Miten Euroon siirtyminen on vaikuttanut talouteesi?

48 posts, 3 pages, 8,755 views

Juhgu

#21 • • Edited Juhgu Virnistelijä

Wert, 27.3.2007 10:31:
En tiedä.. minusta tämä Euroon siirtyminen on tuntunut tähän mennessä vaan siltä että 2500e kk-palkka ei riitä mihinkään.

~700e/kk + satunnaiset käännösduunit ja tulen toimeen.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Tyranoid

#22 • • Tyranoid FINRG

Wert, 27.3.2007 12:13:
Palkkoja tuskin koskaan nostetaan siinä määrin missä "hinnat nousevat".

Kyllä mun käsittääkseni suomalaisten ostovoima on ollut jatkuvassa nousussa (no ehkä 90-luvun alun laman aikana saattoi laskea) jostain sotien jälkeisestä ajasta saakka. Korjatkaa jos olen väärässä.
Hupsu

#23 • • Hupsu

Wert, 27.3.2007 12:13:
---
Hupsu, 27.3.2007 12:09:
---

Varmaankin juuri tuon takia monet suomalaiset ajattelevat, että euroon siirtyminen on nostanut kauttaaltaan hintoja roimasti. Hintojen nousu kyllä pistää vihaksi, mutta hintojen laskua ei niin vahvasti rekisteröidä. Moni ei myös ymmärrä ottaa huomioon inflaatiota.

---

Näinpä. Sitä tulee vaan ajateltua aina niin että samalla palkalla saa koko ajan vaan vähemmän ja vähemmän.
Palkkoja tuskin koskaan nostetaan siinä määrin missä "hinnat nousevat".

Yleensä palkkoja kyllä pyritään valtakunnallisissa tulopoliittisissa neuvotteluissa kyllä nostamaan suhteessa inflaatioon ja tuottavuuden kasvuun. Valitettavasti tämä ei aina kuitenkaan ota huomioon kaikkien sosioekonomisten ryhmien erityistilannetta. Nyt vielä viimeaikoina julkisuudessa ollut Sixten Korkmanin esitys koko tupo-prosessin vanhanaikaisuudesta voi hyvinkin tulevaisuudessa johtaa paikalliseen sopimiseen ja tuloerojen kasvuun, joka voi heikentää monien asemaa entisestään.

--
Päivän mietelause?

Jusna666

#24 • • Jusna666 Diablo

Tyranoid, 27.3.2007 12:20:
Kyllä mun käsittääkseni suomalaisten ostovoima on ollut jatkuvassa nousussa

Ot. Niinkuin tuloerojenkin kasvu.

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

#25 • • ville olen oikeasti ujo
Just tätä perinteistä itkemistä: "yhyyyy silloin kun minä oli lapsi niin nallekarkki maksoi 1 pennin ja nykyisin karkkipussi maksaa 2e". Kyllä sitä nykyisinkin voi ostaa yksittäisiä karkkeja, mutta jengillä vaan on tapana ottaa kauhallisia....

Tilastojen mukaan euron hinta nosti halpojen palvelualojen tuotteita kuten kahvikupin ja pullan hintaa. Muuhun eurolla ei sitten vaikutusta ollutkaan....

Noin muutenkin tällä formilla ongelma on, että jengi on tosi nuorta ja harva 8v sitten kävi katsomassa mitä jotkut tosi kalliit merkkifarkut maksaa. Ostettiin perus 501:t ja oltiin tyytyväisiä siihen. Nyt sitten pitääkin saada selkeästi parempaa merkkiä ja taas itketään "yhyy ei kukaan maksanut 1000mk farkuista silloin kun mä olin nuori". Varmasti maksoi mutta siitä ei vaan silloin tiennyt.

Bensan hinnasta: Siitä saa syyttää bushia, ei euroa.

Julkinen liikenne: Painuu osittain bensan piikkiin. Lisäksi esim helsingissä HKL ei saa päätää hintaa vaan sen taitaa hyväksyä joku liikkennelautakunta tmv

Euroon siirtyminen ja vapaakauppa-alue on johtanut siihen, että ulkomailta saa tilattua halpaa tavaraa, suomeen ylipäätään tulee enemmän tuotteita ja kilpailu on koventunut. Jos otetaan vaikka niinkin arkinen asia kuin ruoka niin kyllä sen hinta on suhteessa tuloihin tullut vain alaspäin ei suinkaan ylöspäin.

