hallucinogen, 26.4.2007 16:54:
---
Annakins, 26.4.2007 16:48:
Mun mielestä taas viranomaisten tulee käyttää järkeä siinä miten kansalaisia kohdellaan.
---
Ja kansalaisen sit ei? :D. Se on helppo esittää tietävänsä asiat paremmin ja valittaa virheistä joita tapahtuu.
On myös helppo hyväksyä poliisin virheet kun ei ole joutunut niiden kohteeksi.
Smash Asemin kaltaisen tapahtuman aikana on varmaan todella hankala poliisin määrittää sillä hetkellä kuka pitää ottaa säilöön ja kuka ei. Parhaiten sitä poliisiakin auttaa tekemään työnsä oikein kun ei mee eteen.
Joukossa on ollut paljon ohi/kautta kulkijoita jne. Ja kyse oli sentään vain pelkästä kesälauantaista.
Kuinka paljon vappuna tulee siellä ihmisiä olemaan? Paljon.
No edelleenkään media ei tule tavoittamaan läheskään kaikkia ihmisiä tulevista tapahtumista, joten läheskään kaikki eivät välttämättä tiedä että siellä on jotkut riehumisjuhlat. Onko siis kansalaisen virhe jos sattuu olemaan väärässä paikkaa keskustaa maanantaina, jos ei tiedä että siellä on meneillään hässäkkää?
Viimekshän poliisi yht äkkiä sulki saartoon kaikki, niin ohikulkijat kuin vallankumoukselliset. Jos näin tapahtuu nyttenkin, niin onko se tosiaankin vappujuhlijan vika että oli juhlimassa keskustassa vappuaan? Kun kouluissa ei satuttu opettamaan että poliisin nähdessään pitää lähteä juoksemaan vastakkaiseen suuntaan. Vappujuhlija ei edes välttämättä ehdi tajuta ettei kyse ole poliisin normaalista läsnäolosta vappuna, ennen kuin rupeaa tapahtumaan. Yhtä lailla kun Smash asemissa ei moni syytön tiennyt poliisin epäselvistä ammattitaidottomista toimintatavoista johtuen että mistä saa liikkua ja mistä ei ja ylipäätään miten tilanteessa tulee toimia.
On helppo ruveta jeesustelemaan jälkikäteen että "minä olisin ainakin toiminut näin ja näin" yeah "minäkin olisin lentänyt mun lentävällä matolla kuuhun ja juonut Mikki Hiiren kanssa shamppanjaa Graalinmaljasta" mutta asiat ei ikävä kyllä ole näin yksinkertaisia. Mutta tuskin monikaan niistä 50 syyttömänä kiinniotetusta tai niistä huomattavasti useammasta saarretusta sivullisesta, huvikseen itseään tuohon tilanteeseen ajoi. Kiasma kun sattuu olemaan erittäin merikittävä kokoontumis ja läpikulku paikka kesälauantaisin, eikä kenelläkkään oikein tuppaa olemaan valmiuksia toimia tuollaisessa tilanteessa. Mielestäni on jokseenkin typerää ruveta syyttämään tilanteesta sivullisia, jotka kaikista eniten tästä paskasta ovat saaneet kärsiä.
Mutta onko se siis niin kauan kansalaisen vika kun ei itse satu olemaan se huono onninen joka joutuu poliisi toiminnan uhriksi tuollaisessa tilanteessa?