Sairastupa

248 posts, 13 pages, 88,194 views

KooKie

#41 • • KooKie aka. Petress Pan

anniharha, 8.1.2008 16:39:

Oon alkanut miettimään, että voisko nielutulehduskierre ja erilaiset päänsäryt johtua viisaudenhampaista tai jostain muusta hammasperäisestä syystä?

Mulla on alkanut niskajumitus-päänsärkykierre ala-asteella oikomishoitojen kanssa, yövetoraudat painoivat niskanikamia kasvuikäisen kropalle turhan lujaa. Viisaudenhampaiden takia on ollut leuka- ja päänsärkyä pari vuotta aika paljon, nyt viimeisenä vuotena sitä on ollut enää muutaman kerran, mut angiinakierre on tullut tilalle.

Mulla taas oikomishoito pikkutyttönä auttoi päänsärkyihin (ainakin jossain määrin). Silti mulla on läpi teini-iänkin jatkuneet päänsäryt, joista suurin osa on ollut selitettävissä ihan vaan hartia/niskasärkynä, joka "säteilee" päähän. Tässä lähiaikoina oon huomannut, että nimenomaan hartianalueen hieronta ei kuitenkaan auta niinkään, vaan niskaa voimakkaasti painellessa löytyy ne kipupisteet ja niiden hierominen rentouttaa.

Mulla ei yhtäkään viisaudenhammasta ole vielä puhjennut ja sen huomaa jo jutuista ( :,( ), joten en osaa ottaa kantaa noihin juttuihin muuten.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

oooo

#42 • • Edited oooo

Oon alkanut miettimään, että voisko nielutulehduskierre ja erilaiset päänsäryt johtua viisaudenhampaista tai jostain muusta hammasperäisestä syystä?

Mulla on alkanut niskajumitus-päänsärkykierre ala-asteella oikomishoitojen kanssa, yövetoraudat painoivat niskanikamia kasvuikäisen kropalle turhan lujaa. Viisaudenhampaiden takia on ollut leuka- ja päänsärkyä pari vuotta aika paljon, nyt viimeisenä vuotena sitä on ollut enää muutaman kerran, mut angiinakierre on tullut tilalle. Neljä kuuria oon jo joutunut syömään. Kerran kävin oikein ensiavussa asti, kun iski hammassärky ja toispuoleinen angiina yhtä aikaa.

Mulla ei ole minkäänlaista terveysalan ammattitaitoa, niin tää on ihan vaan pohdintaa. Kellään tietoa asiasta, voisko olla mahdollista että syy selviäis jos uskaltautuis hammaslääkäriin ekaa kertaa viiteen vuoteen? :p

Puretko hampaita yöllä yhteen? Joskushan sitä ei edes itse huomaa mutta usein se aiheuttaa päänsärkyä ja toki myös hampaiden kulumista. Jos se häiritsee, voi hammaslääkäristä hommata kiskon mutta kokemuksesta voin sanoa, että se häiritsee joskus mainiosti yöunia, kun on sellainen vehje suussa ja kuolakin valuu *nauru* Mutta päänsärkyyn se auttoi.

Mulla sen bruksismin aiheuttaa lähinnä jännitys eli niskat on ihan paskana.

http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=duo95601

Kun itselläni vaivasi viisurit, oli hampaat tajuttoman kipeät sekä päänsärky aivan kamala. Suosittelen niiden poistamista, jos vaivaavat.

