THE HITCHER -
Liftari
(1986)
"He came from hell. Don't ask him where he wants to go!"
Korkeaoktaaninen asfalttihelvetti lyö luun kurkkuun perinteisten roadmovien silotellun siluetin yleisilmeen, jonka itsekeskeisessä ikeessä oli (tuohon saakka) tuotettu aiheesta - muutamia poikkeuksia lukuunottamatta - lähinnä suuren yleisön miellyttämiseksi muovattua valtavirtakuraa, mikä oli osaltaan vaikuttamassa mielenkiinnon hiipumiseen ja tätä kautta katsojakatoon ks. genren katkoviivalla.
Eric Red sai ideansa käsikirjoitukseen legendaarisen kokoonpanon (
The Doors) kappaleesta: Riders of the Storm, joka kertoo niinikään liftareista.
Tuolloin aktiivisesti elokuvissa (mm. loistavassa b-kauhuilussa:
Fade to Black - Kun valot sammuvat) lähinnä still-kuvaajana suljinta laukonut ja nyttemmin vakuuttavan uran tv:n puolella luonut
Robert Harmon (mm. Nowhere to Hide - Ei pakopaikkaa) laajensi tarinan mittoihin, jotka tekivät miehen esikoisesta paitsi kehutun ja ylistetyn klassikon myös äärikonservatiivien vihan kohteen, minkä siivellä leffan nousujohteinen kulttimaine vain vaihtoi suurempaa silmään.
Liftari on jälkituotannon ylväs esiinmarssi ja viimeistellyn kuvakerronnan vahvin lenkki jossa digitaalitehosteet loistavat onnistuneesti poissaolollaan. Se on tyypillisen typistetty hyvä vs. paha asetelma akselilla mies vs. mies, jonka tyylikäs epätyypillisyys mm. perimmäisten kysymysten osalta luo vakuuttavan tunteen jonkin suuremman läsnäolosta josta säveltäjäguru
Mark Isham avartaa näkymää sovituksellaan paletiksi, jonka värikavalkaadissa nähty ja kuultu kohtaavat yhdessä ja erikseen yhdenvertaisena ja ylväänä.
Elokuvan "hyvä" Jim Halsey (
C. Thomas Howell, mm. Kid) saa vastaansa, niin ironista kuin se onkin, hyvää hyvyyttään avittamansa sosiopaattisen ja elämänhaluttomuuden erkaannuttaman tappajan John Ryder (Hollannin lahja maailmalle:
Rutger Hauer, mm. Flesh + Blood, Blade Runner, Blind Fury, Hobo With a Shotgun) joka ryhtyy terrorisoimaan pahaa-aavistamatonta juuri ja juuri täysi-ikäistä pojankloppia, lavastamalla tämän syylliseksi toinen toistaan makaabereihimpiin murhiin, joiden käsittämättömyys ajaa nuorukaisen lähes itsemurhan partaalle.
Kolmannen pääosanesittäjän (aavikko) karrelle korventama kokonaisuus tuo takaa-ajoon kontrastin joka synnyttää jo ennestään pölykylläiseen postikorttimaisemaan luonnottoman tuntuisen survivalnäyttämön minkä ankaruus tekee valinnoista sietämättömän vaikeita toteuttaa.
Kaiken tämän viattomaksi sivusta seuraajaksi tahtomattaan joutuva tarjoilatar (
Jennifer Jason Leigh, mm. Last Exit to Brooklyn, Stephen King's: Dolores Claiborne) ajautuu mukaan myrskynsilmään vain havaitakseen olevansa yhtäläisessä altavastaajan asemassa yhdessä murhaajan musertaman Jimin kanssa matkalla, minkä määränpään päättää yksin John Ryder.
Hauerin ja
Howellin keskinäinen, näennäisesti kontrolloitu, kilvoittelu johti jälkimmäisen osalta kulissien takana suoranaiseen pelkotilaan Haueria kohtaan, jonka muutos mukavasta miehestä vakavastiotettavaksi psykopaatiksi oli paikoin niin realistista, että jopa yleisesti kovina koetut stuntmiehet hikoilivat miestä puhutellessaan, ohjaajan ohella. Ei siis ihme, että tämän tulkinta nousee elokuvassa manipuloivaan osaan sen pitäessä muita roolituksia heikossa hapessa pelkän pirullisen hymyn voimalla. Kaikki suoriutuvat kuitenkin kunnialla rooleissaan aina käsikirjoittajaa myöden, jonka cameo on bongattavissa Ryderia roudaavan poliisin potretissa, leffan loppumetreillä minkä jatkoilla pistetään kovat piippuun kohtauksessa, joka tuo erehdyttävästi mieleen vanhojen westernien kaksintaistelujen kompensaation.
Tälle tylytykselle hakee vertaista vain
Pasquale Festa Campanile:n 1977 ohjaama
Hitch-Hike jossa kaikkien kikkarapäitten kruunaamaton kuningas ja sadismin oikeutettu yli-inkvisaattori
David Hesse (mm. The Last House on the Left sekä loistavan italo-ohjaajalegendan
Ruggero Deodato:n (mm. Cannibal Holocaust) House on the Edge of the Park) ottaa luulot pois
Franco Nero:n (mm. Die Hard 2 - Die Harder, Django) ja
Corinne Clery:n näyttelemältä riitasointuiselta pariskunnalta.
The Hitcher kuuluu jokaisen valveutuneen vidediggarin vakiovalikoimaan, joka kuitenkin kiertää tien toiselle puolen elokuvan feikkileikki_muka_itsenäisten_jatko-osa_älyttömyyksien tööttäillessä huomiota alkuperäistä merkittävästi huokeammalla asenteellaan joiden ennalta-arvattavuuden ja laadunputteen sen vähääkään itsenäiseen arviointiin kykenevä ihminen pystyy povaamaan kansikuvan katveesta. Jo viittaamani rahastukset ovat The Hitcher II: I've Been Waiting (2003) ja The Hitcher (2007) johon mukaan kusetettiin jopa
Sean Bean (mm. Clear and Present Danger, The Lord of the Ring -trilogy). Vältä näitä jos kiusaukseltasi suinkin kykenet.
"After watching this movie would you ever pick up a hitchhiker again?"