RiD, 30.11.2007 12:53:
---
Entä jos majava rakentaisi esm bordellin. Olisiko se osa luontoa?
Mitä mieltä itse olet?
Jotkut kädellisethän muuten vaihtavat palveluksia ja ruokaa seksiin. Ovatko ne luonnollisia? Tuohan on jo lähes bordellitoimintaa.
379 posts, 19 pages, 98,574 views
---
phanatic, 30.11.2007 12:52:
Omasta mielestäni käsitys ihmisestä luonnon ulkopuolisena olentona tuo mieleen lähinnä uskonnot, joissa jumala asetti ihmisen luomakunnan kruunuksi ja hallitsijaksi.
Karski, 30.11.2007 12:57:
---
Tietysti käsitteiden määritteleminen on aina haastavaa,
mutta mä näkisin että itseasiassa luonto vs. kulttuuri
on melko selvästi toisistaan erotettavissa.
phanatic, 30.11.2007 13:02:
Juu, ymmärrän kyllä, mistä tuo käsite tulee, mutta mielestäni "luonnollinen" ei vain käy argumentiksi missään oikeassa keskustelussa. Sillähän on vastustettu homoutta, hedelmöityshoitoja, eutanasiaa, näköjään lihansyöntiäkin (miten SE voi olla luonnotonta, jos "luonnossa" syödään lihaa?) jne..
phanatic, 30.11.2007 12:35:
Et nyt antanut määritelmääsi luonnosta.
phanatic, 30.11.2007 12:56:
---
---
---
Mitä mieltä itse olet?
Jotkut kädellisethän muuten vaihtavat palveluksia ja ruokaa seksiin. Ovatko ne luonnollisia? Tuohan on jo lähes bordellitoimintaa.
Android, 30.11.2007 13:06:
---
Kaikki, johon ihminen ei ole vaikuttanut. Tiivistetysti, ja myönnän, pelkistetysti. Mutta ei ole aikaa syventyä aiheeseen sen enempää juuri nyt.
Android, 30.11.2007 11:12:
Koko länsimaalainen yhteiskunta on "vieraantunut luonnosta". Jos eläisimme luonnonmukaisesti, ainoastaan vahvimmat yksilöt pärjäisivät hengissä. Samalla voisimme vetää mm. vanhustenhuollon, sairaalat, itse asiassa koko terveydenhuollon vessanpöntöstä alas. On äärimmäisen epäluonnollista että heikkojen ja sairaiden annetaan pärjätä, ja se osoittaa täydellistä vieraantumista luonnosta, jossa ainoastaan vahvimmat ja terveimmät yksilöt pärjäävät.
Näin siis logiikkasi mukaan.
Jos oikeasti haluat olla niin luonnollinen ja luonnonmukainen kuin peräänkuulutat, suosittelen että myyt koko omaisuutesi, muutat metsään, alat omavaraiseksi ja saalistat itse kaikki eläimet. Näin et varmasti vieraannu luonnosta.
spacecat,
Ei tästä maailmasta tuu ikinä täysin kärsimyksetöntä tahi ihmisistä täydellisiä, mut onpahan jotai mihin pyrkiä. Ja onko sitä kärsimystä pakko tietosesti lisätä jos se on niin helppo välttää.Aina ei toki oo helppo tehä sellasia valintoja mut usein on.
Valitettavan usein tuntuu siltä, et maailma näyttää kauniimmalta kun pitää pään perseessä.
Caro², 30.11.2007 14:15:
Olen lopettanut itse A-Studion kohdalla sekä katsomisen, että myös A-studiossa esitettyjen asioiden ja väitteiden uskomisen....
...Eläköön Greacepeace ja kettutytöt...
phanatic, 30.11.2007 12:56:
---
---
---
Mitä mieltä itse olet?
Caro², 30.11.2007 14:15:
Koko eläin- / luonnonsuojeluterrorismi on ihan pelkkää pelleilyä muutenkin. Kuvaaja saa vangittua just eikä melkein sellasen fiiliksen videoonsa kuin haluaa - sillä ei ole juuri mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Minkä ihmeen takia noi eläinsuojelijatkaan ei voi tehdä asiaa kunnolla, vaan pitää vetää kaikki äärimmäisyyksiin.
Eläköön Greacepeace ja kettutytöt...
*Stardust*, 30.11.2007 14:14:
Tein eilen jauhelijapastaa ja ajattelin ostavani luomujauhelijaa sen tavallisen HK:n sijaan, kunnes huomasin sen olevan yli kolme kertaa kalliimpaa. Valitettavan usein tällaiset "moraalisesti ja eettisesti valveutuneet" kulutustottumukset ovat yksinkertaisesti joko liian kalliita, tai tuotteet eivät ole tarpeeksi hyvin saatavilla jotta niiden ostaminen olisi houkuttelevaa.
phanatic, 30.11.2007 14:27:
Joo kiitos Caro tästä. En tajunnutkaan, että ne videothan olivat vain manipuloitua kuvakulma- yms. kikkailua että saatiin asiat näyttämään siltä, että siat elivät raatojen ja kuolevien lajitoveriensa keskellä umpipaskaisessa karsinassa. Onneksi sä selvästi olet katsonut kyseessäolevat pätkät, ja asiantuntemuksellasi ohjasit meidät totuuteen. En mitään A-Studion keskusteluosuuksia katsonut, ainoastaan nuo siinä esitetyt filmit, mutta eiköhän nekin ollut pelkkää väärennöstä.
Hyvä tietää, että maailmassa onkin kaikki hyvin.
Sunflower,
Ja siis pointtihan taisi olla niin, että on hyvä, että tuon videon todenperäisyys tarkistetaan. Varmasti tarkistuksessa tulee löytymään puutteita, jotka toivottavasti korjataan, mutta myös kuvaajalla on kohtuuttoman suuri valta tehdä videosta juuri sellainen, miltä haluaa sen näyttävän.
Kon-tiki, 30.11.2007 14:50:
"Juuri sellaiselta" kuvaaja on varmasti "halunnut sen näyttävän" Jos mä haluan nähdä eläintuotannosta vain positiivisia asioita, voin tosiaan katsella niitä mainoksia, joita meille tututetaan joka tuutista joka hemmetin päivä. Esim. näitä joissa broileritilan päällä olevassa kyltissä tipu sanoo että "täällä vartioin minä", hehheh hahhah.
pupuankka, 30.11.2007 14:55:
Nämä tuottajien edustajathan saavat tästä tuotannosta rahaa. Kukaan Oikeutta Eläimille -tyyppi sen sijaan ei saa, vaan kaikki ovat vapaaehtoisia. Tietenkin heillä on intressinsä, se on tuoda eläintuotannon julmuus julkisuuteen. Mutta lähtökohdat ovat ihan erilaiset kuin tuottajien edustajilla.