Eduskuntavaalit 2007

917 posts, 46 pages, 190,093 views

Tomppeli

#881 • • Tomppeli

tbo, 19.3.2007 20:05:
---
Tomppeli, 19.3.2007 18:18:
mä olen vihreä ympäristöpolitiikan ja kaupunkisuunnittelun osalta. Sen sijaan oon erimieltä niitten kanssa pakolais/maahanmuuttopolitiikassa ja kulttuuripolitiikassa...

---

Mitäs vikaa vihreiden kulttuuripolitiikassa oikein oli?

Henkilökohtaisesti en vaan viittis panostaa kulttuuriin kovin paljon rahaa. Pidän sitä pohjattomana rahareikänä ja mun mittapuussa on tärkeämpiäkin kohteita... Kirjastot tosin on hyvä pitää kunnossa.
isfnbojbbssn

#882 • • isfnbojbbssn sdonvoinv

H3li, 19.3.2007 19:15:
Olin positiivisesti tosin yllättynyt, kuinka lähellä Harri Moisio oli. <3

harmittaa kyllä ku en tota äänestänyt :(

aioin aluksi äänestää varminta vasemmistoliiton edustajaa,
mutta sitten vain hairahduin äänestämään iän ja aseman
perusteella toista ehdokasta, jolla ei ollut toivoakaan päästä.

--
dasinoaisnvs

Hupsu

#883 • • Hupsu

Epailija, 19.3.2007 19:18:
---
Hupsu, 19.3.2007 16:44:
Jotenki sellainen tunne, et tehokkaammin ja halvemmalla päästään lisäämällä vartijoiden ym. yksityisten turvallisuuslafkojen oikeuksia.
---

Itse en lähtisi poliisin oikeuksista kevein mielin lohkaisemaan paloja yksityiselle puolelle. Olisi kiva myös kuulla millä perustein tämä olisi tehokkaampi ja halvempi ratkaisu. Muutama ongelmallinen seikka tulee välittömästi mieleen. Osa (ehkä jopa suurin osa) hommista jäisi joka tapauksessa ylityöllistetylle poliisille, lisääntyneet oikeudet vaatisivat vartijoilta aiempaa perusteellisempaa koulutusta ja seulontaa, mikä johtaisi kustannuksien kasvuun ja lisäksi turvallisuusfirmojen toimintaa tulisi tarkkailla entistä tarkemmin väärinkäytösten ehkäisemiseksi. Pahimmassa tapauksessa lopputuloksena olisi pahempi kaaos kuin mistä lähdettiin parantamaan.

Oon täysin samaa mieltä. Oikeistolaispoliitikot kun tuntuvat vaan kammoksuvan tuota julkisen sektorin paisuttamista, niin spekuloin tulevaa. Kaiken maailman tuottavuusohjelmat, joita julkisella sektorilla tällä hetkellä on, herättävät aikalailla ihmetystä. Virkoja pitäisi karsia samalla kun duuni vaan lisääntyy. Okei, poliittiset palkinnot ym. lusmuvirat joutuisikin hiiteen, mutta ihmisten terveyden, turvallisuuden ja oikeusjärjestelmän vaarantaminen on jo vähän...

--
Päivän mietelause?

UzU

#884 • • UzU [33100]

ville, 19.3.2007 20:17:
-klip-

Liiketoiminnan kasvaessa usein myös se riski kasvaa. Kyllä tästä maasta taitaa löytyä aika monta esimerkkiä siitä kuinka ihminen on saanut itsensä velkavankeuteen yrittämisellä. Oy on ehdottomasta turvallisin vaihtoehto ja alkupääoman tippumisen myötä nyt myös huomattavan paljon realistisempi myös pienyrittäjälle.

Välillä kyllä tulee uskomattoman suuria toiminimiäkin vastaan (esim yksi Rautia Tampereella).

Juuri tänään tuli Pirkanmaan yrittäjät lehdestä luettua juttua (jossa lähteenä oli muistaakseni tilastokeskus), että 1/3 yrittäjistä tienaa vähemmän kuin SAK:n jäsen keskimäärin ja alle metalliliiton minipalkan eli 16 000/ vuosi. Lisäksi yrittäjät tekevät keskimäärin reilun 44h/viikko kun SAK:n jäsenten keskuudessa vastaava luku oli alle 37h/viikko.

