Minkälaisen yrityksen perustaisit jos olisi älytöömästi rahaa?

81 posts, 5 pages, 22,860 views

Anselmi

Posts: 2,578

#61 • • Anselmi And sell me
Käytännössähän tuo otsikko tarkoittaa rahan pesemistä.

Perustaisin yrityksen nimeltä yritys. Sinne sit vois tulla kaikki ihmiset
tuomaan ongelmiaan ratkaistavaksi. Ihan mitä vaan ongelmia. Jos jonkun
pitäis saada seinä maalatuksi niin menisin maalaamaan ja jos jonkun pitäisi
oppia italiaa, niin yrittäisin auttaa oppimaan. Eli tekisin kaiken näköistä mihin vain
rahkeet riittäisi. Veloittaisin korvauksen ihan tapaus kohtaisesti, en kuitenkaan
hirveästi koska minulla olisi jo valmiiksi älyttömästi rahaa. Mutta yritykseni ansioista
minulla olisi myös työ jossa mikään päivä ei olisi koskaan samanlainen kuin eilinen, ja saisi
tehdä työtä jolla olisi konkreettinen tarkoitus.

--
sen pituinen se

ihani

Posts: 403

#62 • • ihani vp

welmu, 16.11.2006 18:14:
no jos ihan älyttömästi, niin ei kai sitä enää mitään tarvetta ole yritystä silloin perustaa. eiköhän se omaisuus sitä paitsi "älyttömän" mittapuun saavuttaessaan muutenkin jo ole sidottuna johonkin käteistä vähemmän likvidiin muotoon, kuten tyypillisesti yritysomistukseen.

mä pistäisin pystyyn säätiön. edistäköön sitten jotain asiaa minkä katson oikeaksi.



Saakohan säätiö pitää diskoa? Jos mulla ois tarpeeksi (muistanet) rahaa, pistäisin diskon pystyyn, jossa soitettais vaan hyvää musaa. Siihen ainakin voi tarttee yritystä luulisin... Ellei se sit ois tosi ug disko.

--
nyt äkkiä sitä saksaa lautaselle

welmu

Posts: 282

#63 • • Edited welmu

ihani, 16.11.2006 19:16:
---
welmu, 16.11.2006 18:14:
no jos ihan älyttömästi, niin ei kai sitä enää mitään tarvetta ole yritystä silloin perustaa. eiköhän se omaisuus sitä paitsi "älyttömän" mittapuun saavuttaessaan muutenkin jo ole sidottuna johonkin käteistä vähemmän likvidiin muotoon, kuten tyypillisesti yritysomistukseen.

mä pistäisin pystyyn säätiön. edistäköön sitten jotain asiaa minkä katson oikeaksi.

---


Saakohan säätiö pitää diskoa? Jos mulla ois tarpeeksi (muistanet) rahaa, pistäisin diskon pystyyn, jossa soitettais vaan hyvää musaa. Siihen ainakin voi tarttee yritystä luulisin... Ellei se sit ois tosi ug disko.



Hehe, luin ensin "saako kääpiöt pitää diskoa?"..

Mutta asiaan; ei kai säätiötä erota yhtiöstä kuin se, että se on voittoa tavoittelematon yhteisö? Joten jos säätiön tavoitteeksi on kirjattu hyvän musiikin edistäminen, niin en näe syytä miksei säätiö voisi myös toimia yhtiömäisen ravintolan tavoin. Omistihan VOASkin puolet (tai jonkun osuuden) ravintola leipätehtaasta, miksei ihan yhtä hyvin suora omistus/liiketoiminta voi olla mahdollista.
Lyylikki

Posts: 2,975

#64 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Semmosen säätiön, joka etsisi korkeakouluopiskelijoita, joilla on valmistuminen retuperällä. Sitte ne tyypit "palkattaisi sinne mestaan tai ne saisi jonkun stipendin ja niitten pitäisi tehdä niitä opintojaan valmiiksi ja mä olisin niitten tutori eli tapaisin niitä about viikottain. Sitten niitten aina pitäisi lähteä mun kanssa jonnekkin huitun tuuttiin viikoksi tai kahdeksi, ja mä piiskaisin niitä siellä eteenpäin.
A-E

Posts: 528

#65 • • A-E Detroit Techno Militia
En perustaisi, koska ei ole hyvää liikeideaa mielessä.

Ottaisin vaan massit ja lähtisin vetään lonkkaa Jamaikalle.

--
The true rebels always walk alone anyways...