Lyhyest sanottuna: Jos tuntuu siltä, että palkka ei riitä, niin kannattaa varmaan alkaa miettimään sitä omaa kulutusta ja kulutustottumuksia.... ruokakorin hinta nousee kummasti kun edamin vaihtaa parmesaaniin, lauantaimakkaran naudanpaistiin ja vaatteisiin menee enemmän rahaa kun on pakko saada kalleimmat dieselin farkut jack & jonesin sijaan.... kun haluaa vielä suuremman asunnon, auton, 42" taulutöllön, kotiteatterin, täysin uuden sisustuksen ja syödä joka viikonloppu ulkona ja ravata baarissa niin ei ole ihme jos palkka hupenee ja tuntuu siltä, että hintojen nousu on syy omaan rahapulaan....
Tyranoid

#26 • • Tyranoid FINRG

ville, 27.3.2007 12:24:
Noin muutenkin tällä formilla ongelma on, että jengi on tosi nuorta

Juurikin näin. Monella täällä (itseni mukaan lukien) ei ole ainakaan pitkää kokemusta itsenäisestä taloudenpidosta markka-aikana. Eli puuttuu kokemus siitä, kuinka inflaatio silloinkin juoksi eteenpäin.
Aziz Combat Fighter

#27 • • Aziz Combat Fighter
vaikea sanoa, kun samoihin aikoihin kun siirryttiin euroihin, aloin tienailemaan ekoja omia palkkojani.. eli isin lompakosta käytettiin markkoja, omasta euroja.

Monelta eri taholta tosin on todettu että hinnat eivät ole nousseet valuutanvaihdoksen johdosta, vaan lähinnä muista syistä.
akir0

#28 • • akir0 idleRPG champion 2009
Siten se on vaikuttanut, että nykyisin saattaa ihan hyvin olla lompakossa 50-300e käteisenä, eikä se oo ees kovin poikkeuksellista. Markka-aikana toi olis ollut jo sellanen tilanne, että kuumottaa armotta.

Tähän tietysti vaikuttaa kovasti myös henkilökohtaisen tulotason nousu.
tbo

#29 • • tbo budhisattva

Tilastojen mukaan euron hinta nosti halpojen palvelualojen tuotteita kuten kahvikupin ja pullan hintaa. Muuhun eurolla ei sitten vaikutusta ollutkaan....

Niin siis, virallisten tilastojen mukaan eletään ihan samassa ihmemaassa kuin aina ennenkin. Mutta joku kuitenkin kaivelee sitä hampaankoloa, koska toi ruokaesimerkki, minkä moni muukin on todennu, on ihan pätevä. Mä olen tarpeeks vanha muistaakseni suht tarkkaan miten paljolla olen markka-aikoina syönyt, ja nykyään oon nii köyhä et tiedän sen muuten vaan tarkkan koska joudun sen laskemaan :/ Mut muutos noin 150-175 markasta/viikko noin 50 euroon/viikko, on hiukka turhan roisi ollakseen ihan pelkkää inflaatiota. 5 vuoden aikana muutos pitäis olla kymmenkunta %-yksikköä, ei lähemmäs 35-50. Kyse ei kuitenkaan oo mistään ruokailutapojen muuttumisesta - samoja tuotteita ihmiset vuodesta toiseen syö suunnilleen yhtä paljon kuin aina ennenkin. Mä en ainakaan syö kaksinkertaseti viiden vuoden takaiseen verrattuna, enkä vedä mitään tryffelikuorrutettua sisäfilettä, kuten en vetänyt silloinkaan.

Joku mättää. Joko tilasto, tai empiria. Veikkaan ensimmäistä.

Toi kahvijuttu on vaan ihan _älytön_. Kuka järkevä ihminen olis aikoinaan maksnu 20 mk kupillisesta kahvia? ei kukaan. Niitä taas tuntuu riittävän vähän turhankin paljon joille 3,5 euroa latesta ei tunnu missään.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Sand3

#30 • • Sand3 satuolento
Konkurssimaisesti...Jotenkin tuntuu et toi 20 on tosiaan nykypäivänä saman suuruinen raha kuin ennen vanhaan 50 markkaa...