En tiedä kuinka tuossa tutkimuksessa näkyy ja vaikuttaa monet pienyrittäjät, joille yrittäminen on vain sivutoimista/osa-aikaista, vai koskiko tulos vain täyspäivisiä yrittäjiä.
r2d2

#885 • • r2d2 Droid from Naboo

vaavu, 17.3.2007 12:41:
---
Tomppeli, 16.3.2007 16:58:
http://www.lehtipuu.com/otto/

Tota mä meinasin äänestää ja äänestäisinki jos äänestäisin vihreitä...
ei oo alle 30v mut alle 40 kyllä. Ja ainaki sivuillansa puhuu opiskeljoiden etujen puolesta.

---
Oon äänestänyt Otto Lehtipuuta ainakin kerran silloin, kun asuin vielä Helsingissä. On ainakin pätevöitynyt alalle kunnallisvaltuustossa. Olisi ihan kiva, jos Otto vihdoinkin pääsisi läpi eduskuntaan.

Olen istunut Otto Lehtipuun kanssa 90-luvun puolesta välistä erilaisissa touhuissa. Pätevä kaveri, mutta jostain pirun syystä niin harva tajuaa sen. Helsingin vihreiden pj 5 vuotta, ministeri Osmo Soininvaaran erityisavustaja, Vihreiden varapj, Vihreiden opiskelijaverkon perustajajäsen 90-luvun puolessa välissä, HYY:n vihreissä tuolloin aktiivisesti. Otto Lehtipuu on niitä joita todella toivoisi eduskuntaan, mutta kuten Osmo Soininvaara totesi, eduskuntaan valitaan ikävän paljon sellaisia joiden perusteita sinne pääsyyn on aina vähän vaikea ymmärtää.

R2D2
r2d2

#886 • • r2d2 Droid from Naboo

WiljamiDzay, 19.3.2007 10:31:
---
Karski, 19.3.2007 10:22:
---
Sallakat, 19.3.2007 10:09:
No oma ehdokas ei näköjään olisi päässyt muutenkaan eduskuntaan.
---

*igor*

Sun ääni olis kuitenki tukenu myös sitä
puoluetta johon ko. ehdokas kuului.
Esim. Vihreiden Tarja Cronberg
ei päässyt läpi, koska vihreiden
kokonaisäänimäärä Pohjois-Karjalassa
ei riittänyt vaikka Cronberg saikin
vaalipiirissä toiseksi eniten ääniä.

Just tän takia mua vituttaa ne 1/3 suomalaisista
jotka ei äänestäny.
---
Toisaalta Cronberg ei päässyt läpi, koska ei mennyt vaaliliittoon minkään muun puolueen kanssa. Vihreäthän yli kaksinkertaistivat kuitenkin kannatuksensa edellisvaaleihin verrattuna (siis P-Karjalassa).

Korjataampa tätä. Pohjois-Karjalan vihreät neuvottelivat vaaliliitosta kaikkien varteenotettavien ryhmien kanssa. Edellisten vaalien vaaliliittokumppani keskusta ei ollut kiinnostunut. Demareiden johto ja piirin hallitus joilla on neuvotteluvalta oli kiinnostunut vaaliliitosta vihreiden kanssa ja itse asiassa esisopimus allekirjoitettiin. Tämän jälkeen vihreiden yleiskokous hyväksyi vaaliliittosopimuksen. Tämän jälkeen demareiden Pohjois-Karjalan örveltäjäsiipi Esa Lahtelan populismijohtajan voimalla petti sopimuksen ja päätti olla menemättä vihreiden kanssa vaaliliittoon. Tämän jälkeen vihreät totesivat, että vaaleihin on mentävä omalla listalla, koska muita vaihtoehtoja ei ole jäljellä.

