EuroMayDay Helsinki 30.04.07

150 posts, 8 pages, 30,938 views

hallucinogen

#61 • • hallucinogen Edain

Annakins, 26.4.2007 16:40:
Entä jos et tiedä, että paikassa A on aikaan X mahdollinen kahnaus? Entä jos olet siellä vahingossa?

Kasa anarkisteja ja poliiseja niin sulle tulee mieleen, että toi on järkeväpaikka mennä keskelle pällistelee, että mitä tapahtuu ja eihän mulle voi käydä mitään kun oon vaan uteliaisuuttani paikalla? :D

--
pikku-*possu*

#62 • • Annakins Guest

hallucinogen, 26.4.2007 16:41:
---
Anselmi, 26.4.2007 16:38:
No nythän mediassa kumpikin osapuoli on kertonut että kiasman nurkilla tapahtuu. Eli kuka tahansa vappujuhlija joka joutuu pidätetyksi kiasman ympäristöstä vappuna, voi syyttää itseään? ja täytyy olla täysin ymmärtäväinen miksi niin kävi?

p.s. Mihin se raja vedetään, kuinka kaukana kiasmasta vappujuhlijoiden tulee pysyä? Riittääkö kortteli? Pitääkö syyttää itseään jos vaikka Kampin keskuksen edessä puhaltelee ilmapalloja ja joutuu pidätetyksi? Vai pitääkö välttää kokonaan keskustassa vapun juhlimista?

---

Mun mielestä nyt menee koko juttu aivan saivarteluksi.

Saivarteluksi? Miten ihmisoikeuksien loukkaaminen tai perusoikeuksien poisottaminen voi koskaan mennä saivarteluksi?
laite

#63 • • laite MastahWankah

Annakins, 26.4.2007 16:42:
---
laite, 26.4.2007 16:41:
---
Annakins, 26.4.2007 16:37:
---
Tapi, 26.4.2007 16:31:
Töitä löytyy ihan tasan jokaiselle...
---

Jos töitä löytyy ihan tasan jokaiselle, niin miksi Suomessa on ihmisiä, jotka eivät yrityksistään huolimatta yksinkertaisesti saa töitä?

---

Taitaa olla ongelmana se, että pitäis saada rahaa vähintään 2000e kuussa kouraan ja duunin pitäis olla jotain missä ei tartte tehdä mitään. Ja tää mielellään esim. peruskoulu + melkein loppuun asti suoritettu lukio pohjalta.

---

Kyllä mun ymmärtääkseni Suomessa on sellaisiakin työttömiä, jotka eivät edes vaadi kuuta taivaalta, mutta eivät siltikään saa töitä. Oonks mä ny ihan metsässä tän asian kanssa?

Kai noitakin löytyy, mutta esim. tuotanto / kokoonpanohommiin kriteereinä tuntuis olevan se, että osaa marssia vuokrafirman ovesta sisään.
hallucinogen

#64 • • hallucinogen Edain

Annakins, 26.4.2007 16:39:
Heh. Kyllä musta tässäkin pätee se, että olet syytön kunnes todistettu syylliseksi. En mä ainakaan halua, että poliisi mielivaltaisesti pidättää 200 ihmistä koska joku olisi voinut tehdä jotain. Tämänkaltaista toimintaa poliisilta ei imo demokraattisessa valtiossa tule hyväksyä.

Ei, mutta koska poliisi ei voi olla aina satavarma ja jos kiinnioton ainoa oikeutus on se, että pitää olla sekavassa tilanteessa satavarma jonkun syyllisyydestä niin eihän siellä voi melkein ketää ottaa kiinni. Tottakai pitää olla mahdollisimman tarkka mutta jos riehutaan ympärillä niin miten se on mahdollista siinä hetkessä?

--
pikku-*possu*

hallucinogen

#65 • • hallucinogen Edain

Annakins, 26.4.2007 16:43:
Saivarteluksi? Miten ihmisoikeuksien loukkaaminen tai perusoikeuksien poisottaminen voi koskaan mennä saivarteluksi?

Pointti oli se, että järkeä pitää kansalaisen käyttää minne menee palloileen jos selkeästi tietää/näkee, että tuolla on kahnaus menossa tai selkeästi alkamassa jotain isompaa.

