Teosto/Gramex vs mp3

277 posts, 14 pages, 185,424 views

Orion

Posts: 1,266

#121 • • Orion
Erittäin kattava ja yksinkertainen selitys, kiitos.

De Souza, 18.9.2008 12:34:
---
-Jos soitat netistä ostettua musiikkia sellaisenaan suoraan koneelta, mitään erillistä maksua ei tarvitse teostolle/gramexille maksaa. Mutta jos tallennat netistä ostamasi biisit toiselle tallennusalustalle esim. cd:lle ja soittelet sitten cd:ltä, on sinun maksettava taas kappaleiden määrän mukaan.



Tässä herää väkisinkin kysymys miksi. Kuulostaa erittäin mielivaltaiselta erotella nuo kaksi tilannetta, etenkin kun jälkimmäisessä siirtyy tuloja Teostolle jo CDr-levyjen kasettimaksun myötä. Olisi hauska kuulla se perustelu, jolla tuo oikeutetaan.
thomas

Posts: 5,618

#122 • • thomas

Orion, 18.9.2008 14:25:
Erittäin kattava ja yksinkertainen selitys, kiitos.


---
De Souza, 18.9.2008 12:34:
---
-Jos soitat netistä ostettua musiikkia sellaisenaan suoraan koneelta, mitään erillistä maksua ei tarvitse teostolle/gramexille maksaa. Mutta jos tallennat netistä ostamasi biisit toiselle tallennusalustalle esim. cd:lle ja soittelet sitten cd:ltä, on sinun maksettava taas kappaleiden määrän mukaan.

---


Tässä herää väkisinkin kysymys miksi. Kuulostaa erittäin mielivaltaiselta erotella nuo kaksi tilannetta, etenkin kun jälkimmäisessä siirtyy tuloja Teostolle jo CDr-levyjen kasettimaksun myötä. Olisi hauska kuulla se perustelu, jolla tuo oikeutetaan.



paitsi että monet ostaa joko ulkomailta tai sitten verkkokaupan viron varastosta noita cdr:ia jossa ei oo sitä kasettimaksua (koska se on halvempi). formaattihan ei tosiaan muutu jos soittaa tietokoneelta esim mp3:ia torqin / seraton / traktor scratchin avulla, mut ilmeisesti se sitten muuttuu kun vaihtaa mp3:sta / wavista cd:ksi ? kummaa on tämä lainsäädäntö
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#123 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

De Souza, 18.9.2008 14:59:
---
Orion, 18.9.2008 14:25:
Erittäin kattava ja yksinkertainen selitys, kiitos.
---
De Souza, 18.9.2008 12:34:
---

-Jos soitat netistä ostettua musiikkia sellaisenaan suoraan koneelta, mitään erillistä maksua ei tarvitse teostolle/gramexille maksaa. Mutta jos tallennat netistä ostamasi biisit toiselle tallennusalustalle esim. cd:lle ja soittelet sitten cd:ltä, on sinun maksettava taas kappaleiden määrän mukaan.

---


Tässä herää väkisinkin kysymys miksi. Kuulostaa erittäin mielivaltaiselta erotella nuo kaksi tilannetta, etenkin kun jälkimmäisessä siirtyy tuloja Teostolle jo CDr-levyjen kasettimaksun myötä. Olisi hauska kuulla se perustelu, jolla tuo oikeutetaan.



