Kuten info pakettikin osoittaa, juttu on kaksi piippuinen:
Alkoholia voi juoda "oikein" sen sen kummemmin vaikuttamatta kehoosi tai sitten sitä voi juoda niin paljon, että elämä pyörii ainoastaan sen ympärillä.
BBC:n tekemä BBC - Horizon - Is Alcohol Worse Than Ecstasy (2008) on aika häijy dokkari, joka vertaa huumeita alkoholiin. Siinä listataan kaikki britteissä pyörivät huumeet ja pistetään vaarallisuus järjestykseen. Pikkubilehirmut siellä kotikoneiden vieressä, E oli listan mukaan vaarattomampaa kuin tupakka, kannabis tai alkoholi:D
Itse lopetin "keittoomisen" tossa 6kk sitten, sen jälkeen en oo illassa 3 juomaa enempää juonut, enkä kertaa tai kahta useammin viikossa juomaan lähtenyt, usein on viikkoja jolloin ei tuu juotua yhtään. Usein juominen jää siihen yhteen juomaan.
Fiilis on mitä mahtavin. En oo mistään jäänyt paitsi. Illat eivät ole sumeita, noloja tapauksia ei synny, unohtelu ja ajatusten sekavuus(huom. selvinpäinkin) ovat poissa, moraalinendarra ja henkinentaantumuskin ovat poissa, ja ai niin, tilinsaldokin näyttää aamusin kauniimmalta:D
Miksi lopetin?
Se kiinnostaa aina ihmisiä, kun juominen on niin PIRUN hauskaa. Suoraan sanoen, keittotaipaleeni lopussa sain tarpeekseni. Reissu päättyi aina "övereihin" ja helvetinmoiseen darraan ja moraaliseendarraan, viimeistä pidän pahempana. Iltaisin, kun ylitin tietyn rajan päihtymyksen suhteen, minusta tuli hyvin ärsyttävä känniääliö (se seduloiden yhteistyö projekti kännissäoletääliö.fi juttu on aika oikeessa). Alussa en ollut sellainen, alkoholin käyttö ja sekavat vuodet:P tekivät sen. Kukaan ei jaksanut minua, eihän ne sitä sanoneet, mutta kyllä sen huomaa ja muistaa viimeistään seuraavana päivänä. Ihmiset alkoivat olemaan oikeasti jo huolissaan juomisestani, tämäkin ilmeni lopettamisen jälkeen. Sitten piste Ii:n päälle tuli, kun käytiin lukioryhmän kanssa Ruotsissa. Takas tulomatkalla en herännyt enää hytistä itse vaan minut kannettiin laivaterminaaliin, jossa sitten purjosin roskikseen ja myöhemmin toiseen poliisien auttelemana. Nukuin putkassa klo7-16.00. Lukiossa rehtori pyysi minua menemään terkkarille juttelemaan. Minua pidettiin hieman friikkinä ja se oli jo outoa. Menin juttelemaan vaikka olin jo sisäistänyt lopettavani "taipaleen pullo seuranani".
Tohon tilanteeseen ajaa tietty ryhmänpainostus("Kyl sä nyt lähet keitolle, kaikki muutki lähtee" "Älä nyt oo nössö" "Mitä kuulenko mä jotain ininää, noniin lähet messiin juomaan, otat vaan sixarin!"(hah, ja ilta ei koskaan jäänyt siihen sixariin)) ja liika hauskanpito. Lopuksi juomisella vaan ei ollut rajaa ja sitä veti aina överit. Hyvä havainto itseltä oli myös se addiktio sitten myöhemmin: Sitä ei huomannut, mutta vittu olin riippuvainen, aina vain ajatteli kaiken niin, että keittoominen on hyvä juttu ja että ei se tee pahaa. Nyt ei ees tee pahaa olla juomatta, ei ole sitä kiusausta, toisin kuin riippuvaisuuden alla.
No mitä on jäänyt käteen?
Enemmän rahaa, hyvä fiilis, yleisesti jaksaa paremmin, on ilosempi, ajatukset pysyy kasassa(miettiessä asiaa piti jäädä miettimään, välillä myös piti miettiä mihin sitä jäikään tai mistä tietty juttu lähti), muisti pelaa paremmin(vittu oli hämärää kun välillä tuli blackoutteja pikkujuttujen suhteen, esim. nimimuisti meinas välillä hävitä ihan täysin, tai hävisikin osittain), puheliaisuus lisääntynyt(ennen ei keksinyt mitään mistä puhua, nykyään lähtee hyvää settiä), luovuus on kasvanut(biisien teko sujuu paremmin) jne. jne.
Kaikki tämä ja paljon muuta vain kun lopetat juomisen melkein kokonaan!
Niin, ja mähän oon siis 19-vuotias terve nuori opiskelija:P. Mun olis pitänyt saada juoda vasta vuosi laillisesti, mutta aikasemmin alotettiin, kuten moni muukin suomalainen nuori. Kun tämmöstä on käynyt läpi niin sitä oikeesti miettii, että WATTA FAK? kuinka sekasin sitä onkaan tullut oltua ja miten se sekoilu on vaikuttanut nuoruuteen(mistä onneksi on jäljellä vielä paljon). Jos nyt saisin päättää niin en olis ollut niin sekiksissä niin usein kun tuli oltua, on nimittäin ihan siistiä, kun muistaa aamullakin jotain. Alkoholi on paha juttu: "Viina on hyvä renki, mut paha isäntä", vai miten se menee. Mä opin sen kantapään kautta. Jos joku teini tätä nyt lukee niin älä juo päätäs, se ei kannata:D
Summatessa yhteen kaikki hämärät elämän sen hetkiset jutut ja miettiessä syitä niihin, voi usein hämmästyä. Usein syy on myös alkoholi, onhan se ainut laillien päänsekoittajakin ihmissuhteiden lisäksi;).
Eli siis, tässä kaikille kotikoe: summaa sekoilus, mieti syitä ja kato oisko elämässä jotain muutakin kuin se alkoholi. Ikävä kyllä, ruoho on usein vihreämpää aidan toisella puolella, tavoista vaan on vähän vaikee päästä irti.
Madventuresin season2. Jamaika jaksossa rasta sanoo alkoholin olevan myrkkyä kansalle, joka aiheuttaa väkivaltaa, rikkoo perheet ja muuta sellasta. Se, mitä rasta pilvestä sanoo suunnilleen samassa lauseessa on sitten toinen juttu, en usko kannabiksen olevan parempi vaihtoehto. Masennusta ja laiskuutta se kylvää, ainakin täällä kotosuomessa aika pitkälti.(anteeksi stereotypioinnista)
Olen kuitenkin samaa mieltä rastan kanssa, koska aina löytyy väärinkäyttäjiä ja alkoholi vaikuttaa joskus myös järkeviin ihmisiin negatiivisesti.
Juokaa viisaasti.