Kappaleen ulkoa muistaminen

45 posts, 3 pages, 14,510 views

CM

Posts: 1,507

#21 • • Edited CM
Kyl hyvät biisit ulkoa muistaa, tai sit muisti on helvetin hyvä mutta lyhyt tai helvetin huono ja pitkä. Paskoja biisejä ei tartte edes muistaa

plink, 15.9.2007 10:25:
---
no mut teknoa ei soitetakaan yleensä niinku transea



Transea soitetaan Ableton Livellä, ettei laukat kuulu. Musiikkia soitetaan levareilla ja pidetään hauskaa.
Aki Antila

Posts: 220

#22 • • Edited Aki Antila
Kun alkaa laskemaan biittejä (tai tahteja); niin miten voi estää sen, että sekoaa laskuissa?
Itse olen oppinut jo, että vasta tietyssä kohdin alkaa laskemaan biittejä, mutta kuitenkin sekoaa laskuissa jo viidenkympin kohdalla. Vinkkejä?
tumpsi

Posts: 2,553

#23 • • tumpsi rekisteröitymätön

Aki Antila, 15.9.2007 15:02:
Kun alkaa laskemaan biittejä (tai tahteja); niin miten voi estää sen, että sekoaa laskuissa?
Itse olen oppinut jo, että vasta tietyssä kohdin alkaa laskemaan biittejä, mutta kuitenkin sekoaa laskuissa jo viidenkympin kohdalla. Vinkkejä?


et siis osaa laskee ton pidemmälle?

gg :D
Aki Antila

Posts: 220

#24 • • Aki Antila

tumpsi, 15.9.2007 15:25:
---
Aki Antila, 15.9.2007 15:02:
Kun alkaa laskemaan biittejä (tai tahteja); niin miten voi estää sen, että sekoaa laskuissa?
Itse olen oppinut jo, että vasta tietyssä kohdin alkaa laskemaan biittejä, mutta kuitenkin sekoaa laskuissa jo viidenkympin kohdalla. Vinkkejä?

---

et siis osaa laskee ton pidemmälle?

gg :D



En osaa jostain syystä, pitää varmaan harjoitella kuitenkin.
Juhgu

Posts: 7,921

#25 • • Edited Juhgu Virnistelijä

Aki Antila, 15.9.2007 15:02:
Kun alkaa laskemaan biittejä (tai tahteja); niin miten voi estää sen, että sekoaa laskuissa?
Itse olen oppinut jo, että vasta tietyssä kohdin alkaa laskemaan biittejä, mutta kuitenkin sekoaa laskuissa jo viidenkympin kohdalla. Vinkkejä?



Yksi hyvä vinkki on, että vaihtaa genren terrorcorenoisegabberista johonkin hieman rauhallisempaan, jossa kestää yli 10 sekuntia päästä sinne 50 iskun kohdille, ni sit ei tarvi laskea niin paljoo! *joo*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Caro²

Posts: 5,301

#26 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

C-Hill, 15.9.2007 11:54:
En lähde dissaamaan, mutta eiks toi oo ihan hiton vaivalloista?
Tuleeko soitettua "fiiliksellä" enää jos homma menee noin preciseksi?


Tottakai tulee soitettua fiiliksellä. Eihän se soittaminen siitä mihinkään katoa. Noiden rakenteiden merkkaaminen auttaa vaan siinä, että tiedät mistä kohtaa laitat mitäkin soimaan.

Katsos kun joissakin biiseissä melodiat alkaa 15sekunnin jälkeen, joissakin biiseissä melodiat alkaa taas 1:30min jälkeen.

Joissakin biiseissä tulee vahvat bassolinjat puolen minuutin jälkeen ja vasta sen jälkeen vokaalit - ja joissakin taas vokaalit tulee ensiksi ja bassot vasta minuutin jälkeen. Sitä kun näkee suoraan nuotit edessä, niin tietää mitä milloinkin tapahtuu ja saa synkattua rallit keskenään paremmin yhteen. Ei tule sellasta ylläriä, että "vittu, nyt toi melodia lähtikin jo pyörimään".

Tällä ei varmaan ole niin suurta merkitystä teknossa tai progessa, mutta House on melkosen kinkkistä kamaa soitettavaksi, kun siellä pelataan juuri melodioilla, lauluilla ja gruuvilla bassolinjoilla - niitä ei vaan voi sotkea keskenään yhteen.

