Syvällistä pohdintaa DJ / Live setin koostamisesta.

36 posts, 2 pages, 8,873 views

Pete Input

#21 • • Pete Input Asiantuntija

Loopy, 28.11.2007 18:20:
Kun soivaan sävellajiin sopii vaan tietyt sävellajit, rajautuu seuraavaksi soitettavien biisien määrä sopivaksi. Sen jälkeen onkin helppo valita levypakista biisi joka vie settiä haluamaani suuntaan.

Jos tuntuu että punainen lanka katkeaa edellistä kaavaa noudattaessa, unohtaa koko harmonisen miksauksen ja tekee nk. "perusvaihdon". Ei se ole sen kummempaa. *hymy*

Mulla oli mielessä toi asia niin, että soittaa sit kokoajan harmonisesti.
Toki multakin varmaan löytyis biisipareja joita olis kiva soittaa peräkkäin, mut se ei kuitenkaan ollu se juttu mitä ajoin takaa.

--
Input Sessions

anton fine

#22 • • anton fine myspace.com/finethedj
Ai mahtavaa kun dj:t ja "dj:t" jaksavat jauhaa tätä samaa juttua vuodesta toiseen saavuttamatta mitään rationaalista päätöstä eikä tyydytystä. Tämä on tavujen tuhlaamista!

Soittaminen on taidemuoto. Jos joku osaa selittää taidetta suorin viivoin ja ehkä ympyröin, niin be my guest, voisin jopa maksaa siitä. Se olisi yhtä samaa kun selittäisi miksi olemme täällä..
golem

#23 • • golem Golem

serotonot, 28.11.2007 18:00:
---
Pete Input, 28.11.2007 17:37:
---
thomas, 28.11.2007 17:28:

tässä tulevatkin apuun cd-soittimet jossa on MASTER TEMPO.. eli sävelkorkeus pysyy samana vaikka tempo muuttuu.

---

Aaah, joo... aivan.
Toi taitaa helpottaa asiaa jonkun verran.

---

ei helpota, se master tempo saa biisit kuulostamaan ihan kauheelta.

mut ku sitä biisiä pitchaa kumpaan suuntaan tahansa ni kyl sielt tulee vastaan sit seuraava puolisävelaskel. Pitää vaan tuntea levynsä, et pystyy tulee toimeen ton asian kanssa

Täysin samaa mieltä. Mä en tajua sitä, et miks esim. suuressa osassa MP3-miksausohjelmia (ainakin Atomix/Virtual DJ) on toi pitchin säilyttäminen vakiona. Yllättävää että kuinka vähän täytyy pitchiä tällöi n vääntää ennenku on soundi ihan ruvella, varsinkin jos BPM:ää nostaa ja pitchi säilyy samana.
darudevil

#24 • • darudevil Darude

Pete Input, 28.11.2007 18:34:
---
Loopy, 28.11.2007 18:20:
Jos tuntuu että punainen lanka katkeaa edellistä kaavaa noudattaessa, unohtaa koko harmonisen miksauksen ja tekee nk. "perusvaihdon". Ei se ole sen kummempaa. *hymy*
---
Mulla oli mielessä toi asia niin, että soittaa sit kokoajan harmonisesti.
Toki multakin varmaan löytyis biisipareja joita olis kiva soittaa peräkkäin, mut se ei kuitenkaan ollu se juttu mitä ajoin takaa.

Loopy, just noin, ei se NIIN uskonnollisen vakavaa ole se harmonikan soittaminen! ;)

Pete, aina ei tarvii, tai pysty, tai halua soittaa harmonisesti. Usein esim. yhden pykälän ylöspäin nosto (joka ei sointu soinnun päällä soundais hyvältä) pystyyn miksattuna (viimeisessä tahdissa tai biitissä A ulos B sisään) tuo lisää energian tuntua, koska mennään sävelkorkeudessa ylöspäin. Päinvastoin jos alaspäin. Sit tosta pitchaamisesta mulla on sellanen nyrkkisääntö, etten yleensä soita enempää kuin 2bpm eroavia biisejä. Silloin pitchaaminen kuulostaa vielä vain pieneltä flangerilta, muttei varsinaisesti kamalalta epätunelta. Eli esim. 132 Am -> 134 Am/Em/Dmolli toimii ihan jees. Ja muuten sellanen huomio, että olisko 85% tai enämpi ransehkosta musasta mollibiisejä, ei juurikaan tuu vastaan duurissa soitettavia biisejä. Master-tempo ON tarkoitettu auttamaan tossa, mutta aika karsee soundi vielä uusissakin soittimissa, ja lisäksi esim. CDJmk2:ssa biisi nykii, ilmeisesti koska se stretchaus ei osaa ottaa atakkeja huomioon, joten miksatessa kuulostaa siltä kuin joka toinen biitti menis ohi, vaikka tempo keskimäärin pysyy samana, ja sitten tekee mieli korjata ees taas koko ajan.