Pienimmissä vaalipiireissä äänikynnyksen suuruudesta on puhuttu jo 90-luvun alkupuolelta asti. Kokoomuksen Katainen on nostanut ainoana suuren puolueen pj:nä ongelmaa esille. Pienpuolueet ja politiikan tutkijat ja esim. oikeusministeriön parlamentaarinen työryhmä toi asiaa esille jo 2000 luvun alussa ja teki oman ehdotuksensa. Tutkijoista osa esim. jo 90-luvun alussa.

tv.
R2D2
r2d2

#887 • • r2d2 Droid from Naboo

Nauskiss, 18.3.2007 23:23:
---
Hila, 18.3.2007 20:03:
Mitään suurempia mullistuksia tuskin kuitenkaan tapahtuu seuraavan neljän vuoden aikana, kävi vaaleissa miten kävi...

---
Niin no. Täytyy sitten vissiin laskea kaikki toivo Matti Vanhastuen realismin varaan veropolitiikan osalta. Jos Kokoomuksen ohjelma menee sellaisenaan läpi, niin tämä on kyllä viimeinen vuosi, kun hyvinvointivaltiossa eletään.

P.S. Musta olis tosi kiva, jos Kokoomuksen kannattajat perehtyisivät edes oman puolueensa virallisiin ohjelmiin, eivätkä vaan kattelis niitä kukkasten ja perhosten kuvia mainoksista ja kuuntelis kivaa-kun-on-niin-mukavaa sloganeita.

Melko nasevasti sanottu.

Itselle tulee mieleen vuosi 1987. Kokoomus otti tuolloin vaalivoiton. Harri Holkerista tuli pääministeri, Erkki Liikaselta (Eric Toomuch!) valtionvarainministeri ja Ulla Puolanne oli veroministeri. Monilta eri tahoilta varoitettiin veronalennuslinjasta. Asuntojen hinnat olivat nousseet, lainanotto tuhottomissa lukemissa, pörssi pörisi sellaisella kiehunnalla ja kokoomus antoi veronalennuksen joka laittoi nämä kaikki edellä mainitut pörisemään vielä enemmän. Tuolloin olisi sitä vastoin pitänyt hillitä yksityistä kulutusta kun tehtiin juuri päinvastoin. No varmaan moni tämänkin foorumin jäsenistä huomaa seurauksia. Kokoomuksen lista eri asioista on tuhoton. Toki puolueen sisälläkin ymmärretään se, että monella tapaa luvattiin aivan liian paljon, mutta paineet on todella kovat.

R2D2
r2d2

#888 • • r2d2 Droid from Naboo

ville, 19.3.2007 15:48:
---
Epailija, 19.3.2007 15:45:
Listasi muusta annista poiketen tämä olisi itse asiassa hyvä asia (jos nyt unohdetaan sana massiivinen, joka tuskin tulee vastaamaan todellisuutta). Poliiseja on nykyisellään liian vähän mikä johtaa paitsi työn laadun heikkenemiseen, myös ylilyöntien riskien kasvamiseen stressin ja paineiden takia.

---

Suomessa on nytkin yli 100 työtöntä poliisia, koska heille ei ole työtä. Kyse on rahasta, jota kunnilla ei ole.

Jota itse asiassa valtiolla ei ole. Poliisitoiminnasta vastaa Suomessa sisäministeriö. Poliisiorganisaatio kaipaisi uudistamista mm. työajan suhteen ja poliisipiirien määrän suhteen. Omasta mielestäni poliisipiirit voisivat olla isompia jotta käytännön poliisityöhön riittäisi porukkaa. Yksikään poliisiministeri ei ole uskaltanut ottaa poliisien työaikaa ja siihen liittyviä työehtoja yms. tarkempaa tarkasteluun.

R2D2
r2d2

#889 • • r2d2 Droid from Naboo

San Mejor, 19.3.2007 11:19:
---
ville, 19.3.2007 11:08:
---
ella_, 19.3.2007 07:54:
Kuten aiemmin olen sanonut, kaikista omin itselleni olisi oikeistovihreät, sellaista kun ei toistaiseksi vain ole olemassa.