Eihän näissä tosiaan mitään järkeä ole *igor* Teostolle/Gramexille maksamistani rahoista ei tule sentin senttiä menemään niille artisteille, joiden musiikkia soitan. Tosin olenhan jo mp3:n/cd:n/vinyylin ostaessani maksanut kaikille osapuolille kuuluvat osuudet, joten todella mielivaltaista periä vielä kertaalleen maksua jos haluan siirtää ostamani musiikin jollekin toiselle tallennusalustalle. Siitä lystistä pitää tietysti tilittää vieläpä molemmille tahoille *dissaa*


thomas, 18.9.2008 14:30:
paitsi että monet ostaa joko ulkomailta tai sitten verkkokaupan viron varastosta noita cdr:ia jossa ei oo sitä kasettimaksua (koska se on halvempi). formaattihan ei tosiaan muutu jos soittaa tietokoneelta esim mp3:ia torqin / seraton / traktor scratchin avulla, mut ilmeisesti se sitten muuttuu kun vaihtaa mp3:sta / wavista cd:ksi ? kummaa on tämä lainsäädäntö



Kyse ei olekaan formaateista, vaan tallennusalustoista. Nykyäänhän valtaosa soittimista tukee datalevyjä, joten formaattia ei tarvitse muuttaa jos tallennat ostamasi mp3:t cd:lle, mutta koska tallennusalusta on muuttunut, pitää siitä syystä maksaa Teostolle ja Gramexille tallennusluvasta. Todella hienoa lainsäädäntöä *justjoo*
Diego Marcelo

Posts: 227

#124 • • Diego Marcelo [Tanzanite Records, Wulongzu Records]
Laittelen tänne nyt pätkän vastauksesta, jonka itse sain itseäni askarruttaneeseen kysymykseen. Vaikka samat asiat nyt varmaan on puitu jo aiemminkin niin tässä sitä nyt taas on.





Minä: Ensinnäkin, jos täytän lomakkeet ja maksan maksut niin Teostolle kuin Gramexillekin, miten minun pitää tarkastustilanteessa olla valmis todistamaan CD-R levyille polttamieni kappaleiden aito alkuperä? Jos olen esimerkiksi ostanut levyn, polttanut siitä kappaleita ja tämän jälkeen myynyt alkuperäisen levyn eteenpäin, millä todistan että CD-R:llä olevat kappaleet ovat peräisin aiemmin omistamastani ja ostamastani levystä?Käytännössä siis kysyn, mikä on todistustaakkani siinä tapauksessa että herra tai rouva tarkastaja päättää tehdä työpaikalleni ratsian?


Teosto: "Käytännössä tätähän ei voi todistaa millään eikä sitä voidavaatiakaan. Tärkeintä on, että pidät aina keikoilla mukana kuitintodisteena maksetusta DJ-sopimuksesta, joka näyttää että lupasi onvoimassa."



Elikkä ilmeisesti siis käytännössä biisit voivat olla joko beatportista tai DC++:n syövereistä, kunhan maksu on hoidettu.



Minä: Entäpä biisimäärien rajoitukset, jotka tuntuvat olevan hatusta vedettyjä,300, 500, 700? Sen verran voi verrata, että omasta soittopakistani löytyyn. 400 aitoa levyä, lyhyellä matikalla laskettuna tästä tulisi pyöreästi arvioituna n. 4000 biisiä, jotka minulla ovat siis aina mukana kun olentöissä. Ammattiinihan kuuluu omistaa laaja kirjo erilaista musiikkia ja 300- 700 kappaleella ei ammatti-DJ tee suoraan sanottuna höpönpöppöä. Voitte varmaan hyvin kuvitella.

Teosto: "Meidän DJ-sopimus on todellakin vanhentunut eikä enää palvele nykytilannetta. Olemme parhaillaan uudistamassa DJ-sopimustamme ja tiedotamme asiasta, kun sopimus on saatu uusittua vastaamaan paremmin DJ:den tarpeita nykypäivänä. Joten parannusta on siis tulossa asiaan."
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#125 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Diego R, 18.9.2008 15:14:
Laittelen tänne nyt pätkän vastauksesta, jonka itse sain itseäni askarruttaneeseen kysymykseen. Vaikka samat asiat nyt varmaan on puitu jo aiemminkin niin tässä sitä nyt taas on.