--
Neiti ruuvimeisseli. Kiero kuin korkkiruuvi.

hallucinogen

#31 • • Edited hallucinogen Edain

tbo, 27.3.2007 14:02:
Niin siis, virallisten tilastojen mukaan eletään ihan samassa ihmemaassa kuin aina ennenkin. Mutta joku kuitenkin kaivelee sitä hampaankoloa, koska toi ruokaesimerkki, minkä moni muukin on todennu, on ihan pätevä. Mä olen tarpeeks vanha muistaakseni suht tarkkaan miten paljolla olen markka-aikoina syönyt, ja nykyään oon nii köyhä et tiedän sen muuten vaan tarkkan koska joudun sen laskemaan :/ Mut muutos noin 150-175 markasta/viikko noin 50 euroon/viikko, on hiukka turhan roisi ollakseen ihan pelkkää inflaatiota. 5 vuoden aikana muutos pitäis olla kymmenkunta %-yksikköä, ei lähemmäs 35-50. Kyse ei kuitenkaan oo mistään ruokailutapojen muuttumisesta - samoja tuotteita ihmiset vuodesta toiseen syö suunnilleen yhtä paljon kuin aina ennenkin. Mä en ainakaan syö kaksinkertaseti viiden vuoden takaiseen verrattuna, enkä vedä mitään tryffelikuorrutettua sisäfilettä, kuten en vetänyt silloinkaan.

Kyllä mä väitän, että suurin osa tuosta näennäisestä hintojen noususta johtuu enemmän omien tottumuksien muuttumisesta. Vaikka kuinka väittää itselleen niin Voitko vannoa, että tälleen 6-10v jälkeenpäin muistat mitä juustoa ja makkaraa ostit kaupasta. Kyllä itse ainakin huomannut sen, että käytettävissä oleva rahamäärä nostaa, että ostaa vaikka oltermannia sen halvimman edamin sijaan. Myös sen olen huomannut, että kun katsoo mitä rahaa on käytettävissä, sen mukaan määrittelee tuotteiden laadun. Jos on 30e niin ostetaan laadukkaampaa mut sama määrä safkaa kuin jos ois 20e mut silloin ostettais huonompaa.

Ja sitä rahaa saa helposti kulumaan kun käy kahvilla/pullalla tai sitten parilla stobella ja silloin se 20e ei oo niin kamalasti. Ja näissä myönnän myös itse, että korotus on ollu todella kova.

--
pikku-*possu*

#32 • • ville olen oikeasti ujo

tbo, 27.3.2007 14:02:

Joku mättää. Joko tilasto, tai empiria. Veikkaan ensimmäistä.

Mitä ihmettä sä syöt jos hinnannousu on tuota luokkaa? Aiemmin tuli toimeen reilu 20mk päivä (3.6e) ja nykyisin menee 7.2e päivä?

Toi kahvijuttu on vaan ihan _älytön_. Kuka järkevä ihminen olis aikoinaan maksnu 20 mk kupillisesta kahvia? ei kukaan. Niitä taas tuntuu riittävän vähän turhankin paljon joille 3,5 euroa latesta ei tunnu missään.

Tämä johtuu pääasiassa siitä, että vasta viimeisien vuosien aikana suomeen on kunnolla alkanut syntyä kahvilakulttuuria. Jengi menee istumaan kahville, lukee lehtiä ja istuu paikoillaan monta tuntia. Kyse on asiakaspaikan viennistä ja siten ostos pitää maksaa. Jos joku ostaa euron kahvin ja istuu lukemassa lehtiä toista tuntia niin kahvilaa ei voi kovin helposti saada voitolliseksi.
Morloc

#33 • • Edited Morloc Onko mun koti täällä?

Hupsu, 27.3.2007 11:44:

Ite vedän noin 20/vko ruoka-ostokset. Välillä tulee ehkä hemmoteltua itteensä enemmän, mut keskimäärin menee toi summa. Näin opiskelijan mahtavalla 250/kk tuloilla ei enempää pysty joustamaan, mutta tuo on opettanut ainakin syömään taloudellisesti.

