Kadonneiden matkalaukkujen metsästys

36 posts, 2 pages, 12,720 views

kilobitti

#21 • • kilobitti 1-2-3 techno

ville, 6.7.2007 21:03:
1) Ymmärtääkseni lentoyhtiö ei tavaraa hukkaa, vaan lentokenttärahti. Toki lentoyhtiöllä on tässä marginaalinen osuus, mutta käytännössä taitaa olla aika paljon pienempi kuin lentokenttärahdin.

Asia ei ole ihan noin yksinkertainen, "hukkumiset" voi johtua vaikka mistä ja olla myös tahallisia. Esim. jos matkanjärjestäjältä on tulossa kyytiin yllättävä tavaralähetys jota pidetään tärkeänä, saattaa matkatavaroita "unohtua" ettei koneeseen tule ylipainoa.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

yana

#22 • • yana That Rules from the Centre of the Ultraworld

serge, 7.7.2007 15:06:
---
uana, 7.7.2007 14:48:
huvittaa aina naa aidin pikku herrantertut mitka alkaa huutamaan jostain vitun partaveden myohastymisesta. jos se on niin vitun iso asia ni mee helvetti sinne taxfreehin ostaa uus jos kerran oot niin vitun aatelinen et on varaa haukkua lentokenttavirkailijaa alipalkatuks huoraks

---

*täh*

Huhhuh. Ideologisesta ylimielisyydestä ei onneksi tule pulaa.

totta, onhan toi karjistys tietenkin ja tossa tilanteessa on ymmarrettavasti hermot kylla kireella kaikilla. hommat kuitenkin sujuu kaikilla paremmin kun tajuaa et ne kamat tulee kylla perassa niin nopeasti kun vaan voi eika ylenmaaraisella huutamisella paase kuin rautoihin..
Oliwer

#23 • • Oliwer

~silence~, 7.7.2007 00:47:
muutenkin kannataa pitää ne arvotavarat käsimatkatavaroissa

Tottakai kannattaa pitää mahdollisuuksien mukaan, mutta esim pitkät ja isot harrastevälineet on pakko tietenkin pakata ruumaan ja ne voivat olla varsin arvokkaita.
Multa hukkas KLM just pitkät matkatavarat keväällä jatkolennolla Amsterdamista Helsinkiin ja pieni pelko ehti hiipiä jo peffaan.
Tavarat löytyi onneksi seuraavalla viikolla, ja ne tuotiin ehjänä kotiovelle asti :) Hyvää palvelua.
Lyylikki

#24 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

PieceOfMind, 7.7.2007 12:57:
---
~silence~, 7.7.2007 00:47:
Kannattaa lukita laukku, vaikka vain nippusiteellä, ettei kukaan voi pölliä arvotavaroita (muutenkin kannataa pitää ne arvotavarat käsimatkatavaroissa). Laukun ollessa riekaleina saa aika hyvät korvaukset (mitä olen sukulaisilta kuullut).

---

Miten toi muuten oikeastaan menee? Oon kuullu myös, että matkalaukkua ei saisi lukita, koska turvatarkastajilla on aina oikeus tarkastaa laukun sisältö, eli toisin sanoen rikkoa lukko, mikäli se on kiinni. Nippusiteistä en tiedä, mutta ehkä parempi keino olisi vyö, jonka saa tarvittaessa turvatarkastuksen jälkeen takaisin paikalleen.

Tähän mennessä multa ei oo kadonnut tavaraa lukitsemattomista laukuista, mutta kyllä se mahdollisuus tietysti jännittää joka kerta.

Käytiin koulun kanssa "tutustumiskäynnillä" lentokentällä. Turvatarkastuksen pomo sanoi, että ehdottomasti lukittava ne laukut. Kaikki laukkujentarkastuksessa työskentelevät saavat 90 % laukuista auki alle 2 minuutissa, lukkoa vahingoittamatta. Jokaisessa vuorossa on myös tyyppi, joka osaa avata loput 10 % ilman sen suurempaa väkivaltaa. Näin Suomessa siis.

