Masterointiin vinkkejä

93 posts, 5 pages, 45,093 views

Stene

Posts: 430

#81 • • Stene

Replying to Masterointiin vinkkejä:

flatstick, 1.12.2009 03:11:
Jospa joku vaikka tekis jonkun huttubiisin tuolla tavalla, pistäis galluppikysymyksen ja tekis tuplasokkotutkimuksen asiasta kumpi kuulostaa paremmalle :D


Mielenkiinnosta: kannatetaan! anyone? :D
jakke

Posts: 120

#82 • • Edited jakke shine fish / cordis / veezay

Replying to Masterointiin vinkkejä:

flatstick, 29.11.2009 09:47:
http://www.mtvdance.com/philoscience/432page.html


huh. en oo pitkään aikaan lukenu mitään noin tyhmää sivua. en kiellä etteikö 432hz-viritys ois mukavaa vaihtelua tai kuulostais jonku mielestä jostain syystä kivemmalta (kuuleehan sitä bileissäkin tosi usein biisejä joita on pitchattu vähän nollasta ohi), mut ton sivun kirjottajan puolesta kyllä hävettää.

numeroilla leikkiminen on aina hauskaa, mut siinä vaiheessa kun niille annetaan joku typerä arvo ("vau, 432/16 on kokonaisluku ihmisen määrittelemässä kymmenjärjestelmässä joten näitä lukuja käyttävä systeemi on automaattisesti upea!") niin menee vähän heikosti. biisi voi hyvinkin kuulostaa vähän eri korkeuksilta soitettaessa erilaiselta, paremmalta tai huonommalta ja siihen tajuaa helposti parikin syytä (äänentoiston taajuusvasteen epätasaisuus, kuunteluympäristö, eri ihmisten kallon ja korvan muoto ja rakenne ja näistä johtuvat taajuuksien voimistumiset tai vaimentumat) mut siitä voi olla varma ettei ääniaaltojen kannalta ole mitään merkitystä värähteleekö ne kokonaislukujen mukaan. hertsi on muutenkin yksikkönä määritelty semisti arbitraarisen pituisen sekunnin mukaan, josta ei hevin saa mitään kauniisti pyöristynyttä lukua luonnonvakioihin suhteutettuna, joten en tiedä ollenkaan mikä kokonaislukutaajuuksissa pitäisi sitten olla niin hienoa ja erikoista.

vastaavanlaista pakonomaista numerologiaa on harrastettu about kaikissa mahdollisissa piireissä ja jos jotain yhteyksiä haluaa löytää niin ne löytää, kunhan vaan pelehtii numeroiden ja kaavojen kanssa niin kauan että se onnistuu. tietysti mukaan on otettu niinkin käytännöllinen asia kuin maapallon prekessio ja kaikki siitä johdetut laskut päätyy tietysti lukuun 432. vautsi vau. ja minkä lähteen mukaan ihmisen "tavallinen" sydämenlyöntinopeus on 72bpm? aijoo, eikä 186000:n neliöjuuri ole 432 vaan ~431.277173, mutta tietenkään sitä ei ole kehdattu kirjottaa kaavan muotoon, se on vaan mainittu vähän ohimennen.

hohhoijaa. toivon että saitti on pelkkää trollausta silläkin uhalla että näyttäisin ite naurettavalta. saitista tulee sellainen fiilis että ollaan luettu vähän yläastefysiikkaa, poimittu sieltä pari juttua joita on sekotettu omien taikauskojen kanssa ja kun ollaan tarpeeksi kauan väännetty matematiikan kanssa niin löydetään jotain olemattomia yhteyksiä jotka tuntuvat tyydyttäviltä ilman minkäänlaista logiikkaa ja sit ollaan niin yhtä luonnon kanssa.

virittäkää A 420 hertsiin ni sit biisi kuulostaa siltä ku oisitte pilvessä, höhöhöhö!



ja tietty itse aiheeseen: jos tuntuu että biisin soundissa on jotain vikaa, niin takaisin miksauksen pariin korjaamaan vika sieltä missä se on, niin kuin moni on jo ehdottanutkin. masteroinnille ei pitäis antaa niin suurta arvoa joka sille on viime vuosien aikana ikävästi syntynyt koska se houkuttelee helposti oikomaan tyyliin "basari on vähän hiljasella, no korostetaanpa tosta bassoa" ja "mun biisi ei soi yhtään noin lujalla, no laitetaan kompressori masteriin täysille".

kun ensin psyykkaa itsensä siihen ajattelumalliin, että masterille ei tee mitään jos jotain on vialla, vaan pyrkii korjaamaan sen miksauksessa, ja miksaamista monen monta vuotta noin tehneenä on kerääntynyt sen verran tietämystä ja osaamista, että tajuaakin jotain soundia/vibaa/fiilistä hakiessaan, että se onkin mahdollista toteuttaa vain stereoraitaa efektoimalla, niin ollaan lähellä sellaista pistettä, että kevyttä masterointia voi ruveta harrastamaan omille biiseille.

