Asiat jotka mielestäsi kuuluvat yleissivistykseen

97 posts, 5 pages, 30,119 views

Takyon

Posts: 2,945

#61 • • Takyon Möwkö

anniharha, 7.1.2008 16:43:
-Suomi on maa, jossa on muitakin kaupunkeja kuin Helsinki.



Siis eiks tää ookkaan Suomen virallinen kartta?

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

anniharha

Posts: 1,937

#62 • • anniharha

Takyon, 7.1.2008 19:39:
Siis eiks tää ookkaan Suomen virallinen kartta?



Heei, kaupungithan menee suunnilleen oikeassa järjestyksessä eteläisimmästä pohjoisimpaan! *aplodit*

--
and though my words could save the world they never come out right

duvin

Posts: 582

#63 • • duvin Jay v/d Veen

pupuankka, 7.1.2008 18:18:
...tai tietää milloin solmittiin Pähkinäsaaren rauha...



1323!

Mä en tajuu miten mä voin muistaa ton... :)
tiiplis

Posts: 1,043

#64 • • tiiplis also available in sober

Zapa, 7.1.2008 18:12:
---
henkka, 7.1.2008 17:06:
---
Zapa,
--- clips --- äpärähän siitä tulee jos ei kasteta" --- clips ---



Aivan pakko saivarrella: äpärä on avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi eikä kastaminen vaikuta äpäryyteen millään tavalla. Tarkoittanet varmaan pakanaa *vink*

En tiedä kuuluuko tämän eron ymmärtäminen yleissivistykseen.

--
italia litania nainati lailati

Jussi Soro

Posts: 6,385

#65 • • Jussi Soro choon!
Jos noin niinkuin yleisesti pitäisi ajatella, niin kyllä lähes kaikki ala-asteella opetetut asiat pitäisi aikuisiällä osata. Tuon toisen topikin innoittamana olen tehnyt jonkun verran tutkimusta noista viikkojen määrästä, ja olen peloissani ihmisten tietotasosta. Noin 30% karkeasti arvioiden ei osaa varmaksi sanoa paljonko niitä on.
Freja

Posts: 8,774

#67 • • Freja Sihteeri
Verbien, adjektiivien ja substantiivien erottaminen toisistaan. Kertolaskutaulukko 2-10.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Zapa

Posts: 1,393

#68 • • Zapa Mr Wrangler

tiiplis, 7.1.2008 20:38:
---
Zapa, 7.1.2008 18:12:
---
henkka, 7.1.2008 17:06:
---
Zapa,
--- clips --- äpärähän siitä tulee jos ei kasteta" --- clips ---

---


Aivan pakko saivarrella: äpärä on avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi eikä kastaminen vaikuta äpäryyteen millään tavalla. Tarkoittanet varmaan pakanaa *vink*

En tiedä kuuluuko tämän eron ymmärtäminen yleissivistykseen.



Oh you got me :) Idea tuli varmaan selville.

Sanoisin, että käytöstavat kuuluvat isona osana yleissivistykseen. Ihan noin niinkuin perusjuttuja jotka tuntuvat olevan kadoksissa aika monelta tämän päivän nuorelta aikuiselta. ie. ruokailutavat, kohteliaisuus, kiitos-anteeksi-ole hyvä, vanhempien ihmisten kunnioitus jne
asdf

Posts: 3,155

#69 • • asdf

Jutu, 7.1.2008 19:15:
-Ja kuten joku aiemminkin sanoi, niin kyllä mun mielestä olisi hyvä tietää jotakin uskonnoista ja eri maiden kulttuureista. Maassa maan tavalla, right? ;)



Täs on kyl hyvä pointti. Useastihan joku henkilö/kansa leimataan sivistymättömiksi, jos ei tunneta "sääntöjä" miten muissa maissa tulee käyttäytyä tai ei ees vaivaudu ottamaan selvää. Arvostan ite samaa niissä, ketkä Suomeen matkustaa (esim. että pitää suomalaisille - ja varsinkin mulle - tärkeän metrin turvavälin tullessaan juttelemaan :P).
Tarsu