Olenpa kuullut tarinoita maailmalta, jossa laukkuja/lukkoja on pantu paskaksi tarkastuksen yhteydessä, koska olivat lukossa.

Ja mä en ymmärrä, miten jengi itkee sitä käsimatkatavara/neste säännöstä (en kyllä varsinaisesti ymmärrä koko säännöstä, mutta oon ihan valmis toimimaan sen edellyttämällä tavalla). Turhaa valittaa, että meikit pitäis pakata minigrippiin. Siis joo, kaikki nestemäiset meikit, mutta puuterit sun muut, voi kyllä pitää ihan meikkipussissa. Eipä meikkivoide, ripsari ja joku nestemäinen luomiväri nyt niin hirveästi sieltä pussista vie tilaa. Tietty jos haluaa matkalle mukaan 10 erilaista kiimaliimaa, niin homma muuttuu toiseksi. Valinnoista se vaan on kiinni.

Siihen minigrippiin menee kyllä helposti mun viikon muutkin hygienia "tarpeet", eikä shampoo/hoitoaine nyt yleensä ole niin kalliita, etteikö pulloa voisi ostaa paikanpäältäkin. Hamstraan myös kaikki mahdolliset "matkakoot", joita ilmaiseksi jaetaan ja otan niitä mukaan matkalle. Tyhjentynyttä pulloa en heitä pois, vaan täytän ja käytän yhä uudestaan ja uudestaan. Että semmoista.
PieceOfMind

#25 • • PieceOfMind Omnea mea mecum porto.

Lyylikki, 25.7.2007 15:08:
Käytiin koulun kanssa "tutustumiskäynnillä" lentokentällä. Turvatarkastuksen pomo sanoi, että ehdottomasti lukittava ne laukut. Kaikki laukkujentarkastuksessa työskentelevät saavat 90 % laukuista auki alle 2 minuutissa, lukkoa vahingoittamatta. Jokaisessa vuorossa on myös tyyppi, joka osaa avata loput 10 % ilman sen suurempaa väkivaltaa. Näin Suomessa siis.

Olenpa kuullut tarinoita maailmalta, jossa laukkuja/lukkoja on pantu paskaksi tarkastuksen yhteydessä, koska olivat lukossa.

Eli johtopaatos on? Ite en nyt sitten lukinnu talla viimeisimmalla reissullani, ja hyvin paastiin perille mina, laukku ja tavarat :) Matkalaukkuvyo oli kaytossa.

Ja mä en ymmärrä, miten jengi itkee sitä käsimatkatavara/neste säännöstä (en kyllä varsinaisesti ymmärrä koko säännöstä, mutta oon ihan valmis toimimaan sen edellyttämällä tavalla). Turhaa valittaa, että meikit pitäis pakata minigrippiin. Siis joo, kaikki nestemäiset meikit, mutta puuterit sun muut, voi kyllä pitää ihan meikkipussissa. Eipä meikkivoide, ripsari ja joku nestemäinen luomiväri nyt niin hirveästi sieltä pussista vie tilaa. Tietty jos haluaa matkalle mukaan 10 erilaista kiimaliimaa, niin homma muuttuu toiseksi. Valinnoista se vaan on kiinni.

Siihen minigrippiin menee kyllä helposti mun viikon muutkin hygienia "tarpeet", eikä shampoo/hoitoaine nyt yleensä ole niin kalliita, etteikö pulloa voisi ostaa paikanpäältäkin. Hamstraan myös kaikki mahdolliset "matkakoot", joita ilmaiseksi jaetaan ja otan niitä mukaan matkalle. Tyhjentynyttä pulloa en heitä pois, vaan täytän ja käytän yhä uudestaan ja uudestaan. Että semmoista.