Biisit valitaan ensiksi ja vasta sen jälkeen mietitään miten ne yhdistetään. Toki tulee eteen sellasia tilanteita, että "tän perään vois soittaa vaik tän" - mutta sitten rakenteista huomaa heti, että nää ei vaan yksinkertasesti tule istumaan yhteen (sävellajit on eri ja toisessa esm alkaa melodiat "liian nopeesti" ja toisessa biisissä ei o laisinkaan ulosmiksauspätkää). Vaikka nuotit onkin edessä, niin ei sitä settiä silti rakenteiden mukaan kasata, ne vaan helpottaa siinä, että soitto kuulostaa järkevältä.

Mutta vastauksena kysymykseen. Joo, se on aika "vaivalloista". Jokainen ostettu biisi pitää "nuotittaa" erikseen ja merkata ajo-ohjeet tarraan jonka liimaa levyyn - mutta, tuleehan ne biisit kuunneltua joka tapauksessa jossain vaiheessa. Huomattavasti vaivalloisempaa on kaivaa sävellajit tms.
Damien

Posts: 2,882

#27 • • Damien [tr3ox]
On niitä tyylejä soitella mut "huh huh", on jengi menny tekee taiteesta tiedettä. Itse soitan pelkästään tunteella, aina löytyy sisäänvientikikkoja jos vaan on nopeet hoksottimet.
Gateway

Posts: 1,391

#28 • • Gateway Club Therapy

Damien, 17.9.2007 12:38:
On niitä tyylejä soitella mut "huh huh", on jengi menny tekee taiteesta tiedettä. Itse soitan pelkästään tunteella, aina löytyy sisäänvientikikkoja jos vaan on nopeet hoksottimet.



Itse olen myös tätä mieltä :) turha tehdä asioista liian vaikeita. Toki biisien runsas kuunteleminen ja tietynlainen tunteminen on eduksi. Itse pyrin jo siinä biitatessa tsekkaamaan tarkoin sitä sisään tulevan raidan alkua että missä vaiheessa tulee mitäkin (melodiat, bassline, bassoniskut loppuu jne.), toki se edellisen biisin loppu sitten tulee muistista jos tulee :) IMO mielummin pitkä vaihto jossa vähän on jutut päälekkäin ja equttamalla yrittää sitä piilotella, kuin semmoinen vaihto jossa energiat loppuu kesken ts. vain bassot hakkaa.
Avatar
#29 • • astaroth Guest

Aki Antila, 15.9.2007 15:02:
Kun alkaa laskemaan biittejä (tai tahteja); niin miten voi estää sen, että sekoaa laskuissa?
Itse olen oppinut jo, että vasta tietyssä kohdin alkaa laskemaan biittejä, mutta kuitenkin sekoaa laskuissa jo viidenkympin kohdalla. Vinkkejä?


jos osaat laskea neljään, se riittää vallan mainiosti. 32 tahdin rakenne iskostuu lihasmuistiin sitä mukaa, kun musiikkia soittaa ja kuuntelee

hyvin yleisesti ottaen konemusiikissa helppo lähtökohta on opetella kuuntelemaan, miten kappaleet kehittyvät 32 iskun välein: tuleeko lisää tavaraa mukaan - melodia, sämplejä, perkussioita... ja päinvastoin taas kun kappale on ns. antanut kaikkensa ja aletaan etenemään seuraavaan. mitäs genreä soittelet, jos saan kysyä? monissa biiseissä on esmes. 32 tahdin patternin jälkeen laitettu symbaali tm. instrumentti, josta on hyvä ottaa itselleen kirjanmerkki, jos tahdit menee sekaisin

sitä mihinkään sataan tarvitse laskea, varsinkin kun lähes kaikki biisit noudattavat samoja turvallisisia kaavoja 8)
Syntse

Posts: 1,652

#30 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ

Aki Antila, 15.9.2007 15:02:
Kun alkaa laskemaan biittejä (tai tahteja); niin miten voi estää sen, että sekoaa laskuissa?
Itse olen oppinut jo, että vasta tietyssä kohdin alkaa laskemaan biittejä, mutta kuitenkin sekoaa laskuissa jo viidenkympin kohdalla. Vinkkejä?



