Järkyttävin peruskoulu-muistosi...

318 posts, 16 pages, 141,218 views

perhosnei

#101 • • Edited perhosnei siivellinen
liikkatunnit. etenkin telinevoimistelu kun piti tehdä kaikkea mitä ei uskaltanut. opettaja vaan nosti tangolle vaikka itkin. luistelussa sama meininki. ^^
SikaihQ

#102 • • SikaihQ faijas

perhosnei, 11.11.2006 17:21:
liikkatunnit. etenkin telinevoimistelu kun piti tehdä kaikkea mitä ei uskaltanut. opettaja vaan nosti tangolle vaikka itkin. luistelussa sama meininki. ^^

Nyt kun mainitsit niin joskus ala-asteella oli tosiaan jotain ihme voimisteluratoja missä oli esim. niitä pukin yli hyppelyjä, oli siinä vähän jänskää ja toisaalta ihme että mitään vakavaa ei sattunut, koska opettajilla nyt ei todellakaan ollut hajua miten niitä liikkeitä tehdään turvallisesti saati että olisivat pystyneet valvomaan kaikkia vauhkoja kakaroita.
Epailija

#103 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Lauri, 11.11.2006 14:50:
Kävitkö Steiner -koulun?

En. Perhetutut kävivät ja ilmeisesti eivät kasvaneet millään tavalla kieroon. En siis väitä, että koulut sinänsä olisivat ihan kelvottomia. Itse Steiner oli kuitenkin ykkösluokan sekopää, eikä kiinnosta tukea hänen perintönsä jatkumista, vaikka se olisikin laimentunut harmittomaksi pelleilyksi. En kyllä sen puoleen laittaisi lapsiani mihinkään uskonnollista höpönhöpöä uskonnontuntien ulkopuolella tuputtavaan oppilaitoksen.

Niin ja ei, en ole lukenut yhtäkään Steinerin kirjaa itse (vielä). Lainauksia on kyllä tullut vastaan ja aikoinaan seurailin mielenkiinnolla keskusteluja antroposofisesta lääketieteestä ja teosofiasta Skepsis ry:n palstalla. Hauska (joskin omakohtaisesti vahvistamaton) triviatieto oli se, että jo Steiner oli sitä mieltä, että juutalaisten rotu "had outlived its purpose". Liekö sattumaa, että Hitler-niminen saksalainen päätyi ajattelemaan samoin...

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/steiner.html

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

#104 • • Annakins Guest

Epailija, 10.11.2006 19:29:
Mä melkeinpä altistan lapseni mieluummin koulukiusaamisen mahdollisuudelle kuin sekopää-Steinerin huuruisille harhaopeille. :D (Ei niin, etteikö Steiner-kouluissakin voisi joutua kiusatuksi.)

Ko. koulun käyneenä haluaisin vain kommentoida, että itse en ainakaan kokenut tulleeni "altistetuksi sekopää-Steinerin harhaopeille". Opetusmenetelmät oli ehkä vähän eri, mutta ei niissä mun mielestä mitään huuruisia harhaoppeja ollut. Paitsi eurytmia.
#105 • • Annakins Guest

Lauri, 11.11.2006 14:50:
Olenkin yrittänyt miettiä huonoja muistoja ala- ja ylä-aste ajoilta, mutta hyviä vain tulee mieleen.

Mun huonoimmat peruskoulumuistot liittyvät juurikin Steiner-koulun luokanopettajaani, joka oli täysi sekopäänatsipaskiainen. Siinäpä koulun huonoin puoli samalla: ekat 8 vuotta käytännössä jumissa saman opettajan kanssa ja jos ei tule toimeen niin ei tule toimeen.
madis

#106 • • Edited madis Don.

rose, 10.11.2006 19:06:
Ja vaikka muakin on kiusattu koulussa, niin aika kermaperse taidan olla steinerkoulun takia. Laitan varmaan omat lapseni sitten joskus ihan suosiolla sinne ja ne saa kärsiä vaan eurytmiasta *pahis*

You sick bastard! *pahis* Eurytmia oli kaikista paskinta steinerkoulussa, onneksi täyty kärsiä siitäkin vaan ensimäist kolme vuotta ja sitten vaihto normaaliin kouluun. Ei ole kyllä mitään hyviä muistoja koko steineristä.
embie

#107 • • Edited embie Shwoopsie poo
Tyhmä kysymys Steinerlaisille:

Jotain Googletin eurytmiasta, mutta vähän jäi epäselväksi, että mitä siellä eurytmia tunnilla oikein tapahtuu? *ding*
superwoman

#108 • • superwoman toinen jalka jo...
Ihan kysymysmerkkinä Steiner-koulun mollaamisesta???!!???

