Asiat jotka mielestäsi kuuluvat yleissivistykseen

97 posts, 5 pages, 30,110 views

henkka

Posts: 4,973

#22 • • henkka

Zapa,
Paljon on ihmisiä jotka kuuluvat uskonkuntiin ihan sen takia, että esim. saavat mahd. kirkkohäät ja kastaa mahd. lapsensa. Silti ei tartte "uskoa".



No mutta eikö silloin olisi ihan mielekästä sivistää vähän itseään miksi haluaa ne kirkkohäät tai miksi kastaa lapsensa kirkossa?
A-E

Posts: 528

#23 • • A-E Detroit Techno Militia
- historia
- tietokoneiden käyttö

--
The true rebels always walk alone anyways...

-- Derrick May

Snaggo

Posts: 1,147

#24 • • Snaggo ;__;
Edes jonkinasteinen yhdyssanojen tuntemus *grr*

--
bojoing.

henkka

Posts: 4,973

#25 • • henkka

KooKie, Ja esimerkiksi netissä keskustellessa ton taidon omaaminen pelastaa aika monta muuta puutetta yleissivistyksessä. :D Itsehän olen joutunut mm. googlettamaan erilaisia erisnimiä vain todetakseni, että kyse on jostain ihan super-mega-suositusta bändistä, jonka kulta-aika sijoittui 80-luvun puoliväliin. ...Kun ei toi populäärikulttuuritietous ole mikään henk.koht. vahvuus.



Joo mut riittää että tiedät mikä Genesis oli ja tunnistat ainakin kaks kappaletta ;)
KooKie

Posts: 4,338

#26 • • KooKie aka. Petress Pan

henkka, 7.1.2008 17:10:

Joo mut riittää että tiedät mikä Genesis oli ja tunnistat ainakin kaks kappaletta ;)



Mulle on edistyksellistä, että tiedän jo, ettei se soita metallia. :DDD

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

sapeli

Posts: 11,768

#27 • • sapeli jokukukamikä?
Ihan mielenkiintoinen kysymys *hymy* Mua on aina hämännyt se kuinka tiedän itse jotain nippelitietoa (suurin osa opittua Aku Ankasta) ja sitten taas muut olettavan kaikkien tietävän asioita mitkä ovat minulle olleet ihan turhia.

Järkevää yleissivistystä:
- mantereet ja tärkeimmät maat sekä mieluusti niiden pääkaupungit
- oman maan yli 100,000 asukkaan kunnat
- kaikkien pääuskontojen pääpiirteet ja oman maan pääuskonnosta vähän enemmänkin
- pitää vähän tietää maailmanhistorian isoja nimiä (vuosiluvuista ei niin väliä)
- suunnilleen "mitä tapahtui milloinkin", eli historialliset aikakaudet oikeassa järjestyksessä
- luonnontieteiden perusteet
- englanninkieli
- oman kielen peruskielioppi (hui ku jännittää tuliko yhdyssanat oikein *tirsk*)
- että osaa tehdä basic ruokaa (ruskista jauheliha/kana, keitä pasta/riisit/perunat)
- yleisimmät nisäkkäät pitää osata tunnistaa

Toisin sanoen, ala-asteen pohjalta nämä pitäisi jo suunnilleen täyttyä, ja ainakin ylä-asteen pohjalta.

On paljonkin yksittäisiä juttuja mitä olettaisin kuuluvan yleissivistykseen mitä en nyt ala tähän listaamaan, ja on PALJON juttuja mitä korkeasti koulutetut pitävät yleissivistyksenä mutta minä en. Esimerkkejä asioista joita EN pidä osana yleissivistystä:
- oman maan alle 100,000 asukkaan kunnat
- kaikkien paitsi yleisimpien lintujen, kalojen, kukkien nimet ja tuntomerkit
- jokaisen maailman maan sijainti ja pääkaupunki
- vuosiluvut (sotien alkamiset ja loppumiset, historiallisten ihmisten syntymä- ja kuolemavuodet, jne)
- ruotsinkieli
- sivistyssanat joita ei näe tavallisessa puheessa
- sokeri ei ole kuiva aine leipoessa
- eri kansojen mytologiat

Tuossa alemmassa listassa on paljon asioita mitä varmasti moni pitää osana yleissivistystä, mutta rehellisesti sanottuna moni noista ei koskaan kosketa ihmistä - esim. sillä, tietääkö Helsinkiläinen missä Lahti sijaitsee, on loppujen lopuksi aika vähän merkitystä (jollei sinne lähde bileisiin *vink*). Se on myöskin pitkälti aika turhaa erottaako edes punatulkun talitiaisesta.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Avatar
#28 • • astaroth Guest
koulussa pitäisi opettaa vain kaksi asiaa:

a) kuinka saada seksiä
b) kuinka saada rahaa

A-E, 7.1.2008 17:07:
- tietokoneiden käyttö


tämä on kyllä allekirjoittaneella pahasti hakusessa, pakko myöntää. ois vaan pitäny pysyä koneen ääressä ala-asteen jälkeenkin
Ober