Posts: 2,449

#70 • • Tarsu

Avernian, 7.1.2008 18:52:
---
anniharha, 7.1.2008 16:43:
-Suomi on maa, jossa on muitakin kaupunkeja kuin Helsinki.
---


Paskapuhetta ;)


Jutu, -englanti ja ruotsi tietenkin kuuluu yleissivistykseen, näin kun Suomessa kerran ollaan. Tosin, mä alan olemaan kohta sen kannalla, että myös venäjä kuuluisi noiden kahden rinnalle.



juoskaa nyt metsään :D

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

W_Gekko

Posts: 146

#71 • • W_Gekko
Tietää ettei kaikki klubbaajat käytä nappeja :O Tää tais kyllä mennä enemmän stereotypioiden puolelle : /

--
O.o

Avatar
#72 • • niomic Guest
Paljon on maantietoa, poliittisia rakenteita ja historiaa. Pari on maininnut luonnontieteet about ohimennen.

Olisi hienoa mikäli tallaaja ymmärtäisi hieman myös:

- fysiikasta esim. vipuvarsi, (lähtö)kitka, termodynamiikan alkeet käytännössä

- suuruusluokista / mittasuhteista - ylipäätänsä tarpeeksi sisäisiä malleja, että osaa pääosin arvioida onko jokin esitetty luku / arvo sielläpäinkään

- hetken tauon arvokkuudesta - Suu kiinni. Ajattele. Onko ajatus järkevä / looginen? Jos on, puhu, jos ei aloita alusta tai unohda koko juttu. Tämä liittyy yhtä paljon yleisiin tapoihin kuin kätteleminen ja varsinkin jos voit kelauksen jälkeen hylätä ajatuksen huonona, olet jo pitkällä :) Small talk voi tosin kärsiä jos ei oo terävin veitsi lootassa :F

- empatiasta / toisen kenkiin sujahtamisesta - Vaikka kokisit, että joku on väärässä tai alempiarvoinen jollain asteikolla, voit kuitenkin tehdä itsellesi palveluksen ja katsoa asiaa heidän perspektiivistään ja jopa yrittää (mielessäsi) puolustella heidän näkemystään. Näin opit itsekin näkemään asiat monesta näkökulmasta ja opit ymmärtämään ettei näkökulmia voi tai edes tarvitse välttämättä asettaa arvojärjestykseen. Tämä auttaa myös tavallaan kuuntelemaan paremmin. Vaikka vieläkin odottaisit omaa puheenvuoroasi, niin käsittelemällä asiaa toisen näkökulmasta, olet jo oikeastaan aika hyvä kuuntelija. Kannattaa kuitenkin varoa, ettet käy koko dialogia päässäsi :p

Eipä nyt muuta täällä mainitsematonta tullut mieleen. En yleisesti tue koko yleissivistyksen aatetta, koska mikään muukaan elämässämme ei ole yleisesti samaa, niin miksi sivistys olisi. Ennemminkin näen asian eri sosiaalisten ryhmien sivistystasona. Tämän aatteen kautta toki päästään lopulta myös maailmankattavaan sivistystasovaateeseen, mutta siinä vaiheessa yhteistä on enää niin vähän että tasoksi voisi sanoa jo yksimielisyyden siitä että olemme ihmisiä. Pienryhmätasolla sivistysvaateet voivat varsinkin tiettyjen osa-alueiden suhteen olla erittäin kovat.
RiD

Posts: 2,817

#73 • • RiD Nukemi
perseseksi,

--
*super* *possu*

crissy

Posts: 1,958

#74 • • crissy

kimmø, 7.1.2008 17:32:
---
sapeli, 7.1.2008 17:18:
Esimerkkejä asioista joita EN pidä osana yleissivistystä:
- ruotsinkieli

---





kyl mä ny enemmin ruotsia opiskelisin ku venäjää... On sitten hippasen hankalampi kieli opetella..
Worin

Posts: 526

#75 • • Worin

T-mu, 7.1.2008 17:06:
http://www.tkukoulu.fi/~wa/yleistieto/tietovisa.htm

Peruskoulujuttuja... ei mitenkään vaikeita mutta yleissivistystä.
Omat tietoni oli 70-80% luokkaa joka aihealueella.