Olen aina luullut, että Steiner-koulu olisi ollut just SE mun paikka. Mutta ei kai sitten? Luulin, että siellä olis päästetty ihan vapaasti kaikki luovuus valloilleen ja persoonat esiin? Hirveessä harhassa oon siis eläny! Onneks asia on nyt korjattu, eikä tarvii enää katkeroitua. Mutta eikö tuo yksilöllisyys steiner-koulussa ole juuri koko koulun ideologia vs peruskoulutasapäisyys?

Noh, itse mä sinne SYK:kiin halusin ja tsemppasin hikaritodistuksella sisään -en tod tiedä miksi... Ehkä se oli se koulun oma uimahalli, ja että isosiskonikin oli mennyt sinne.

--
...just visiting...

Epailija

#109 • • Epailija Physicist, 2nd class.

embie, 11.11.2006 19:38:
Tyhmä kysymys Steinerlaisille:

Jotain Googletin eurytmiasta, mutta vähän jäi epäselväksi, että mitä siellä eurytmia tunnilla oikein tapahtuu? *ding*

Käytännössä se on kaiketi jotain musiikkiliikuntaa. Taka-ajatus on kuitenkin ":D" useimmille täysijärkisille.

http://www.snellman-korkeakoulu.fi/eurytmia.htm

--

#110 • • Edited Annakins Guest

Epailija, 11.11.2006 19:50:
Käytännössä se on kaiketi jotain musiikkiliikuntaa. Taka-ajatus on kuitenkin ":D" useimmille täysijärkisille.

Eurytmia tosiaan on erään tyyppistä musiikkiliikuntaa. Ja se tosiaan on aika ":D".

Mut ihan sivunoottina, voidaaks siirtää tää Steiner-keskustelu tästä topikista muualle?

Ja joo, mun pahimmat peruskoulumuistot liittyvät Steiner-kouluun ja ahdasmielisiin luokkatovereihini.
#111 • • REivaaja Guest

mutta "oikeat oppikirjat" tulivat mukaan jo 3.-4.-luokalla.

edit: Snadisti vinoon luettu :P

six mä sielt lähinki.
ella_

#112 • • Edited ella_

Annakins, 11.11.2006 20:52:

Mut ihan sivunoottina, voidaaks siirtää tää Steiner-keskustelu tästä topikista muualle? Ja voidaaks sopii, et ihmiset, jotka ei oo koskaan koko koulussa käynytkään, eivät alkaisi esittää mielipiteitään koulusta?

kyllä mun mielestä ennakkoluulojaan asiasta jos toisesta saa foorumeilla aukoa. sittenpähän voivat asiasta jotain tietävät niitä oikaista.

koska tolla perusteella mulla ei sais olla mielipidettä armeijasta, amk:sta tai sukurutsauksesta, only to name a few.

--
Elementary, my dear.

Epailija

#113 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Annakins, 11.11.2006 20:52:
Mut ihan sivunoottina, voidaaks siirtää tää Steiner-keskustelu tästä topikista muualle? Ja voidaaks sopii, et ihmiset, jotka ei oo koskaan koko koulussa käynytkään, eivät alkaisi esittää mielipiteitään koulusta?

:D Voi elämä mikä kommentti. Voidaan siirtää toki, mutta ei mun nyt hitto vie tarvitse Steiner-koulua käydä voidakseni kritisoida sen pohjalla olevaa ideologiaa, jonka löytää tarvittaessa ihan kirjoistakin. Jos sinun neuvojasi noudatettaisiin, niin esim. natsien ideologian pohjalta perustettavaa koulua ei voisi kritisoida ilman, että on käynyt sitä. Voisin pistää rahaa likoon sen puolesta, että sinullakin olisi sellaisesta sana sanottavana. Niin ja jotta analogia olisi pätevämpi, selvennettäköön että minähän kritisoin tässä enemmän Steineria itseään ja hänen pähkähullua maailmankuvaansa kuin hänen nimeään kantavaa koulua. Voisivathan natsitkin pitää käytännössä ihan pätevää koulua pystyssä. Kurin ei ainakaan luulisi olevan ongelma. *g*