Olis kiva jos kans ite pystyis samaan. Mutta niin se vain on että kahta lämmintä ateriaa, kuutena päivänä viikossa ei tee 20 eurolla. Ei vaikka söisi vain lihasoppaa tai makaronilaatikkoa.

Hintoja tulee kyllä vertailtua ruokakaupassa paljonkin, joten siitä ei ole kyse.
Syödä hyvin ja syödä taloudellisesti sopii hyvinkin yhteen, mutta jos lähemmäs 90 kiloinen mies syö hyvin ja vielä taloudellisesti on se vähän eri asia kun 55 kiloa painava nainen tekee saman. (ei sillä että sinä olisit se 55kg nainen *nauru*)
Lisäksi suosin vielä suomessa tuotetttuja/valmistettuja elintarvikkeita, joten ne yleensä maksavat aavistuksen enemmän kun ulkomailta tuodut tuotteet.

Elintarvikkeiden arvolisäveron alentaminen olisi kyllä mielestäni paikallaan, mikäli se näkyisi myös kuluttajahinnoissa asti, eikä vain kaupalle parempana katteena. Tosin vaikka veroa pudotettaisiinkin niin ei se loppujen lopuksi kovin suuri vähennys lopullisessa hinnassa olisi. Ehkä lapsiperheille, joilla ruokakustannukset ovat iso osa kuukausibudjetista, se olisi pieni helpotus. Ja nyt meinaa jo karata offtopickin puolelle.
tbo

#34 • • tbo budhisattva

ville, 27.3.2007 14:19:
---

Mitä ihmettä sä syöt jos hinnannousu on tuota luokkaa? Aiemmin tuli toimeen reilu 20mk päivä (3.6e) ja nykyisin menee 7.2e päivä?

Ton hintahaarukan alapää oli ehkä vähän turhan alhanen, kyllä se on ollu lähempänä sitä 175 markkaa kuin sitä 150 markkaa. ja myönnän kyllä että laitan (ja olen valmis laittamaan) ruokaan ehkä snadisti keskivertoa enemmän - mä en oikein koskaan ole valkannu sitä halvinta sieltä hyllystä ihan vaan siks et se on halvinta mitä löytyy, eikä kotimainen kasvisruoka ikinä oo mitään ihan megahalpaa ollu. Mut periaatteessa ihan samaa tavaraa mä syön kuin ennenkin - samalla tavalla mä söin sitä oltermannia 10 v sit kuin nytkin. Toi kolmasosan hinnannousu ei oo lainkaan liioiteltua.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Sallakat

#35 • • Sallakat jungle, baby !
kyllä muistan kun opiskelujen alkupäässä nostin tililtä rahaa 100mk ja mentiin poikaystin kanssa kauppaan. Saatiin sillä sadalla eurolla ihan hyvin tavaraa ja kaikki välttämättömyydet. Yleensä vielä siideriä ja bisseäkin.
nyt kun mennään (ok isomman koko luokan kauppoihin tietty) kauppaan niin helposti hihnalla vierähtää 100 euron edestä tavaraa ruokakassiin. Eikä siinä yleensä edes ole monenkaan päivän lämminruokatarvikkeet vaan kaikkea intoilua (juustoja yms kivoja).

Mä olen euroaikoina nyt jotenkin siirtynyt käyttämään täysin muovirahaa eli korttia. Ennen tuli nostettua tarpeellinen määrä rahaa käteen, mutta nykyään ei oikein tee mieli. Kun nostan vaikka vichy pulloa varten 20 euroa niin ei aikaakaan kun ostat pikku jutun sieltä, toisen täältä ja koko 20 egee on hävinnyt lompakosta. 20 egee on muutenkin täysin mitätön summa nykyään.
Kummallista.

