Kadonneiden matkalaukkujen metsästys

36 posts, 2 pages, 12,722 views

lohikarme

#1 • • lohikarme RitariVittupää
Saavuimme tänne tuulimyllyjen ja puukenkien luvattuun maahan tänä aamuna mielessämme lauantaina edessä olevat Sensation White-kinkerit. Amsterdamin kentällä Blue1-lentoyhtiö oli kuitenkin järjestänyt meille yllätyksen. Matkalaukku, joka sisälsi kaikki saniteettituotteet, meikit, vaatteet, bilevaatteet (sensation white) yms muun sälän, oli jätetty kotomaahamme Suomeen. Vakuuteltiin, että kyllä se jo iltapäivään mennessä rekisteröityy järjestelmään ja löytyy (tulisi kuulema jo seuraavalla lennolla). No! Katsoin juuri baggagetracesta että on vielä työn alla ja soittaessani suomeen blue1-yhtiölle, eivät he osanneet sanoa mitään varmaa laukun huomisesta saapumisesta. Suurin osa matkamme budjetista meneekin nyt siis hauskanpidon sijasta kaiken uudelleen ostamiseen, bilevaatetuksen uudelleen suunnitteluun ja allekirjoittaneella myös murtuneen vaimon lohdutteluun. (Tavaroista joita joudumme ostamaan ei suurinta osaa saa lentoyhtiöltä takaisin rahan muodossa, kun eivät kuulu korvausasioissa "tärkeimpien" korvattavien piiriin.

Thanks Blue1 for pimpin my holiday!

--
Qualis artifex pereo

kala

#2 • • Edited kala Selfmade Executable

lohikarme, 6.7.2007 19:02:
Tavaroista joita joudumme ostamaan ei suurinta osaa saa lentoyhtiöltä takaisin rahan muodossa, kun eivät kuulu korvausasioissa "tärkeimpien" korvattavien piiriin.

Thanks Blue1 for pimpin my holiday!

Melko nihkeetä. Herää kysymys miten "laatu" lentoyhtiöt kuten Finnair olisi toiminut vastaavassa tilanteessa.

--
Tämä kaloja käsittelevä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Klubitusta laajentamalla artikkelia.

Fyrisch

#3 • • Edited Fyrisch

kala, 6.7.2007 19:26:
Melko nihkeetä. Herää kysymys, että miten "laatu" lentoyhtiöt kuten Finnair olisi toiminut vastaavassa tilanteessa.

Mutsin aviomiehelle kävi sama juttu matkalla Barceloonaan (Finnairil).

Laukut jäi suomeen, tuli joskus parin päivän pääst, ainoo vaa et matkalaukuist oltii viety kaikki pienet arvoesineet mm. nokia communicator ja toinen tuliterä nokia.

Lentoyhtiö sano korvaavansa vaa pienen osan noist tavaroist, painon mukaa vissiin et semmosta tälläkertaa.

edit: +s
Individual

#4 • • Individual HYPNO!
Sama Blue1, joka jätti radiomme selostajan Kärppä-pelin alla ihmettelemään ja odottelemaan seuraavaa konetta Helsinki-Vantaalle "konerikkoon" vedoten. Em. yhtiö nämä kahdet lennot yhdistämällä sai onneksi jälkimmäisen täyteen ja matkaan kohti Oulua. Peli aloitettiin myöhässä, kiitos eri yhtiön koneella aiemmin paikalle lentäneen erotuomarin ja selostuskin sitten niin, että kun kiekko putosi Raksilan hallin jäähän, niin selostajamme kirmasi laitteineen paikalle. Ei oikein Sininen Ykkönen houkuttele.

#5 • • ville olen oikeasti ujo
1) Ymmärtääkseni lentoyhtiö ei tavaraa hukkaa, vaan lentokenttärahti. Toki lentoyhtiöllä on tässä marginaalinen osuus, mutta käytännössä taitaa olla aika paljon pienempi kuin lentokenttärahdin.

