Teosto/Gramex vs mp3

277 posts, 14 pages, 185,401 views

meizi m

Posts: 398

#1 • • meizi m Jytkemeister supreme
Tuossa 'vinyylin prässilaatu heikentynyt'-threadissa on käsitelty tuota digitaalisen musiikin soittamisen vaikeutta sen verran, että ajattelin kirjoittaa sanasen aiheesta oman topicin alle, koska tämä aihe lämmittää allekirjoittanuttakin sen verran savu nousee korvista.

Kuten jo aikaisemmin on todettu teosto ja gramex vaativat mp3 tiedostojen julkisesta soittoa varten erillisen maksun, joka on joko 10 senttiä/raita teostolle ja 1,25e gramexille tai dj sopimus kummankin kanssa (hinta 300e:stä ylöspäin/vuosi riippuen käytettävien kopioiden määrästä). Tämä kyseinen maksu oikeuttaa (ellen ole käsittänyt asiaa täysin väärin) kopioimaan raitoja esitystä varten mistä tahansa laillisesta lähteestä (vaikkapa kirjastosta lainattu cd) julkista esittämistä varten valmistettavalle tallenteelle. Yksi ristiriita syntyykin siitä, että esim. beatportista ostettu mp3 tiedosto rinnastetaan tallenteeseen josta et ole maksanut mitään. Perustelu löytyy osoitteesta http://www.gramex.fi/index.php?mid=507 (ja jostain kohti myös teoston sivuilta) ja kuuluu relevanteilta osiltaan seuraavasti:

"Äänitetiedostokaupoista (esim. www.biisi.fi ja www.cdon.com) ladattuja äänitteitä saa käyttää ainoastaan yksityiseen käyttöön. Tämän pitäisi käydä ilmi myös äänitetiedostokauppojen lisenssiehdoista."

Aiemmin gramexilta asiaa tiedusteltaessa myös esim. www.beatport.com:in tapauksessa toimitaan samoin. Ilmeisesti perustelu on yleistetty koskemaan kaikkia netissä toimivia mp3 kauppoja.

Lähetin tuossa viime yönä sähköpostia erinnäisille labeleille joista ensimmäisenä on ehtinyt vastata kompass musik. Jürgen Schneider kirjoittaa asiasta näin:

"Well, i don't know about the legal situation in Finland.
Our mp3 files can be played by dj's. You can copy them on cd, for your
personal use, as often as you like and you can also play them anywhere, as
often you like. We don't have any further restrictions, except of copying
them out to other people. I'm dj'ing myself, and i often play tracks which
i've purchased in digital download shops, such as Beatport."

Tämä koskisi siis kompass musikin omasta kaupasta ostettuja mp3 tiedostoja. Odotan vielä vastausta kysymykseen koskeeko tämä myös yhteistyökumppaneilta ostettuja ämppäreitä.

Eli ainakin ko. label myy digitaaliset julkaisut tältä osin samoin ehdoin kuin cdt ja vinyylit. Kiinnostavaa on (teoriassa) se, onko tällä mitään merkitystä kotimaisille tekijänoikeusjärjestöille. Veikkaan että ei, mutta kysynpä kuitenkin asiaa kunhan näistä jutuista vastaava gramexin työntekijä palaa töihin (ei siis ollut tänään paikalla kun soitin ja ilmeisesti kukaan muu ei osaa asiasta kertoa).

Jos jollakin on nyt asiasta enemmän tietoa ja kokemusta niin toivoisin, että hän jakaisi tietouttaan ja korjaisi myös mahdolliset asiavirheet tässä kirjoituksessa.

--
...

JPNDR

Posts: 5

#2 • • JPNDR
tää aihe kiinnostaa muakin.. toivotaan että saadaan asiasta selvyys. Mielestäni on jokseenkin "turhaa" enään ostaa musaa jossakin formaatissa, data riittää. Lisäksi pääsee halvemmalla, cd-levyt (sinkut) ym kun menettävät arvonsa lähes saman tien (ts. ei jälleenmyyntiarvoa). Erityisesti tämä kiinnostaa siksi, että markkinoilla on kohta useita kovalevyllä varustettuja dj-soittimia (esim. denon hd2500). Ei muuta kuin soitin käteen (ja toiseen 12") ja keikalle.

