JussiS, 30.1.2008 11:17:
Hesarin journalistinen laatu on nimittäin tippunut lähivuosina dramaattisesti.
En itsekään ole tilannut noin 10 vuoteen muuta kuin sunnuntai-Hesarin enkä nyt enää sitäkään, verkkolehtien lukija kun olen, mutta miten muuten kuin näppituntumalla perustelisit väitteesi?
Toi maajussiuutinen kuvastaa yhtenä (myös mun mielestä poikkeuksellisen vahvana) esimerkkinä sitä, miten Suomessa mediat kaupallistuvat yhä enemmän. Jopa Yle TV1, jonka ei tarvitse myydä irtonumeroita eikä "yleisöjä mainostajille", kun joka vuosi saapuvat lupamaksukorotukset takaavat rahoituksen, on lähtenyt yleisökilpaan kaikenlaisilla kuolevien tosi-tv-sarjoilla. Vain joku Oho, Seiska ja Iltalehti alkavat olla kaupallistumisen lakipisteessä, mutta muut Suomessa seuraavat perässä.
Loppupeleissä kyse on siitä, miten "journalistinen laatu" määritellään. Onko oikein, että uutisia kirjoitetaan tai tv-kuvataan vain valtion- ja kunnallishallinnosta, ay-liikkeestä, Nokian osakkeesta ja luonnonkatastrofeista, kuten Ylellä? Vai onko sinusta ok, että myös yksityisten ihmisten elämää seurataan? Kumpi vaikuttaa sinun ja minun elämään enemmän, joku kuntien yhdistyminen Juupajoella vai ne maataloustuet, joita myös tv:n maajusseille maksetaan sun ja mun verovaroista
Ja miksi maajusseja ja tanssivia tähtiä Hesarin netissä paheksutaan, mutta Kimi Räikkönen saa ajaa ympyrää ja joku samppalajunen hypätä jotain vitun yhdistettyä samoilla sivuilla, ilman että kukaan älähtää?
Kyllä uutiskriteerit on jänniä.