---
Tai sitten sä luulet olevasi oikealla ja vihreillä arvoilla, mutta et sitä ole?
---
Mun mielestä oikeistovihreät kuulostaa erittäin hyvältä :) Äänestin vihreiden ja kokoomuksen vaaliliittoa (lapissa), mun mielestä siinä on hyvä paketti: vihreitä arvoja + taloudellista ajattelua (jotenkin odotan dissausta tästä, mutta olkoon :). Vähän balanssia tähän hommaan: vihreiden ideat ei jää unelmoinnin tasolle, ja kokoomus ei myy sielunsa paholaiselle porvaripolitiikkaa ajaessaan. Mut ei tollainen liitto ole oikeasti mahdollinen koko suomessa.

Ja voin kyllä tunnusta, että en ole "oikeasti" vihreä, jos se villen "kaavan" menee :D Vihreät on kyllä mielestäni ainoa puolue joka oikeasti keskittyy ilmanstonmuutokseen ja se on mielestäni tärkein juttu tällä hetkellä, joka menee puolue-eroja tärkeämmäksi.

Vihreiden itsensä on ollut hyvin vaikea asemoida puoluettaan oikea-vasemmistoakselilla. Joskus keinot on hyvä ottaa markkinataloudesta ja joskus enemmän vasemmalta. Riippuen hyvin pitkälle aiheista. Minua on aina ihmetyttänyt miksi vihreitä pidetään talouspolitiikasta ymmärtämättöminä. Edellisissä vaaleissa useat A-studion kaltaiset ohjelmat yrittivät saada Osmo Soininvaaraa ja isojen puolueiden pj:tä väittelyyn talouspolitiikasta ja sosiaaliturvasta yms. asioista. Isot pojat jänistivät mm. Sauli Niinistö.

R2D2
Heli

#890 • • Heli vai kuka se oli

k1mm0, 19.3.2007 20:27:
---
H3li, 19.3.2007 19:15:
hairahduin äänestämään iän ja aseman
perusteella toista ehdokasta, jolla ei ollut toivoakaan päästä.

joo, mä kans äänestin jotain, jolla ei ollu tsäänssei :-/

--
ei se väärin ole.

jUSSi

#891 • • jUSSi äkäinen vanhus

poro, 19.3.2007 16:48:
---
jUSSi, 19.3.2007 16:08:
Ja miten eduskunta voi vaikuttaa yritysten irtisanomisiin?
---

oma riistävä ökyporvarisi joutuu maksamaan tuplasti sen mitä itse saat, eikä tällä koeta olevan vaikutusta? siis lienee varsin loogista, että on enemmän kiinnostusta teetättää työtä, joka hinta vastaa varsinaisen työn arvoa.

Millä lailla tuplasti? Jos puhut tuloverotuksesta, niin kuinka moni öky nostaa palkkaa? Eiköhän jokainen, jolla on siihen mahdollisuus, ota tulonsa osinkoina ja 28% verotuksella.

Minä olen sitä mieltä, että jokaiselle tarpeensa mukaan, jokaiselta kykynsä mukaan. Eli jos tienaat enemmän voit maksaa vähän enemmän.

Sitäpaitsi, Suomessa on käytännössä tasaverotus. Ota huomioon, että kunnallisvero on tasavero ja valtion progressiivista verotusta tasoittaa erittäin paljon esimerkiksi ALV, vähätuloinen kun maksaa ruuastaan ja vaatteistaan ihan yhtä paljon kuin varakkaampikin.

Ja et vieläkään kertonut miten eduskunta voi vaikuttaa yritysten irtisanomisiin, tai edes sitä miksi sen pitäisi?

Ja ihan yleisenä knoppina, vasemmistolaisuus ei ole yritysvastaisuutta. Vasemmistolaisuudessa ideana on, että myös yrityksillä on yhteiskuntavastuu. Minä en vastusta yrittäjyyttä enkä kenenkään rikastumista. Vastustan sitä, että joillakin menee hyvin ja toisilla huonosti. Ja sitä että se sallitaan ja sitä jopa pidetään hyvänä (tuloverojen kasvu on kuulemma hyvä juttu?).
jUSSi

#892 • • jUSSi äkäinen vanhus

GateWay, 19.3.2007 17:53:
---
jUSSi, 19.3.2007 16:08:
Ja miten eduskunta voi vaikuttaa yritysten irtisanomisiin?