"Hammasperäisen infektion etenemiseen vaikuttavat bakteerien tulehduksen aiheuttamiskyvyn eli virulenssin lisäksi potilaan vastustuskyky ja infektion sijainti. Paikallisesti levitessään bakteerit voivat aiheuttaa märkäpesäkkeitä eli abskesseja, epätarkkarajaisesti eli diffuusisti eteneviä kudostulehduksia (selluliittejä tai flegmoneja) 5. Hammasperäiset infektiot voivat aiheuttaa myös yleistyneitä infektioita ja verenkierron välityksellä etäinfektioita. Sepsis on tavallisin suun bakteerien aiheuttama yleistynyt infektio, jossa bakteerit lisääntyvät veressä. Sepsiksen komplikaatioita ovat septinen shokki, peruselintoimintojen heikkeneminen ja sen harvinainen mutta vakava muoto, aikuisen hengitysvaikeusoireyhtymä (ARDS, adult respiratory distress syndrome). Tavallisin suuperäinen etäinfektio on puolestaan sydämen sisäkalvon tulehdus, endokardiitti, minkä lisäksi suun bakteerit voivat aiheuttaa myös keuhko- ja aivoabskesseja 6, 7, 8. Etäinfektion riski on suurempi potilailla, joilla on jokin systeeminen altistava tekijä, kuten sokeritauti, autoimmuunitauti, verimaligniteetti tai immunosupressiivinen hoito 7."

http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=shl00089#s1

Kauhea, nyt pelottelen... Mutta juu, ratkaisu ongelmiisi voipi löytyä hammaslääkäristä *hymy* Onko sinulla kammo vai mikset ole käynyt siellä vuosiin?
SyndroDome

#43 • • SyndroDome Reissumies / Team apinaorkesteri
No niin nyt löyty kiva tupa *plur*

Mä veikkaan, et mä todellakin pääsen ja kuulun tänne :D

En nyt kyl jaksa alkaa koko elämän läpi käyvää sairaskertomusta rustamaan, koska siitä tulis kohtuu pitkä, mut onhan noita tosiaan ollut. Mut kerrataanpas nyt vaikka vähän viimesen vuoden sairauksia. Antibiotteja on mennyt noin 400 kappeletta ja about kuukausi meni sitten suoraan suoneen 1-4 kertaa päivässä. Noilla hoidettiin yks kappale spondylodiskiittejä ("luutulehdus") ja ehkä noin 5-6 poskiontelotulehdusta. Rasitusvammoja on ollut aika monta. Urheilulla siis hankittuja. Viimesin nyt toi vasen polvi, jonka johdosta en oo pystynyt juoksemaan neljään kuukauteen. Jos se nyt edes on rasitusvamma. Se kyllä röntgenissä kuvattiin tossa pari viikkoa sitten ja pitäis olla kunnossa. Lenssuja nyt on ollut niin paljon, et turha niistä alkaa avautumaan. Ranteet on myös vaivannut kun eivät tahdo oikeen kunnolla tota saleilua kestää.

Ja sit viimesin villitys on nyt kestänyt pari kuukautta. Toissa viikolla olin meikussakin päivystyksessä (meilahden sairaala siis) sen johdosta, mutta mitään vikaa ei löytynyt *ding* Eli siis viimeks muutama päivä sittten koitin vetää sali treeniä. No lopputulos oli se, että 45 min jälkeen meinas taas taju lähteä ja olo oli ihan uskomaton. Sydän yritti tulla rinnasta ulos ja väsymyksen tunne oli kyl tosi kova. Tota on nyt jatkunu pari kuukautta joka ikinen kerta kun oon yrittänyt treenata niin heti kun syke alkaa nousemaan niin alkaa tähdet vilisemään silmissä, pyörryttää ja sydän pyrkii rinnasta ulos. Diacorissa ton takia oon nyt käynyt kaks kertaa ja meikussa siis kerran. Molemmissa mulle tehtiin sydänfilmi, otettiin labrat ja kuvattiin röntgenillä sydän ja keuhkot. Ja mitään vikaa ei löytynyt. Eli siis terve miäs! :) Musta toi nyt ei kyllä kuulosta, tai varsinkaan tunnu kovin terveeltä, mutta täytyy nyt toivoa, että löytyisi jokin syy tuolle tai sitten se menis ohi. Tosiaan viimeisimmästä poskiontelotulehduksesta on nyt noin kuukausi, että ei toi oikein enään vois olla infektiosta johtuvaa jälkiväsymystä/yleistilan heikkenemistäkään. Kummaa.

Että kaikenlaista jännää sitä on taas vuoteen mahtunut :) Noh mutta ei mua mitkään pöpöt eikä muutkaan vammat kyllä nujerra. Lippu aina korkeella vaan niin kyllä se siitä! *joo*

--
Life is full of choises.