Ei tosin ihmekään, että suomen talous kaiketi voi hyvin, kun jengi (kuten minäkin) tuhlaa surutta rahaa kun rahanarvo ei ole yhtään sama.
Jotenkin alitajuntaisesti sitä itse kelaa että 1 markka equals 1 euro.
Jone

#36 • • Jone Archibald Haddock

Lyhyest sanottuna: Jos tuntuu siltä, että palkka ei riitä, niin kannattaa varmaan alkaa miettimään sitä omaa kulutusta ja kulutustottumuksia.... ruokakorin hinta nousee kummasti kun edamin vaihtaa parmesaaniin, lauantaimakkaran naudanpaistiin ja vaatteisiin menee enemmän rahaa kun on pakko saada kalleimmat dieselin farkut jack & jonesin sijaan.... kun haluaa vielä suuremman asunnon, auton, 42" taulutöllön, kotiteatterin, täysin uuden sisustuksen ja syödä joka viikonloppu ulkona ja ravata baarissa niin ei ole ihme jos palkka hupenee ja tuntuu siltä, että hintojen nousu on syy omaan rahapulaan....

Tää oli sen verran raastavasti sanottu, että pitää kyllä pikkasen poimia sitä erikseen.

En oikein tiedä mitä siihen sit kuitenkaan sanois. Senkö, että kun omat bruttotulot on 3ke / kk, niin alaspäin on helppo huutaa että "syö lauantaimakkaraa" vai sen, että vaikka euroaikaan siirtyminen ei suoranaisesti olisikaan aiheuttanut hintojen tavatonta nousua, niin euroaikana nuorten työllistyystilanne on käsittääkseni muuttunut jatkuvasti epävakaammaaksi monin tavoin vaikka onkin periaatteessa hyvä?

Useimmat nuoret aikuiset eivät ole dillejä. Niille ei tarvii kertoa, että ei kantsi ostaa shampanjaa, Dieselin farkkuja, sisäfilettä ja koittaa lennellä ulkomailla 5 kertaa vuodessa jos oma varallisuus ei sitä oikeasti salli. Musta tollaiseen lifestyleen viittaaminen syynä heikkoon taloudelliseen tilanteeseen on aikalailla silkkaa vittuilua useimpien kohdalla. Suurin osa nuorten elämistä eletään sen kuplan ulkopuolella, josta sä asiaa tarkastelet.

Jos ottaisin vaikka muutaman kymmenen ihmisen otannan mun frendeistäni, niin veikkaan kuukausittaisten bruttotulojen keskiarvon henkilöä kohden jäävän 1350-1500e kieppeille (ellei alle) ja se ei ole tänä päivänä juuri mitään.
remotion

#37 • • remotion nostatus guru
riita poikki ja voita väliin *hihu*
mun mielestä kumpikin on oikeassa 50/50 tossa. koska hinnat on todellakin noussu enemmän kuin pelkän inflaation harjalla mentäisiin, mut samalla nuoret ihmiset on muuttuneet myös käyttämään rahaa paljon varomattomammin.
ipe

#38 • • ipe X-Rust / Holvi
osa hinnoista on kallistunut ihan törkeästi, osa on jopa laskenut, ei kuitenkaan euroon siirtymisen johdosta vaan muista syistä kuten verotus tai maailmanmarkkinahinta.

isoa vitutusta omalla kohdallani aiheutti se että muutama kuukausi ennen eurovaluuttaan siirtymistä järjestelmällisesti esim. ruuan hintaa nostettiin ja kas kummaa euroon siirtymisen myötä hintoja sitten pyöristeltiin jälleen hitusen ylöspäin.

hintojen nostamisesta esimerkkinä vaikkapa maidon hinta turussa jota markka-aikaan myytiin 2,95 mk/L, nyt maitolitrasta saa samaisessa marketissa maksaa muistaakseni 67c eli 3,99 mk -> hinnan nousua tuommoset 33%

oho, täytyy lähtee duunista kotiin, jatkan vuodatusta illemmalla... :)

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi

villelope

#39 • • Edited villelope Lope of Lope & Kantola

Jone, 27.3.2007 15:27:
---
Jos ottaisin vaikka muutaman kymmenen ihmisen otannan mun frendeistäni, niin veikkaan kuukausittaisten bruttotulojen keskiarvon henkilöä kohden jäävän 1350-1500e kieppeille (ellei alle) ja se ei ole tänä päivänä juuri mitään.

Terveisiä virkamiesluokasta _o/

edit. eipä sittenkään, netto osuu tuolle välille.