Ja vielä sellanenkin juttu, että ei toi harmoninen miksaaminen ole sen kummempi asia, olen aika satavarma, että kaikki me levyjä soittavat tavalla tai toisella haemme automaattisesti lättyjä jotka soivat hyvin yhdessä. Totta kai eri tyyleissä toi tarkoittaa vähän eri juttuja, eli jossain biittien kanssa kikkailu, efektointi, loop-toolien käyttö jne jne on se juttu, jossain taas harmonia, ja väittäisin, että keskimäärin mieluummin korva kuuntelee harmoniaa kuin riitasointuja.

En mä ole tääl paasaamassa, että kaikkien tarttis niin tehdä kuin minä, se on ihan oma asia miten soittaa ja mitä soittaa. Kummastuttaa vaan sellanen dumaus mihin joskus törmää... Ilmiselvästi kaikki ei tajua tota biisien etukäteen tsekkausta ja settien pohjan suunnittelua, mutta ei ainakaan mua ole sellaisilla lahjoilla paiskattu, että pystyisin ennustamaan levyn kannesta tai tiedoston nimestä lennosta, että sopiiko soivaan biisiin vai ei...
villelope

#25 • • villelope Lope of Lope & Kantola

darudevil, 28.11.2007 20:39:
---
Usein esim. yhden pykälän ylöspäin nosto (joka ei sointu soinnun päällä soundais hyvältä) pystyyn miksattuna (viimeisessä tahdissa tai biitissä A ulos B sisään) tuo lisää energian tuntua, koska mennään sävelkorkeudessa ylöspäin.

Puolisävelaskeleen nostot tuo tosiaan mukavasti energiaa settiin harmonian kannalta, mutta kaikkiin vaihtoihin tuo ei välttämättä sovi. Kuitenkin, puolisävelaskeleen nostot tekee välillä hyvää, niin pääsee soittamaan raitoja laajemmalta sävelalueelta - näin siis oman kokemuksen mukaan.

---
Sit tosta pitchaamisesta mulla on sellanen nyrkkisääntö, etten yleensä soita enempää kuin 2bpm eroavia biisejä. Silloin pitchaaminen kuulostaa vielä vain pieneltä flangerilta, muttei varsinaisesti kamalalta epätunelta.

Soitatko muuten master tempo päällä vai ilman?

Käytännössähän 2bpm nosto ei muuta sävellajia edes puolisävelaskeleen vertaa.

---
Ilmiselvästi kaikki ei tajua tota biisien etukäteen tsekkausta ja settien pohjan suunnittelua, mutta ei ainakaan mua ole sellaisilla lahjoilla paiskattu, että pystyisin ennustamaan levyn kannesta tai tiedoston nimestä lennosta, että sopiiko soivaan biisiin vai ei...

Mä oon itse kokenut harmonisesti soittamisen ja sävellajien etukäteen selvittämisen vanhaan perstuntumalla etenemiseen sloganilla:
"From intuition to preparation".

Ei se ole todellakaan yleisöltä pois, jos mä saan valittua seuraavan soitettavan biisin 30 sekunnissa tai alle entisen 120 sekunnin sijaan. Se säästetty aika mikä ennen meni levylaukun pläräämiseen voi nyt käyttää interaktioon yleisön kanssa - Olkoot se sitten yleisön lukua tai rokkistarameininkiä.
darudevil

#26 • • darudevil Darude

Loopy, 28.11.2007 20:57:
Soitatko muuten master tempo päällä vai ilman?

Käytännössähän 2bpm nosto ei muuta sävellajia edes puolisävelaskeleen vertaa.

Se säästetty aika mikä ennen meni levylaukun pläräämiseen voi nyt käyttää interaktioon yleisön kanssa - Olkoot se sitten yleisön lukua tai rokkistarameininkiä.

En käytä master tempoa, se ei kuulosta hyvältä. Siks toi +/- 2bpm, joka 130-140bpm välillä on 25sentin paikkeilla, ja ihan siedettävää mun korville.

