Karski, 26.4.2007 14:55:
Tää meidän yhteiskuntarakenne ja sen lainalaisuudet
tuntuu ehkä itsestäänselvinä yksinkertaisilta, ja toki
ne voi oppia, mutta se, mitä me tiedetään mm. syrjäymisestä
tässä yhteiskunnassa, uusavuttomuudesta (just mm.
kykenemättömyydestä hoitaa laskut ajallaan ja
selvitä ihan yksinkertaisistakin asioista) ja varsinkin
maahanmuuttajien sopeutumisongelmista viittaa
kyllä siihen että Pohjois-Eurooppalaiset yhteiskunnat
on erityisen vaatitivia elinympäristöjä just niiden
kompleksisuuden takia.
Sen mitä eri maanosien historiasta tiedän, niin toisesta maanosasta toiseen tulevalla on aina ollut sopeutumisvaikeuksia kulttuurieroista ja yhteiskuntien rakenteesta johtuen. Koska nykyisin tietoyhteiskunta saavuttaa about kaikki maailman ihmiset joitain autiomaiden perähikiöitä lukuunottamatta, niin tuskinpa kuilu Afrikan tai Euroopan välillä oo mikään ylitsepääsemättömän suuri. Afrikassa tosi monella on kuitenki tuttuja tai sukulaisia jossain länsimaassa duunissa ja he tutustuvat länsimaiseen elämäntapaan ja kulttuuriin heidänkin kautta.
Mä en usko noiden sopeutumisongelmien johtuvan yhteiskunnan eroavaisuuksista vaan lähinnä puutteellisesta sopeuttamisesta ja ennen kaikkea valistuksesta. Vaikka esim. Suomi on about kaikilla mittareilla mitattuna tosi edistyksellinen ja korkean teknologian maa, niin siitä huolimatta täällä törmää lähes päivittäin niinkin käsittämättömiin ilmiöihin kuten suvaitsemattomuuteen ja rasismiiin.
Mikäli maahanmuuttaja tai pakolainen yrittää elää Suomessa samoin kun kotopuolessa Etiopiassa, niin aivan varmasti tulee vaikeeta. Mutta jos ulkomaalainen ajetaan heti tänne muutettuaan sisään suomalaiseen yhteiskuntaan, niin asiat muuttuvat ihan varmasti helpommaksi.
Mä en oikein muutenkaan ymmärrä mitä vaikeaa elämisessä on? Mä ite oon hyvin keskiluokkaisen duunariperheen esikoinen ja koulujaki on tullu käytyä vaan lukion verran. Mulla on hyvin keskitasoinen duuni ja tulotaso, mutta silti asun ihan kivasti ja jonkin verran irtainta omaisuuttakin on päässyt kertymään.
Herään aamulla, meen duuniin ja tuun illalla himaan. Kuulostaa helpolta ja sitä se imo onkin.
Karski, 26.4.2007 14:55:
Ei voi lähtee vaan siitä, että "NO HEI KAMOON RUOKAA SAA KAUPASTA
EI TARVI MENNÄ POIMII JUURIA", kun pitää myös huomioida
edellytykset rahan hankinnalle, edellytykset työn saamiselle,
jne.
Tarkoitat tolla kai jotain sellasta mitä mä en tajuu. Töitä löytyy ihan tasan jokaiselle ja yhteiskunta huolehtii niistä, jotka eivät töihin kykene.
mku, 26.4.2007 15:38:
Maahanmuuttajista.. Miksi otamme tänne kouluihin esim. kiinalaisia ja koulutamme heistä omilla rahoillamme itsellemme kilpailijoita?
Todennäköisesti siks, että mikäli oon viime aikaisia uutisia tulkinnut oikein, niin Suomea uhkaa vakava työvoimapula kunhan eläkepommi syttyy tässä vuosikymmenen kulttua. Nuo kiinalaiset tulevat avuksi - he auttavat meitä pitämään yhteiskuntamme pystyssä ja saavat hyvinvoinnista oman osansa, joka ei tietenkään ole meiltä poissa.
mku, 26.4.2007 15:38:
Perus ihmisoikeudet jo määräävät sen, ettei työn tekeminen voi olla ehtona elämälle.
Totta ja sen vuoksi mm. Suomessa valtio tulee hätiin jos joku ei pysty töitä tekemään. Mutta onhan se nyt herra isä päivän selvää, ettei maailma pyöri jos jokainen tuijottaa vaan omaa napaansa ja hyvinvointiaan. Mä arvostan ihan tasan jokaista työtä, koska kaikki työ on sekä tekijänsä että yhteiskunnan hyväksi ja just ton takia katon hyvin kieroon näitä prekaareja, joille kaiken pitäis tippuu taivaalta.