Keskustelua ylipainosta

118 posts, 6 pages, 18,675 views

#41 • • niomic Guest

Juhgu, 22.11.2007 00:34:
Jollain tasolla lihavuus on kuitenkin tietoinen valinta. Ainakin hetkittäin hyvän ruoan tuoma nautinto menee laihana pysymisen tuoman nautinnon edelle.

Vaikka et tätä varmaan täysin literaalisti tarkoittanut luettavan, niin tuntuu tuo hyvän ruoan myytti olevan aika vahva, ihanku pitäis syödä paskaa, jos haluaa syödä terveellisesti / vähemmän lihottavasti.

Hyvänä esimerkkinä paskasta ruoasta on esim. 150g ulkofilepihvi, jonka kyljessä tarjoillaan höyrystettyjä vihanneksia ja se saatanan voinappikin on unohdettu!

Kuten jo aiemmin mainitsin, niin tuo hyvyys tulee paljolti myös omasta mielestä. Terveellisen ja hyvänmakuisen mätön kanssa on aika helppo olla hyvillä fiiliksillä. Ja mikäli on perushommat kunnossa, niin voi välillä vetää niit oikein hyviä ruokia :]
spoinkel

#43 • • spoinkel Alferd Heatpacker

Skenemursu, 22.11.2007 01:08:
hmm ja ongelma tulee myös kohdassa onko se rasva joka lihottaa? vai onkos se hiilihydraatit :) koska juttuhan on siinä että laardia voi vetää naamaan loputtomasti ja paino ei nouse jos ei niitä hiilihydraatteja napostele kanssa...

Eskimot syö kuulemma kans pelkkää rasvaa, ja kärsii paljon vähemmän paino-ongelmista. En vaan lähtisi toteuttamaan mitään eksoottista dieettiä kauttaaltaan erilaisessa maassa - vähän sama kuin toisi eläinlajin mantereelta toiselle. Esimerkiksi hiilareista pidättäytyminen lienee Suomessa mahdoton ajatus, tai ainakin se vaatii mieletöntä itsekuria ja nirsoilua.

Muutenkin kaikki dieetit, joissa rankasti rajoitetaan jonkin komponentin saantia, haisevat epäilyttäviltä. Hyvä ohjenuora on: älä aloita mitään dieettiä, jota et pystyisi noudattamaan koko loppuelämäsi. Ei riitä yksin seurata, mitä syö, vaan yhtä tärkeää on se, miten syö, ja mitä muuta puuhailee elämässään syömisen lisäksi.

Itse tiputin elämäntapamuutoksella melkein 30% painostani, tosin nyt kun terveysriski on pienentynyt eikä maha enää roiku niin näkyvästi, on laiskuus päässyt yllättämään (nimim. nytkin menee chilipähkinöitä ja kokista naamaan). Paino on kuitenkin viikoittaisessa seurannassa. Mitä tulee kannanottoon lihavuudesta yleisesti, en lähde ainakaan itse oma-aloitteisesti neuvomaan muita laihduttamisessa, sillä saman homman läpikäyneenä tiedän ettei tuollaisista "avuliaista" neuvoista ole kauheasti hyötyä, pikemminkin päinvastoin.

--
Buffalo buffalo buffalo badger Badger badger buffalo Buffalo.

#44 • • niomic Guest

Skenemursu, 22.11.2007 01:08:
---

---

Sitten tuleekin se ongelma, että mikä lasketaan epäterveelliseksi ruuaksi. Sillä vaikeahan se on vetää raja johonkin, mikä on epäterveellistä ja mikä taas ei. Jos raja vedettäisiin esimerkiksi rasvaisuuteen, niin kuluttajille tehtäisiin entistä rasvattomampia tuotteita, mutta eivät ne silti välttämättä olisi sen terveellisempiä tai vähäenergiaisempia (esim. low fat -sipsit). Jos taas raja vedettäisiin energiamäärään esim. alle 100 kcal/100 g, lisääntyisi esimerkiksi korvaavien makeutusaineiden käyttö, mikä ei välttämättä myöskään olisi hyväksi.