Minä: Ensinnäkin, jos täytän lomakkeet ja maksan maksut niin Teostolle kuin Gramexillekin, miten minun pitää tarkastustilanteessa olla valmis todistamaan CD-R levyille polttamieni kappaleiden aito alkuperä? Jos olen esimerkiksi ostanut levyn, polttanut siitä kappaleita ja tämän jälkeen myynyt alkuperäisen levyn eteenpäin, millä todistan että CD-R:llä olevat kappaleet ovat peräisin aiemmin omistamastani ja ostamastani levystä?Käytännössä siis kysyn, mikä on todistustaakkani siinä tapauksessa että herra tai rouva tarkastaja päättää tehdä työpaikalleni ratsian?


Teosto: "Käytännössä tätähän ei voi todistaa millään eikä sitä voidavaatiakaan. Tärkeintä on, että pidät aina keikoilla mukana kuitintodisteena maksetusta DJ-sopimuksesta, joka näyttää että lupasi onvoimassa."



Elikkä ilmeisesti siis käytännössä biisit voivat olla joko beatportista tai DC++:n syövereistä, kunhan maksu on hoidettu.



Minä: Entäpä biisimäärien rajoitukset, jotka tuntuvat olevan hatusta vedettyjä,300, 500, 700? Sen verran voi verrata, että omasta soittopakistani löytyyn. 400 aitoa levyä, lyhyellä matikalla laskettuna tästä tulisi pyöreästi arvioituna n. 4000 biisiä, jotka minulla ovat siis aina mukana kun olentöissä. Ammattiinihan kuuluu omistaa laaja kirjo erilaista musiikkia ja 300- 700 kappaleella ei ammatti-DJ tee suoraan sanottuna höpönpöppöä. Voitte varmaan hyvin kuvitella.

Teosto: "Meidän DJ-sopimus on todellakin vanhentunut eikä enää palvele nykytilannetta. Olemme parhaillaan uudistamassa DJ-sopimustamme ja tiedotamme asiasta, kun sopimus on saatu uusittua vastaamaan paremmin DJ:den tarpeita nykypäivänä. Joten parannusta on siis tulossa asiaan."



En nyt tarkoita, että juuri sinä lähtisit esittämään dc++ hankkimaasi musiikkia julkisesti.

Jos ei moraali estä hankkimasta esittämääsi musiikkia laittomasta lähteestä, niin useihan näistä laittomista lähteistä ladatut kappaleet on laadultaan vähän mitä sattuu eli en suosittelisi siitäkään syystä käyttämään laittomia lähteitä dj-työssä.

Mutta hienoa, jos ovat sorvaamassa dj-sopimusta parempaan suuntaan. Saas nähdä mitä tuleman pitää ja millaisella aikataululla...
Diego Marcelo

Posts: 227

#126 • • Diego Marcelo [Tanzanite Records, Wulongzu Records]
Jos alettaisiin pilkkua viilaamaan, niin tuli mieleeni että dj-sopimuksen hommattuahan on laillista lainata esim. kaverin aito levy, polttaa se ja soittaa sitä julkisesti.

Entäpäs kun kaverini rippaa kyseisen levynsä koneelle ja minä lataan sen häneltä vertaisverkon välityksellä. In the end, jokainen biisi vertaisverkossa on alunperin lähtöisin "laillisesta" lähteestä ja täten minä vain kopioin, josta siis olen maksanut kopiointimaksun

Summa summarum, dc++ ladattujakaan biisejä ei voi osoittaa laittomiksi.


*haukottel*
Homegrove

Posts: 2,102

#127 • • Homegrove Further

De Souza
Jos soitat netistä ostettua musiikkia sellaisenaan suoraan koneelta, mitään erillistä maksua ei tarvitse teostolle/gramexille maksaa[/b]. Mutta jos tallennat netistä ostamasi biisit toiselle tallennusalustalle esim. cd:lle ja soittelet sitten cd:ltä, on sinun maksettava taas kappaleiden määrän mukaan.



