Kappaleen ulkoa muistaminen

45 posts, 3 pages, 14,477 views

remotion

Posts: 5,283

#41 • • Edited remotion nostatus guru
emmä tiiä jotenkin kun itsellä on aina tullut tuo ajattelu täysin automaattisesti ja itsestään ajatustakaan uhraamatta niin tuntuu et jos näitä pitää kovasti ruveta miettimään ni kannattaa ehkä etsiä paremmin sopiva harrastus.

mut voi johtua itsellä siitä ku o musaa tehny nuorempana ja soitellu pianoo ja rumpuja...

siis älä ny oikeesti rupee mitää yks kaks kolme laskemaan, OIKEESTI. menis kyllä maku koko harrastuksesta tollee. kuuntele mielummin sitä miten se biisi menee.
bansq

Posts: 931

#42 • • bansq leftfield winger.
ihan mielenkiintoinen keskustelunaihe laajennettavaks muun musiikin piiriinkin. tarvitseeko sitä biisiä muistaa vai ei? ja jos niin kuinka tarkasti? kumpi on loppupeleissä tärkeämpi, soitettavat biisit vai dj?

jos olette joskus nähneet orkesteriharjoituksia niin edes nuotilleen ja rytmilleen soittaminen ei riitä vaan sektioihin pitää saada oikeaa volyymia, ääneen kapelimestarin haluamaa tekstuuria ja silti soittamisen pitää kuulostaa elävältä ja aina tietyllä tavalla tunteikkaalta. teoksista löytyy järjettömiä määriä eri tulkintoja alkuperäisillä soitinkokoonpanoilla ja silti niistä tehdään uusia versiointeja jatkuvasti, kyse on aina aika pitkälti eri jäsentäjien teoksesta saamista kokemuksista ja haluista painottaa erilaisia asioita omalla tulkinnallaan. lopputulos toimii muttei kuitenkaan suo artisteille suuria vapauksia oman fiiliksen esiintuomiseen.

improvisoidussa musiikissa taas itse teos asettuu muusikoiden ja soittimien taakse sivuosaan ja vaatii tietenkin tiettyä erikoistumista tekniikan hallinnassa. parhaimmillaan siitä jammailevasta saksijäbästä lähtee irti niin päräyttävää musiikin riemua ja paahtavia älynväläyksiä suoraan lennosta et sukat lentää kenkien läpi pois mut harvoin koko sessio toimii - silti yhä useammin meitsin valinta näistä kahdesta ihan vaan niiden mahdollisten tähtihetkien bongaamiseen.

siitä vaan sit kelaamaan omaa dj-profiilia notta ootko lähinnä tuomassa peliin klassikkobiisejä vai tekeekö mieli revitellä niitä näitä yleisölle vai jotain siitä välistä? hirvein vaihtoehto imo on se nutipää joka soittaa pelkkää crowdpleaseria päin vittua täten julmasti riiiiiiiiiistäen teoksen arvokkuuden. nii, oot ehkä just sinä siellä ruudun takana. MURDER! ;)

--
plip goes on.

Miika

Posts: 893

#43 • • Miika
Lopusta alkuun

Mun pianomaikka Hollannissa opetti tämän metodin, eli kappaleen harjoittelu aloitetaan viimeisestä tahdista. Vähitellen siirrytään aiempiin tahteihin kunnes ollaan teoksen alussa. Kun tässä vaiheessa laitat nuotit pois silmistä, se kummasti luonnistuu.

Eli kun saat uuden biisin käsiin, unohda introt ja keskity lopetukseen, toistaen ja toistaen aloitat aina hieman aiempaa. Lopulta olet tilanteessa, missä biisin intron kuullessasi olet 100% varma siitä, mitä missäkin vaiheessa tulee tapahtumaan. Ja sekös antaa mahdollisuuden ilmaisuun ja improvisointiin.
Mikcore

Posts: 914

#44 • • Mikcore Eternity has passed

Ana-5000, 15.9.2007 01:57:

Ehkä ongelma on siinä, että soitat trancea, tuota julmettua paskaa?



Oliko toi tarpeellista?
Occu

Posts: 2,528

#45 • • Occu

Aki Antila, 14.9.2007 20:18:
Olen siis itse tuleva trance dj ja osaan jo biittimiksata, niin tarvitsisin apua kappaleiden ulkoa muistamisessa, eli missä kohdassa biisiä laitettaan seuraava biisi. Selventyikö asia?



Don't spend all your time practising the actual mixing - spend all your time listening to your tracks

-Random

--
..::MOI::..