2) Muistaakseni hukkausprosentti oli pari tuhannesta. Se joka lentää ilman käsimatkatavaroita joissa hygieniatarvikkeet + päivän vaatteet, ottaa riskin riippumatta yhtiöstä. Kannattaa siten aina pakata mukaan pieni reppu, jotta laukkujen hukkaaminen ei pilaa lomaa kokonaan.

3) Kukaan ei toivottavasti lennä ilman matkavakuutusta, joka korvaa tällaisessa tilanteessa kohtaisen summan, jolla voi sitten ostaa puuttuvat oleelliset tavarat. Perusmatkavakutuus tulee myös monen luottokortin kuten master / visa goldin kanssa.

Lentoyhtiötä ei tosiaan kannata liikaa dissata. Pari vuotta sitten tutulla jäi finskin barcalennolta laukut suomeen ja niiden tulo barcaan kesti kolme päivää. Laukku saattaa esim. olla hävinnyt sen takia, että se tarra on irronut ja silloin sen etsiminen on about sama asia kuin neula heinäsuovasta :(

#6 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Individual, 6.7.2007 19:46:
Sama Blue1, joka jätti radiomme selostajan Kärppä-pelin alla ihmettelemään ja odottelemaan seuraavaa konetta Helsinki-Vantaalle "konerikkoon" vedoten.

Uskotko, että lentoyhtiö jätti lennon tahallisesti väliin ja keksi tekosyyn? Kuulostaisi aika kummalta, kun tällaiset suomen sisäiset lennot on käsittääkseni aika korkealla prosentilla täynnä...

Sen verran itsellä blue1:ä huonoa sanottavaa, että heillä on välillä tapana buukata konetta kohtalaisesti yli. Käytännössä johtaa siihen, että jos kaikki tulee paikanpäälle, menee jokunen minuutti aikaa siihen, kun etsitään vapaaehtoiset, jotka lentää vasta seuraavana päivänä. Itsellä tämä on myöhästyttänyt Star Alliance lentoja parikin kertaa.... ei paljoa, mutta jotain kuitenkin :(
Individual

#7 • • Individual HYPNO!

ville, 6.7.2007 21:06:
---
Individual, 6.7.2007 19:46:
Sama Blue1, joka jätti radiomme selostajan Kärppä-pelin alla ihmettelemään ja odottelemaan seuraavaa konetta Helsinki-Vantaalle "konerikkoon" vedoten.

---

Uskotko, että lentoyhtiö jätti lennon tahallisesti väliin ja keksi tekosyyn? Kuulostaisi aika kummalta, kun tällaiset suomen sisäiset lennot on käsittääkseni aika korkealla prosentilla täynnä...

No ei ollut kuulemma ihan ensimmäinen kerta ko. yhtiön kohdalla, mutta toisaalta, ei mulla ole tästä kuin työtoverini sana, että onko se sitten lopullinen totuus, on asia erikseen. Uskomattomalta se minustakin kuullostaa, mutta toisaalta, miksi lentää kaksi puolityhjää lentoa, jos voi lentää yhden täyden, if money is tight.
Amma

#8 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.
Kieltämättä paska homma ja varsinkin, kun tänäpäivänä nesteiden (meikit, tukka-aineet jne.) kuljettaminen on niin keleen ongelmallista. Mutta tosiaan kaikki tärkeimmät ja akuuteimmat kannattaa pyrkiä pitämään mukanaan käsimatkavarana.
Eräs kaverini on Hki-Vantaalla "ylempänä sekatyömiehenä" (megamonitoimi-ihminen) ja kertoi joskus viime talvena siitä, minkälainen härdelli kentällä on. Matkustajamäärät lisääntyy, jatkolentoyhteydet lisääntyy, tavaramäärä lisääntyy, mutta henkilökuntaa on sama määrä kuin aiemminkin. Ei yhtälön tuloksena voi olla hirveesti muuta kuin ongelmia ja ennen kaikkea rannalle jääneitä matkatavaroita.