Jos tekijänoikeudet Suomessa hoidetaan tällä tavalla, niin ehkä EU:lla on siihen myös sanansa sanottavana.
meizi m

Posts: 398

#3 • • meizi m Jytkemeister supreme
Markkinoilla on ollut jo pitkään järjestelmiä kuten final scratch ja serato, joilla mp3:n soittaminen on helppoa ja melkein yhtä hauskaa kuin vinyylin pyörittely (ok ok ei kaikkien mielestä tiedän kyllä). Seratosta voin sanoa että se toimii jopa paremmin kuin olisin uskaltanut toivoa.

Katsotaan nyt mitkä labelit sanovat että heidän mp3sia saa soitella. Sen jälkeen taidankin ostaa eksklusiivisesti näiden labelien musiikkia (ok uhoan vaan).

--
...

onni3mk

Posts: 3,973

#4 • • onni3mk Onni on.
Mä olen kysynyt tätä samaista asiaa Anjunabeatsiltä. Vastaus oli, että mp3:sia voi soittaa keikoilla. Myöskin heiltä ostettujen cd:den kopioita voi soittaa, kunhan soittaja on se, jolla on hallussa myös alkuperäinen kappale cd:stä.

Tää nyt sit tietty on vaan Anjunabeatsin kanta, Suomen systeemit on toiset, niinkun ekassa postauksessa käy ilmi. Enkä nyt ole varma, onko homma sama Anjunabeatsinkaan kanssa, kun nykyään niiden mp3 store on cdjshop *ding* En ole tajunnut edes varmistaa.

--
Onni on.

xl8r

Posts: 2,227

#5 • • Edited xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Ymmärtäisin tämän myös dj:den työskentelyä haittaavana tekijänä, alalla on kumminkin paljon täysin tai osittain tuotteensa pelkästään digitaalisessa muodossa julkaisevia labeleja.

Nyt olisi varmaan näin vaalien alla hyvä mennä noille vaalikojuille tiedustelemaan, kuinka halukkaita kansanedustajakandidaatit ovat auttamaan tämän ongelman kanssa dj-työläisiä *vink*

Muutenkin, teoston/gramexin toiminnassa ei ole enää minkäänlaista järkeä, kyseisiä organisaatioita kun ei oikein valvo mikään taho eivätkä kyseiset organisaatiot ota kuuleviin korviinsa kansan soraääniä... Tämä kyseinen härdelli on hyvä esimerkki siitä, mihin päädytään kun valvojia ei valvota.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

a98

Posts: 871

#7 • • Edited a98

Jasmeister, 18.1.2007 01:25:
Katsotaan nyt mitkä labelit sanovat että heidän mp3sia saa soitella. Sen jälkeen taidankin ostaa eksklusiivisesti näiden labelien musiikkia (ok uhoan vaan).



sillähän ei ole mitään merkitystä mitä labelit sanovat, laki on se mikä ratkaisee. muissa maissa tuo laki onkin niin että niitä saa soittaa ja se on ihan itsestäänselvyys, mutta suomi on taas tässäkin asiassa niin paljon jäljessä eikä tähän asiaan kannata odottaa muutosta muutamaan vuoteen.
meizi m

Posts: 398

#8 • • meizi m Jytkemeister supreme

a98, 18.1.2007 02:35:
---
Jasmeister, 18.1.2007 01:25:
Katsotaan nyt mitkä labelit sanovat että heidän mp3sia saa soitella. Sen jälkeen taidankin ostaa eksklusiivisesti näiden labelien musiikkia (ok uhoan vaan).

---


sillähän ei ole mitään merkitystä mitä labelit sanovat, laki on se mikä ratkaisee. muissa maissa tuo laki onkin niin että niitä saa soittaa ja se on ihan itsestäänselvyys, mutta suomi on taas tässäkin asiassa niin paljon jäljessä eikä tähän asiaan kannata odottaa muutosta muutamaan vuoteen.



No toisaalta teoston ja gramexin perustelu noille maksuille on se, että mp3:t myydään vain ja ainoastaan yksityiskäyttöön. Eli labelin sanoessa näin ainakaan suoraan labelilta ostettuun materiaaliin tuo perustelu ei päde. Ja tuo gramexin/teoston esitäämä peruste on todellakin ainoa laatuaan. Millään muulla näitä maksuja ei ole perusteltu ainakaan ko. yhdistysten nettisivuilla. Lisää asiasta perjantaina, jolloin pitäisi ainakin gramexilta löytyä soitettaessa asiasta jotain tietävä henkilö.

