ezzy, 13.12.2006 11:37:
Kuka haluaa pelata ton näköisiä pelejä nykypäivänä vaikka olis millanen ohjain?
http://youtube.com/watch?v=6B-_k3_qaRA
Sinänsä mä olen yllättynyt, että noinkin fiskulta jätkältä tulee tämän tason kommentti...
Lyheysti sanottuna: ton näköisiä pelejä haluaa pelata varovasti arvoiden kymmenet miljoonat ihmiset. Wiitä on myyty about 4 miljoonaa ja kaikki kaupat on tyhjiä. Menee varmasti alakantiin jos sanoo, että konsoleita myytäisiin viisinkertainen määrä eli 20 miljoonaa seuraavan 6kk aikana. Tämä on yli kaksi kertaa enemmän kuin Xbox 360 "super hd laitetta" on myyty liki kahden vuoden aikana.
Kautta aikojen pelihistorian "innovaatiot" on olleet uusia genreja ja tehokkampaa rautaa. Tuntuu siltä, että joku jossain päätti: "paras peli on se, kun näyttää siltä, että ammut oikeaita ihmisiä tai hirviöitä ruudulla. Tavoite on fotorealismi".
Nyt kymmenien vuosin päästä ollaan tilanteessa, jossa fotorealismi alkaa olla yhä lähempänä. Erikoista kyllä, samaan aikaan esim. japanissa on huomattu, että perinteisten pelaajien määrä ei kasva. Onkin käynyt niin, että fotorealismi ja sen mukana tuomat pelit ovat ohjaamiseltaan, käyttöliittymältään ja tasoltaan sellaisia, että niitä pitää pelata 2h päivässä 7 päivänä viikossa jotta hommaan pääsee edes sisälle. Ehkä sulla on aikaa tällaiseen, mutta suurimmalla osalla ei ole.
Kun ihmisten ajasta tappelevat internet, työ, harrastukset, parisuhteet ja kaikki media, pitää pelien olla sellaisia, että ne tarjoavat jotain uutta. PS3 ja XBOX360 uutuusarvo on 99% vain ja ainostaan grafiikassa. Jaksaako tämän kiinnostaa massaa, vai kiinnostaako se vaan ns hardcorepelaajia, jotka on valmiit tekemään pelaamisesti lähestulkoon ainoan vapaa-ajan harrastuksen?
Lyhyen elämäni aikana olen ehtinyt seurata pelikehitystä vajaa 20v ajan ja sinä aikana allekirjoitan erittäin vahvasti väittämän, että grafiikalla ei saavuteta mitään uutta. Toki löytyy bittinikkareita jotka jaksaa ihailla tulen aitoa renderöintiä, mutta nämä pelaajat ovat lopulta marginaalissa. Suurta massaa kiinnostaa hyvä idea, hyvä pelattavuus ja kokemus jota et voi muualta saada.
Nintendon kapula on imo suurin askel pelikehityksessä sitten perusohjaimen keskimisen (=ristiohjain ja nappi). Ensimmäistä kertaa asiat tapahtuvat ruudulla kuten sinä fyysiesti teet. Ohjaimen herkkyys on niin suuri, että täydellistä hallintaa ei kykene saavuttamaan ellei pelaa satoja, satoja, satoja tunteja, mutta samaan aikaan myös aloitteija pääsee hommaan sisälle. IMO seuraava asken ohjaamisessa on, että olet itse 3D maailman ympärillä....
Itse grafiikasta: Sen lisäksi, että nintendo on päättänyt keskittyä pelattavuuteen niin sport & play & tmv peleissä sä varmasti voit huomata, että ideana on nimenomaan tehdä värikkäitä ja luonnottomia mutta hauskoja pelihahmoja. Näissä peleissä ohjattavalla ukkelilla ns. miillä on pelaajan kasvot ts. ideana on, että jokainen pelaaja tekee oman hahmonsa. Kasvoja korostetaan sillä, että pelaajalla ei käytännössä ole mitään muuta kuin puikula vartalo ja tarvittavat rumiinosat kuten ne kädet. Kokemusta voin sanoa, että "omalla hahmolla" pelaaminen on paljon parempaa kuin jollain alan wakella tmv :)
Kaikki ei diggaa, ei siinä mitään, mutta vaikka ei diggaa olisi hyvä tajuta hommasta vähän enemmän kuin: täydellinen grafiikka = ainoa kehitystie