---
hmm ja ongelma tulee myös kohdassa onko se rasva joka lihottaa? vai onkos se hiilihydraatit :) koska juttuhan on siinä että laardia voi vetää naamaan loputtomasti ja paino ei nouse jos ei niitä hiilihydraatteja napostele kanssa...

eli aikas vaikee toteuttaa tämä verotus juttu... mutta ehdottamasti lihavuudesta enemmän keskustelua + tukea laihtumiselle...

Ei tarvii mennä hirveen vaikeisiin asioihin, vararasvat ja niiden kertyminen kun on kuitenkin lopulta liian hankalaa, että sitä enää saisi massatasolla ajettua perille.

Helppoja esimerkkejä:
Kunnon kokojyvä- / monivilja- / puhdistamattomat pastat ja riisit sais maksaa reilusti vähemmän. Näin saatais ehkä niihin pirun lounasravintoloihinkin jotain muuta kuin vitivalkoiseksi riutettua moskaa ja kaikki "hintatietoiset" vois kans ostaa suorilta terveellisempää täyteruokaa.

Kaikki vähemmän jalostetummat ja sokeroimattomat mehut, keitot jne halvemmiks.

Enemmän valmiita ja vähän käsiteltyjä salaatti + vihannessekoituspusseja myyntiin ja halvemmalla. Ei tarvis ainakaan valitella pilkkomisesta ja siihen menevästä ajasta. Tulee itsekin vedettyä salaatteja paljon enemmän himassa kun ei tarvitse huuhdella, pilkkoa ja vielä mahd laittaa jatkosäilytykseen (pilaantumaan) vaikka kuinka monta einestä. On vaan aika kalliita kilohinnaltaan atm., mutta lasken kyllä ajansäästön jälkeen tuon aika halvaksi jo nyt. Jos näitä olisi hyvin saatavilla, niin ehkä jengi kääntyisi edes vähän enemmän näiden kuin pakasteiden puoleen esim. wokkia tehdessään. Pakastaminenkaan kun ei ole hyvä vihannesten sisältämien terveellisten lisäbonariainesten säilymiselle.

Hyvää luontaista rasvaa sisältävät "lihat" halvemmiksi, näistä ensimmäisenä tulee lohi mieleen, mutta ylipäätänsä merenelävät (varsinkin kalat). Kaloista kun irtoo tietääkseni ainoat kolesterolia laskevat lihan yhteydessä olevat rasvat messiin.

Höyrystysvehkeet halvemmiks :] Saa hyvin valmistettua vaikka mitä sivueinestä, ilman että joutuu luopumaan liiaksi hyödyistä, kuten tapahtuu helposti esim. keittäessä.

Saavat nuo riittää tähän alkuun.

Tuli kanssa mieleen pari aivan älytöntä salaatteihin liittyvää aika yleistäkin käytäntöä:
- krutongit (wtf, plz)
- kunnon kaloripommi kastikkeen muodossa, zzz
- friteerattua kanaa (McD)

Jos noi kaikki on samassa ja siellä on vielä jotain suosittua salaattijuustoa sotkettu sekaan ja salaattina on about yhtä lajiketta ja seki viiteen kertaan puhdistettua, ni eipä kyllä kovin terveellisestä salaatista voi puhua. Onneksi ainakin stadissa saa jo aika hyvin parempia tuoreita valmissalaatteja monestakin paikasta. Esim. joku stokkan 6.7e? maksava lohisalaatti pieksee kaikki about samanhintaset pikaraflojen salaatit 6-0

Ja muistakaa ihmiset sanoa sitten jos joku pyhistelijä menee mäkkäriin safkaamaan tommosta fucking pommia ja vielä selittää et "mä vedän nykyään vaan salaatteja ja muutenkin terveellisesti". "Bullshit muthafucka, voit huijata ittees, mut et mua!" :D
Skenemursu

#45 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

Esimerkiksi hiilareista pidättäytyminen lienee Suomessa mahdoton ajatus, tai ainakin se vaatii mieletöntä itsekuria ja nirsoilua.

mutta monelle juuri tämä hiilareista pidättäytyminen on osoittautunut helpommaksi kuin rasvasta pidättäytyminen...

esimerkki: Painonvartijoiden ohjelma; 100% ihmisistä onnistuu pudottamaan painoa, jotka pysyvät ohjelmassa... 3% pystyy pysymään tässä...

mutta hiilihydraattimossa ovat pystyneet pysymään huomattavasti useampi... en tiedä mikä % luku on mutta olen kuullu heittoja 20% joka sekään ei ole hurja luku, mutta huomattavasti tuota aiempaa parempi..
Skenemursu

#46 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

Helppoja esimerkkejä:
Kunnon kokojyvä- / monivilja- / puhdistamattomat pastat ja riisit sais maksaa reilusti vähemmän. Näin saatais ehkä niihin pirun lounasravintoloihinkin jotain muuta kuin vitivalkoiseksi riutettua moskaa ja kaikki "hintatietoiset" vois kans ostaa suorilta terveellisempää täyteruokaa.