Sparkling

#44 • • Sparkling TEAM Kyntäjät
Täällä ainakin tänään ja huamenna o/ :D guumetta pukkaa *sars**hikoil*

--
.: Astetta enemmän nostetta :.

nuance

#45 • • nuance cov ops, combat, sunrise
mulla taitaa olla penikkatauti. täähän on mielenkiintoista.
Hyzenthlay

#46 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Sulla on ihan sama tilanne kun mulla vuos sitten. Kärsin vähän reilun vuoden sisään 3 angiinaa, jotka ei kovin helposti lähteneetkään. Samaan aikaan 4 puhjennutta viisaudenhammasta, jotka tulehtuivat vuorotellen. Ei mulla mitään varmaa näyttöä asiasta ole, mutta luulen, että jos siellä ikenessä pesii joku bakteeri, niin siirtyy se helpommin sinne nieluunkin. Ainakin nyt, kun kaikista viisaudenhampaista on päästy eroon, ei ole angiinaa enää näkynyt. Ja hammaslääkärille voit sanoa, että pelkäät, niin eiköhän se keksi jotkut tainnutukset sulle, niin ei tarvii ihan kuollakseen pelätä. Parempi se niin on, kuin jättää käymättä kokonaan :)

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Jutu

#47 • • Jutu Blondi

KooKie, 8.1.2008 16:55:
Mulla ei yhtäkään viisaudenhammasta ole vielä puhjennut ja sen huomaa jo jutuista ( :,( ), joten en osaa ottaa kantaa noihin juttuihin muuten.

Ootko varma että sulle on edes tulossa niitä? :) Mulle lekuritäti sanoi, etten edes pääse nauttimaan niiden tuomista iloista. Ja multa muutenkin puuttuu 2 etuhammasta :P

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

RainChild

#48 • • RainChild

SyndroDome, 8.1.2008 17:38:

En nyt kyl jaksa alkaa koko elämän läpi käyvää sairaskertomusta rustamaan, koska siitä tulis kohtuu pitkä, mut onhan noita tosiaan ollut. Mut kerrataanpas nyt vaikka vähän viimesen vuoden sairauksia. Antibiotteja on mennyt noin 400 kappeletta ja about kuukausi meni sitten suoraan suoneen 1-4 kertaa päivässä. Noilla hoidettiin yks kappale spondylodiskiittejä ("luutulehdus") ja ehkä noin 5-6 poskiontelotulehdusta. Rasitusvammoja on ollut aika monta. Urheilulla siis hankittuja. Viimesin nyt toi vasen polvi, jonka johdosta en oo pystynyt juoksemaan neljään kuukauteen. Jos se nyt edes on rasitusvamma. Se kyllä röntgenissä kuvattiin tossa pari viikkoa sitten ja pitäis olla kunnossa. Lenssuja nyt on ollut niin paljon, et turha niistä alkaa avautumaan. Ranteet on myös vaivannut kun eivät tahdo oikeen kunnolla tota saleilua kestää.

Ja sit viimesin villitys on nyt kestänyt pari kuukautta. Toissa viikolla olin meikussakin päivystyksessä (meilahden sairaala siis) sen johdosta, mutta mitään vikaa ei löytynyt *ding* Eli siis viimeks muutama päivä sittten koitin vetää sali treeniä. No lopputulos oli se, että 45 min jälkeen meinas taas taju lähteä ja olo oli ihan uskomaton. Sydän yritti tulla rinnasta ulos ja väsymyksen tunne oli kyl tosi kova. Tota on nyt jatkunu pari kuukautta joka ikinen kerta kun oon yrittänyt treenata niin heti kun syke alkaa nousemaan niin alkaa tähdet vilisemään silmissä, pyörryttää ja sydän pyrkii rinnasta ulos. Diacorissa ton takia oon nyt käynyt kaks kertaa ja meikussa siis kerran. Molemmissa mulle tehtiin sydänfilmi, otettiin labrat ja kuvattiin röntgenillä sydän ja keuhkot. Ja mitään vikaa ei löytynyt. Eli siis terve miäs! :) Musta toi nyt ei kyllä kuulosta, tai varsinkaan tunnu kovin terveeltä, mutta täytyy nyt toivoa, että löytyisi jokin syy tuolle tai sitten se menis ohi. Tosiaan viimeisimmästä poskiontelotulehduksesta on nyt noin kuukausi, että ei toi oikein enään vois olla infektiosta johtuvaa jälkiväsymystä/yleistilan heikkenemistäkään. Kummaa.