Muist kuitenkin ottaa se bussilastillinen groupieita messiin setin jälkeen, ja duunaa niit kaikkii... ;)
Tarsu

#27 • • Tarsu
jos multa kysytään niin harmonikansoitto on erikseen.
mä tykkään kuunnella hyviä biisejä
ja mahdollisimman monta peräkkäin,
miksaus on toisarvoinen asia
(tärkeä tosin), näin siis keikoilla..

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

remotion

#28 • • Edited remotion nostatus guru
Millä tahansa BPM:llä 6% nostaa keystä seuraavaan, siis nollakohdan tietämillä, johtuen logaritmisyydestä., joten puoliväli näille menee 3% mut itsekin pyrin aina pitää biisin 0 - +2BPM välillä.
136-138 on muuten prosenteissa noin 1,5% ja 138-140 noin 1.45%, 140-142 n. 1,4% jne...
joten sillon olettaen et nuotit olis alunperin samassa vireessä, niin heittoa tulee siirryttäessä sen neljäsosa sävelaskelta juurikin, jos tämä tuntuu pahalta niin kannattaa kokeilla siirtymistä samalla toiseen sopivaan toiseen keyhin, tällöin epävireisyys ei kuulu niin paljoa.
Yleensähän materiaalin sopivuus muulta fiilikseltään ennemmin rajoittaa sitä että joudutaan siirtymään keystä seuraavaan, ja ainakin itse huomaa siinä vaihees et rupeaa kummasti illat pitenemään kun kyhää mixtapea*nauru*

Master Tempoa en käytä ikinä myöskään, jotenkin se timestrech pilaa aina, ja korjatessa vaihdot menee helpommin plörinäksi, kun on korva tottunut yhdistämään sen korjauksen siihen muuttuvaan äänen korkeuteen.
eewol

#29 • • eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP
Joo toi master tempon käyttäminen saa biisit kuulostaa suuremmalla pitchillä aika kuralta...
Näin polkka puolelta ajateltuna. *hymy*

On tietenkin musatyylistä riippuen valittava eri miksaustyyli. Ite ainakin en pysty kuvittelemaan trancea miksailtavan samalla otteella kuin esim. Hardstyleä tai HC:ta. *eiei*
..no such user..

#30 • • Edited ..no such user..
IMO näitä asioita voi analysoida ja teoretisoida vaik kuin helvetisti, jos ei oo fiilistä ...koska jos seuraa fiilistä niin sillon tota teoriaa ei tarvii ollenkaan.

Esimerkkinä vaikkapa beatles ja prodigy ketkä ei osannu nuotteja kun teki helmeimpiä biisejään - ja nyt sit kaikki muut analysoi ja teoretisoi sitä miten ne biisit on tehty ja mitä g7 sointuja siä on käytetty.

Ts. mun teoria siitä et miten etsiä paras tapa tehdä settiä jos sitä joutuu kelaan ni kandee vaan hakee fiilistä asioista...

...vaikka maitolasin juonnista tai puun katselemisesta tuulessa.

Kaikki toi liika ajattelu siitä mitä voi ja ei voi tehdä luo vaan tiettyjä ajatuskaltereita mitkä rajottaa luomista...

..vaikka hyvähän se on keskustella asioista toki =)

Eipä muuta... my 909 cents...
eewol

#31 • • eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP

029, 30.11.2007 15:49:
IMO näitä asioita voi analysoida ja teoretisoida vaik kuin helvetisti, jos ei oo fiilistä ...koska jos seuraa fiilistä niin sillon tota teoriaa ei tarvii ollenkaan.

Esimerkkinä vaikkapa beatles ja prodigy ketkä ei osannu nuotteja kun teki helmeimpiä biisejään - ja nyt sit kaikki muut analysoi ja teoretisoi sitä miten ne biisit on tehty ja mitä g7 sointuja siä on käytetty.

Ts. mun teoria siitä et miten etsiä paras tapa tehdä settiä jos sitä joutuu kelaan ni kandee vaan hakee fiilistä asioista...

...vaikka maitolasin juonnista tai puun katselemisesta tuulessa.

Kaikki toi liika ajattelu siitä mitä voi ja ei voi tehdä luo vaan tiettyjä ajatuskaltereita mitkä rajottaa luomista...

..vaikka hyvähän se on keskustella asioista toki =)

Eipä muuta... my 909 cents...