Oli toi kyl jonkin verran kettumaista 31 h matkanteon aikana, ku piti ensinnakin sulloa matkalaukun katoamisen varalta monen paivan nesteet minigrippiin (kelaapa tilannetta, jossa matkakohde vaatii ottamaan mukaan esim. hyttyskarkotteet, aurinkorasvat, nestemaiset laakkeet jne ja siihen paalle perushygieniatarvikkeet) ja sit penkoa pussukka jokaisessa tarkastuksessa ulos sielta laukusta, ja tietty sit lapparikin piti purkaa ulos, kengat ottaa pois jne. Ei o helppoo eika hauskaa pitemman paalle. Eika tossa nesteiden pussittamisessa oo tod mitaan jarkea. Kai ne kielletyt/vaaralliset/what-ever-terroristinesteetkin pystyis sinne lennolle roudaamaan noissa hemmetin minigripeissa jos tarvetta olis.

Tilannetta ei helpota lentoyhtioiden ja ilmailulaitosten tms. monimutkaiset ja ristiriitaiset ohjeet... arrinmurrin!
Lyylikki

#26 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

PieceOfMind, 25.7.2007 17:06:
Siihen minigrippiin menee kyllä helposti mun viikon muutkin hygienia "tarpeet", eikä shampoo/hoitoaine nyt yleensä ole niin kalliita, etteikö pulloa voisi ostaa paikanpäältäkin.
---

Oli toi kyl jonkin verran kettumaista 31 h matkanteon aikana, ku piti ensinnakin sulloa matkalaukun katoamisen varalta monen paivan nesteet minigrippiin (kelaapa tilannetta, jossa matkakohde vaatii ottamaan mukaan esim. hyttyskarkotteet, aurinkorasvat, nestemaiset laakkeet jne ja siihen paalle perushygieniatarvikkeet) ja sit penkoa pussukka jokaisessa tarkastuksessa ulos sielta laukusta, ja tietty sit lapparikin piti purkaa ulos, kengat ottaa pois jne. Ei o helppoo eika hauskaa pitemman paalle. Eika tossa nesteiden pussittamisessa oo tod mitaan jarkea. Kai ne kielletyt/vaaralliset/what-ever-terroristinesteetkin pystyis sinne lennolle roudaamaan noissa hemmetin minigripeissa jos tarvetta olis.

Tilannetta ei helpota lentoyhtioiden ja ilmailulaitosten tms. monimutkaiset ja ristiriitaiset ohjeet... arrinmurrin!

Lenita

#27 • • Lenita

Oliwer, 7.7.2007 15:43:
Multa hukkas KLM just pitkät matkatavarat keväällä jatkolennolla Amsterdamista Helsinkiin ja pieni pelko ehti hiipiä jo peffaan.
Tavarat löytyi onneksi seuraavalla viikolla, ja ne tuotiin ehjänä kotiovelle asti :) Hyvää palvelua.

Joo mulle kävi myös noin, sama yhtiö ja yhteys.

Myös mun laukku tuotiin kotiin seuraavana päivänä ja se oli selvästi avattu. Kaikki mun pikkarit oli jostain syystä levitelty laukkuun päällimmäiseksi, vaikka olin ne pakannut aika syvälle.

Hieman jäi mietityttämään, mitä ne tarkastajat on siellä puuhailleet...

--
^_____________^

Lyylikki

#28 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Lenita, 26.7.2007 11:12:
---
Oliwer, 7.7.2007 15:43:

---

Joo mulle kävi myös noin, sama yhtiö ja yhteys.

Myös mun laukku tuotiin kotiin seuraavana päivänä ja se oli selvästi avattu. Kaikki mun pikkarit oli jostain syystä levitelty laukkuun päällimmäiseksi, vaikka olin ne pakannut aika syvälle.

Hieman jäi mietityttämään, mitä ne tarkastajat on siellä puuhailleet...

KiKaKiKaKiKa...ihme pervoja sitä matkalaukkujen tarkastajissa pyörii *tirsk*
#29 • • Annakins Guest

Laukut saa lukita poikkeuksena USA:han matkustaminen. Ja sen ne kyllä ilmottaa siinä tiskillä kun on tsekkaamassa tavaroita sisään.