Että kaikenlaista jännää sitä on taas vuoteen mahtunut :) Noh mutta ei mua mitkään pöpöt eikä muutkaan vammat kyllä nujerra. Lippu aina korkeella vaan niin kyllä se siitä! *joo*

tost sydänjutusta tuli mieleen, et eikö ole mahdollista tehdä mitään koetta, mis sua tutkittaisii rasituksen alla...

--
Rainchild is back home

SyndroDome

#49 • • SyndroDome Reissumies / Team apinaorkesteri

RainChild, 30.1.2008 18:22:
---
SyndroDome, 8.1.2008 17:38:

---

tost sydänjutusta tuli mieleen, et eikö ole mahdollista tehdä mitään koetta, mis sua tutkittaisii rasituksen alla...

Juu sitä mä kans ite kelasin tossa, mut tällä hetkellä toi vaiva alkaa olemaan jo voitettu! *hymy* mikä nyt sit ikinä olikin. Nyt oon jo pystynyt treenailemaan ja juoksemaan parisen viikkoa *hihu* Ite tässä pohtinu, että oisko voinut olla "ylikuntoa" tai jotain vastaavaa... Vedin tossa kesän kyllä niin täysillä, että en yhtään ihmettelis.

--
Life is full of choises.

Aziz Combat Fighter

#50 • • Aziz Combat Fighter

nuance, 30.1.2008 14:58:
mulla taitaa olla penikkatauti. täähän on mielenkiintoista.

Kävitkö lekurissa koipea näyttämässä?

Ei ihme ettei se kestä mätkiskelyä jos siinä on sellanen.
anis

#51 • • anis
Mulla on nyt silmätulehdus. Onneks duunissa oli vanhentuneita silmätippoja(toiv. vielä on ytyä niissä) ni tarvii turhaan lekurille mennä.

--
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän itsestäni.

nuance

#52 • • nuance cov ops, combat, sunrise

Ana-5000, 31.1.2008 00:27:

Kävitkö lekurissa koipea näyttämässä?

Ei ihme ettei se kestä mätkiskelyä jos siinä on sellanen.

no ei kyl tää oli ihan google-diagnoosi.
blastic

#53 • • blastic ballistic ballstick
Perhanan perhana *nuha*

Vähän on kurkku kipee mutta toivottavasti lauantaihin mennessä olis parampi olo. Ei kuitenkaan ole edes sen verran flunssaa että vois saikkua pitää.
Hitchhiker

#54 • • Hitchhiker

blastic, 31.1.2008 08:20:
Perhanan perhana *nuha*

Vähän on kurkku kipee mutta toivottavasti lauantaihin mennessä olis parampi olo. Ei kuitenkaan ole edes sen verran flunssaa että vois saikkua pitää.

Liittyy myös samaiseen kerhoon.
Hyzenthlay

#55 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

anis, 31.1.2008 01:53:
Mulla on nyt silmätulehdus. Onneks duunissa oli vanhentuneita silmätippoja(toiv. vielä on ytyä niissä) ni tarvii turhaan lekurille mennä.

nyt anis heti lääkäriin! et voi tietää mikä tulehdus siellä silmässä oikeasti on, ja vanhentuneet silmätipat ovat erittäin todennäköisesti mikrobiologisesti saastuneita. Saatat saada vain enemmän tuhoa aikaan! t. apteekkitäti

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

#56 • • Annakins Guest

SyndroDome, 30.1.2008 23:30:
Juu sitä mä kans ite kelasin tossa, mut tällä hetkellä toi vaiva alkaa olemaan jo voitettu! *hymy* mikä nyt sit ikinä olikin. Nyt oon jo pystynyt treenailemaan ja juoksemaan parisen viikkoa *hihu* Ite tässä pohtinu, että oisko voinut olla "ylikuntoa" tai jotain vastaavaa... Vedin tossa kesän kyllä niin täysillä, että en yhtään ihmettelis.