Uskon muuten, että jos vanhemmat tietäisivät enemmän Steinerista ja antroposofiasta / teosofiasta, eivät he olisi yhtä innokkaita lykkimään lapsiaan näihin opinahjoihin. Julkisen metelin nostaminen on siis IMO vain ja ainoastaan hyvä asia, vaikka omakohtainen eurytmia-trauma puuttuukin.

--

#114 • • Edited Annakins Guest

Epailija, 11.11.2006 21:39:
:D Voi elämä mikä kommentti. Voidaan siirtää toki, mutta ei mun nyt hitto vie tarvitse Steiner-koulua käydä voidakseni kritisoida sen pohjalla olevaa ideologiaa, jonka löytää tarvittaessa ihan kirjoistakin. Jos sinun neuvojasi noudatettaisiin, niin esim. natsien ideologian pohjalta perustettavaa koulua ei voisi kritisoida ilman, että on käynyt sitä. Voisin pistää rahaa likoon sen puolesta, että sinullakin olisi sellaisesta sana sanottavana. Niin ja jotta analogia olisi pätevämpi, selvennettäköön että minähän kritisoin tässä enemmän Steineria itseään ja hänen pähkähullua maailmankuvaansa kuin hänen nimeään kantavaa koulua. Voisivathan natsitkin pitää käytännössä ihan pätevää koulua pystyssä. Kurin ei ainakaan luulisi olevan ongelma. *g*

Joo, se oli idioottimainen kommentti ja olet oikeassa. Oon vaan aika puutunut kuuntelemaan "siellä poltetaan pilveä ja tasapainoillaan tuoleilla" -kommentteja ko. koulusta ihmisten suusta, jotka eivät ikinä ole ko. koulussa käyneet tai lukeneet mitään Steineriin liittyvää. Kiva, jos joku jaksaa lukea ja kommentoi sen pohjalta.
Individual

#115 • • Edited Individual HYPNO!
Siirtyminen Kirkonmaan (linnakesaari Kotkan edustalta) koulusta, jossa meitä sen loputtua oli vain kolme oppilasta, tuollaisen ison koulun ala-asteelle, oli aikamoinen kulttuurishokki kyllä meiksille ja jonkin verran siellä pyöri kuin puolukka kyseisessä, ennen kuin oppi talon tavoille. Liikuntatunnit oli vällillä aika tervanjuontia (paitsi silloin kun saatiin pelata korista), kun en ole koskaan ollut mikään pikkupoika (lue=olin siis läski) Sen vuoden mitä kerkesin olla ala-asteella mantereella, meillä toimi liikunnanopettaja, joka ei välttis ollut se paras vaihtoehto minulle. Ylä-asteella sitten ja myös lukiossa toimi mulla sama liikkamaikka, jota muistelen edelleen lämmöllä. Hän oli enemmän tällaisen rennomman "kaikki pelaa"- aatteen mies ja hänen tunneillaan oli kyllä kivempaa.

Toinen asia mikä ottaa näin jälkikäteen pannuun, on se, että valtaosalla meidän yläasteeen oppilaista, minä mukaanlukien oli se käsitys, että ns. "musiikkiluokkalaiset" olisivat jotenkin olleet aivan ylivertaisella tasolla musiikillisen lahjakkuuden suhteen, kuin me, jotka sitten pakkopullana istuimme ne pakolliset tunnit tämän opettajan ohjauksessa, jonka opetusmetodit saivat meidät sydänjuuriamme myöten ei innostumaan musiikinopetuksesta, vaan inhoamaan sitä, vaikkakin meikäläisen innostus laajemmilti populaarimusiikkia kohtaan alkoi juuri tuolloin ottamaan ensiaskeliaan, joka ilmeni mm. ahkerana kiertämisenä paikkakunnan eri elävän musiikin tapahtumissa yms. Tiedä sitten kuinka paljon hänen tapauksessaan oli kyse asennevammaisen moukkalauman kaitsemisen aiheuttamasta turhautumisesta.