Juurikin näin.. Kaikenlaista hifistelyä voi harjoittaa asian kuin asian puolelta mut tunteella tehty on yleensä kaikista parasta!! *joo*
#32 • • astaroth Guest

eewol, 30.11.2007 15:37:
On tietenkin musatyylistä riippuen valittava eri miksaustyyli. Ite ainakin en pysty kuvittelemaan trancea miksailtavan samalla otteella kuin esim. Hardstyleä tai HC:ta. *eiei*

näinpä, vaikka kyllä genrejen välillä voi yhdistellä eri miksauselementtejä. hyvin usein hardstylessä ja hooceessa rakenteet on tiivistetty niin (vaikka nousultaan ja laskuiltaan muistuttaisivatkin mitä tahansa muuta genreä), että biisejä ei ole edes mahdollista yhdistää samalla tavalla sulavasti yhteen. sisään tuonnille annetaan se muutama hassu patterni ja instrumentteinakin tyyliin pari haitsua ja hi-hat beat-mixaukseen

vaikka itse diggailenkin raaempaa, enemmänkin teknomaisempaa miksausotetta niin kyllä sitä tulee nykyään hyvin paljon yritettyä miksata mahdollisimman sulavasti. tuleepa sitä aina välillä miksailtua ihan progeakin, niin vähän näkemykset ja ideat eri miksaustyyleistä laajenevat, ja pysyy otekin varmaan paremmin skappina :P

mutta näistä kaikenmaailma nuottipuheista ja sävelistä mä en ymmärrä hevon vittuakaan. :D imo liikaa plus- tai liikaa miinuspitchiä = kuulostaa perseeltä. piste
eewol

#33 • • Edited eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP

astaroth, 30.11.2007 16:02:
---
eewol, 30.11.2007 15:37:

---

näinpä, vaikka kyllä genrejen välillä voi yhdistellä eri miksauselementtejä. hyvin usein hardstylessä ja hooceessa rakenteet on tiivistetty niin (vaikka nousultaan ja laskuiltaan muistuttaisivatkin mitä tahansa muuta genreä), että biisejä ei ole edes mahdollista yhdistää samalla tavalla sulavasti yhteen. sisään tuonnille annetaan se muutama hassu patterni ja instrumentteinakin tyyliin pari haitsua ja hi-hat beat-mixaukseen

vaikka itse diggailenkin raaempaa, enemmänkin teknomaisempaa miksausotetta niin kyllä sitä tulee nykyään hyvin paljon yritettyä miksata mahdollisimman sulavasti. tuleepa sitä aina välillä miksailtua ihan progeakin, niin vähän näkemykset ja ideat eri miksaustyyleistä laajenevat, ja pysyy otekin varmaan paremmin skappina :P

mutta näistä kaikenmaailma nuottipuheista ja sävelistä mä en ymmärrä hevon vittuakaan. :D imo liikaa plus- tai liikaa miinuspitchiä = kuulostaa perseeltä. piste

Joo kyl on hyvä jos on laaja miksaus valikoima himas..
"Se mikä kuulostaa paskalta ei tapa!" *nauru*

Mut joo!

Itekkin miksailen paljon erilaista musaa ihan laidasta laitaan kotona.. Pitää dj:n skarppina ja avoimena uusille jutuille.. + siitä voi saada inspiksiä tuotantopuolelle! *hymy*

+++++++++++++++++++++
10000000000000%
remotion

#34 • • Edited remotion nostatus guru

Eipä se mun mielestä rajota, vaan lisää mahollisuuksia.
ja niinkauan saa ynnäillä teorioita ja muuta kun se on hauskaa, jos hauskuus ja luovuus häviää ni ollaa tosiaan metsässä.

Mulla on ainakin aina ollut hauskaa miksaillessa.
Ei noita juttuja tule hirvittävästi kelailtua, mut yllättäen ny tässä topikissa niistä tulee juteltua paljon silti. *piisout*

mutta niin monta on tyyliä ku soittajiakin.

omatyyli on yleensä aika hyökkäävä. vähintään bassot vaihtuvat pystyyn lähes aina. ja miksaushännät, mitä ne on, ajoissa vaan uutta papua pataan. sen takia yrittää vähän katsoo melodioita josko passais, ettei tuu kauhee härdelli.
kosmo

#35 • • kosmo TJH87

Veit sanat suustani... pitää muistaa että ensin oli musiikki ja sitten vasta tuli teoria! :)

ps. eikä nyt tarvi kelailla että kaikenlainen teoretisointi ois pahasta, mut kohtuus kaikessa...

pss. enkä viittaa kehenkään henk.koht... en lukenut edes puolia tästä ketjusta. *blush*