Ja muistakaa ihmiset sanoa sitten jos joku pyhistelijä menee mäkkäriin safkaamaan tommosta fucking pommia ja vielä selittää et "mä vedän nykyään vaan salaatteja ja muutenkin terveellisesti". "Bullshit muthafucka, voit huijata ittees, mut et mua!" :D

hmm... eikös pastat ole aika lailla pahimpia nopeiden hiilihydraattien lähteitä ?? Ja riisikin lienee tässä suhteessa huono lukuunottamatta Basmatin ja olikos se nyt Jasmin?

tuosta Mäkkäri salaatti hipeistä olen täysin samaa mieltä :)
Aziz Combat Fighter

#47 • • Aziz Combat Fighter

Hyzenthlay, 21.11.2007 16:16:
---
Anselmi, 21.11.2007 15:48:
Ihmisten tupakointi ja päihteiden käyttö koetaan yleisesti yhteiskunnallisiksi ongelmiksi. Joista saa puhua ja jopa valistaa kanssaeläjiä. Onko ylipaino myös sellainen?

---

Todellakin on! ylipaino tappaa tällä hetkellä ehdottomasti eniten. Tupakoijat sentään maksavat tulevat hoitonsa isoina haittaveroina (*justjoo*), mutta lihottava ruoka sen sijaan on halpaa ja aina alennuksessa. Katukuva on pian samanlainen kun jenkkilässä, ellei asialle saada mitään tehtyä. Jonkinnäköinen asennemuutos pitäisi saada aikaan :/

pöööh. Ei liikalihavuus millään tavalla mitattuna tapa "eniten", tupakka ja alkoholi tappavat paljon enemmän.

Ei se tosin sitä tarkoita, etteikö liikalihavuudella olisi merkitystä kuolleisuuteen esim. sydän- ja verisuonitaudeissa.
kilobitti

#48 • • kilobitti 1-2-3 techno

Tupakoijat sentään maksavat tulevat hoitonsa isoina haittaveroina (*justjoo*),

....joka kattaa käsittääkseni vain murto-osan aiheutuvista terveydenhoitokustannuksista.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

#49 • • niomic Guest

Skenemursu, 22.11.2007 08:50:
hmm... eikös pastat ole aika lailla pahimpia nopeiden hiilihydraattien lähteitä ?? Ja riisikin lienee tässä suhteessa huono lukuunottamatta Basmatin ja olikos se nyt Jasmin?

Näinhän se yleisesti on jos käyt syömässä ulkona ja varsinkin lounasravintoloissa, missä väännetään isoo satsii ruokaa pienillä katteilla.

Mutta sekä riisiin että pastaan pätee ihan sama perussääntö kuin leipään:
"tummempi ja vähemmän jalostettu on parempi"
Noin valmistuu huomattavasti vähemmän nopeaa piikkiä aiheuttavat ja paremmin hitaampaa energiaa antavat mätöt. Simple short-chain carbohydrates <-> complex long-chain carbohydrates (sori en jaksa kääntää ku jenkkilän duunista tuttu :)

Oli hauska kuunnella ohimennen jonkun mamman ihmettelyjä lounaan jälkeen, kun "se pasta on semmoinen, että täyttää nopeasti, mutta sitten tuleekin aika pian nälkä". Joo, noinhan se on jos ei mätä kunnon pastaa kitusiinsa ja sama kokee esim. mäkkisafkaa ja muuta paskaa -> nopea piikki + tyydyttyneisyys ja sit se oliki siinä, todnäk on kohta taas verensokeriarvot entistäkin alempana :)
peepe

#50 • • peepe

spoinkel,
Eskimot syö kuulemma kans pelkkää rasvaa, ja kärsii paljon vähemmän paino-ongelmista. En vaan lähtisi toteuttamaan mitään eksoottista dieettiä kauttaaltaan erilaisessa maassa - vähän sama kuin toisi eläinlajin mantereelta toiselle. Esimerkiksi hiilareista pidättäytyminen lienee Suomessa mahdoton ajatus, tai ainakin se vaatii mieletöntä itsekuria ja nirsoilua.