Tämä nyt varmasti loukkaa niitä foorumilaisia, jotka opettajantyötä tekevät, että meikäläinen vain syyttää kaikesta opettajakuntaa. Tämä ei todellakaan ole tarkoitukseni, vaan kuten sanottua, mulle ainakin tuli siis sellainen tunne, että ei esim. musiikin valitseminen vapaaehtoiseksi aineeksi vaikka jonkun köksän sijaan, tulisi mitenkään kyseeseen, koska ne, jotka musahommissa heilu, olivat jotain ihmelapsia. Noh, mainittakoot tällainen pieni kuriositeetti tähän väliin, että Toivo Pekkasen ala-asteella, jota siis vuoden kävin, kävi myös eräs Jani Telaranta niminen lapsi, joka sittemmin on noussut kiitetyksi kansainvälisten konserttilavojen kapellimestariksi.

Meiksi kun ollut aika erikoinen pentu, niin se tarjosi oivan mahdollisuuden koulumme vanhemmille oppilaille ottaa meiksi silmätikukseen, kaikenlaista pientä ja isompaa jäynää (vähättelevä ilmaisu) tuli parin kolmen tyypin taholta koettua kyllä enemmän kuin tarpeeksi ja sitten, kuten arvata saattaa en ollut itse pekkaa pahempi, vaan otin silmätikukseni erään oppilastoverini, jota tuli piinattua, asia, josta en todellaan ole ylpeä ja aina kun sen ihmisen jossain kadulla tai kaupassa näen, en häntä pysty katsomaan silmiin, se asia hävettää sen verta vieläkin. Mutta mikään mitä itse olin kokenut, ei todellakaan oikeuttanut moista käytöstä. Täydellinen kusipää häntä kohtaan olin kyllä.

Tähän loppuun voisi vielä lisätä auktoriteettikapinan, joka ylä-asteella alkoi versoa maustettuna aika tempperamenttisella luonteellani, joka kansankielessä kyllä tarkoittaa tasan sitä ainakin mun tapauksessa, että se pinna ei meinannut kestää, ei sitten millään ja välillä suu kävi ennen kuin aivot ehtivät prosessoida, että mitähän sieltä nyt lähti taas tulemaan. Koulukuraattori tuli sangen tutuksi, mutta mistään tarkkiksesta ei koskaan ollut puhetta.
lohikarme

#116 • • Edited lohikarme RitariVittupää
Menee hiukka offtopic, mut tehään tälle sit vaikka oma threadi....

Epäilijän hieman ylimalkainen kommentti

Mä rohkenisin väittää et viimesen 10v aikana steinerkoulun aattesta on 95,8%(kyllä, se on tekaistu luku) on pudonnut pois ja siit on tullu vaan tavallinen hieman enempi taiteellisuutta painottava koulu. (Sisko ja broidi molemmat steinerissa). Itsehän olen peruskoulun ja lukion käynyt, mutta tullut seurattua tuota hieman lähempää. Eurytmia on kyllä melkein ainoa niistä "jäänteistä", mitä alkuperäsessä ajatuksessa oli. Tokihan koulun pointti on edelleen painottaa ihmisen taiteellista puolta. Ja myös esimerkiksi ns. lukio on sielläkin nykyään ihan samanlainen kuin peruskoulun puolellakin (se tosin on 4-vuotinen yhden kertausvuoden takia).

Steiner oli kyllä kumma mies, sitä ei pidä kiistämän, mutta kyllä silläkin kaverilla oli muutamia hyviä ajatuksia ja ideoita. Väittäisin kuitenkin ettei steinerkoulusta tule sen enempää kieroutuneita ihmisiä, kuin peruskoulustakaan. Se sopii vaan enemmän taiteellisesti suuntautuneille ihmisille.

--
Qualis artifex pereo

AlexS

#117 • • AlexS kummasetä
Ehkä se on toi Waldon kuunteleminen ala-asteella ainakin näin jälkeenpäin mietittynä :D
*nuotti* It's about time *nuotti*

--
I hear songs that should never end...
in places I cant comprehend.

Esa

#118 • • Edited Esa
Ah, elämää pienessä junttila-kylässä...

