JussiS, 30.1.2008 11:17:
Hesarin journalistinen laatu on nimittäin tippunut lähivuosina dramaattisesti. Pelottavaa sinänsä, että kyseessä on maan ykköslehti.
Ensin pitää sanoa, että kyllä - olen samaa mieltä kanssasi. Sekä siitä että journalistinen laatu on tippunut huimasti, että kyseessä on maan ykköslehti.
Toivottavasti ei mennä samaan tilanteeseen kuin esimerkiksi Briteissä, jossa juorulehti (Sun) on maan ykkösuutislehti.
Hetkinen. Miten The Sun on Brittien ykkösuutislehti? Vaikkakin The Sunilla on ylivoimaisesti suurin levikki, ei se tarkoita että sitä pitäisi pitää ykkösUUTISlehtenä. Itseasiassa Brittien ykkösuutislehti ("newspaper of record") on edelleen saman julkaisijan (News Corp) The Times. The Sun on niin täynnä tissikuvia, ettei tyhminkään duunari kuvittele sen olevan uutislehti. Suurinta osaa yleisöstä ei vaan näemmä kiinnosta ostaa UUTISlehteä, vaan haluavat ennemmin lukea juoruja.
Television puolelta muuten Suomen ykkösuutisiksi muuten arvotettiin hetki sitten tulleen tutkimuksen mukaan MTV "Suomen FOX" 3:n uutiset. Oikeastaan ainoa uutiskanava, jota voidaan enää pitää puolueettomana ja arvostettuna (ainakin omasta mielestä) on YLE.
Tämäkin on shokeeraavaa. Ja yhdyn täysin mielipiteeseesi. MTV3:n strategiana näyttää olevan "kansan syvien rivien" tavoittaminen ja tämä näkyy latistettuna uutistarjontana joka koostuu lähinnä kansainvälisten uutisorganisaatioiden juttujen levittämisenä ja keskittyminen kotimaisiin skandaaleihin. YLE tuntuu olevan ainoa uutisorganisaatio, joka jaksaa lähettää toimittajia ulkomaille saadakseen tuoreen kuvan tapahtumista.
Tuo taas johtunee siitä että Hesari on lähtökohtaisestikin ollut ainoa puolueeton lehti, joka käsittelee koko maan uutisia (Uuden Suomen lakkauttamisen jälkeen).
Hetkinen. Erkkomedia (SanomaWSOY) on kaukana puolueettomasta uutisoinnista. HS:llä on ollut vahva pro-EU ja pro-NATO kanta, jonka se on ilmoittanut ihan julkisestikin. Se ovatko kannat yhteneväisiä sinun tai minun mielipiteideni kanssa ei tee niistä puolueettomia :)
Muistuttaisin kans et Uusi Suomi oli kokoomuksen pää-äänenkannattaja vuoteen 1976, ja sen jälkeen "riippumaton porvarillinen lehti", mikä mun mielestä asettaa sen kokoomuksen ja keskustan väliin. Jälleen kerran ko puolueiden kannat saattaa olla lähellä sun tai mun kantoja, muttei todellakaan puolueettomia.
Mikäs lehti sitten on puolueeton? Suomesta sellaista ei tahdo oikein löytyä. Meillä lehtien omistajuus ja politiikasta kirjoittaminen on automaattisesti johtanut johonkin puolueyhteyksiin. Maailmalta sellaisia löytyy kylläkin; esimerkkini The Times, vaikka onkin Murdochin omistama, kirjoittaa äärimmäisen varovasti mielipideasioista.
Tuntuukin siltä, että muualla journalistiseen etiikkaan kuuluu asioiden raportointi niin kuin ne tapahtuivat, ilman toimittajan väritystä. Suomessa taas toimittajat pyrkivät tekemään mahdollisimman värittyneen ja spekulatiivisen jutun aiheesta kuin aiheesta - tyyli joka sopii hyvin iltapäivä/törkylehdistöön, muttei ole paikallaan UUTISlehdessä.
Itse olen siirtynyt lukemaan The Independentiä, joka siis ihan rehellisesti kirjoittaa liberaalisesta näkökulmasta asioita. Puolueettoman kuvan saan BBC:n nettiuutisista.