Posts: 587

#29 • • Ober Dog shit taco

astaroth, 7.1.2008 17:24:
koulussa pitäisi opettaa vain kaksi asiaa:

a) kuinka saada seksiä
b) kuinka saada rahaa




amen.
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#30 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv

sapeli, 7.1.2008 17:18:
Esimerkkejä asioista joita EN pidä osana yleissivistystä:
- ruotsinkieli



tiedän, että tämä nyt on vain mielidekysymys, mutta en voi
käsittää miksei ruotsinkieli muka kuuluisi yleissivistyksen kun
sitä kerta ihan peruskoulussakin joutuu aika paljo lukemaan...
ja onhan se yksi Suomen virallisista kielistä!

ja ei, en tarkoita, että kaikkien pitäisi osata sitä täysin sujuvasti
(en itsekää osaa tarpeeksi hyvin), mutta kyllä sitä nyt pitäisi mun
mielestä ainaki jotenki tajuta ja ehkä pystyä hiukan puhumaankin...

mutta onhan englanti käytännöllisempi (jne), mutta ei ruotsinkaan
niiin mahdottoman vaikeeta pitäisi olla :P

--
dasinoaisnvs

asdf

Posts: 3,155

#31 • • asdf

sapeli, 7.1.2008 17:18:
Mua on aina hämännyt se kuinka tiedän itse jotain nippelitietoa (suurin osa opittua Aku Ankasta)



Allekirjoitan saman, enkä ees puoliks vitsillä. Akkari on ihan hemmetin sivistävää luettavaa, josta varsinkin ala- ja yläasteen aikana opin paljon sivistyssanoja ynnä muuta hyödyllistä :P


(yleissivistykseen kuuluvia ja ei kuuluvia)

- ruotsinkieli



Tästä oon kyllä eri mieltä (kuten tossa totesitkin, että ihmiset pitävät eri asioita tärkeinä), mutta imo toisen virallisen kielen (jotenkin) osaaminen kuuluu jo yleissivistykseen ja varsinkin perusosaamiseen. En nyt väitä, että sujuvaa ruotsia pitäisi osata joka suomalaisen palpattaa - en itsekään lukeudu niihin ihmisiin - mutta mä ajattelin kyllä tehdä vähän töitä sen eteen että osaan sitten joskus tulevaisuudessa kertoa jotain itsestäni/työstäni/harrastuksistani yms. jollain tavalla sujuvasti. Emmä ruotsista pidä oikeastaan yhtään, mutta katson sen kuitenki hyödylliseksi osaamiseksi ja varsinkin suomalaisilla osaksi yleissivistystä.

Kaikki muu onkin varmaan tullu sanottua, mut myös yleisimpien sivistyssanojen osaaminen ja niiden käyttö oikeissa paikoissa on mun mielestä aika tärkeää.
plink

Posts: 1,405

#32 • • plink team paska
hyviä pointteja on tullut esille, mutta ainakaan pikalukemisella ei sattunut silmään mitään talouteen liittyviä asioita. talous on kuitenkin tärkein maailmanpolitiikkaan vaikuttava asia, joten itse peräänkuuluttaisin ehkä jopa astetta syvempääkin tuntemusta aihealueeseen osana yleissivistystä.

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

KooKie

Posts: 4,338

#33 • • KooKie aka. Petress Pan
Jos ymmärtää suurimman osan South Parkin vitseistä, omaa jo jonkin verran yleissivistystä. (Jos katsoo South Parkia, on sivistymätön moukka!)

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

Zeratul

Posts: 1,170

#34 • • Zeratul Captain miserable
Toi ruotsinkieli on kyl jännä juttu.
Jos käytän wikipediasta lainattua määritelmää: "Yleissivistyksellä on tarkoitettu sitä tieto- ja taitomäärää, joka kaikkien kansalaisten olisi hallittava voidakseen toimia ja vaikuttaa yhteiskunnassa." nii joudun kyl toteemaan etten tee koko kielellä kyllä hevonvitunhumppaakaan. Surullista sinällään, kun satun kyseistä kieltä äidinkielenäni puhumaan.

Tai no riippuu tiettyy siintä miten tossa ymmärtää sanan "vaikuttaa", mut ku en just ollu poliitikon uraa suunnitellu nii aika turha taito...

--
~ Somos feos apestamos y pero reinamos ~

Kon-tiki

Posts: 1,936

#35 • • Kon-tiki The Unsinkable

plink, 7.1.2008 17:40:
hyviä pointteja on tullut esille, mutta ainakaan pikalukemisella ei sattunut silmään mitään talouteen liittyviä asioita.