--
...

a98

Posts: 871

#9 • • a98

Jasmeister, 18.1.2007 02:47:
---
a98, 18.1.2007 02:35:
---
Jasmeister, 18.1.2007 01:25:
Katsotaan nyt mitkä labelit sanovat että heidän mp3sia saa soitella. Sen jälkeen taidankin ostaa eksklusiivisesti näiden labelien musiikkia (ok uhoan vaan).

---


sillähän ei ole mitään merkitystä mitä labelit sanovat, laki on se mikä ratkaisee. muissa maissa tuo laki onkin niin että niitä saa soittaa ja se on ihan itsestäänselvyys, mutta suomi on taas tässäkin asiassa niin paljon jäljessä eikä tähän asiaan kannata odottaa muutosta muutamaan vuoteen.

---


No toisaalta teoston ja gramexin perustelu noille maksuille on se, että mp3:t myydään vain ja ainoastaan yksityiskäyttöön. Eli labelin sanoessa näin ainakaan suoraan labelilta ostettuun materiaaliin tuo perustelu ei päde. Ja tuo gramexin/teoston esitäämä peruste on todellakin ainoa laatuaan. Millään muulla näitä maksuja ei ole perusteltu ainakaan ko. yhdistysten nettisivuilla. Lisää asiasta perjantaina, jolloin pitäisi ainakin gramexilta löytyä soitettaessa asiasta jotain tietävä henkilö.



mutta tuossa on ongelmana vielä se formaatti muutos maksu, vaikka ne oikeudet julkiseen esitykseen saisikin niin se koskee vain sitä mp3 formaattia, eikä sitä saa polttaa cd:lle.
en ole täysin perehtynyt asiaan niin en viitsi tätä sen enempää spekuloida, mutta käsittääkseni tuo ei koske vain nettikauppoja vaan ihan yleisesti kaikkea oli se sitten saatu suoraan lafkalta tai artistilta.
meizi m

Posts: 398

#10 • • meizi m Jytkemeister supreme

a98, 18.1.2007 02:56:
---
Jasmeister, 18.1.2007 02:47:
---
a98, 18.1.2007 02:35:
---
Jasmeister, 18.1.2007 01:25:

---

mutta tuossa on ongelmana vielä se formaatti muutos maksu, vaikka ne oikeudet julkiseen esitykseen saisikin niin se koskee vain sitä mp3 formaattia, eikä sitä saa polttaa cd:lle.
en ole täysin perehtynyt asiaan niin en viitsi tätä sen enempää spekuloida, mutta käsittääkseni tuo ei koske vain nettikauppoja vaan ihan yleisesti kaikkea oli se sitten saatu suoraan lafkalta tai artistilta.



Nyt ei ole kyse cd:lle polttelusta vaan sen mp3:n soittamisesta suoraan sieltä koneelta. Tallenteen formaatti ei muutu.

--
...

69

Posts: 111

#11 • • Edited 69
Ja muutenkin onhan toi touhu aivan hanurista!

Miks helvetissä deejiin pitää maksaa noita teosto ja gramex maksuja moneen kertaan??

Mul on käytös stantonin FS ja hauskinta tos koko baletissa on se että jos ja kun haluut laittaa omalla rahalla ostamias TAI levy-yhtiöiltä ILMASEKS saamias promoja ym koneelle sun täytyy maksaa maksut niistä että et joudu kuseen tarkastajan tullessa!

Ottaa SUHT vähän pannuun maksaa joka perkeleen vuos 440e 700 biisistä joita käyttää ja maksut on jo niistä maksettu kaupan kassalla..

Miten voi olla mahdollista että jos yhtiöt antaa sulle levyjä soitettavaksi ja tavallaan myös markkinoitavaksi niin joudut maksamaan siitä että mainostat toisen tuotetta?!?!?

Huh HUUUUH!!!

Ei vissiin noi lauttasaaren teoston palatsissa oikein ymmärrä mistä on kyse??

Tos ollaan jo monen kolleegan kans puhuttu aiheesta et vissiin pitäis pistää joku netti adressi vireille ja kerätä se muutama tuhat nimee alle ja lähtee huutaa mestoille et mitä vittuu..
onni3mk

Posts: 3,973

#12 • • onni3mk Onni on.

Jasmeister,
Nyt ei ole kyse cd:lle polttelusta vaan sen mp3:n soittamisesta suoraan sieltä koneelta. Tallenteen formaatti ei muutu.



