii siellä iloisesti, mutta turhaan mukana ne loput 350+ päivää vuodesta lisäten bensankulutusta.
Tästä ei ole kertaakaan ollut kyse. Olen alusta asti myöntänyt nelivedon olevan henkilökohtainen mieltymys ja mukavuudenhaluinen valinta. Nelivetoa on mukava ajaa, sillä on hyvä vetää vaunua ja se on turvallisempi huonoilla keleillä. Katumaasturi oli oiva valinta sen takia, että nelivedon saamiseksi ei tarvinnut pulittaa huomattavia summia rahaa.
Kulutuskritiikkiisi olen jo vastannut toisaalla.
Samu*, 16.2.2008 12:22:
Entäpä autoharrastamisen disauttelusi? Se on kaksi aivan eri asiaa harrastaa jotain, kuin vain huvikseen autotehtaiden luomien mielikuvien perusteella ostaa auto X, jonka ominaisuuksille suurimmalla osalla niiden omistajista ei ole mitään todellista käyttöä kuin parina hassuna päivänä kun tulee lunta.
Ja autoharrastajat eivät ajele millään silloin kun eivät ajele tuunauksen kohteellaan? Heillä ei ole käyttöautoa harrasteauton lisäksi?
Olen sitäpaitsi koko ajan sanonut katumaasturin olleen henkilökohtainen valinta, jonka perusteena oli harrastus sekä mukavuudenhalu. Neliveto ja hyvä näkyvyys eivät ole mielikuvia vaan ominaisuuksia.
Samu*, 16.2.2008 12:22:
Ajella sillä sitten sen 5 vuotta ja vaihtaa uuteen, se jos mikä on silkkaa luonnonvarojen tuhlausta. Ja kyllä, tarkoitan nimenomaan näitä arkipäivän citymaastureita. Tämä keskustelu on lähtenyt aivan liiaksi kääntymään mariginaali-ilmiöihin, joiksi voi lukea esim. karavaanarit ja heppaihmiset.
:-) Aika hyviä oletuksia. Sanoin jo aiemmin, että edellinen automme oli perheellä 15 vuotta ja niin tulee olemaan tämäkin. Minulla ei ole mitään tarvetta vaihtaa autoa tiheämpään.
Samu*, 16.2.2008 12:22:
---
Näen metsän puilta, näetkö sinä? Jos sinisilmäisesti uskot (ja vetoat) autotehtaiden ilmoittamia EU yhdistetty -lukemia tahi sitä ajotietokoneesi näyttöä.. Tällöin sitä on aika turhaa alkaa jankkaamaan asioista ihmisen kanssa, joka ei muusta tiedä tahi siihen usko, kun ei ole esittää tilastoja. Sanon jo toistamiseen tänne kirjoittamani faktan; autotehtaiden lukemiin ei päästä arkipäivän normaalissa ajamisessa eikä ajotietokone näytä todellista kulutusta oikein kuin aivan promillemäärissä autoista. Oletko ikinä seurannut minkään omistamasi auton kulutusta ihan ajopäiväkirjalla?
En ole kävelevä VTT. Jos auton ostaja ei voi luottaa tehtaan antamiin lukemiin ja auton tietokoneeseen edes jonkin vertaa, onko meitä kusetettu? Ajopäiväkirjaa en pidä, mutta nollaan matkamittarin jokaisen tankkauksen yhteydessä ja viiden vuoden aikana on aika tarkasti 45 litraa vienyt 450-500 kilometria. Siinä on minulle riittävästi empiirisiä todisteita.
Samu*, 16.2.2008 12:22:
--- Tiedätkö mitä, en vain yksinkertaisesti jaksa penkoa noita esittämiäni väitteitä netistä, tiedän hyvinkin mistä tänne kirjoittelen, olen seurannut autoalan kehittymistä erinäisten lähteiden kautta (ei, ei iltapäivälehtien roskaautopalstat..) kohta parikymmentä vuotta.
:D ja sinua pitäisi siis vain
uskoa.
Samu*, 16.2.2008 12:22:
---
Aivan turhaa vaivaa siihen nähden, miten mariginaalisen huomion sille täällä random -keskustelupalstalla saa. Tuleppa lueskelemaan aikasi kuluksi jonkin asiansa tuntevan autolehden, vaikkapa Tuulilasin, keskustelupalstoja. Muun muassa nämä täysin samat asiat on käyty siellä tuhanteen ja sataan kertaan lävitse vaikka millaisten faktojen ja käppyröiden, sekä asiansa tasavarmasti tietävien ihmisten kera.
:D viittaus tuntemattomiin auktoriteetteihin, paras peruste ikinä. Auton kulutus ei kasva, väitti autotohtori millä tahansa foorumilla ihan mitä tahansa. Autoilu on luonnolle ongelma niin kauan kunnes keksitään päästötön ja liikuteltava energialähde.