Leppäkerttu, 30.11.2007 00:24:
Eli kaikki, jotka ei ala vegaaneiksi ja luovu lemmikeistä (suurin osa lemmikeistä syö lihaa, loppuja pidetään pienissä häkeissä->julmat olosuhteet), ovat automaattosesti julman kohtelun kannattajia?
Melko pitkälti näin. Jos tiedostaa epäkohdat jotka liittyy eläinperäisten tuotteiden tuottamiseen ja silti tukee sitä, on julma ja huolestuttavan empatiakyvytön. Jos taas ei tiedosta eikä haluakkaan ja silti tukee toimintaa on välinpitämätön. Molempi paha.
Lemmikkihommeli onkin jo vähän monimutkaisempi. Ihminen on vieraannuttanu luonnosta eläimen, joka tarvii elääkseen lihaa (esim.kissa), mutta ei voi/osaa sitä itse pyydystää. Ihmisen velvollisuus on huolehtia tästä elukasta. Sit pitäs jostain sitä lihaa hommata. Ois väärin tappaa toinen elukka et toinen vois pysyy hengissä. hankala homma. Yhdenkään eläimen, lemmiki tai ei, ei pitäisi olla häkissä.
On oikeasti olemassa ihmisiä, jotka ihan terveyssyistä syövät lihaa. Tarvitseeko kaikkien näiden itse kärsiä tai kuolla, jotta eläimet eivät vaan kärsisi julmasta kohtelusta?
On myös ihmisiä jotka terveyssyistä eivät syö lihaa. Näytä mulle ihminen, mielellään suomalainen kun suomalaisesta tehotuotannosta puhutaan, joka kuolee jos ei syö lihaa. Pikemminkin kukaan eikärsi kun kaikki syö vegaanisafkaa.
Täytyykö kaikkien lopettaa myös lääkkeiden käyttö, koska lääkkeitä testataan eläinkokeilla?
No ei. Mut mahdollisuuksien mukaan pyrkii ostamaan eläimillä testaamattomia tuotteita. Ja tukee eläinkokeiden vaihtoehtoja.
Mihin kärsimisen raja vedetään? Lasketaanko kärsivät ihmiset myös? Kaikkien täytyy lopettaa uusien vaatteiden ostaminen, koska jokaisen puuvillasäikeen alkuperää ei pysty jäljittämään ja osa saattaa olla lapsityövoimalla kerättyä.
Turhaan kärsimykseen joka pienillä teoilla tai tekemättä jättämisillä on estettävissä. Esimerkiks kaupassa kävelee lihatiskin ohi ja nappaa hyllystä paketin tofua. Ei oo vaikeeta, eihän? Sama juttu jos voi helposti valita lapsityövoimalla tehdyn ja luomu/fair trade- tuotteen välillä. Tosin harvemmin niissä lukee, jos on lapsityövoimaa käyetty. Mut jos ostaa lihaa ni voi olla aika varma et se eläin on tapettu.
Entäs jos mä kärsin siitä ettei mulla oo rahaa? Tartteeko mulle antaa sitä vaan etten kärsisi?
Ilkeet possut ja kanatko on sun rahat pölliny?
Mä mieluummin parannan maailmaa konkreettisesti, sen sijaan että aneemisena ituhippinä haaveilisin täydellisestä maailmasta.
Eli teet mitä? Anemiasta en tiedä mitään, hb 150. Voi hitto, mä niin halusin olla ituhippi.