Wert, 27.3.2007 10:31:
En tiedä.. minusta tämä Euroon siirtyminen on tuntunut tähän mennessä vaan siltä että 2500e kk-palkka ei riitä mihinkään.
~700e/kk + satunnaiset käännösduunit ja tulen toimeen.
48 posts, 3 pages, 8,752 views
Wert, 27.3.2007 10:31:
En tiedä.. minusta tämä Euroon siirtyminen on tuntunut tähän mennessä vaan siltä että 2500e kk-palkka ei riitä mihinkään.
Wert, 27.3.2007 12:13:
Palkkoja tuskin koskaan nostetaan siinä määrin missä "hinnat nousevat".
Wert, 27.3.2007 12:13:
---
Hupsu, 27.3.2007 12:09:
---
Varmaankin juuri tuon takia monet suomalaiset ajattelevat, että euroon siirtyminen on nostanut kauttaaltaan hintoja roimasti. Hintojen nousu kyllä pistää vihaksi, mutta hintojen laskua ei niin vahvasti rekisteröidä. Moni ei myös ymmärrä ottaa huomioon inflaatiota.
---
Näinpä. Sitä tulee vaan ajateltua aina niin että samalla palkalla saa koko ajan vaan vähemmän ja vähemmän.
Palkkoja tuskin koskaan nostetaan siinä määrin missä "hinnat nousevat".
Tyranoid, 27.3.2007 12:20:
Kyllä mun käsittääkseni suomalaisten ostovoima on ollut jatkuvassa nousussa
ville, 27.3.2007 12:24:
Noin muutenkin tällä formilla ongelma on, että jengi on tosi nuorta
Tilastojen mukaan euron hinta nosti halpojen palvelualojen tuotteita kuten kahvikupin ja pullan hintaa. Muuhun eurolla ei sitten vaikutusta ollutkaan....
tbo, 27.3.2007 14:02:
Niin siis, virallisten tilastojen mukaan eletään ihan samassa ihmemaassa kuin aina ennenkin. Mutta joku kuitenkin kaivelee sitä hampaankoloa, koska toi ruokaesimerkki, minkä moni muukin on todennu, on ihan pätevä. Mä olen tarpeeks vanha muistaakseni suht tarkkaan miten paljolla olen markka-aikoina syönyt, ja nykyään oon nii köyhä et tiedän sen muuten vaan tarkkan koska joudun sen laskemaan :/ Mut muutos noin 150-175 markasta/viikko noin 50 euroon/viikko, on hiukka turhan roisi ollakseen ihan pelkkää inflaatiota. 5 vuoden aikana muutos pitäis olla kymmenkunta %-yksikköä, ei lähemmäs 35-50. Kyse ei kuitenkaan oo mistään ruokailutapojen muuttumisesta - samoja tuotteita ihmiset vuodesta toiseen syö suunnilleen yhtä paljon kuin aina ennenkin. Mä en ainakaan syö kaksinkertaseti viiden vuoden takaiseen verrattuna, enkä vedä mitään tryffelikuorrutettua sisäfilettä, kuten en vetänyt silloinkaan.
tbo, 27.3.2007 14:02:
Niin siis, virallisten tilastojen mukaan eletään ihan samassa ihmemaassa kuin aina ennenkin. Mutta joku kuitenkin kaivelee sitä hampaankoloa, koska toi ruokaesimerkki, minkä moni muukin on todennu, on ihan pätevä. Mä olen tarpeeks vanha muistaakseni suht tarkkaan miten paljolla olen markka-aikoina syönyt, ja nykyään oon nii köyhä et tiedän sen muuten vaan tarkkan koska joudun sen laskemaan :/ Mut muutos noin 150-175 markasta/viikko noin 50 euroon/viikko, on hiukka turhan roisi ollakseen ihan pelkkää inflaatiota. 5 vuoden aikana muutos pitäis olla kymmenkunta %-yksikköä, ei lähemmäs 35-50. Kyse ei kuitenkaan oo mistään ruokailutapojen muuttumisesta - samoja tuotteita ihmiset vuodesta toiseen syö suunnilleen yhtä paljon kuin aina ennenkin. Mä en ainakaan syö kaksinkertaseti viiden vuoden takaiseen verrattuna, enkä vedä mitään tryffelikuorrutettua sisäfilettä, kuten en vetänyt silloinkaan.
Joku mättää. Joko tilasto, tai empiria. Veikkaan ensimmäistä.
Toi kahvijuttu on vaan ihan _älytön_. Kuka järkevä ihminen olis aikoinaan maksnu 20 mk kupillisesta kahvia? ei kukaan. Niitä taas tuntuu riittävän vähän turhankin paljon joille 3,5 euroa latesta ei tunnu missään.
Hupsu, 27.3.2007 11:44:
Ite vedän noin 20/vko ruoka-ostokset. Välillä tulee ehkä hemmoteltua itteensä enemmän, mut keskimäärin menee toi summa. Näin opiskelijan mahtavalla 250/kk tuloilla ei enempää pysty joustamaan, mutta tuo on opettanut ainakin syömään taloudellisesti.
ville, 27.3.2007 14:19:
---
Mitä ihmettä sä syöt jos hinnannousu on tuota luokkaa? Aiemmin tuli toimeen reilu 20mk päivä (3.6e) ja nykyisin menee 7.2e päivä?
Lyhyest sanottuna: Jos tuntuu siltä, että palkka ei riitä, niin kannattaa varmaan alkaa miettimään sitä omaa kulutusta ja kulutustottumuksia.... ruokakorin hinta nousee kummasti kun edamin vaihtaa parmesaaniin, lauantaimakkaran naudanpaistiin ja vaatteisiin menee enemmän rahaa kun on pakko saada kalleimmat dieselin farkut jack & jonesin sijaan.... kun haluaa vielä suuremman asunnon, auton, 42" taulutöllön, kotiteatterin, täysin uuden sisustuksen ja syödä joka viikonloppu ulkona ja ravata baarissa niin ei ole ihme jos palkka hupenee ja tuntuu siltä, että hintojen nousu on syy omaan rahapulaan....
Jone, 27.3.2007 15:27:
---
Jos ottaisin vaikka muutaman kymmenen ihmisen otannan mun frendeistäni, niin veikkaan kuukausittaisten bruttotulojen keskiarvon henkilöä kohden jäävän 1350-1500e kieppeille (ellei alle) ja se ei ole tänä päivänä juuri mitään.