Mulla oli kerran avattu laukku, huomasin siitä, että tulli oli jättänyt sisälle lapun, että se oli avattu :p
vaavu

#30 • • vaavu vara-vana

Ja mä en ymmärrä, miten jengi itkee sitä käsimatkatavara/neste säännöstä (en kyllä varsinaisesti ymmärrä koko säännöstä, mutta oon ihan valmis toimimaan sen edellyttämällä tavalla).

Ensimmäinen itkemisen tuleekin juuri tässä: mitä järkeä on läpiajattaa kallista ja nöyryyttävää ruljanssia, kun sen vaikutus turvallisuuteen on olematon? Mielestäni tämä säädös on esimerkki par excellence siitä, minkälaisia ylilyöntejä ollaan valmiita tekemään "terrorismin kitkemisen" nimissä. Jo ihan periaatteen vuoksi haluan vastustaa tämänkaltaista kehitystä. Terroristit ovat voittaneet juuri siinä vaiheessa, kun länsimaissa aletaan kulkea varpaillaan terrorismin pelossa.

Turhaa valittaa, että meikit pitäis pakata minigrippiin. Siis joo, kaikki nestemäiset meikit, mutta puuterit sun muut, voi kyllä pitää ihan meikkipussissa. Eipä meikkivoide, ripsari ja joku nestemäinen luomiväri nyt niin hirveästi sieltä pussista vie tilaa.

Meikkin kanssa ongelmaksi muodostuu lentokenttävirkailijoiden mielikuvituksellinen tulkinta siitä, mitä on "neste". On nestettä esimerkiksi huulirasva? (Hki-Vantaan virkailijan mukaan on.) Onko nestettä esimerkiksi peitevoide? Tai poskipuna, jos se hierotaan poskiin sormin? Vaikuttaako nesteen karakterisointiin se, minkälaisessa rasiassa sitä kuljettaa? Aika kafkamainen olo tulee, kun miettii, minkälaisia uusia merkityksiä sana "neste" on saanut lentokenttävirkailijoiden pyörityksessä.

Siihen minigrippiin menee kyllä helposti mun viikon muutkin hygienia "tarpeet"

Kaikki eivät ole kuitenkaan kuten sinä, ja matkakohteesta ja erityistarpeista riippuen niitä nesteitä voi joutua kuljettamaan aika paljonkin mukanaan.

eikä shampoo/hoitoaine nyt yleensä ole niin kalliita, etteikö pulloa voisi ostaa paikanpäältäkin.

Riippuu aika paljon siitä, minkälaisia shampoita ja hoitoaineita käyttää. Ja on aikamoista tuhlausta ostaa joka kerta uudet tökötit matkaa varten. Tällä vauhdillahan niitä puolikkaita puteleita kertyisi kaappiin aikamoinen läjä.

Hamstraan myös kaikki mahdolliset "matkakoot", joita ilmaiseksi jaetaan ja otan niitä mukaan matkalle. Tyhjentynyttä pulloa en heitä pois, vaan täytän ja käytän yhä uudestaan ja uudestaan.

Kuin myös, mutta tästäkin huolimatta oma nestepussini on revennyt useammankin kerran, kun se on ollut liian täynnä pikkupulloja.
Karski

#31 • • Edited Karski Pomon kätyri

Lyylikki, 26.7.2007 11:04:

Siihen minigrippiin menee kyllä helposti mun viikon muutkin hygienia "tarpeet", eikä shampoo/hoitoaine nyt yleensä ole niin kalliita, etteikö pulloa voisi ostaa paikanpäältäkin.
---

Ilmeisesti boldattu kohta oli viestisi pointti?
Tuntien nyt quottaamasi viestin lopullisen
matkakohteen, ja itsekin ns. kolmannen
maailman maissa matkustaneena voin kertoa,
että shampoota saattaa toki jostain jopa löytää,
mutta monia muita tärkeämpiä ja lentoyhtiöiden
nesteiksi tulkitsemia tuotteita saattaa olla aivan
mahdotonta löytää lopullisesta määränpäästä -
tai jos löytää, on ne hinnoiteltu sen mukaan että
ko. maassa on ehkä alle tuhat potentiaalista
asiakasta. Oletko koskaan yrittänyt etsiä
esim. valkoihoiselle riittävän stydiä aurinkorasvaa
kehitysmaassa?