--
pikku-*possu*

Anselmi

#66 • • Anselmi And sell me

hallucinogen, 26.4.2007 16:41:
---
Anselmi, 26.4.2007 16:38:
No nythän mediassa kumpikin osapuoli on kertonut että kiasman nurkilla tapahtuu. Eli kuka tahansa vappujuhlija joka joutuu pidätetyksi kiasman ympäristöstä vappuna, voi syyttää itseään? ja täytyy olla täysin ymmärtäväinen miksi niin kävi?

p.s. Mihin se raja vedetään, kuinka kaukana kiasmasta vappujuhlijoiden tulee pysyä? Riittääkö kortteli? Pitääkö syyttää itseään jos vaikka Kampin keskuksen edessä puhaltelee ilmapalloja ja joutuu pidätetyksi? Vai pitääkö välttää kokonaan keskustassa vapun juhlimista?

---

Mun mielestä nyt menee koko juttu aivan saivarteluksi.

Mä en näe yhtään mitään saivartelua siinä että ihmisiä otetaan kiinni ilman riittäviä perusteluita ja niiltä viedään kansalaisoikeudet.

--
sen pituinen se

#67 • • Annakins Guest

hallucinogen, 26.4.2007 16:46:
---
Annakins, 26.4.2007 16:43:

---

Pointti oli se, että järkeä pitää kansalaisen käyttää minne menee palloileen jos selkeästi tietää/näkee, että tuolla on kahnaus menossa tai selkeästi alkamassa jotain isompaa.

Mun mielestä taas viranomaisten tulee käyttää järkeä siinä miten kansalaisia kohdellaan.
hallucinogen

#68 • • hallucinogen Edain

Annakins, 26.4.2007 16:48:
Mun mielestä taas viranomaisten tulee käyttää järkeä siinä miten kansalaisia kohdellaan.

Ja kansalaisen sit ei? :D. Se on helppo esittää tietävänsä asiat paremmin ja valittaa virheistä joita tapahtuu. Smash Asemin kaltaisen tapahtuman aikana on varmaan todella hankala poliisin määrittää sillä hetkellä kuka pitää ottaa säilöön ja kuka ei. Parhaiten sitä poliisiakin auttaa tekemään työnsä oikein kun ei mee eteen.

--
pikku-*possu*

Jusna666

#69 • • Edited Jusna666 Diablo
Sit on viel erikseen nää Arhinmäet sun muut itkupillit, "mä en ees tehny mitää ja silti ne otti kii"

Edit. vaikka videokuvassa tapahtu jotain ihan muuta.

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

m1kk3

#70 • • m1kk3 no-life

Jusna666, 26.4.2007 16:56:
vaikka videokuvassa tapahtu jotain ihan muuta.

url or stfu

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Jusna666

#71 • • Edited Jusna666 Diablo

mikke, 26.4.2007 16:59:
---
Jusna666, 26.4.2007 16:56:
vaikka videokuvassa tapahtu jotain ihan muuta.

---

url or stfu

Tossa on yks. Videon loppupuolella.

Eihän se nyt siinä paljoa "riehu" mut jos kaverin kanta on tapahtuman jälkeen se, et "kuhan vaan kävelin ohi ni otettii ihan mielivaltaisesti kiinni".

Edit. Niinku monen muunkin "syyttömän" kanta tapahtumista menee. Viittaan tohon hallucinogenin pointtiin, et ei ehkä tartte mennä siihen kilpien eteen seisoskelee jos ei haluu tulla otetuks kiinni.
Toki harmittaa ihan oikeesti syyttömien ja kiinniotettujen puolesta.