Jos BPM:ää lasket niin vähempikin riittää kuin että lasket koko minuutin monta beattia tulee. Voithan tietysti aina laskea kymmeneen ja käyttää sormia mukana nostat aina yhden sormen jokaisella kympillä ei tarvitse alkaa laskemaan viisyx, viiskaks, viiskol. Jos taas lasket noita tahteja niin yleensä tietyn tahtimäärän jälkeen tapahtuu jotain jos meet sekaisin välissä niin kun tuo muutos biisissä tapahtuu olet taas kartalla.

http://www.djtutor.com
http://www.youtube.com/user/ellaskins

Suosittelen ylläolevia linkkejä varmasti löytyy vastaus moneenkin mieltä askarruttaneeseen kysymykseen jos vain englanninkieli ei tuota ongelmia.
Caro²

Posts: 5,301

#31 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Damien, 17.9.2007 12:38:
Itse soitan pelkästään tunteella, aina löytyy sisäänvientikikkoja jos vaan on nopeet hoksottimet.


Ei se tunne sieltä minnekkään häviä vaikka hoitaa tekniikan kuntoon *uuh*

En tiedä kuin moni täällä soittaa oikeasti jotain instrumenttia. Mutta kyllähän sitä toki myös "oikeiden soittimien" puolella soitetaan improvisoiden. Itse diggaan valita kyllä sen "kultaisen keskitien" missä on nuotit mukana, mutta voi halutessaan improvisoida just niin paljon kuin diggaa :)

Tietty omiin periaatteisiin kuuluu se, että opetellaan perusasiat kuntoon ja kun ne on takaraivossa, sitten vasta ruvetaan oikeasti soittamaan. Muuten homma tuntuu menevän vähän räpeltämiseksi.
Damien

Posts: 2,882

#32 • • Damien [tr3ox]

Caro², Itse diggaan valita kyllä sen "kultaisen keskitien" missä on nuotit mukana, mutta voi halutessaan improvisoida just niin paljon kuin diggaa :)

Tietty omiin periaatteisiin kuuluu se, että opetellaan perusasiat kuntoon ja kun ne on takaraivossa, sitten vasta ruvetaan oikeasti soittamaan. Muuten homma tuntuu menevän vähän räpeltämiseksi.



Mä oon sit ilmeisesti niin vanhaa sukupolvea, joka uskottelee vielä itselleen et ne ihmiset on tullu sinne kuuntelee mua esiintyvänä taiteilijana, eikä niitä biisejä. Mä oikeesti näen ne dekit ja levyt ja efut instrumentteina, ja mitä enemmän vedän tunteella ja välillä mistä sattuu miten sattuu ja tyylikkäästi silti, nii siinä on se taika minkä takia MÄ haluan olla dj. Mut kuten sanottu, kukin tyylillään.
Caro²

Posts: 5,301

#33 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Damien, 17.9.2007 20:09:
Mä oon sit ilmeisesti niin vanhaa sukupolvea, joka uskottelee vielä itselleen et ne ihmiset on tullu sinne kuuntelee mua esiintyvänä taiteilijana, eikä niitä biisejä. Mä oikeesti näen ne dekit ja levyt ja efut instrumentteina, ja mitä enemmän vedän tunteella ja välillä mistä sattuu miten sattuu ja tyylikkäästi silti, nii siinä on se taika minkä takia MÄ haluan olla dj. Mut kuten sanottu, kukin tyylillään.


En kyllä oikeasti näe tässä asiassa minkäänlaista ristiriitaa. On kauheen suppeeta ajatella, että kappaleen rakenteiden hyödyntäminen tekee soittajasta jotenkin mekaanisen tietokoneen missä ei ole enää mitään taiteellisuutta jäljellä. Eihän tässä herranjestas ole muusta kysymys, kuin kappaleen rakenteiden hyödyntämisessä sen suhteen, että vaihto saadaan kuulostamaan siltä miltä DJ haluaa sen kuulostavan...

En itsekään soita läheskään aina rakenteiden mukaan, mutta huomattavasti useammin kyllä. Kun on rakenteet ylhäällä, saan tehtyä just sellasen vaihdon kun haluan, niillä biiseillä kun haluan. Ei tarvitse luottaa tuuriin, muistikuviin.

EDIT: Monella dj:llä sattuu vaihtoja joissa menee melodiat päällekkäin ja homma kuulostaa paskalta. Sen voi välttää jos joko muistaa biisit hyvin ulkoa tai "nuotittaa ne" :)
Gateway

Posts: 1,391

#34 • • Gateway Club Therapy

Caro², 17.9.2007 22:25:
EDIT: Monella dj:llä sattuu vaihtoja joissa menee melodiat päällekkäin ja homma kuulostaa paskalta.