---

Tekemällä yrittämisestä helpompaa ja ennenkaikkea alentamalla yritysten verokantaa kuten Kokoomus on meinannut tehdäkin.

Ja Suomen pitäisi kilpailla Kiinan ja muiden halpamaiden kanssa? Makedonian veroprosennti on tasan 10%! Muutetaan kaikki sinne.

Suosittelen kaikille luettavaksi eilisen Helsigin Sanomien mielipidepalstaa ja sieltä sen Teknillisen Korkeakoulun tuotantotalouden proffan (?) mielipide Suomen teollisuuden tilasta. Hänellä oli loistavia pointteja.

Viime vuonna Suomessa tehtiin sadoilla miljoonilla euroilla pelkästään laajennusinvestointeja. Ei siis näytä siltä, että Suomessa ei kannata yrittää. (Oliko se niin, että pörssiyhtiöt tekivät viime vuonna taas uuden ennätyksen yhtenlasketussa tuloksessa?)

Esimerkkinä hän mainitsi Perloksen ja sen ongelmiksi riippuvuuden yhdestä asiakkaasta ja pienestä tuotevalikoimasta. Perlos on myös lähtenyt globaalin hintakilpailuun. Vastaesimerkkinä oli PKC Group joka toimii kannattavasti Suomessa, laajan asiakaskunnan ja tuotevalikoiman avulla. Silti samalla alalla kuin Perlos. Nämä ovat kaikki yrityksen johdon tekemiä strategisia päätöksiä ja niiden seuraukset ovat olleet nätisti tapetilla.

Siitä olen tosin samaa mieltä, että varsinkin pienyrittäjän riskiä olisi pienennättävä, mutta verotuksen laskeminen tai irtisanomissuojan murentaminen ei ole oikea keino. Vihreitten perustulomallin yksi parhaista eduista olisi nimenomaan yrittämisen riskin pienentyminen. Riippumatta yrityksen tuloksesta, joka kuukausi saat tuloa vähintään 440e.

GateWay, 19.3.2007 17:53:Muutenkin ehkä punaväritteisin postaus tässä topiikissa vähään aikaan :)

Olikos toi kehu :-P
Gateway

#893 • • Gateway Club Therapy

jUSSi, 20.3.2007 09:19:
Esimerkkinä hän mainitsi Perloksen ja sen ongelmiksi riippuvuuden yhdestä asiakkaasta ja pienestä tuotevalikoimasta. Perlos on myös lähtenyt globaalin hintakilpailuun. Vastaesimerkkinä oli PKC Group joka toimii kannattavasti Suomessa, laajan asiakaskunnan ja tuotevalikoiman avulla. Silti samalla alalla kuin Perlos. Nämä ovat kaikki yrityksen johdon tekemiä strategisia päätöksiä ja niiden seuraukset ovat olleet nätisti tapetilla.

Perloksella on pakko lähteä ulkomaille koska heidän selkeää ykköstuotettaan eli kännykän kuoria tarvitaan Kiinassa eikä Suomessa, siellä se kokoonpano tehdään ja noinkin halpojen osien roudaus toiselle puolelle maapalloa ei ole järkevää millään mittarilla. Lisäksi tuotantomuottien valmistaminen Kiinassa on selvästi halvempaa ja laatu on yhtä hyvä kuin Suomessa joten ei löydy kyllä muita syitä kuin isänmaallisuus Suomessa pysymiseen :) PKC teettää nykyään todella paljon kaapelisarjatuotantoaan mm. Virossa joka on tarpeeksi lähellä Euroopan markkinoita. Avainsana on siis missä asiakas ja markkinat, siellä töitä. Minkäs teet?
jUSSi

#894 • • jUSSi äkäinen vanhus

GateWay, 20.3.2007 09:53:
---
Avainsana on siis missä asiakas ja markkinat, siellä töitä. Minkäs teet?