Eikö tähän samaan topikkiin nyt voisi ottaa puheeksi tuon mp3:sen polttamisen audio cd:lle ja sen soittamisenkin?

--
Onni on.

Gateway

Posts: 1,391

#13 • • Gateway Club Therapy
http://orion.reaktio.net/mtarchives/001085.html

"Mikäli Beatpotista ostettuja kappaleita haluaa esittää julkisesti esim. Suomessa, niin artistien ja tuottajien luvan tähän saa Gramexilta (= uudelleenmekanisointimaksu = kopiointimaksu). Sillä ei ole merkitystä, soitatko kappaleita kovalevyltä tai oletko polttanut ne CD:lle." ... "Luvan hinta on 1,22 /biisi."

http://orion.reaktio.net/mtarchives/001093.html

"Julkiseen esityskäyttöön tehtävälle ns. taustamusiikkitallenteelle tulee hakea tallennuslupaa Teosto/NCB:ltä. Lupa koskee Teosto/NCB:n edustamien musiikin tekijöiden (säv, san, sov) musiikkia sisältävien olemassaolevien äänitteiden kopiointia. Teostoon kuulumattomien tekijöiden musiikin/levyjen kopiontiin tulee puolestaan hakea lupa itse tekijöiltä. Eli vaikka formaatti ei vaihdu, alusta vaihtuu ja se on uudelleen kopiointia."

"Jos haluaa kopioida äänitteitä julkiseen käyttöön voi valita joko dj-sopimuksen, jossa voi valita kopiointimäärän/vuosi; minimi on 300 teosta ja hinta 100 euroa tai toinen vaihtoehto on kiinteä hinta 0,10 euroa/teos, kokonaisvähimmäislasku on 17,00 euroa, mutta silloin pitää etukäteen tietää mitkä teokset aikoo kopioida äänitteelle."

http://www.kerba.fi/blog/static.php?page=digitaalinenmusiikki

Noissa linkeissä on vastauksia tuossa yllä esitettyihin kysymyksiin...
Jinx

Posts: 2,615

#14 • • Jinx Superfeminine
Mä kyllä pahoin pelkään et esim Anjunabeatsin mp3:sille antama soittolisenssi ei päde jos Teosto/Gramex vie oikeuteen. Sen verran kova lakimiesarmeja noilla kuitenkin on.

--
Pyllykkä

JPNDR

Posts: 5

#15 • • JPNDR


Nyt olisi varmaan näin vaalien alla hyvä mennä noille vaalikojuille tiedustelemaan, kuinka halukkaita kansanedustajakandidaatit ovat auttamaan tämän ongelman kanssa dj-työläisiä *vink*

Muutenkin, teoston/gramexin toiminnassa ei ole enää minkäänlaista järkeä, kyseisiä organisaatioita kun ei oikein valvo mikään taho eivätkä kyseiset organisaatiot ota kuuleviin korviinsa kansan soraääniä... Tämä kyseinen härdelli on hyvä esimerkki siitä, mihin päädytään kun valvojia ei valvota.



Nimenomaan. En kyllä usko että kannattaa Suomen eduskunnan kautta ajaa lakimuutosta (jos sellaisia tarvitaan) vaan pitäisi viedä asia EU-tasolle. Sekään ei liene vaikeaa, pitäs vaan ottaa yhteyttä oikeaan MEPpiin.. Voihan se kyllä olla niinkin että tuollaisia Teoston ja Gramexin kaltaisia kansallisia järjestöjä ei voida edes EU-lainsäädännön mukaan laittaa "ojennukseen". Mene ja tiedä..

Se, että artistit saavat korvauksen tekemästään musiikista on kuitenkin etusijalla. Ei se, että joku järjestö vetää välistä! Ehkä tulevaisuudessa saadaan parempi järjestelmä, jossa kuluttajat maksavat artisteille suoraan käyttämästään musiikista.
z

Posts: 1,146

#16 • • z
tarkennetaan/varmistetaan vielä, että dj:nhän ei tarvitse maksaa Teostolle senttiäkään, jos
1) soittaa suoraan koneelle laillisesti ladattuja mp3:sia (ei tehty kopioita) JA
2) tapahtumajärjestäjä tai ravintola on hoitanut normaalit esityslupamaksut, kuten kuuluu.