44% kulttuuriosuudesta. Se on helmi kun musiikkikulttuurin "sivistys" koskee aina classista musaa, jota en koskaan ole kuullu livenä. Ei voi ymmärtää minkä takia siitä pitäs mitään tietää.
Avatar
#76 • • Norb Guest
Aloin todella pohtimaan tätä. Ehkä yleissivistys on niin osa arkipäivää, että sitä on vaikea lähtee luettelemaan *hmph* Tai sitten en ole vain törmännyt sellaiseen ihmiseen jolla se on todella vajaavainen.

- Tietää mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu/ mistä puhutaan
- Pysyy uuden tekniikan mukana edes jotenkin. (netti, matkapuh, dikibox..)
- Perus matikan hallinta. (ulkomailla kurssin vaihto, alennusmyynti ostot..)
- Uusien toimintatapojen omaksunta ja käyttö. (Ei tarvii kaivaa manuaalia esiin kun on netti)
- Kielitaito
Avatar
#77 • • opmdevil Guest

astaroth, 7.1.2008 17:24:
koulussa pitäisi opettaa vain kaksi asiaa:

a) kuinka saada seksiä
b) kuinka saada rahaa


---
A-E, 7.1.2008 17:07:
- tietokoneiden käyttö

---

tämä on kyllä allekirjoittaneella pahasti hakusessa, pakko myöntää. ois vaan pitäny pysyä koneen ääressä ala-asteen jälkeenkin



Tämähän nyt on todella yksinkertaista mutta pätee vain osaan populaatiosta.

Kuinka saada seksiä? Vastaus: Rahalla
Kuinka saada rahaa? Vastaus: Seksillä
Avatar
#78 • • opmdevil Guest
- Yleissivistystä pitäisi olla, että osaa laittaa kaverin luona käydessä ja levyjä hipelöitäessä sen CD-sinkun oikeinpäin siihen koteloon takaisin, eli niinpäin, että se teksti puoli on ulos ja musiikkipyoli sinne sisäänpäin.
- Yleissivistystä on myös se, että jos tulee kaverin luokse vieraaseen kaupunkiin kylään, niin opettelee sen kaupungin noin suunnilleen tai pitää karttaa mukanaan niin ei tarvitse sitten tulle baarissa häiritsemään vieraita ihmisiä, että "Voitko sä tulla näyttämään missä on Mannerheimintie kun mä olen täällä ekaakerta ja mun pitäisi mennä sinne nukkumaan ja mä en yhtään tiedä missä se on ja kaveri hävisi jonnekin eikä mulla ole kännykkää jolla soittaa...". Tuollainen pilaa aivan täydellisesti hyvin alkaneen viinanjuonti/murjotusillan.
Syntse

Posts: 1,652

#79 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ

opmdevil, 8.1.2008 13:09:
- Yleissivistystä pitäisi olla, että osaa laittaa kaverin luona käydessä ja levyjä hipelöitäessä sen CD-sinkun oikeinpäin siihen koteloon takaisin, eli niinpäin, että se teksti puoli on ulos ja musiikkipyoli sinne sisäänpäin.



Tuostahan varmaan saisi oman mielenkiintoisen aiheensa jo... Miksi näin? Että näkee sen sinkun kannen sieltä toiselta puolelta? Itse laitan niin että se musiikkipuoli on ulos sen takia että kun avaan sen niin se musapuoli ei oo siinä ensimmäisenä ottamassa damagea jos sattuu jotain tunaroimaan.
Neko

Posts: 943

#80 • • Neko No äläpä kerro enempää

Zapa, 7.1.2008 18:12:Ruotsin tilalle voitaisiin laittaa vaikka espanja, se olisi hyödyllisempää kuin ruotsi.


Totta, tai sitten venäjä tai saksa. Noh, eikös kohta venäjänkielisiä olekin Suomessa sen verran, että voivat hyvinkin vaatia samanlaista asemaa kuin ruotsinkieliset?