--

duvin

#72 • • duvin Jay v/d Veen

mku, 26.4.2007 16:51:

Itseasiassa toi ei ole nykyään enää noin.. Seuraavissa EU -maissa voidaan pidättää ilman syytä kuka tahansa: Belgia, Tanska, Suomi, Irlanti, Portugali, Espanja, Ruotsi, UK

Mitähäh? Minkä lain mukaan? Lähde?
m1kk3

#73 • • Edited m1kk3 no-life

Jusna666, 26.4.2007 17:07:
Niinku monen muunkin "syyttömän" kanta tapahtumista menee. Viittaan tohon hallucinogenin pointtiin, et ei ehkä tartte mennä siihen kilpien eteen seisoskelee jos ei haluu tulla otetuks kiinni.
Toki harmittaa ihan oikeesti syyttömien ja kiinniotettujen puolesta.

joo, ihan samaa mieltä. Syyttömien pidättäminen on _aina_ väärin ja huono asia. Mut suurinta osaa videolla hilluvista ituhipeistä ei kävis kyllä sääliks vaikka olis vähän pitemmänkin aikaa siellä linnassa.

edit: toi saartorengas vähän ihmetytti itseäkin, lähinnä siksi että sinne jäi ilm. aika paljon ohikulkijoitakin jne. Mutta ainoo kysymys on että mistä poliisi voi tietää, että ketkä on niitä potentiaalisia mellakoitsijoita, ja ketkä viattomia ohikulkijoita?

edit2: ja toi jätkä mikä opetti siinä pojalleen että "noi on vihollisia", osoittaen poliisiin *aplodit*

--

(c) Sir Henri Risti

Anselmi

#74 • • Edited Anselmi And sell me

hallucinogen, 26.4.2007 16:54:
---
Annakins, 26.4.2007 16:48:

---

Ja kansalaisen sit ei? :D. Se on helppo esittää tietävänsä asiat paremmin ja valittaa virheistä joita tapahtuu.

On myös helppo hyväksyä poliisin virheet kun ei ole joutunut niiden kohteeksi.

Smash Asemin kaltaisen tapahtuman aikana on varmaan todella hankala poliisin määrittää sillä hetkellä kuka pitää ottaa säilöön ja kuka ei. Parhaiten sitä poliisiakin auttaa tekemään työnsä oikein kun ei mee eteen.

Joukossa on ollut paljon ohi/kautta kulkijoita jne. Ja kyse oli sentään vain pelkästä kesälauantaista.
Kuinka paljon vappuna tulee siellä ihmisiä olemaan? Paljon.
No edelleenkään media ei tule tavoittamaan läheskään kaikkia ihmisiä tulevista tapahtumista, joten läheskään kaikki eivät välttämättä tiedä että siellä on jotkut riehumisjuhlat. Onko siis kansalaisen virhe jos sattuu olemaan väärässä paikkaa keskustaa maanantaina, jos ei tiedä että siellä on meneillään hässäkkää?

Viimekshän poliisi yht äkkiä sulki saartoon kaikki, niin ohikulkijat kuin vallankumoukselliset. Jos näin tapahtuu nyttenkin, niin onko se tosiaankin vappujuhlijan vika että oli juhlimassa keskustassa vappuaan? Kun kouluissa ei satuttu opettamaan että poliisin nähdessään pitää lähteä juoksemaan vastakkaiseen suuntaan. Vappujuhlija ei edes välttämättä ehdi tajuta ettei kyse ole poliisin normaalista läsnäolosta vappuna, ennen kuin rupeaa tapahtumaan. Yhtä lailla kun Smash asemissa ei moni syytön tiennyt poliisin epäselvistä ammattitaidottomista toimintatavoista johtuen että mistä saa liikkua ja mistä ei ja ylipäätään miten tilanteessa tulee toimia.

On helppo ruveta jeesustelemaan jälkikäteen että "minä olisin ainakin toiminut näin ja näin" yeah "minäkin olisin lentänyt mun lentävällä matolla kuuhun ja juonut Mikki Hiiren kanssa shamppanjaa Graalinmaljasta" mutta asiat ei ikävä kyllä ole näin yksinkertaisia. Mutta tuskin monikaan niistä 50 syyttömänä kiinniotetusta tai niistä huomattavasti useammasta saarretusta sivullisesta, huvikseen itseään tuohon tilanteeseen ajoi. Kiasma kun sattuu olemaan erittäin merikittävä kokoontumis ja läpikulku paikka kesälauantaisin, eikä kenelläkkään oikein tuppaa olemaan valmiuksia toimia tuollaisessa tilanteessa. Mielestäni on jokseenkin typerää ruveta syyttämään tilanteesta sivullisia, jotka kaikista eniten tästä paskasta ovat saaneet kärsiä.

