Replying to Masterointiin vinkkejä:
flatstick, 29.11.2009 09:47:
http://www.mtvdance.com/philoscience/432page.html
huh. en oo pitkään aikaan lukenu mitään noin tyhmää sivua. en kiellä etteikö 432hz-viritys ois mukavaa vaihtelua tai kuulostais jonku mielestä jostain syystä kivemmalta (kuuleehan sitä bileissäkin tosi usein biisejä joita on pitchattu vähän nollasta ohi), mut ton sivun kirjottajan puolesta kyllä hävettää.
numeroilla leikkiminen on aina hauskaa, mut siinä vaiheessa kun niille annetaan joku typerä arvo ("vau, 432/16 on kokonaisluku ihmisen määrittelemässä kymmenjärjestelmässä joten näitä lukuja käyttävä systeemi on automaattisesti upea!") niin menee vähän heikosti. biisi voi hyvinkin kuulostaa vähän eri korkeuksilta soitettaessa erilaiselta, paremmalta tai huonommalta ja siihen tajuaa helposti parikin syytä (äänentoiston taajuusvasteen epätasaisuus, kuunteluympäristö, eri ihmisten kallon ja korvan muoto ja rakenne ja näistä johtuvat taajuuksien voimistumiset tai vaimentumat) mut siitä voi olla varma ettei ääniaaltojen kannalta ole mitään merkitystä värähteleekö ne kokonaislukujen mukaan. hertsi on muutenkin yksikkönä määritelty semisti arbitraarisen pituisen sekunnin mukaan, josta ei hevin saa mitään kauniisti pyöristynyttä lukua luonnonvakioihin suhteutettuna, joten en tiedä ollenkaan mikä kokonaislukutaajuuksissa pitäisi sitten olla niin hienoa ja erikoista.
vastaavanlaista pakonomaista numerologiaa on harrastettu about kaikissa mahdollisissa piireissä ja jos jotain yhteyksiä haluaa löytää niin ne löytää, kunhan vaan pelehtii numeroiden ja kaavojen kanssa niin kauan että se onnistuu. tietysti mukaan on otettu niinkin käytännöllinen asia kuin maapallon prekessio ja kaikki siitä johdetut laskut päätyy tietysti lukuun 432. vautsi vau. ja minkä lähteen mukaan ihmisen "tavallinen" sydämenlyöntinopeus on 72bpm? aijoo, eikä 186000:n neliöjuuri ole 432 vaan ~431.277173, mutta tietenkään sitä ei ole kehdattu kirjottaa kaavan muotoon, se on vaan mainittu vähän ohimennen.
hohhoijaa. toivon että saitti on pelkkää trollausta silläkin uhalla että näyttäisin ite naurettavalta. saitista tulee sellainen fiilis että ollaan luettu vähän yläastefysiikkaa, poimittu sieltä pari juttua joita on sekotettu omien taikauskojen kanssa ja kun ollaan tarpeeksi kauan väännetty matematiikan kanssa niin löydetään jotain olemattomia yhteyksiä jotka tuntuvat tyydyttäviltä ilman minkäänlaista logiikkaa ja sit ollaan niin yhtä luonnon kanssa.
virittäkää A 420 hertsiin ni sit biisi kuulostaa siltä ku oisitte pilvessä, höhöhöhö!
ja tietty itse aiheeseen: jos tuntuu että biisin soundissa on jotain vikaa, niin takaisin miksauksen pariin korjaamaan vika sieltä missä se on, niin kuin moni on jo ehdottanutkin. masteroinnille ei pitäis antaa niin suurta arvoa joka sille on viime vuosien aikana ikävästi syntynyt koska se houkuttelee helposti oikomaan tyyliin "basari on vähän hiljasella, no korostetaanpa tosta bassoa" ja "mun biisi ei soi yhtään noin lujalla, no laitetaan kompressori masteriin täysille".
kun ensin psyykkaa itsensä siihen ajattelumalliin, että masterille ei tee mitään jos jotain on vialla, vaan pyrkii korjaamaan sen miksauksessa, ja miksaamista monen monta vuotta noin tehneenä on kerääntynyt sen verran tietämystä ja osaamista, että tajuaakin jotain soundia/vibaa/fiilistä hakiessaan, että se onkin mahdollista toteuttaa vain stereoraitaa efektoimalla, niin ollaan lähellä sellaista pistettä, että kevyttä masterointia voi ruveta harrastamaan omille biiseille.
...tulipas monimutkanen virke.
flatstick, 1.12.2009 03:11:
Jospa joku vaikka tekis jonkun huttubiisin tuolla tavalla, pistäis galluppikysymyksen ja tekis tuplasokkotutkimuksen asiasta kumpi kuulostaa paremmalle :D
miten tota voi testata sokkona kun äänenkorkeuden eron kuulee?