...tulipas monimutkanen virke.

flatstick, 1.12.2009 03:11:
Jospa joku vaikka tekis jonkun huttubiisin tuolla tavalla, pistäis galluppikysymyksen ja tekis tuplasokkotutkimuksen asiasta kumpi kuulostaa paremmalle :D


miten tota voi testata sokkona kun äänenkorkeuden eron kuulee?
hrdkvr

Posts: 3,929

#83 • • hrdkvr KURGO
olisko heittää jotain esimerkkiclippejä niin pistetään votet pystyyn?

--
-keep it hard-

Avatar
#84 • • Reivaaja Guest

Replying to Masterointiin vinkkejä:

jakke, 1.12.2009 05:53:
miten tota voi testata sokkona kun äänenkorkeuden eron kuulee?



Hehe. Noi naureskeli mulle ku väitin että kuulen sen eron. Huvittavaa vielä, että toinen ajaa innokkaasti 'parempaa master tunea', mut nauraa ku sanon että pidän menevämmässä musiikissa 440 viritystä. Osaan jazzahtavista jne. biiseistä kyllä toi 432 kuulostaa imo paremmalta.

Mut kyllä sen kuulee. Älä tee musaa jos et.

http://www.omega432.com/music.html
jakke

Posts: 120

#85 • • Edited jakke shine fish / cordis / veezay
jos joku aikoo tehdä noi pätkät niin ehdotuksena sekvensseri -31.8 sentin verran alemmas (440hz:stä tulee jotakuinkin 432hz) mieluummin kuin resamplauksella niin homma ei mene mahdollisesti siihen että me vertaillaan jotain muuta kuin itse viritysten eroja.

Reivaaja, 1.12.2009 08:35:
http://www.omega432.com/music.html


kuuntelin testiksi noi kaks ekaa pätkää päinvastasessa järjestyksessä ja 440hz-version jälkeen toi 432hz-versio kuulosti epävireiseltä, riitasointuisemmalta ja huojuvalta. kehtaan väittää et suurin tekijä tossa onkin vaan se yhtäkkinen ero jonka ihminen just ja just huomaa ja johon se yrittää sit sopeutua. epäilen vahvasti et ne on laitettu tohon järjestykseen just siks.

siinä pätkässä jossa kumpaakin soitettiin vuoron perään mikään ei kuulostanu enää hyvältä vaan se jatkuva taajuusheittely rupes nakertamaan. lyhyiden taukojen ja muun musankuuntelun jälkeen kumpiki versio kuulosti yhtä hyvältä.

ja tollakin sivulla noi samat spirituaaliset selvitykset, voe jummi.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#86 • • Edited Jussi Soro choon!

Replying to Masterointiin vinkkejä:

flatstick, 1.12.2009 03:11:
Jokainen voi tolla A432hz:lla googlettaa, mä sanoin jo aiemmin, että tykkään kun se menee binääreissä.


Äääääh, musiikki (ja kaikki muukin ääni) on analogista, miks se muka kuulostais paremmalta binäärinä? Eikä musiikki oo millään tietyllä pistetaajuudella, vaan kaikessa soinnissa on detunea ja sit tulee viel kaikenmaailman kotelovärähtelyt, kaiut jne. Emmätajuu. Jakelta tuli suurinpiirtein mun ajatukset asiasta.

Tän topikin vois pitää IMO koskemassa masterointia, ja siirtää tän keskustelun vaiks omaan topikkiinsa (tai sit johonkin foliohattutopikkiin, jonne se IMO kuuluu :P)
Camfer

Posts: 259

#87 • • Camfer
itselläni on ongelma masteroinnissa kun en tiedä edes mitä taajuuksia mun eri saundit käyttää. tämän hetkinen osaamiseni taso on että pystyn jo tekemään semmosen suht kelvollisen mixdownin mutta siitä puuttuu ihan TOTAALLISESTI MUNA KAIKISTA SAUNDEISTA!

ehkä pahin on basso, en saa sitä millään toimimaan sillä tavalla että se puskisi komeasti kaiken läpi ilman että puurouttaa mitään. kickkiä vaivaa hyvin pitkälti sama ongelma, luultavasti korjaantuu kunhan keksin miten saan sen basson alapään tykittää kivasti, jotenkin kahden tai useamman osc:n basso ei ole ratkaisu ;P

Liidin tai liidit alan saamaan suht ok toimintaan layeroimalla mokoman ja jakamalla saundia erikanavissa yhtäpaljon vasemma kuin oikealle <- siis toinen kanava vasemmalle ja toinen oikealle, vaan en ole vielä sillekkään keksinyt mitään ratkaisua että saan tykittämään senkin komeasti kaiken läpi ilman että taaskaan syö mitään muita saundeja..