Pitää varmaan sitten siirtyä siihen saatanan Seratoon ettei tarvii enää tämän asian kanssa hikoilla.

--
Forward thinking house music

MEinesalo

Posts: 98

#128 • • MEinesalo

Mutta hienoa, jos ovat sorvaamassa dj-sopimusta parempaan suuntaan. Saas nähdä mitä tuleman pitää ja millaisella aikataululla...



Sen verran huhua on liikenteessä kaverini tiimoilta joka on ollut gramexiin yhteydessä, että biisiraja nousisi 2000-3000 kappaleeseen.
Vertigo

Posts: 589

#129 • • Vertigo

Homegrove, 18.9.2008 18:26:
---
De Souza
Jos soitat netistä ostettua musiikkia sellaisenaan suoraan koneelta, mitään erillistä maksua ei tarvitse teostolle/gramexille maksaa[/b]. Mutta jos tallennat netistä ostamasi biisit toiselle tallennusalustalle esim. cd:lle ja soittelet sitten cd:ltä, on sinun maksettava taas kappaleiden määrän mukaan.

---


Pitää varmaan sitten siirtyä siihen saatanan Seratoon ettei tarvii enää tämän asian kanssa hikoilla.



Suosittelen kyl Seratoo - iha kiva keksintö - tosin si ku alat niitä vinyylejä rippaa koneel ni hermo menee :D
Tosin tuntuu että vaikka suomes olis mitä "kun on sitä ja tätä ni ei tarvi maksaa sitä ja tätä" ni aina joku vitun natsi keksii jonkun uuden systeemin minkä takia pitää maksaa jtn....Poliisivaltio Suomi - GoGo
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#130 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Kievarih, 18.9.2008 18:38:
---
Mutta hienoa, jos ovat sorvaamassa dj-sopimusta parempaan suuntaan. Saas nähdä mitä tuleman pitää ja millaisella aikataululla...
---


Sen verran huhua on liikenteessä kaverini tiimoilta joka on ollut gramexiin yhteydessä, että biisiraja nousisi 2000-3000 kappaleeseen.



Se olis jo ihan kohtuullinen määrä tolla 2x274 eurolla. Niin ja vielä lisäyksenä sen verran, että se maksu biiseistä on kertaluontoinen/vuosi eli seuraavana vuonna voit kopioida toisen 2000-3000 (tällä hetkellä 500-700) biisiä, eikä edellisvuonna kopioiduista tarvitse maksaa toistamiseen. Riittäis varmasti mun vuositasolla tekemiin tallennuksiin. Teostolle/Gramexille on sitten aina toimitettava ajan tasalla olevat listat tallennetuista biiseistä.

Vertigo, 18.9.2008 18:51:
---
Homegrove, 18.9.2008 18:26:
---
De Souza
-clip-
---

Pitää varmaan sitten siirtyä siihen saatanan Seratoon ettei tarvii enää tämän asian kanssa hikoilla.

---

Suosittelen kyl Seratoo - iha kiva keksintö - tosin si ku alat niitä vinyylejä rippaa koneel ni hermo menee :D
Tosin tuntuu että vaikka suomes olis mitä "kun on sitä ja tätä ni ei tarvi maksaa sitä ja tätä" ni aina joku vitun natsi keksii jonkun uuden systeemin minkä takia pitää maksaa jtn....Poliisivaltio Suomi - GoGo



Onhan noita muitakin kuin Serato, esim. Traktor Scratch *vink* Eipä niitä kaikkia vinyylejä kannattane lähteä digitoimaan (riippuu tietysti kokoelman suuruudesta), ehkä jotkut käytetyimmät raidat. Voihan sitä aina jonkun spesiaalivinyylin raahata mukaan jos suurin osa setistä tuleekin sitten koneelta.
Homegrove

Posts: 2,102

#131 • • Homegrove Further
Jos Seratoon siirryn niin meinaan kyllä cd-soittimien kautta kontrolloida edelleenkin, Pioneerin cdj 400-set kun käy Seraton-kontrollerista ilman niitä aikajututettuja cd-levyjäkin.