Eskimoiden ruokavalio koostuu paljolti kalasta, ja kalan rasva onkin hyvä juttu.

Sydänliiton sivuilta:
"Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että kalan rasva vaikuttaa monin tavoin positiivisesti erityisesti sydänpotilaiden tervehtymiseen. Runsas kalan rasvojen saanti pienentää veren triglyseridipitoisuutta, lisää veren juoksevuutta, vähentää verihyytymien vaaraa, vähentää rytmihäiriötaipumusta, ehkäisee sydänäkkikuolemia ja uusien sydäninfarktien ilmaantuvuutta ja pienentää aterian jälkeistä veren rasvapitoisuuden nousua."
Amuck

#51 • • Amuck dub-i-dub
Voisi quotsee kaiken mitä niomic sanoi. Asennemuutos ja huonon ruuan korvaaminen hyvällä (huom. HYVÄLLÄ, ei kuivalla ja mauttomalla porkkana-näkkäri-karikatyyrilla) ovat tärkeimpiä asioita elämän- ja painonmuutoksessa. Terveellisen ruuan syömisestä tulee jotenkin vielä sellainen "pyhimysolo"; oi kun olen hyvä ihminen, lähtisikö seuraavaksi vaikka lenkille jee olen täynnä energiaa.

Juhgu, 22.11.2007 00:34:
Jos unohdetaan geneettiset kummallisuudet ja lihomista aiheuttavat sairaudet ja lääkitykset (jotka kuitenkin lienevät verrattain harvinaisia syitä), niin mitä jää jäljelle? Itsekurin puutetta.

Tai tiedon. Joo, kaikillehan koulussa saarnataan terveellisestä ruuasta, mutta asian varsinainen käsittäminen on jäänyt väliin yllättävän monelta. Itsekin myönnän kokeneeni jonkinasteisen valaistumisen kun ymmärsin että jatkuvasti napaansa ruokaa vetävä läskipallerokin voi olla nälkäinen, sillä hän kärsii erinäisistä puutostiloista. Harmikseen vaan yrittää täyttää sitä nälkää syömällä lisää "tyhjää", ruokaa jossa on huonot ravintoarvot eikä nimeksikään vitamiineja, kuituja yms. Näläntunne siis oli tavallaan todellinen, vaikkei energianpuutteesta kyse ollutkaan.

Itseäni järkevämpään syömiseen on kannustanut ajatus, että yritän ensin huolehtia riittävästä proteiinien ja kuidun saannista, yrittämättä erikseen keskittyä laihdutukseen tai sokerin ja rasvan välttelyyn. Niin sitä tulee valittua kokonaisvaltaisesti terveellisempää ruokaa, eikä niille tyhjille kaloreille jää enää aikaa tai haluakaan.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Hyzenthlay

#52 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

kilobitti, 22.11.2007 09:03:
---
Tupakoijat sentään maksavat tulevat hoitonsa isoina haittaveroina (*justjoo*),
---

....joka kattaa käsittääkseni vain murto-osan aiheutuvista terveydenhoitokustannuksista.

jos verrataan liikalihavuuden aiheuttamien tautien hoitokustannuksiin, niin kattaa ainakin enemmän. Kannatan itsekin kyllä epäterveellisen ruoan verotuksen korottamista (mikäli se jotenkin on vaan määriteltävissä). Mulle on ainakin sama, maksanko suklaalevystä 1 eur vai 3 eur, jos sellaisen ostaa vaikkapa kerran kuukaudessa.

En mä siis tupakointia puolusta, se on paha tapa. Lopetin itsekin äsken..

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

spoinkel

#53 • • spoinkel Alferd Heatpacker
Epäterveellisen ruuan verotus saisi valmistajat vain käyttämään kaikkia mahdollisia kiertoteitä. Korvataan kovemmin verotetut aineet vaan uusilla E-yhdistelmillä tai muilla korvikkeilla.