öö.. ei tainnut olla avautumispalsta tämäkään.. onko olemassa jotain freeware taajuushärpättimiä mistä näkisi mitä taajuuksia pomppii missäkin reaaliajassa?
DJ Rx

Posts: 2,527

#88 • • DJ Rx FINRG Recordings

Replying to Masterointiin vinkkejä:

Camfer, 23.2.2010 20:59:
itselläni on ongelma masteroinnissa kun en tiedä edes mitä taajuuksia mun eri saundit käyttää. tämän hetkinen osaamiseni taso on että pystyn jo tekemään semmosen suht kelvollisen mixdownin mutta siitä puuttuu ihan TOTAALLISESTI MUNA KAIKISTA SAUNDEISTA!

ehkä pahin on basso, en saa sitä millään toimimaan sillä tavalla että se puskisi komeasti kaiken läpi ilman että puurouttaa mitään. kickkiä vaivaa hyvin pitkälti sama ongelma, luultavasti korjaantuu kunhan keksin miten saan sen basson alapään tykittää kivasti, jotenkin kahden tai useamman osc:n basso ei ole ratkaisu ;P

Liidin tai liidit alan saamaan suht ok toimintaan layeroimalla mokoman ja jakamalla saundia erikanavissa yhtäpaljon vasemma kuin oikealle <- siis toinen kanava vasemmalle ja toinen oikealle, vaan en ole vielä sillekkään keksinyt mitään ratkaisua että saan tykittämään senkin komeasti kaiken läpi ilman että taaskaan syö mitään muita saundeja..

öö.. ei tainnut olla avautumispalsta tämäkään.. onko olemassa jotain freeware taajuushärpättimiä mistä näkisi mitä taajuuksia pomppii missäkin reaaliajassa?



Kuulostaisi enemmän siltä että sulla on vaikeuksia äänimateriaalin dynamiikan hallitsemisen kanssa miksaamisen sijaan... Todennäköisesti etsit ratkaisua soundien potkimiseen väärästä paikasta tällä hetkellä...

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.

Mark

Posts: 7,311

#89 • • Edited Mark d a n c e m a c h i n e s
Hoblaa,

oiskohan tää oikea topic kymysykseen, hmm. Mut siis: Jos oon nauhottanut koneelle miksauksen, jossa soitettaessa on ollu tasot hieman liian korkeella = ei ihan puhtaalta kuulosta saundi, millä (mieluiten ilmaisella) softalla mä saisin sen kuulostamaan puhtaammalta eli tasoja leikattua ämppärin sisältä? Mieluiten mahdollisimman helppokäyttöinen, äänitekniikasta kun en juur tajua. Eli optimi ois joku softa joka automaagisesti säätää tasot kohilleen. Kaikki vinkit tervetulleita!

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

Jussi Soro

Posts: 6,385

#90 • • Jussi Soro choon!

Replying to Masterointiin vinkkejä:

Mark, 12.6.2010 13:08:
Hoblaa,

oiskohan tää oikea topic kymysykseen, hmm. Mut siis: Jos oon nauhottanut koneelle miksauksen, jossa soitettaessa on ollu tasot hieman liian korkeella = ei ihan puhtaalta kuulosta saundi, millä (mieluiten ilmaisella) softalla mä saisin sen kuulostamaan puhtaammalta eli tasoja leikattua ämppärin sisältä? Mieluiten mahdollisimman helppokäyttöinen, äänitekniikasta kun en juur tajua. Eli optimi ois joku softa joka automaagisesti säätää tasot kohilleen. Kaikki vinkit tervetulleita!

-M


Jos nauhoitus on ruvella, niin sitä ei korjaa enää mikään :/

Kannattaa ennemmin aina nauhoittaa hiljaisemmalla ja nostaa jälkeenpäin tasoja.
Mark

Posts: 7,311

#91 • • Edited Mark d a n c e m a c h i n e s

Replying to Masterointiin vinkkejä:

Jussi Soro, 12.6.2010 13:58:

Jos nauhoitus on ruvella, niin sitä ei korjaa enää mikään :/

Kannattaa ennemmin aina nauhoittaa hiljaisemmalla ja nostaa jälkeenpäin tasoja.



Ok, löysin vaan tällaisen softan, ja luulin et osaa hoitaa jutun:

http://www.mp3gain-pro.com/

Mut ilmeisesti toi sit kuitenkaan ei osaa fiksaa sitä et nauhoitettaessa tasot ollu korkeet, harmonisoi vaan sen yhen ämppärin levelit kohilleen...?

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

akir0

Posts: 2,554

#92 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Masterointiin vinkkejä:

Mark, 12.6.2010 14:45:
Ok, löysin vaan tällaisen softan, joka mun ymmärryksen mukaan osais hoitaa ko. jutun:
http://www.mp3gain-pro.com/
Mut ilmeisesti ei päde tähän meitsin keissiin(kö)?



Ei päde ei, tolla voi lähinnä nostaa tai tasoittaa tasoja, mutta sun tapauksessa nauhoitus ei oo vaan onnistunut puhtaasti, jolloin tolla työkalulla ei ongelmaa voi korjata.

Ei muutakuin soittelemaan setti uusiks.
Funktion

Posts: 1,720

#93 • • Funktion over 9000
Pistä Mark nauhottaessa tasot silleen että peak volume piikkaa johonkin -3db tai vaikka -6db tienoille, ja nosta volume sit nauhotuksen jälkeen. :)

Siinä vaiheessa kun sisäänmenevä signaali clippaa nauhottaessa, ei sitä äänitystä pelasta mikään.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..