--
*etsiskel*

KooKie

#9 • • KooKie aka. Petress Pan

ville, 6.7.2007 21:03:
2) Muistaakseni hukkausprosentti oli pari tuhannesta. Se joka lentää ilman käsimatkatavaroita joissa hygieniatarvikkeet + päivän vaatteet, ottaa riskin riippumatta yhtiöstä. Kannattaa siten aina pakata mukaan pieni reppu, jotta laukkujen hukkaaminen ei pilaa lomaa kokonaan.

Nykyisillä turvallisuussäännöillä ei vain voi (naiselle) tarpeellista määrää saniteettitarvikkeita matkustamoon pakata. Kaiken lisäksi pakkauskokojen rajoituksien vuoksi matkustamoon on vietävä litrahinnaltaan älyttömiä tarvikkeita. :(

6.7.2007 21:03:
3) Kukaan ei toivottavasti lennä ilman matkavakuutusta, joka korvaa tällaisessa tilanteessa kohtaisen summan, jolla voi sitten ostaa puuttuvat oleelliset tavarat.

Mulla rikottiin tossa lennoilla San Franciscosta Lontooseen (BA) & Lontoosta Helsinkiin (Finnair) laukku, todella hyvin pakattu lasiesine ja akkulaturi. Eipä kuulemani mukaan ole 3800e matkatavaravakuutuksesta pennin hyötyä (vrt. kulutettu aika), kun tavarat korvattaisiin painon mukaan. Hieman eroava asia, mutta kertoo matkatavaravakuutuksen laadun tietyissä tilanteissa.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

Samu81

#10 • • Samu81 kokolihaa
Frendi (+avec) sai vastaavanlaisessa tilanteessa Visan matkavakuutuksen kautta ostaa kohdemaassa muistaakseni 1000 eurolla kaikkea välttämätöntä, vaatteita, partakoneen ym ja luottokunta hoiti sitten tappelun lentoyhtiön (Lufthansa) kanssa. Tosin kyseessä ei ollut mikään perusVisa...

Näin siis 2005.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

La Petite

#11 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...
Amexilla ihan mukavat hyvitykset, tosin mulla ei ole IKINÄ kadonnut laukku edes hetkeks, vaik oon lentänyt varmaan lähemmäs sataa kertaa *ding*

Myöhästyminen ja lennon peruuntuminen 4h 150
Ylivaraustilanne 150
Ylivaraustilanteessa myöhästyminen ja lennon peruuntuminen 6h tai 22.00 jälkeen 450
Jatkolennolta myöhästyminen 150
Matkatavaroiden myöhästyminen, 6h (ei paluulennolla vakituiseen asuinpaikkaan) 200
Matkatavaroiden myöhästyminen, 48h(ei paluulennolla vakituiseen asuinpaikkaan) 350
Matkatapaturma yleisessä kulkuneuvossa, kuolemantapaus 130 000
Matkatapaturma yleisessä kulkuneuvossa, pysyvä menetys 130 000
Kaappaus, 24h 1500
Kaappaus, 72h 1500

Vähän kyl hassu toi kaappaus kohta, mut kai se on vaan nykyaikaa. En kyl tiedä miten paljon lohduttaa kaappaustilantees ajatella et "kestäispä 24h niin sais vähän lisää matkacäshii".

--
Rem tene, verba seqventur

lohikarme

#12 • • lohikarme RitariVittupää

.

Vakuutus toki on jo opiskelijaliiton puolesta. Tuo saniteettivälineiden vieminen koneeseen on nykyään aika hankalaa, sillä kakenlaisten nesteiden yms koneeseen vieminen on kielletty. Vakuutus tosiaan korvaa aika usein painon mukaan, joten "isoäidin perintövaasit"-jutut jää kyllä korvaamatta :(

--
Qualis artifex pereo

La Petite

#13 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...
Ei ne nesteet ole kokonaan kielletty. Desin pikkupulloissa ja pikkupullot litran vetoiseen minigrippiin. Riittää ainakin mulle jollekin viikon lomalle mainiosti.