Vähintään 99.99%:lla DJ:istä käy näin :) sitä mitä enemmän keikkailet ja soitat niin sitä todennäköisemmin. Varmasti käy vaikka kuinka nuotitat ja valmistelet settiä, hommahan kusaisee jo siihen jos neula hyppää sopivassa paikassa tai cd:illä painat startin sijasta stoppia ;)
spoinkel

Posts: 398

#35 • • spoinkel Alferd Heatpacker
Mä en pyörittele levyjä, mutta yleisesti musamuistista vois sanoa erään huomion. Nuorempana, kun musiikkia oli itsellä rajallinen määrä, tuli kuunneltua jotain kasettia läpi montakin kertaa päivässä. Aika hassusti on iskostunu ne vanhat matskut selkärankaan, niin että vielä nykyään voi pistää biisin soimaan pään sisällä - kuka tässä mitään kannettavaa mp3-soitinta tarttee.

Nykyisin, kun musaa tulee ihan joka tuutista, vain parhaat biisit iskostuu peruskuuntelussa päähän niin, että ne muistaa oikeasti ulkoa. Suurin osa menee niin ohi että hyvä jos tunnistaa, mitä levyjä itse omistaa.

Ja mitä tulee biitin laskemiseen, minulla on ainakin 16 tahdin jako (16 x 4 iskua) niin syvällä selkärangassa, ettei siitä tarvitse laskea mielessään ainuttakaan iskua. Konemusaa lasketaan kakkosen potensseina :) Sama rutiini on varmaan bluesin harrastajilla 12 tahdin suhteen.

--
Buffalo buffalo buffalo badger Badger badger buffalo Buffalo.

Caro²

Posts: 5,301

#36 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Gateway, 17.9.2007 23:14:
Vähintään 99.99%:lla DJ:istä käy näin :) sitä mitä enemmän keikkailet ja soitat niin sitä todennäköisemmin.


Justjust. No eipä o itelleni sen jälkeen käytännössä käynyt kun on rakenteet merkattu levyyn. Vielä vähemmän sen jälkeen kun on sävellajit ylhäällä. Ainoastaan kahdenlaisessa tilanteessa on päässyt käymään vaihdon sekameteliä. 1) Neula hyppää (käy ehkä kerran 500sta vaihdosta ja jos on mukana omat neulat, riski vähenee entisestään) 2) ei jaksa keskittyä rakenteisiin.


Varmasti käy vaikka kuinka nuotitat ja valmistelet settiä


Ei ole setin valmistelua laittaa levyihin ylös rakenteita (tai bpm-lukuja niinkuin jotkut oldskuulit). Setin valmistelua on miun mielestä se, että valitset suurinpiirtein soittojärjestyksen ennen keikkaa - tai tuuppaat levyt about soitettavaan järjestykseen. Semmosta en ainakaan itse tee.
EDIT: Toki valitsen levyt laukkuun tilanteen mukaan.


hommahan kusaisee jo siihen jos neula hyppää sopivassa paikassa tai cd:illä painat startin sijasta stoppia ;)


Mitä enemmän soitat, sitä vähemmän tulee moisia perusmokia ;)

EDIT2:
Kovasti ihmettelen ihmisten vastahakoisuutta rakenteiden merkkaamisen suhteen. Kokeeko porukka sen jotenkin "kusetuksena" vai mikä siinä on? Kuitenkin suurin osa soittajista pyrkii siihen, että setissä säilyy gruuvi/draivi vaihtojen myötä tai, että vaihto pistää setin potkimaan vielä paremmin. Vaihdot ei saisi päästä putoamaan, vaihto ei saisi alkaa liian aikaisin (melodiat päällekkäin) tai liian myöhään (vaihto on pelkkää biittiä). Ei tuossa rakenteiden merkkaamisessa ole mistään muusta kysymys. Mutta ei siinä, kukin tavallaan :) Toivottavasti soittajien korvat alkaa punottamaan isolla kädellä siinä vaiheessa kun on sävellajit solmussa, se jos joku on aivan kauheen kuulosta. Ja toivottavasti yleisön korvat alkaa punottamaan soittajia ennen (tuskin tapahtuu) *eiei*
a98