Niinpä, nämä ovat yrityksen johdon strategisia päätöksiä. Ihmisten tekemiä päätöksiä.

Tahdon tässä mainita positiivisena yritysesimerkkinä Berner Oy:n, joka jakaa työntekijöilleen 10% vuotuisesta liikevoitostaan bonuksina. Antaa hieman aihetta miettiä, miten työntekijät sitoutuvat tällaisen yrityksen toimintaan.

Yrityksiä voi johtaa kovin monella tapaa, valitettavan usein johtajana on pelkkä raha (ja tuloksen maksimointi) kaikissa asioissa (Esimerkkinä voin mainita oman työpaikkani, ohjelmistotalo, joka tinkii näyttöjen laadussa, pöytäkoneissa ja muissa IT-oheislaitteissa. Ja meidän pitäisi työskennellä tehokkaasti. Vähän sama kuin ostaisi timpurille työkaluja Biltemasta...).
Worin

#895 • • Worin
Viimevuonna ei tainnu lähtee kun 2500 työpaikkaa suomesta, paljon suurempi luku on sitten se paljon jää syntymättä. Ei kovin paljon lähteviä suhteessa siihen miten paljon on syntynyt uusia.

Alan kääntyy sille kannalle, ettei raskas teollisuus katoo täältä mihinkään. Kiinassa ja Intiassa palkat kasvaa 10% vuodessa, jossei enemmänkin ja jokainen vuosi tasottaa hintakuilua, eikä Suomi edes kilpaile niinkään kiinan kanssa, vaan lähiseudun kanssa. Lähiseudusta sitten Viron palkkatason ennustetaan kurovan Suomen taso kiinni jossain 15 vuodessa tai jotain sinnepäin.

Tavara pitää kuitenkin tuottaa siellä missä se kulutetaan. Eli aika usein on väärin sanoo, että kilpailtais vaan kiinan tai intian kanssa, siellä on kuitenkin ihan järjettömät markkinat suhteessa Suomeen. Mitä johonkin Elqotecin tehtaaseen tulee niin samat tuotteen valmistetaan jatkossa sitten muualla päin eurooppaa.

Globaalin firman pitää ajatella 5 vuotta etuajassa asioita ja kun tässä ja nyt irtisanotaan, niin siinä ei mietitä viimevuoden tulosta vaan mitä se tulos vois olla pitkässä juoksussa. Pörssiyhtiössä täytyy toimia pörssiyhtiön tavoin, eli ei voi jakaa työntekijöille tulosta kokonaisuudessaan, koska työntekijä ei omista pörssiyhtiötä vaan osakkeidenomistajan omistaa. Tietysti usein tulopalkkiot nostaa työntekijöiden panosta ja sen takia niitä monesti käytetäänkin.

Muissa kun pörssiyhtiössä vois olla hyvin toimivakin ratkasu tuoda provikkapalkkiot tai tulospalkkiot mukaan, en tiedä suorilta tosin sanoo, miten se onnistuu nykyisten työehtosopimusten raameissa. Itte jos perustaisin firman niin jotain tällästä lähtisin suunnittelee, koska sillä keinoilla pystyisin yrittäjänä kilpailee osaavista janttereista ja samalla sitoo niitä pidemmäks aikaa yritykselle töihin.

Pienyrittäjillä ei osingon nostaminen ole enää se juttu, koska nykyään on rajat joiden ylittämisen jälkeen osingot muuttuu ansiotulojen tapaa verotettavaks. Tässä lainaus valtiovarainministerin sivuilta:

"Muiden kuin pörssiyhtiöiden maksamat osingot olisivat yksityishenkilöille verovapaita nettovarallisuuden yhdeksän prosentin tuoton puitteissa. Tällaisista osingoista 70 prosenttia olisi kuitenkin veronalaista siltä osin kuin osingot ylittävät verovelvolliskohtaisen rajan 90 000 euroa vuodessa. Yhtiön veron ja osinkoveron rasitus olisi 113 500 euron vuosituloilla samalla tasolla kuin voimassa olevan lain mukaan. Erityisen siirtymäsäännöksen perusteella vuonna 2005 osingoista veronalaista olisi vain 57 prosenttia.