--
Rem tene, verba seqventur

Freja

#14 • • Freja Sihteeri
Mulla hukkas joskus aikoinaan joku lentoyhtiö köpikseen kamat, olin sitten hampurissa 35 asteen helteessä farkuissa ja samassa t-paidassa melkein 2 vuorokautta. Oli aika nihkee olo.

Noista desin kamoista mitä on kerrottu, ymmärrän kyl hyvin ettei Elvi pakkaile hius- yms kauneusjuttujaan pienempiin purkkeihin "pienten" matkojen takia, ja vaikka pakkaiskin, niin viikonlopun tarpeiks niistä ei pakosti riitä. Desin purkit litran minigrippiin... No joo, mulla oli dödö, hammastahna ja pieni rasvapurkki + jotain nenäsumutteita yms tungettuna siihen MINIgrippiin yhen vuorokauden LENTOMATKAN ajaksi. Sielä ei pahemmin meikkiä yms tarvinnut, joten siksi ne laitoin ruumaan turvallisin mielin. Kaikki kamat onneksi tuli ajallaan, mutta jos viikonlopun bilemeikit pitäis änkeä yhtee hemmetin nihkeeseen minigrippiin, ni ei kyllä tulisi onnistumaan. Viikon lomalle ei riitä edes shampoon määrä mulla.

Toivottavasti saatte kamanne pikimmiten. Vittumaista tollanen (sattuu kyllä usein ihmisille, mutta joka kerta oon yhtä pahoillani tyyppien puolesta, oli sitten ystävä tahi ei) tavaroiden hukkaaminen, ja varsinkin kun korvauksia ei kaikesta saa.

Mä jatkan ehkä tätä aihetta sitten kun oon enemmän selvinpäin. Nyt pitää mennä nukku.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

PieceOfMind

#15 • • PieceOfMind Omnea mea mecum porto.

~silence~, 7.7.2007 00:47:
Kannattaa lukita laukku, vaikka vain nippusiteellä, ettei kukaan voi pölliä arvotavaroita (muutenkin kannataa pitää ne arvotavarat käsimatkatavaroissa). Laukun ollessa riekaleina saa aika hyvät korvaukset (mitä olen sukulaisilta kuullut).

Miten toi muuten oikeastaan menee? Oon kuullu myös, että matkalaukkua ei saisi lukita, koska turvatarkastajilla on aina oikeus tarkastaa laukun sisältö, eli toisin sanoen rikkoa lukko, mikäli se on kiinni. Nippusiteistä en tiedä, mutta ehkä parempi keino olisi vyö, jonka saa tarvittaessa turvatarkastuksen jälkeen takaisin paikalleen.

Tähän mennessä multa ei oo kadonnut tavaraa lukitsemattomista laukuista, mutta kyllä se mahdollisuus tietysti jännittää joka kerta.
$

#16 • • $ Destination weekend!
Etihad hukkasi mun laukun matkalla Damaskoksesta Abu Dhabiin viime vuonna.

Vuorokausi siinä meni. Ei siellä likapyykin lisäksi ollutkaan muuta kuin 3 Hizbollah-järjestön A3-kokoista lippua.

Tottakai se oli ainoa paketti joka oli tutkittu sitten tullissa. Normaalisti tuollakaan päin maailmaa minä tai mun tavarat välttyvät roplaukselta.

Mut sain ne liput :)
yana

#17 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

~silence~, 7.7.2007 00:47:
lennot eivät vain voi pitkään odotella laukkuja, muuten kaikki lentoaikataulut menevät sekaisin.

myohastelijoita varten on isoimmilla kentilla varattu aina muutamia varaslotteja per tunti, ja pienemmilla radat ei ole kuitenkaan kokoajan kaytossa. muut pysyy kyl aikataulussaan.