Ala-aste

- Eka luokalla en voinut sietää makaronilaatikkoa, mutta opettaja pakotti syömään lautasen tyhjäksi. Vaikka sanoin opettajalle, etten jaksa syödä.

- Luokan ilkiö nimitteli/kiusasi minua tunnilla niin paljon että lähdin kesken kokeen kyyneleet silmissä käytävään itkemään.

- Samainen ilkiö "lavasti" erään tilanteen poikien pukuhuoneessa ennen liikunnantunnin alkua siten, että jouduin opettajan puhutteluun ja sain syyt niskoilleni.

- Jahdatessani leikkimielisesti kaveriani, juoksin päin betonitolppaa. Seitsemän tikkiä otsaan.

- Kiusatuksi joutuminen milloin mistäkin tekosyystä: koulumenestys, älykkyys, nimi, ulkonäkö, isän ammatti, vanhemman veljeni käytös, ...

- Rehtorin puhuttelu (melkein koko koulun nähden) heitettyäni pihalla lumipallon.

- Liikunnan opettajani ei erityisesti pitänyt minusta, en kyllä minäkään hänestä. Siksi arvosanakin oli 7. Numero nousi heti kun pääsin yläasteelle/lukioon.

Yläaste

- Rinnakkaisluokan 'kovat jätkät' keksivät, että vedetään Esaa jaloista rappusia alas. En pitänyt ajatuksesta, joten tarrasin kiinni naulakosta. Käteni jäi ikävästi betoniseinän ja metallitangon väliin samaan aikaan kun molemmista jaloista riuhtaistiin. Seurauksena loppupäivän kestänyt tuskainen kipu ja ikuinen pieni arpi käsivarressa.

- Entinen "paras kaverini" muuttui kiusaajakseni ilman syytä. Tämä oli pientä, mutta ärsyttävää, toistuvaa kiusantekoa, esimerkiksi takkini ottamista naulakosta ja heittämistä käytävälle.

- Koulun vähä-älyisin steroidijättiläinen kävi käsiksi, nimitteli ja uhkaili poikien pukukopissa ennen liikunnantunnin alkua. Muiden poikien katsoessa passiivisesti vierestä.

( Lukio )

Lukioon mahtuu vain yksi "järkyttävä" (tai oikeastaan päräyttävän hauska) muisto ja se oli vierailupäivä paikalliseen ammattikouluun, missä pyyhekuminpalat lentelivät, lukiolaiset olivat "lukiohinttejä" ja meininki oppitunneilla muistutti eläintarhaa.

edit: Muistin toisenkin jutun lukiosta. Lukion ekalla vuosikurssilla ollessani muutamat abit kuiskuttelivat ohi kävellessäni "teknohomosta" ja "ekstaasi-Esasta". Ihan vaan sen takia kun järkkäsin bileitä. :D
Roosa

#119 • • Roosa

Essi, 10.11.2006 12:45:
Lähti ajamaan luokassa yhtä pojista takaa, muistaakseni se ei ees ollu se joka sen nastan sille tuolille oli laittanu. Kiinni saatuaan tää naisopettaja työns sen nastan tän jätkän käteen. Ei kai kovin syvälle mut jälki siitä jäi.

Vastaava kävi itselläni ekalla tai tokalla, mutta luokkakaverin puolesta; ajoi takaa lyijykynän kanssa... sai kiinni, painoi lyijykynän ranteeseen, jossa näkyy edelleen tumma läiskä sinne jääneestä lyijyn palasta. Jäi alle puoli senttiä suonesta, onneks.
KooKie

#120 • • KooKie aka. Petress Pan

Esa, 12.11.2006 10:26:
- Eka luokalla en voinut sietää makaronilaatikkoa, mutta opettaja pakotti syömään lautasen tyhjäksi. Vaikka sanoin opettajalle, etten jaksa syödä.

Mä en tiedä toimiko teillä siten, että ruoka annosteltiin keittäjien toimesta lautaselle, vai otitteko itse, mutta kyllä mä näkisin, että jos itse olette ottaneet, niin sitä makaronilaatikkkoa ei olisi tarvinnut kauhoa lautaselle, josset siitä pitänyt. Toisaalta taas mut on kautta aikain "pakotettu" syömään myös ruokia, mistä en tykkää, koska vanhemmat ei tykänneet nirsoilijoista. *justjoo*

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!