Nettovarallisuuden perusteella lasketun yhdeksän prosentin rajan ylittävät osingot verotettaisiin ansiotulona. Osingoista olisi progressiivisen asteikon mukaan verotettavaa ansiotuloa 70 prosenttia. Siirtymäsäännöksen perusteella vuonna 2005 osingoista veronalaista olisi vain 57 prosenttia. Tällöin ansiotulo-osinkojen verotus olisi alhaisella tulotasolla nykyistä kireämpää, mutta jos vastaava tulo nostetaan palkkana, ei verotus nykyiseen verrattuna kiristy."

Mitä itte vaaleihin tulee niin, odottelen hallituksen muodostusta ja sitten 4 vuoden päästä katon, mitä saatiin aikaseks, saatiinko mitään ja jos saatiin niin oliko hyvää vai huonoo.
ezzy

#896 • • ezzy Droid-pappa

jUSSi, 20.3.2007 10:35:
---

Tahdon tässä mainita positiivisena yritysesimerkkinä Berner Oy:n, joka jakaa työntekijöilleen 10% vuotuisesta liikevoitostaan bonuksina. Antaa hieman aihetta miettiä, miten työntekijät sitoutuvat tällaisen yrityksen toimintaan.

Yritys vaatii tuossa vaiheessa kyllä jotain näkyvää tulostakin työntekijöiltään, varmaan seurataan aika tarkkaan mitä kukin tekee.
Yrityksessä, jossa itse olen ollut, annettiin 6kk välein bpnuksia perustuen vuosiliksan prosenttiosuuteen (max. muistaakseni 7-8% tms.) ja tarkkaan seurattuihin tilastoihin mitä kukin työntekijä on tehnyt työajallaan. Kaikki pisteytettiin. Vaihtuvuus henkilöstöllä oli kovaa, mutta palkkiot rekryistä ja tuloksesta näkyivät toki omassa kukkarossa.

Oma sietokykyni loppuu siinä vaiheessa, kun yritys vaatii näkyvää tulosta, muttei tarjoa puitteita sen saavuttamiseen. Kuten omassa duunissasikin näemmä...
jUSSi

#897 • • jUSSi äkäinen vanhus

ezzy, 20.3.2007 11:01:
---
Yritys vaatii tuossa vaiheessa kyllä jotain näkyvää tulostakin työntekijöiltään, varmaan seurataan aika tarkkaan mitä kukin tekee.
Yrityksessä, jossa itse olen ollut, annettiin 6kk välein bpnuksia perustuen vuosiliksan prosenttiosuuteen (max. muistaakseni 7-8% tms.) ja tarkkaan seurattuihin tilastoihin mitä kukin työntekijä on tehnyt työajallaan. Kaikki pisteytettiin. Vaihtuvuus henkilöstöllä oli kovaa, mutta palkkiot rekryistä ja tuloksesta näkyivät toki omassa kukkarossa.

En muista missä lehdessä tuo artikkeli Berneristä oli, mutta perusidea oli väen sitouttamisessa, ei järjettömässä seurannassa ja mittauksessa. Käsitin artikkelista, että tuo 10% jaetaan ehdoitta työntekijöille (ja siis vain liikevoitosta) ja omistajat (kyseessä on perheyritys) kertovat työntekijöiden parantaneen tehokkuuttaan huomattavasti, kun ajattelevat, että jokaisesta kulutetusta eurosta 10 senttiä oli omasta taskusta pois. Muuten, tuo käytäntö on muistaakseni ollut Bernerillä voimassa 1940-luvulta asti!

ezzy, 20.3.2007 11:01:Oma sietokykyni loppuu siinä vaiheessa, kun yritys vaatii näkyvää tulosta, muttei tarjoa puitteita sen saavuttamiseen. Kuten omassa duunissasikin näemmä...