Mutta onko se siis niin kauan kansalaisen vika kun ei itse satu olemaan se huono onninen joka joutuu poliisi toiminnan uhriksi tuollaisessa tilanteessa?

--
sen pituinen se

hallucinogen

#75 • • hallucinogen Edain

Anselmi, 26.4.2007 17:44:
Mutta onko se siis niin kauan kansalaisen vika kun ei itse satu olemaan se huono onninen joka joutuu poliisi tuohon tilanteeseen?

Eihän tässä oo väitetty, että kaikki olisi kansalaisen vikaa vaan sanottu, että omalla järjen käytöllä voi myös välttää ikäviä tilanteita. En tiedä kovin tarkkaan miten smash asem eteni mutta voisi kuvitella, että poliisi ei sekunnissa ilmestynyt paikalle ja minkäänlaista mahdollisuutta ei ollut poistua ensin, esim poliisi ei kehottanut lähtemään. Korjatkaa toki jos ollaan väärässä.

--
pikku-*possu*

Jusna666

#76 • • Jusna666 Diablo

mikke, 26.4.2007 17:25:

edit2: ja toi jätkä mikä opetti siinä pojalleen että "noi on vihollisia", osoittaen poliisiin *aplodit*

Joo mä en ees viittis enempää kyseistä tapausta kommentoida tai verenpaine nousee ihan liikaa.

--

Anselmi

#77 • • Anselmi And sell me

hallucinogen, 26.4.2007 17:52:
---
Anselmi, 26.4.2007 17:44:
Mutta onko se siis niin kauan kansalaisen vika kun ei itse satu olemaan se huono onninen joka joutuu poliisi tuohon tilanteeseen?

---

Eihän tässä oo väitetty, että kaikki olisi kansalaisen vikaa vaan sanottu, että omalla järjen käytöllä voi myös välttää ikäviä tilanteita.

Eli ne tapahtuman sivulliset oli vain tyhmiä?

En tiedä kovin tarkkaan miten smash asem eteni mutta voisi kuvitella, että poliisi ei sekunnissa ilmestynyt paikalle ja minkäänlaista mahdollisuutta ei ollut poistua ensin, esim poliisi ei kehottanut lähtemään. Korjatkaa toki jos ollaan väärässä.

Itse olin tilanteessa, ennen kuin mitään oli alkanut. Mutta mitä siinä sitten seurasin jo kiinniotettua (ja myöhemät muiden havainnot, medioissa jne).

Niin kyllä Poliisi kehotti poistumaa. Harmi vaan että se teki sen niin että valtaosa ei kuullut sitä ja vielä suurempi harmi että poliisi oli siinä vaiheessa jo saartanut ihmiset. Joten kerro ihmeessä miten voi poistua jos ei anneta poistua?

--
sen pituinen se

m1kk3

#78 • • m1kk3 no-life

Anselmi, 26.4.2007 18:00:
Niin kyllä Poliisi kehotti poistumaa. Harmi vaan että se teki sen niin että valtaosa ei kuullut sitä ja vielä suurempi harmi että poliisi oli siinä vaiheessa jo saartanut ihmiset. Joten kerro ihmeessä miten voi poistua jos ei anneta poistua?

Ja jos poliisi olis päästänyt kaikki pois siitä ni mikä takaa sen että mielenosotus ei olis alkanu vartin päästä jossain muualla ?

--

(c) Sir Henri Risti

Pumis

#79 • • Pumis Kike / Fab4
Kivaa, olinkin odottanut tätä :) nyt vaan sipsejä ja skumppapullo messiin ja katsomaan (turvallisen välimatkan päähän) kun isänmaan toivot kokoontuu *nauru*
hallucinogen

#80 • • hallucinogen Edain

Anselmi, 26.4.2007 18:00:
Eli ne tapahtuman sivulliset oli vain tyhmiä?

Varmaankin niin sitten.

Itse olin tilanteessa, ennen kuin mitään oli alkanut. Mutta mitä siinä sitten seurasin jo kiinniotettua (ja myöhemät muiden havainnot, medioissa jne).

En lähde arvioimaan kun en tiedä paremmin miten poliisin kehoitus poistumisesta tuli esiin ja oliko mahdollisuus poistua vai ei.

--
pikku-*possu*