Pete Input, 28.11.2007 18:34:
---
Loopy, 28.11.2007 18:20:
Jos tuntuu että punainen lanka katkeaa edellistä kaavaa noudattaessa, unohtaa koko harmonisen miksauksen ja tekee nk. "perusvaihdon". Ei se ole sen kummempaa.
---
Mulla oli mielessä toi asia niin, että soittaa sit kokoajan harmonisesti.
Toki multakin varmaan löytyis biisipareja joita olis kiva soittaa peräkkäin, mut se ei kuitenkaan ollu se juttu mitä ajoin takaa.
Loopy, just noin, ei se NIIN uskonnollisen vakavaa ole se harmonikan soittaminen! ;)
Pete, aina ei tarvii, tai pysty, tai halua soittaa harmonisesti. Usein esim. yhden pykälän ylöspäin nosto (joka ei sointu soinnun päällä soundais hyvältä) pystyyn miksattuna (viimeisessä tahdissa tai biitissä A ulos B sisään) tuo lisää energian tuntua, koska mennään sävelkorkeudessa ylöspäin. Päinvastoin jos alaspäin. Sit tosta pitchaamisesta mulla on sellanen nyrkkisääntö, etten yleensä soita enempää kuin 2bpm eroavia biisejä. Silloin pitchaaminen kuulostaa vielä vain pieneltä flangerilta, muttei varsinaisesti kamalalta epätunelta. Eli esim. 132 Am -> 134 Am/Em/Dmolli toimii ihan jees. Ja muuten sellanen huomio, että olisko 85% tai enämpi ransehkosta musasta mollibiisejä, ei juurikaan tuu vastaan duurissa soitettavia biisejä. Master-tempo ON tarkoitettu auttamaan tossa, mutta aika karsee soundi vielä uusissakin soittimissa, ja lisäksi esim. CDJmk2:ssa biisi nykii, ilmeisesti koska se stretchaus ei osaa ottaa atakkeja huomioon, joten miksatessa kuulostaa siltä kuin joka toinen biitti menis ohi, vaikka tempo keskimäärin pysyy samana, ja sitten tekee mieli korjata ees taas koko ajan.
Ja vielä sellanenkin juttu, että ei toi harmoninen miksaaminen ole sen kummempi asia, olen aika satavarma, että kaikki me levyjä soittavat tavalla tai toisella haemme automaattisesti lättyjä jotka soivat hyvin yhdessä. Totta kai eri tyyleissä toi tarkoittaa vähän eri juttuja, eli jossain biittien kanssa kikkailu, efektointi, loop-toolien käyttö jne jne on se juttu, jossain taas harmonia, ja väittäisin, että keskimäärin mieluummin korva kuuntelee harmoniaa kuin riitasointuja.
En mä ole tääl paasaamassa, että kaikkien tarttis niin tehdä kuin minä, se on ihan oma asia miten soittaa ja mitä soittaa. Kummastuttaa vaan sellanen dumaus mihin joskus törmää... Ilmiselvästi kaikki ei tajua tota biisien etukäteen tsekkausta ja settien pohjan suunnittelua, mutta ei ainakaan mua ole sellaisilla lahjoilla paiskattu, että pystyisin ennustamaan levyn kannesta tai tiedoston nimestä lennosta, että sopiiko soivaan biisiin vai ei...