Kaikki eivät matkusta turvallisesti ja mukavasti
ns. sivistyneessä maailmassa, ja osa saattaa jopa
viettää kohteessa pidempään kuin sen yhden viikon.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

TonySt

#32 • • TonySt mediamoguli
Mulla oli 7.6 Finskin suora lento HKI-Lissabon. Rinkka oli 5 pvää myöhässä.
Paluu 17.6 Finskin suoralla lennolla Lissabon-HKI. Rinkka oli 1,5 vkoa myöhässä *igor*

--
*** Wiiskulman Wanksta ***

Jone

#33 • • Jone Archibald Haddock

Annakins, 26.7.2007 11:21:
Mulla oli kerran avattu laukku, huomasin siitä, että tulli oli jättänyt sisälle lapun, että se oli avattu :p

Mulla avattiin viimeksi pari viikkoa sitten matkalla kohdemaahan. Kyllä vitutti kun sisältö oli myllätty ja pakattu huonosti uudestaan. Seurauksena muutaman CD-kannen rikkoutuminen, joka on sinänsä tietty pikkuhomma, mutta otti päähän kuitenkin. En tiedä mikä mun laukussani oli ollut niin kiinnostavaa, mutta "security checked"-tarra oli kuitenkin sisällä.

Tuntuu et oon muutenkin turvatarkastajien lempilapsi. Ei oo hetkeen ollut sellaista matkaa, jolla ei olis ollut jotain hässäkkää näiden asioiden kanssa. Itseasiassa tuntuu et aina kun matkustan yksin, niin luvassa on jotain bonaria.
Lyylikki

#34 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Karski, 26.7.2007 11:33:
---
Lyylikki, 26.7.2007 11:04:

---

Ilmeisesti boldattu kohta oli viestisi pointti?
Tuntien nyt quottaamasi viestin lopullisen
matkakohteen, ja itsekin ns. kolmannen
maailman maissa matkustaneena voin kertoa,
että shampoota saattaa toki jostain jopa löytää,
mutta monia muita tärkeämpiä ja lentoyhtiöiden
nesteiksi tulkitsemia tuotteita saattaa olla aivan
mahdotonta löytää lopullisesta määränpäästä -
tai jos löytää, on ne hinnoiteltu sen mukaan että
ko. maassa on ehkä alle tuhat potentiaalista
asiakasta. Oletko koskaan yrittänyt etsiä
esim. valkoihoiselle riittävän stydiä aurinkorasvaa
kehitysmaassa?

Kaikki eivät matkusta turvallisesti ja mukavasti
ns. sivistyneessä maailmassa, ja osa saattaa jopa
viettää kohteessa pidempään kuin sen yhden viikon.

Niinpä...kaikki eivät matkusta sivistyneissä maissa, tähän alati kasvavaan joukkoon, joka erilaisissa periferioissa matkustaa, voisin kai laskea itsenikin, mutta kyse olikin matkatavaroiden hukkaamisen aiheuttamasta vaivasta. Eiköhän yleensä laukut löydä perille alle viikossa. Ei toki tietenkään, jos matka jatkuu samoin tein "viidakkoon". Sinne niitä tuskin mikään kuriiripalvelu kuljettaa, mutta useamman kuukauden matkalla tällaisenkin asian voi kai ottaa huomioon ja varata muutaman päivän lennon jälkeen "hengähdykseen".