Gramex on sitten eri juttu.
Ozma

Posts: 867

#17 • • Edited Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi
Ihan näin ulkopuolisen silmiltä meno vaikuttaa aika kaameelta. Olen ite ymmärtäny, että raflat maksaa jotain teostolle/gramexille, jotta musaa voi paukuttaa vapaasti menemään. Sehän olisi aivan loogista :) Miksi sitten DJ:t vielä maksaisivat jotain teostolle/gramexille? Sekin ihmetyttää, että miten teosto voi vaatia ulkomailta ostettujen biisien esittämisestä maksuja, koska artistit eivät saa teostolta centtiäkään(?) Ja millä ilveellä ne vielä vetävät lisää rahaa itselleen (teosto&gramex), kun ostaessa suomalaista musiikkia menee jo maksut niille(ainakin teostolle). Järkyttävää kusetusta. Kilpailevalle systeemille olisi markkinarako, mutta onko semmonen mahdollista tehdä?

Olen myöskin ehdottomasti samaa mieltä, että DJ:lle pitää perustaa oma ammattijärjestö. Tällä hetkellä teitä viilataan linssiin ja pahasti, tai siltä ainakin vaikuttaa.

Tuo mp3->cd muuntaminen ja siitä lisämaksu. Holy shit. Eikö se perkele riitä mukamas, että kerran sen maksaa. Huh huh ... go Finland go \o/
xl8r

Posts: 2,227

#18 • • Edited xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

mku, 18.1.2007 16:26:
Nyt olisi aika perustaa DJ -ammattijärjestö ja alkaa vääntämään yhdessä näiden asioiden puolesta? Teosto/Gramex ovat nyt täysin mielivaltaisesti keksineet tuollaisen järjestelmän kuulematta alan ihmisiä ollenkaan. Niin kauan kun emme ota asiaa puheeksi, moinen kyykytys tulee varmasti jatkumaankin.



SItä sitten perustamaan. Ihmetyttää sinänsä että suomessa ei ole DJ:lle minkään laista edunvalvontaa, kyseisen alan ammattilaisia kuitenkin tässä maassa riittää. Ehkäpä syynä on juuri se että alalla työskentelevistä tekee hommaa sivuduunikseen ja kuuluu sitä kautta johonkin toiseen ammattiliittoon.

Suurin vääryys nykytilanteessa on mielestäni se, että esimerkiksi Beatportista ostaessa asiakas maksaa julkisesta esittämisestä luvan biisin hinnassa, mutta Gramex ei vaan jostain syystä sitä kelpuuta. Se ei ole mielestäni DJ:n ongelma, vaan ihan pelkästään Gramexin ongelma.



Juu, ei ole ensimmäinen kerta kun joku huomaa että gramex harrastaa kaksoisrahastusta. Samahan pätee siinä tilanteessa että esim. ravintoloisija ostaa cd-levyn, jonka teostomaksut maksaa jo ostaessaan äänitteen. Kuitenkin hänen tarvitsee myös levyn soittamisesta maksaa erikseen kyseiselle tekijänoikeusjärjestölle. Ok, ei ihan sama asia, mutta esimerkki kaksoisrahastuksesta.

Hyvänä ratkaisuna näkisin näihin asioihin tosiaan uuden tekijänoikeusjärjestön perustamisen, luulisi artistien teosto-boikotin vaikuttavan ainakin teoston toimintaan jossain määrin.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

meizi m

Posts: 398

#19 • • Edited meizi m Jytkemeister supreme

miikkah, 18.1.2007 16:20:
tarkennetaan/varmistetaan vielä, että dj:nhän ei tarvitse maksaa Teostolle senttiäkään, jos
1) soittaa suoraan koneelle laillisesti ladattuja mp3:sia (ei tehty kopioita) JA
2) tapahtumajärjestäjä tai ravintola on hoitanut normaalit esityslupamaksut, kuten kuuluu.

Gramex on sitten eri juttu.



No siinäpä se vitsi onkin, että gramex haluaa 1,25e/raita nimenomaan kuvailemassasi tilanteessa. Tai sitten sen dj sopimuksen, joka tällaiselle ei-ammattilaiselle olisi kohtalaisen suolainen maksettava. Teoston maksu onkin vain 10 senttiä/raita.