Kyllä. Vielä niitäkin ennen kandeis osata peruslaskutoimitukset ja kertotaulut 2-9. Vaikka kännyköissä on nykyisin laskimet, peruspäässälaskujen osaaminen auttaa ikäänkuin mieltämään numeroiden välisiä suhteita ja jos tulos tuntuu epävarmalta, sen voi sitten tarkistaa kännykästä. Prosenttilaskut samoin, mutta niitä osatakseen pitää ensin osata muodostaa yksinkertainen kertolaskuyhtälö, jotta näkee kuinka monta euroa se -75% ale sit onkaan.
Displacer

Posts: 1,828

#36 • • Displacer

T-mu, 7.1.2008 17:06:
http://www.tkukoulu.fi/~wa/yleistieto/tietovisa.htm

Peruskoulujuttuja... ei mitenkään vaikeita mutta yleissivistystä.
Omat tietoni oli 70-80% luokkaa joka aihealueella.



ihan mielenkiintoisia kyssäreitä. Tämä vähän hämäsi:

Afrikan mantereen asukkaista on valkoihoisia noin:

10 %
40 %
25 %
1 %

Taisin viimeisenä vasta vastata tuon oikean vastauksen.

joka on siis 40%, koska suurin osa on arabeja
KooKie

Posts: 4,338

#37 • • KooKie aka. Petress Pan

Displacer, 7.1.2008 18:04:
---
T-mu, 7.1.2008 17:06:
http://www.tkukoulu.fi/~wa/yleistieto/tietovisa.htm

Peruskoulujuttuja... ei mitenkään vaikeita mutta yleissivistystä.
Omat tietoni oli 70-80% luokkaa joka aihealueella.

---


ihan mielenkiintoisia kyssäreitä.



Naurettava kysymyksenasettelu:

Mikä on suurin ongelma ihmiselle aavikolla ?

Arabit
Kamelit
Naapurit
Vesi

Oikea vastaushan on siis (olevinaan) vesi. :D

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

Zapa

Posts: 1,393

#38 • • Edited Zapa Mr Wrangler

henkka, 7.1.2008 17:06:
---
Zapa,
Paljon on ihmisiä jotka kuuluvat uskonkuntiin ihan sen takia, että esim. saavat mahd. kirkkohäät ja kastaa mahd. lapsensa. Silti ei tartte "uskoa".

---


No mutta eikö silloin olisi ihan mielekästä sivistää vähän itseään miksi haluaa ne kirkkohäät tai miksi kastaa lapsensa kirkossa?



Varmaan joo, kuitenkin kirkkoon kuuluminen juuri em. asioiden vuoksi voi olla joillekin "status"-kysymys eikä se, mikä ajatus siinä uskonnossa on. Tyylin "en voisi ikinä mennä maistraatissa naimisiin, olen pienestä pitäen halunnut kirkkohäät". Tai "kyllä meidän Petteri kastetaan kirkossa, äpärähän siitä tulee jos ei kasteta" jne.

Toinen mikä jo mainittiinkin, on ruotsin kieli. En pidä sitä yleissivistykseen kuuluvana. Vaikka Suomi onkin kaksikielinen, ruotsin kieli on mielestäni varhaisjäänne historiasta joka pitäisi poistaa Suomen nykykouluista. En tee mitään kielellä jota voi puhua Ahvenanmaalla tai Ruotsissa (+Norjassa jollain tasolla). Ruotsin tilalle voitaisiin laittaa vaikka espanja, se olisi hyödyllisempää kuin ruotsi.
Displacer

Posts: 1,828

#39 • • Edited Displacer

KooKie, 7.1.2008 18:08:
---
Displacer, 7.1.2008 18:04:
---
T-mu, 7.1.2008 17:06:
http://www.tkukoulu.fi/~wa/yleistieto/tietovisa.htm

Peruskoulujuttuja... ei mitenkään vaikeita mutta yleissivistystä.
Omat tietoni oli 70-80% luokkaa joka aihealueella.

---


ihan mielenkiintoisia kyssäreitä.

---


Naurettava kysymyksenasettelu:



No eikä ollut ainoa tollanen, mutta silti: ihan mielenkiinnolla noita teki.

Itsellä parista ekasta jotain 80% ja parista vikasta vain jotain 66%

muoks:

6 Mikä on pintajännitys?

a) Se keino jolla puun kuori pysyy puussa.
b) Tapahtuma, jossa isä nousee merestä. Jännittää lihakset ja vetää vatsan sisään.
c) Ilmiö, jonka avulla pieni esine voi kellua ja joka tekee pisarasta pyöreän.

(vastaus ei ollut B :( )
pupuankka

Posts: 869

#40 • • pupuankka poly-wtf?!

KooKie, 7.1.2008 17:05:
---
pupuankka, 7.1.2008 16:49:
Esimerkiksi tiedonhaku netistä on nykyaikana jo ihan perustaito

---


Ja esimerkiksi netissä keskustellessa ton taidon omaaminen pelastaa aika monta muuta puutetta yleissivistyksessä. :D



My point exactly. Mä en välttämättä arvosta sitä että osaa luetella kaikki Yhdysvaltain presidentit aikajärjestyksessä tai tietää milloin solmittiin Pähkinäsaaren rauha, mut mun mielestäni on yleissivistystä osata ottaa noi asiat selville esim. googlella. Tietty muistaen sen kuuluisan medialukutaidon kans.

Sen sijaan sellasta en arvosta yhtään et asenne on: no mä nyt en tiiä ja ei kiinnostakaan tietää, hv. Se ei oo mun mielestäni kiva asenne elämässä. *piis*