Toisaalta ihmisten vaatimustaso hygieniatuotteisiin on hieman erilainen. Itse selviän siis melko vähillä varusteilla, joten ehkä mulle matkustaminen on vain helppoa. Toisekseen, en ole ikinä hukannut matkatavaroitani, joten en sen aiheuttamaan mielipahaa voi tietää.
Karski

#35 • • Edited Karski Pomon kätyri

Lyylikki, 26.7.2007 11:56:
Niinpä...kaikki eivät matkusta sivistyneissä maissa, tähän alati kasvavaan joukkoon, joka erilaisissa periferioissa matkustaa, voisin kai laskea itsenikin, mutta kyse olikin matkatavaroiden hukkaamisen aiheuttamasta vaivasta.

Öö, siitä juuri oli kyse omassakin postauksessani?
Siis: jos ja kun joudut rajoitusten takia pakkaamaan
lähes elintärkeitä tarvikkeita käsimatkatavaroiden asemesta
matkalaukkuun, hukkaamisen aiheuttama vaiva on
moninkertainen tiettyihin hankaliin kohteisiin matkustettaessa.

Haittoja ei ole hankala hahmottaa. Ensinnäkin olet
tiettyjen saatavuustekijöiden armoilla. Esim.
skandinaaviselle pigmentille tarkoitettuja aurinkorasvoja
ei ole helppoa / edullista / mahdollista hankkia lopullisesta
matkakohteesta ja käytännössä kääntöpiirien välisellä alueella
on mahdotonta tulla toimeen ilman. Samoin desinfiointiaine
on liki välttämätön mutta mahdoton hankkia monilla seuduilla,
varsinkin alueilla joissa ei tunneta wc-paperia tai ruokailuvälineitä ;)
Antiseptinen suuvesi, piilarineste, after sun-voide,
huulirasva, jne, jne. Jos matkustaa useammaksi kuukaudeksi
huomaa nopeasti yhden minigripin käyvän hyvin pieneksi.

Toisekseen monet jatkoyhteydet ovat epäsäännöllisiä
(esim. kuljetusta ei ole jollei bussi/pickup/rekka ole täynnä -
täyttymistä odotellaan tarvittaessa vaikka useita päiviä,
vaihtoehtona on että lunastat tyhjiä paikkoja itsellesi.
Näin esim. monin paikoin Kambodzassa), ja matkatavaroiden
odottelu esim. jossakin suuressa kaupungissa saattaa tarkoittaa
sitä, että seuraavaan kohteeseen pääsee vasta seuraavalla
viikolla jollet pysty ottamaan kyytiä heti kun sellaisen saat.
Tästä aiheutuu väistämättä lisäkustannuksia - suuremmissa
kaupungeissa elinkustannukset ovat usein moninkertaiset
muuhun maahan nähden.

Erilaisia skenaarioita sille, millä tavoin nykysäännösten
määräämillä käsimatkatavaroilla voi ajaa itsensä ahtaaseen
paikkaan on lukemattomia, ja kaikkien spekuloiminen tässä
ei ole mielekästä. Lähinnä halusin tuoda esille sitä, että
minigrip-rajoitus on ihan oikea riski tiettyihin kohteisiin
matkatessa.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Lyylikki

#36 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Karski, 26.7.2007 12:33:
---
Lyylikki, 26.7.2007 11:56:
Niinpä...kaikki eivät matkusta sivistyneissä maissa, tähän alati kasvavaan joukkoon, joka erilaisissa periferioissa matkustaa, voisin kai laskea itsenikin, mutta kyse olikin matkatavaroiden hukkaamisen aiheuttamasta vaivasta.
---

Öö, siitä juuri oli kyse omassakin postauksessani?
Siis: jos ja kun joudut rajoitusten takia pakkaamaan
lähes elintärkeitä tarvikkeita käsimatkatavaroiden asemesta
matkalaukkuun, hukkaamisen aiheuttama vaiva on
moninkertainen tiettyihin hankaliin kohteisiin matkustettaessa.