Ei meillä asiat silti onneksi kovin huonosti ole. Vakaa duuni, kohtuullinen kompensaatio ja puitteet pitkän nillittämisen jälkeen suht' kunnossa.
jUSSi

#898 • • jUSSi äkäinen vanhus

Tuikkari, 20.3.2007 11:00:
Alan kääntyy sille kannalle, ettei raskas teollisuus katoo täältä mihinkään. Kiinassa ja Intiassa palkat kasvaa 10% vuodessa, jossei enemmänkin ja jokainen vuosi tasottaa hintakuilua, eikä Suomi edes kilpaile niinkään kiinan kanssa, vaan lähiseudun kanssa. Lähiseudusta sitten Viron palkkatason ennustetaan kurovan Suomen taso kiinni jossain 15 vuodessa tai jotain sinnepäin.

Olen samaa mieltä. Ei täältä teollisuus katoa. Teollisuus on paljon muutakin kuin kännykän kuoria. Suomessa ei muuten ole koskaan ollut niin paljon metalliteollisuutta kuin nyt on. Metallilla menee todella lujaa!

Tuikkari, 20.3.2007 11:00:Tavara pitää kuitenkin tuottaa siellä missä se kulutetaan. Eli aika usein on väärin sanoo, että kilpailtais vaan kiinan tai intian kanssa, siellä on kuitenkin ihan järjettömät markkinat suhteessa Suomeen. Mitä johonkin Elqotecin tehtaaseen tulee niin samat tuotteen valmistetaan jatkossa sitten muualla päin eurooppaa.

Näin on, ja jo pelkästään ympäristöllisistä syistä. Tavaran kuljettaminen maailman ympäri ei ole ekologisesti järkevää.

Tuikkari, 20.3.2007 11:00:Pienyrittäjillä ei osingon nostaminen ole enää se juttu, koska nykyään on rajat joiden ylittämisen jälkeen osingot muuttuu ansiotulojen tapaa verotettavaks. Tässä lainaus valtiovarainministerin sivuilta:

Aa, I stand corrected. Muistelin vain erään tutun yrittäjän puheita useamman vuoden takaa.
Tomppeli

#899 • • Tomppeli

jUSSi, 20.3.2007 11:19:
---

Näin on, ja jo pelkästään ympäristöllisistä syistä. Tavaran kuljettaminen maailman ympäri ei ole ekologisesti järkevää.

Ei sekään oo kovin ekologisesti järkevää ku raaka-aineet, joiden massa lopputuotteen massasta on ties kuinka paljon enemmän tuodaan ympäri maailmaa täällä jalostettaviksi...
Et jos se jalostettais siellä ei tarvis kuljettaa niin paljon tavaraa ja se olis ekologisempaa, tosin meiän kannalta huono juttu nii enpä kannata sitä... *hymy*
tbo

#900 • • Edited tbo budhisattva

Tomppeli, 19.3.2007 20:22:

Henkilökohtaisesti en vaan viittis panostaa kulttuuriin kovin paljon rahaa. Pidän sitä pohjattomana rahareikänä ja mun mittapuussa on tärkeämpiäkin kohteita... Kirjastot tosin on hyvä pitää kunnossa.

Pohjaton rahareikä? Mitkä näitä tärkeämpiä kohteita olis?

Tässä hivenen reality checkiä - sori ettei löytyny tuoreempaa dataa, mut eipä se tilanne paljoo oo kohentunu:
[kuvataide]Akatemiasta valmistuneiden, työllistyneiden keskiansiot olivat vuonna 2000 7.170. Luku on selkeästi pienempi kuin mistään muusta yliopistosta valmistuneilla. Kaikkien ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden keskiansio oli 24.333 http://www.kuva.fi/attachments/netra/toimintakertomus2003.pdf
Mainittakoon että niitä työllistyneitä oli 56%. Eli kun lopuista iso osa on työttöminä, ne tienaa vielä vähemmän.

Nämähän ovat ilmeisesti juuri niitä ihmisiä jotka tämän maan rahat hassaavat. No mut joo, terve menoa maailmaan ilman teatteria, elokuvia, museoita, konsertteja ja minkäännäköistä taidetta. Varmasti sulla on siellä ihan saatanan hauskaa.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*