Jos toi vaiva tulee takas, kannattaa tosiaan pyytää, että tekevät rasitus-EKG:n. Toinen on sitten 24h holter-monitorointi, eli pidät normaalipäivänä 24h kannettavaa EKG:ta, joka sit tallentaa tiedot.
anis

#57 • • anis

Hyzenthlay, 31.1.2008 14:47:
---
anis, 31.1.2008 01:53:

---

nyt anis heti lääkäriin! et voi tietää mikä tulehdus siellä silmässä oikeasti on, ja vanhentuneet silmätipat ovat erittäin todennäköisesti mikrobiologisesti saastuneita. Saatat saada vain enemmän tuhoa aikaan! t. apteekkitäti

Voi helkkari... No oikeassahan sä oot. Mutta yritän kuitenkin saada tän näillä tipoilla pois*hih* Jos ei huomiseen mennessä oo parantunu niin sitten meen lääkäriin. Mulla on yleensä kaks kertaa vuodessa tulehdus silmissä ja aina lääkäri määränny tota samaa lääkettä.

--
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän itsestäni.

Dacey

#58 • • Dacey Hän joka saa sinut ..
oiskohan tää sitten tää munkin "kotoluukku" *hih*

Migreeniä oon kärsiny aina.. siis jostain jo 12vuotiaasta ainakin.
Nyttemmin sitten alkanu elimistö sisältä oireilee jotenkin..
Eka meni 2 ja puol viikkoa niin ettei paska lentäny. Siis ei kikkareen kikkaretta *blush*. Mähän ravasin lääkärissä jatkuvasti, varmaan parin päivän välein raportoimassa että ei se kakka tule vieläkään. Yrittivät semmosia ruiskujakin joita ennen tähystystä tungetaan tuonne suolistoon, niin eii.. eihä nekään saanu ku pers-aukon hemmetin araks ja kipeeks *nyyh*
Noh, sit keksivät agiocurin tjsp ja johan alko lyyti kirjottamaan. Voi sitä ilon päivää ku oli taas asioimista pikkulan puolella. Alkoi kieltämättä olla jo aika muumi olo..syö mut ulos ei tule. Tosin alkoi vimppapäivinä aikalailla etomaankin.. kai se olis sitte ulos tullut sitä kautta kun on mennytkin.. tiedä sitä sitten.

Nooh, tuon jälkee sitte suoli toimikin ihan hyvin, mutta sitte seurapiirirakko päätti olla erittäin seurallinen ja käytännössä lopetti toimintansa. Ennen se on pitäny huolta siitä että kerran parissa tunnissa tarvin omaa aikaa. Vaan kappas kun sitä sai juoda kahvia, limuja, vettä litroittain sekä teetä sillä tuloksella että ehkä kerran vuorkaudessa oli hetki omaa aikaa.

Sen jälkeen pamahti ties mitä raskausoireitakin *kika* joita en jaksa enempää selvitellä.
Tässä nyt sit taas jotenkin seurapiirirakko toimii jälleen ja samoite paksusuoli, mutta silti odottelen innolla lähetettä kuvauksiin jotta näkee puuttuuko multa esim munuaiset ja onko mun paksusuolessa sukka tj *iloinen*
dravor

#59 • • dravor
Influenssa päällä, woo woo. Kaikkein hauskinta on tää nivelkipu jonka ansioista ei voi olla missään asennossa ilman et sattuu ihan saatanasti, nukkumisesta puhumattakaan.
Holle

#60 • • Holle Beach X Member
Mullakin infulenssa. Ollut jo viime torstaista lähtien kuumetta, tänään ei onneksi enää. Nyt emäntä vaan sai tän multa ja makaa tossa vieressä kipeänä.