Posts: 871

#37 • • a98
1 2 3 4, 2 2 3 4, 3 2 3 4, 4 2 3 4... it's zoooouu hard

keksikää nyt musainsinöörit deejiillekkin joku abletoniakin paljon helpompi miksauslaite että saadaan deejii hommat yhtä helpoksi ku musanteko.
Gateway

Posts: 1,391

#38 • • Gateway Club Therapy

Caro², 18.9.2007 08:00:
Kovasti ihmettelen ihmisten vastahakoisuutta rakenteiden merkkaamisen suhteen. Kokeeko porukka sen jotenkin "kusetuksena" vai mikä siinä on? Kuitenkin suurin osa soittajista pyrkii siihen, että setissä säilyy gruuvi/draivi vaihtojen myötä tai, että vaihto pistää setin potkimaan vielä paremmin. Vaihdot ei saisi päästä putoamaan, vaihto ei saisi alkaa liian aikaisin (melodiat päällekkäin) tai liian myöhään (vaihto on pelkkää biittiä). Ei tuossa rakenteiden merkkaamisessa ole mistään muusta kysymys. Mutta ei siinä, kukin tavallaan :) Toivottavasti soittajien korvat alkaa punottamaan isolla kädellä siinä vaiheessa kun on sävellajit solmussa, se jos joku on aivan kauheen kuulosta. Ja toivottavasti yleisön korvat alkaa punottamaan soittajia ennen (tuskin tapahtuu) *eiei*



Itse en koe tuota rakenteiden merkkaamista kusetuksena, itse-asiassa jos tämä ois mun työtä ja olisi tärkeää soittaa "oikein" niin noin saattaisin hyvinkin jopa tehdä. Lopulta tämä on ainakin minulle ja toivottavasti myös kaikille bileissäkävijöille hauskanpitoa. Nyt kun puhut tuosta sävellajien solmuun menosta vaihdoissa, niin etsippä jostain miksauksesta (vaikka minun jos et muiden miksauksista kehtaa) semmoinen vaihto jossa ne menee solmuun ja laita linkki tänne + aika miltä kohdin se sieltä löytyy? Tämä ihan mielenkiinnosta koska en ole täysin varma että onko kyse kiksuliidien soittamisesta päällekkäin vai onnistuuko sotkeminen bassolinjoissakin? Sitten voidaan tulkita punottaisiko yleisössä korvat :)
Caro²

Posts: 5,301

#39 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

a98, 18.9.2007 11:37:
1 2 3 4, 2 2 3 4, 3 2 3 4, 4 2 3 4... it's zoooouu hard

keksikää nyt musainsinöörit deejiillekkin joku abletoniakin paljon helpompi miksauslaite että saadaan deejii hommat yhtä helpoksi ku musanteko.


hei.. tossa oli vasta kuustoista iskua. radioversioitako teet *eiei*

Gateway, 18.9.2007 11:50:
Nyt kun puhut tuosta sävellajien solmuun menosta vaihdoissa, niin etsippä jostain miksauksesta (vaikka minun jos et muiden miksauksista kehtaa) semmoinen vaihto jossa ne menee solmuun ja laita linkki tänne + aika miltä kohdin se sieltä löytyy? Tämä ihan mielenkiinnosta koska en ole täysin varma että onko kyse kiksuliidien soittamisesta päällekkäin vai onnistuuko sotkeminen bassolinjoissakin? Sitten voidaan tulkita punottaisiko yleisössä korvat :)


Helposti kehtaa etsiä moisen vaihdon ihan kenen tahansa setistä - sehän on rakentavaa kritiikkiä *hihu*

Mutta joo, juurikin tuollainen tilanne on kyseessä, että soitetaan esm kiksuliidejä päällekkäin - TAI kahta eri sävellajissa olevaa basslineä. Laitan linkin settiin ja kohtaan heti kun vaan kotia pääsen (töissä ei kehtaa alkaa settejä selaamaan).
josh

Posts: 733

#40 • • josh
Joo hirveeltä kuulostaa oli ne sit bassoja, leadeja, padeja..

Eipä tullu näitä mietittyä joskus aikoinaan, kun harjoitteli beat-miksaamista. ;)
Kaikki kuulosti hyvältä kunhan biitit oli synkassa. :D
Tai no, ei ihan kaikki... :)