Haittoja ei ole hankala hahmottaa. Ensinnäkin olet
tiettyjen saatavuustekijöiden armoilla. Esim.
skandinaaviselle pigmentille tarkoitettuja aurinkorasvoja
ei ole helppoa / edullista / mahdollista hankkia lopullisesta
matkakohteesta ja käytännössä kääntöpiirien välisellä alueella
on mahdotonta tulla toimeen ilman. Samoin desinfiointiaine
on liki välttämätön mutta mahdoton hankkia monilla seuduilla,
varsinkin alueilla joissa ei tunneta wc-paperia tai ruokailuvälineitä ;)
Antiseptinen suuvesi, piilarineste, after sun-voide,
huulirasva, jne, jne. Jos matkustaa useammaksi kuukaudeksi
huomaa nopeasti yhden minigripin käyvän hyvin pieneksi.

Toisekseen monet jatkoyhteydet ovat epäsäännöllisiä
(esim. kuljetusta ei ole jollei bussi/pickup/rekka ole täynnä -
täyttymistä odotellaan tarvittaessa vaikka useita päiviä,
vaihtoehtona on että lunastat tyhjiä paikkoja itsellesi.
Näin esim. monin paikoin Kambodzassa), ja matkatavaroiden
odottelu esim. jossakin suuressa kaupungissa saattaa tarkoittaa
sitä, että seuraavaan kohteeseen pääsee vasta seuraavalla
viikolla jollet pysty ottamaan kyytiä heti kun sellaisen saat.
Tästä aiheutuu väistämättä lisäkustannuksia - suuremmissa
kaupungeissa elinkustannukset ovat usein moninkertaiset
muuhun maahan nähden.

Erilaisia skenaarioita sille, millä tavoin nykysäännösten
määräämillä käsimatkatavaroilla voi ajaa itsensä ahtaaseen
paikkaan on lukemattomia, ja kaikkien spekuloiminen tässä
ei ole mielekästä. Lähinnä halusin tuoda esille sitä, että
minigrip-rajoitus on ihan oikea riski tiettyihin kohteisiin
matkatessa.

Tätä eipäs juupas väittelyä voidaan toki jatkaa loputtomiin. Eikä se johda mihinkään, koska alkuperäisesti ollaan yhtä mieltä siitä, että säädös on ihmeellinen/huono, mutta toinen taipuu, toinen ei. Mä ymmärrän kyllä ajatuksesi, että on olemassa matkaan tarvittavia elintärkeitä tuotteita, joita ei saa muualta kuin lähtömaasta. Kuitenkin jos uskoo tai pelkää tavaroidensa jäävän lennolta ja haluaa minimoida riskitekijät, on siihenkin erilaisia mahdollisuuksia.

Muun muassa auringolta suojautumiseen näin skandinaavisena ihmisenä (totaaliblondi) käytän matkoillani ensisijaisesti vaatetusta ja hattua. Apteekista saa myös monen kokoisia pulloja aurinkovoidetta, muun muassa Louis Widmerin tuotteita, jotka ovat 50-100 ml purtiloissa. Toki se nappaa minigripistä jopa 1/10 osan, mutta jos kokee voiteen olevan elintärkeä, vaihtoehtoja löytyy. Piilarit vs silmälasit jne. Itse en näe, että minigrip säännös on mikään varsinainen riskitekijä, mutta pitää olla valmis vähän miettimään etukäteen, mitä minnekkin pakkaa. Ja vaikka olisikin matkalla täysin ilman suunnitelmaa, niin matkan alkuun voi ympätä "suunnitellumpia" päiviä. Kukin tavallaan.

Suurin osa klubbarilaisten matkoista todennäköisesti kuitenkin suuntautuu niihin sivistyneisiin kohteisiin, joissa matkatavaroiden myöhästymisestä aiheutuva shampoiten saannin viivästyksen ei pitäisi olla elämää suurempi ongelma. Matkakohteensahan jokainen valitsee itse.