--
Buffalo buffalo buffalo badger Badger badger buffalo Buffalo.

#54 • • Norb Guest
Tupakka-askeissa on varoitustekstit ja kohta tulee myös alkoholiin. Voisi esim. rasvakeittimien kylkeen liimata tarroja "epäterveellinen ruoka tappaa" jne..

On totta, että ylipainon haitoista on yleisesti puhuttu vähän. Ja joillekin terveellinen ruoka ei sano juuri mitään. Toivottavasti asiasta ruvetaan puhumaan ja valistamaan enemmän, niin kuin alkoholista, tupakasta ja huumeistakin on valistettu ja valistetaan edelleen..
Cloud

#55 • • Edited Cloud Game Freak
Ruoka, vältämätön paha. Suklaa, vältämätön hyvä.

niin ja mun puolesta suklaassa voisikin lukea, että tämä tappaa. Voisinpahan sitten järkytellä terveysintoilijoita syömällä extra paljon suklaata =P

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

siveys

#56 • • siveys lovely
Jos nyt joku vielä kaipaa vahvistusta sille, että niomic -sedän juttuja kannattaa oikeasti kuunnella niin voin itse kertoa, että painoa on tullut herran näkemyksistä alunperin valaistuneena ja sittemmin vähän itse asiaan enemmän tutustuneena tiputettua reilummin nyt jo kahteen otteeseen.

Ekalla kerralla tiputin vuoden 2004 alussa suhteellisen lyhyessä ajassa ~15 kiloa lievän ylipainon rajoilta, jonka jälkeen sitä sitten taas luonnollisesti palasi vähitellen omien sikailuruokailutottumusten pariin ja "yllättäen" löysin itseni taas pienten vuoristoratojen jälkeen viime huhtikuussa reilusti sieltä lievän ylipainon rajojen väärältä puolelta.

Kun sitten vähitellen heräsi siihen, että kuulun geneettiseen sydän- ja verisuonitautuen riskiryhmään ja verenpaine oli perseilyn seurauksena reilusti koholla niin piti taas palauttaa vanhat hyvät opit mieleen, eikä tämä viimeisin kuuden kuukauden aikana pienin sykäyksin tapahtunut -11kg ole taaskaan ollut erityisen vaikeata, kunhan vain muistaa orjallisesti noudattaa sellaisia pieniä sääntöjä, jotka tekevät urakasta helpompaa vähentämällä nälän tunnetta ja pitämällä erossa muutamasta selkeästi identifioiduista huonosta tavasta ruoan ja makeisten suhteen.

Omien kokemusten pohjalta voisin väittää, että vaikka tahdolla ja itsekurilla tietenkin mennään vaikka harmaan kiven läpi niin ei meillä kuitenkaan ole mitään maagista keinoa alkaa ylettömin määrin kasvattamaan ylipainoepideiman uhrien tahtoa ja itsekuria, jolloin käytännössä ainoa mielekäs tapa vaikuttaa on pyrkiä nostamaan ymmärrystä eri ruoka-aineiden vaikutuksista ihmiskehon mekanismeihin, joiden ymmärtämisen kautta painon hallinnan prosessia voidaan merkittävästi tunteellisella ja tahtoa vaativalla tasolla helpottaa.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nimenomaan nälkätilojen hallinta ja ruokailutottumusten identifiointi ja vaikutukset ovat sellaisia asioita, joihin pitäisi kiinnittää merkittävästi enemmän huomiota myös lääketieteellisestä näkökulmasta. Tämä tosin jäänee helposti kaikaiseksi unelmaksi kun ottaa huomioon sen, että ruokateollisuus ohjailee ravintotutkimuksen suuntaan suhteellisen tiukasti omien intressiensä mukaisesti ja se päällimmäinen intressi ei todellakaan ole hyvin voiva ja ruokailutottumuksiaan terveellisyysnäkökulmien mukaan säätelevä kuluttaja.
Umbala