--
Forward thinking house music

zanta

Posts: 131

#132 • • zanta Rovaniemen isäntä

De Souza, 18.9.2008 12:34:

-Jos soitat netistä ostettua musiikkia sellaisenaan suoraan koneelta, mitään erillistä maksua ei tarvitse teostolle/gramexille maksaa. Mutta jos tallennat netistä ostamasi biisit toiselle tallennusalustalle esim. cd:lle ja soittelet sitten cd:ltä, on sinun maksettava taas kappaleiden määrän mukaan.



Elikkä mun ei tarvi maksaa t&g:lle CDJ-400:lla ulkoiselta USB massamedialta soittaessani(sama massamedia minne lataan biisit netistä)?
Ymmärsinkö oikein?
Vai ymmärsinkö oikein väärin?

--
hyvät bileet ei tunnu miltään jos ei välillä käy paskoissa bileissä

Sami de Sousa

Posts: 1,221

#133 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

zanta, 18.9.2008 20:00:
---
De Souza, 18.9.2008 12:34:

-Jos soitat netistä ostettua musiikkia sellaisenaan suoraan koneelta, mitään erillistä maksua ei tarvitse teostolle/gramexille maksaa. Mutta jos tallennat netistä ostamasi biisit toiselle tallennusalustalle esim. cd:lle ja soittelet sitten cd:ltä, on sinun maksettava taas kappaleiden määrän mukaan.

---

Elikkä mun ei tarvi maksaa t&g:lle CDJ-400:lla ulkoiselta USB massamedialta soittaessani(sama massamedia minne lataan biisit netistä)?
Ymmärsinkö oikein?
Vai ymmärsinkö oikein väärin?


Ote DJ-sopimuksesta:
2.2. Luvan kattamat tallennusalustat:
- CD-R tai vastaava
- C-kasetti
- CD-ROM
- minidisc
- tietokoneen tai muun vastaavan laitteen kovalevy

Käsittääkseni ymmärsit oikein, sillä USB-massamuisti luettaneen jälkimmäisiin, etkä näin ollen ole siirtänyt lataamiasi biisejä toiselle tallennusalustalle. CDJ-400 on vain työkalu, jolla tuuttaat musiikin ulos.

http://www.teosto.fi/fi/tallenteet_dj-kayttoon.html?open&Highlight=0,dj

http://www.gramex.fi/index.php?mid=174

Molempien sivuilla sanotaan, että nettikaupoista (Gramexin sivuilla esimerkkeinä biisi.fi ja cdon.com) ladatuista biiseistä pitäisi myös maksaa, mutta tavoittamani henkilö kyllä sanoi, että ei tarvitse. Ehkä se on sitten kiinni digitaalista musiikkia tarjoavan kaupan lisenssiehdoista...?
zanta

Posts: 131

#134 • • zanta Rovaniemen isäntä
Noniin tuohan vaikuttaa melko asialliselta :)
USB-tikkujen kera keikalle :)
Eikä turhaa säätämistä!(toivon mukaan)

--
hyvät bileet ei tunnu miltään jos ei välillä käy paskoissa bileissä

MEinesalo

Posts: 98

#135 • • MEinesalo
Kuulemma tämän kuun (lokakuun lopussa) pitäisi tulla uutta infoa Gramexin sivuille tästä dj-sopimuksesta.
dB

Posts: 1,320

#140 • • dB Digital Beat Music
Aina voi soittaa myös rojaltivapaata musiikkia.
Tosin itselläni olisi nyt dj-setti jossa on osaksi rojaltivapaata ja kaupallista
musiikkia.
Miten nuo soitot olette ilmoittaneet teostolle/gramexille?
Jos setissä on esim. ulkomaisia artisteja?