Tuosta dj ammattijärjestöasiasta olen myös sitä mieltä, vaikka en ammatti dj olekaan, että sen perustaja(t) ansaitsee mitalin tai kaksi. Välillä oikein vihaksi pistää kun kuulee millaista työtä ravintola djt tekevät ja millaisella palkalla kun vielä ottaa huomioon ko. ammatista koituvat kulut (kyllähän noita kuluja on myös vaikka soittelu olisi vain harrastus..). Monen kohdalla kun on kyse kutsumusammatista, mikä altistaa kusetukselle (vrt. hoitoala etc.).

--
...

Apo

Posts: 1,574

#20 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Ozma, 18.1.2007 18:21:
Ihan näin ulkopuolisen silmiltä meno vaikuttaa aika kaameelta. Olen ite ymmärtäny, että raflat maksaa jotain teostolle/gramexille, jotta musaa voi paukuttaa vapaasti menemään. Sehän olisi aivan loogista :) Miksi sitten DJ:t vielä maksaisivat jotain teostolle/gramexille?
...
Tuo mp3->cd muuntaminen ja siitä lisämaksu. Holy shit. Eikö se perkele riitä mukamas, että kerran sen maksaa. Huh huh ... go Finland go o/



Lain tukemalla monopoliasemalla ja maksujen päällekkäisyydellä maksimoidaan rahavirrat.

Sekin ihmetyttää, että miten teosto voi vaatia ulkomailta ostettujen biisien esittämisestä maksuja, koska artistit eivät saa teostolta centtiäkään(?)



Teosto ja Gramex voivat vaatia rahaa vain edustamiensa artistien kappaleiden käytöstä. Ulkomaisten tekijänoikeusjärjestöjen kanssa tehtyjen yhteistyösopimuksiensa kautta ne hallinnoivat myös joidenkin ulkomaisten artistien oikeuksia Suomessa. Nämä yhteistyösopimukset määrittävät sen miten rahaa ulkomaille tilitetään. Maksujärjestelmien yksinkertaistamiseksi on todennäköisesti tehty suuripiirteisiä sopimuksia, rahoja ei makseta pennin tai edes euron tarkkuudella jolloin ne pienet artistit jäävät ilman rahoja.

Vuosi pari sitten lehdissä oli juttua siitä miten joku ulkomainen artisti yritti saada suomalaisilta tekijänoikeusjärjestöiltä itselleen kuuluvia rahoja. Artisti piti omassa hallussaan tekijänoikeuksiaan ja Teosto taisi olla velkaa päälle 100 tuhatta euroa. Teoston kanta oli että "rahoja ei luovuteta kuin Teoston tai sen tekijänoikeusjärjestökumppanien asiakkaille", mutta muistaakseni Teosto hävisi kuitenkin väännön tai sopi kiistan jossain vaiheessa.

Olen myöskin ehdottomasti samaa mieltä, että DJ:lle pitää perustaa oma ammattijärjestö. Tällä hetkellä teitä viilataan linssiin ja pahasti, tai siltä ainakin vaikuttaa.



Ammattijärjestö ja kuluttajanetujärjestö olisivat paikallaan. Ilman virallista vastinetta tekijänoikeusjärjestöt pystyvät viemään tekijänoikeuslakeja aivan haluamaansa suuntaan.

edit:

Itseasiassa tuo kuvio menee aika huvittavaksi jos otetaan skenaario missä dj ostaa verkosta mp3:n ja imuttaa sen kovalevylleen, polttaa sen kaupasta ostetulle cd:lle ja soittaa radio-ohjelmassa jota kuunnellaan takseissa, kahviloissa tai kampaamoissa.

1. Kovalevyistä menee korvaus tekijänoikeusjärjestöille
2. Mp3sesta menee korvaus tekijälle, levymerkille ja verkkokaupalle
3. Kaupasta ostetusta cd:stä menee korvaus tekijänoikeusjärjestöille
4. CD-polttimesta maksetaan korvaus tekijänoikeusjärjestöille
5. CD:lle polttamisesta maksetaan mekanisointimaksu tekijänoikeusjärjestöille
6. Radioasemat maksavat könttäsumman tekijänoikeusjärjestöille
7. Radiolähetystä vastaanottavat ammattinharjoittajat (jonka asiakkaat kuulevat musiikin) maksavat tekijänoikeusjärjestöille

Tekijänoikeusjärjestöt tilittävät rahaa jollain kriteerillä valitsemaansa suuntaan, mutta ottavat sitä ennen hallinnointikulut itselleen.