muutamaa matkalaukkua ei kylla odotella mut jos suurimman osan laukut on jossain jumissa niin kylla se kone niita odottaa. vahemman negatiivista palautetta tulee siita et ollaan snadisti myohassa kuin etta kaikkien laukut jaa jalkeen ja toimitetaan sitten joskus perille kun kohteeseen lentavissa koneissa on niille tilaa.

ja muutenkin on lentoyhtiolle ei tuu kovin edulliseks tankata koneeseen kerosiinia matkatavarapainon verran, lennattaa kone ilman kamoja kohteeseen ja sit dumppaa turhaan niitten takia tankatut pihalle ennen laskeutumista. ihan vaan siks ettei muka voida odotella puoltatuntia matkalaukkuja. aika harvalla matkustajalla on kuitenkaan minuuttiaikataulu
yana

#18 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

La Petite, 6.7.2007 22:20:
Amexilla ihan mukavat hyvitykset, tosin mulla ei ole IKINÄ kadonnut laukku edes hetkeks, vaik oon lentänyt varmaan lähemmäs sataa kertaa *ding*

corporate amexillahan ainakin viel pari v sit sai ton vakuutuksen ilmasiks jos vaan makso vahintaan puolet matkasta amexilla.
yana

#19 • • Edited yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

1) Ymmärtääkseni lentoyhtiö ei tavaraa hukkaa, vaan lentokenttärahti. Toki lentoyhtiöllä on tässä marginaalinen osuus, mutta käytännössä taitaa olla aika paljon pienempi kuin lentokenttärahdin.

3) Kukaan ei toivottavasti lennä ilman matkavakuutusta, joka korvaa tällaisessa tilanteessa kohtaisen summan, jolla voi sitten ostaa puuttuvat oleelliset tavarat. Perusmatkavakutuus tulee myös monen luottokortin kuten master / visa goldin kanssa.

Lentoyhtiötä ei tosiaan kannata liikaa dissata. Pari vuotta sitten tutulla jäi finskin barcalennolta laukut suomeen ja niiden tulo barcaan kesti kolme päivää. Laukku saattaa esim. olla hävinnyt sen takia, että se tarra on irronut ja silloin sen etsiminen on about sama asia kuin neula heinäsuovasta :(

1) kamojen roudaus on kentan homma ja siita lentoyhtiot maksaa lenttokenttaveroja. ja kentatkin on aina ulkoistanut ton palveluksen. hukatuista kamoista kannattaa tietenki aina antaa palautetta yhtiolle ja kentalle tietenkin, kun paskaa(* palautetta tulee tarpeeksi se ohjautuu oikeaan osoitteeseen kylla.

2) jep kamojen viivastys on aina riski. hotelleissa on anyways yleensa perus hygienia setti eika uusien hommaaminen parille paivalle maksa kuitenkaan hirveesti. jos kamat jaa niin ne jaa. mitas sita stressaamaan. ei maailma ole taydellinen. huvittaa aina naa aidin pikku herrantertut mitka alkaa huutamaan jostain vitun partaveden myohastymisesta. jos se on niin vitun iso asia ni mee helvetti sinne taxfreehin ostaa uus jos kerran oot niin vitun aatelinen et on varaa haukkua lentokenttavirkailijaa alipalkatuks huoraks

3) mitas niil vakuutuksilla tekee ;) maallinen materia on aina korvattavissa ellei sit lahde kasia ja jalkoja irti

*) ja jos hukatut kamat tuleekin parin tunnin sisalla kuriiritoimituksena perille niin siitakin kannattaa antaa palautetta.
serge

#20 • • serge

uana, 7.7.2007 14:48:
huvittaa aina naa aidin pikku herrantertut mitka alkaa huutamaan jostain vitun partaveden myohastymisesta. jos se on niin vitun iso asia ni mee helvetti sinne taxfreehin ostaa uus jos kerran oot niin vitun aatelinen et on varaa haukkua lentokenttavirkailijaa alipalkatuks huoraks

*täh*

Huhhuh. Ideologisesta ylimielisyydestä ei onneksi tule pulaa.

--
Une fleur de bèton m'’inspire