#57 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s
Jonkun aikaa sitten, oli telkkarissa jotain läppää siitä, että lentoyhtiöt punnitsi matkustajiaan. Jotenkin liittyi juurikin tähän kohonneeseen keskipainoon. Sanoivat kuitenkin lopuksi, ettei olla siirtymässä toimintamalliin, jossa matkustajien lipun hinta olisi mitenkään suhteessa painoon. Tää on musta väärin. Matkatavaroiden painorajoitukset kun on aikalailla tiukat, ja niiden ylityksestä joutuu maksamaan tähtitieteellisiä summia.
Mä näkisin, että myös matkustajan massan tulisi jotenkin vaikuttaa, koska onhan se nyt hölmöä, että pertti joka painaa 120kg ja jolla on 20kg matkatavaroita maksaa lipustaan vähemmän kuin minä joka painan puolet vähemmän mutta mulla sattuu olemaan 35kg laukku.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

ezzy

#58 • • Edited ezzy Droid-pappa

Umbala, 22.11.2007 16:31:
Jonkun aikaa sitten, oli telkkarissa jotain läppää siitä, että lentoyhtiöt punnitsi matkustajiaan. Jotenkin liittyi juurikin tähän kohonneeseen keskipainoon. Sanoivat kuitenkin lopuksi, ettei olla siirtymässä toimintamalliin, jossa matkustajien lipun hinta olisi mitenkään suhteessa painoon. Tää on musta väärin. Matkatavaroiden painorajoitukset kun on aikalailla tiukat, ja niiden ylityksestä joutuu maksamaan tähtitieteellisiä summia.
Mä näkisin, että myös matkustajan massan tulisi jotenkin vaikuttaa, koska onhan se nyt hölmöä, että pertti joka painaa 120kg ja jolla on 20kg matkatavaroita maksaa lipustaan vähemmän kuin minä joka painan puolet vähemmän mutta mulla sattuu olemaan 35kg laukku.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1457529

Pitäisikö lippua varatessa mainita painonsa? Busseihin kans sama homma? Taxi maksaisi tietenkin toki painon mukaan enemmän.

Koska tulis vaikka ÄO:n mukana laskettava idioottivero?
Umbala

#59 • • Edited Umbala d a n c e m a c h i n e s

ezzy, 22.11.2007 16:38:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1457529
Pitäisikö lippua varatessa mainita painonsa? Busseihin kans sama homma? Taxi maksaisi tietenkin toki painon mukaan enemmän.

Huh huh *whaat*
Mä näkisin, että tässä on aika hyvä esimerkki siitä, kuinka pahasti ollaan menossa metsään. Ainut mitä lentoyhtiö teki väärin, oli toi julkinen mittaaminen, mutta toisaalta lentokentillä loukataan yksityisyyttä muutenkin aikalailla miten sattuu, joten *ding*

Se miten toi tulis hoitaa, on tietysti jopa minulla vielä vähän auki, mutta mä lähtisin jostain yleistyksestä esim, yli 120kg. Busseista en tähän mennessä oo maksanut mitään matkalaukkujen painoistakaan joten ei mennä sinne. Ja miten Taxi nyt tähän liittyy, ei ole tuntunut kiinnostavan tähän mennessäkään kuinka paljon mä painan tai mitä mulla on pykälässä. Lentoyhtiöt taas tuntuvat tuota matkalaukkujen painoja syynäävän tarkasti joten miksei matkustajien paino sitten vois vaikuttaa lipun hintaan (paitsi tietysti, ettei pahoitettas ihmisten mieliä kertomalla niille, että he kuuluvat raskaampien matkustajien ryhmään)
edit. melkeen osaan kirjottaa

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

Mark

#60 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

ezzy, 22.11.2007 16:38:

Niin no, jos sulta otetaan jo sormenjäljet et pääset koneeseen ni onks se nii vitusti enemmän ihmisarvoo alentavaa jos samointein punnitaan? ÄO:n ei käsittääkseni pysty vaikuttaa, painoon kyllä, joten moiset kärjistykset aika turhia. Oon täysin samaa mieltä siitä et jos joku supermegafatpig joka syö vittu ahneuksissaan enemmän pvässä ku afrikkalainen kylä näkee ruokaa vuodessa, kyllä siit pitäs vähä jo rokottaakki *dissaa* Miks vitussa niitä pitää sääliä, en tajua?? Onko lihavuuskin sairaus? "Joo, söin ekan suklaan ja jäin koukkuun, nyt on pakko vetää kilo pvässä" *eiei* ei pysty tajuu.

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!