-- Derrick May

Avernian

Posts: 7,451

#66 • • Avernian Kerettiläinen
En kai mä teille kerro, kun mulla on oikeasti hyvä ideakin... *igor*

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

siveys

Posts: 2,492

#67 • • siveys lovely

Foxmagon, 6.11.2006 23:17:
Suunnitteilla on ollut että kaverin kanssa perustettaisiin semmoinen pieni yritys jossa valmistettais ihmisille haluttuja huonekaluja sun muita metallista ja puusta.


Mä näin viime yönä kotiin kävellessäni Sturenkadulla tosi sympaattisen "pieni hyllykauppa" tms nimisen putiikin. Sieltä sai tilata mittatilaustyönä erilaisia puisia hyllyjä. Teki heti mieli tilata jotain, mutta kun kello oli jotain 5 aamulla niin ei ne ottanu sisään ;)

Suomalainen käsin tehty uniikkisisustustavara on varsin pop :)
siveys

Posts: 2,492

#68 • • siveys lovely

welmu, 16.11.2006 18:14:
no jos ihan älyttömästi, niin ei kai sitä enää mitään tarvetta ole yritystä silloin perustaa.


Koska tämä näkemys nyt näyttää resonoituvan useammankin ihmisen mielessä niin laitetaan oma näkemys asiaan:

Yrityksen perustamalla voi haalia kokoon samaan suuntaan pyrkiviä ihmisiä ja täten ohjata ympäriövää maailmaa hieman enemmän kuin itsekseen olisi kyennyt.

Eihän sen tarvitse välttämättä nimenomaan yritys olla, kunhan vain löytyy tarpeeksi ihmisiä, joilla on taloudelliset mahdollisuudet ja tarvittava tahto pyrkiä kohti tavoitetta, mutta useimmiten tämä onnistuu helpoiten niin, että pään takana on joku organisaatio, joka turvaa toimijoiden elintason vastineeksi tehdystä työstä ja auttaa yhdessä toimimisen koordinointia.

Kysymyksen asettelu on kyllä kieltämättä vähän omituinen kun siinä nimenomaan halutaan yritystä, mutta jos tällä implikoi sitä, että perustetun organisaation pitäisi olla pitkällä tähtäimellä tuottaa vähintään sen verran kuin se kuluttaa niin mielestäni kysymys on edelleen mielenkiintoinen. Itse ainakin haluaisin kuulla millaisia yrityksiä ihmiset pistäisivät ansaintatarkoituksessa pystyyn jos yrityksen perustamisen kustannukset eivät olisi ongelma.
siveys

Posts: 2,492

#69 • • siveys lovely

Avernian, 17.11.2006 00:22:
En kai mä teille kerro, kun mulla on oikeasti hyvä ideakin... *igor*


Leikin nyt hetken aikaa, että tuo ei ollut läppä ;)

Kuinka monen tällä foorumilla kuvittelet kykenevän viemään yhtään mitään oikeasti eteenpäin vaikka ne saiskin kuulla sun hienoista ideoista? ;)

Itse uskon, että ne tilanteet ovat todella harvassa, joissa ideansa jakamalla voi menettää enemmän kuin saada. Mitä useampi ihminen tuo oman näkökulmansa ideaan, sitä paremmin se voi jalostua toteuttamiskelpoiseksi ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä matkan varrelta löytyy ihmisiä, jotka osaavat auttaa tai tietävät jonkun joka osaisi auttaa idean toteuttamisessa niiltä osin, jotka itselle ovat hankalia tai vieraita.

En nyt sano, että tämä kyseinen topic tai välttämättä edes mikään webin julkinen foorumi olisi se paras mahdollinen paikka kertoa ideoistaan koska vastaukset eivät useinkaan ole kovin pitkälle mietittyjä ja perusteltuja, mutta jos ideoita oikeasti omistaa, kannattaa niitä minun mielestäni pallotella mahdollisimman paljon tuntemiensa fiksulta vaikuttavien ihmisten kanssa. Fiksuilla ihmisillä kun on myös tapana ymmärtää, että toisen ideat varastamalla ja toisia silmään kusemalla ei maailmassa pääse kovin pitkälle koska kaikki on niin paljon kiinni suhteista.
siveys

Posts: 2,492

#70 • • siveys lovely
Mitä itse aiheeseen tulee niin panostaisin varmaan sellaiseen yritykseen, joka tutkii ja kehittää keinoja pidentää ikää ja elinvoimaista nuoruutta. Tarkoituksena ei olisi mikään kuolemattomuuteen pyrkiminen vaan se, että ne ihmiset, jotka haluavat elää ja toimia yhteiskunnan hyödyllisinä jäseninä voisivat halutessaan tehdä työtään yhteiskunnan hyväksi kunnes tuntisivat nähneensä ja saavuttaneensa kylliksi.

Toinen mitä mä voisin haluta alkaa ajamaan eteenpäin yrityksen kautta jos oikeasti olis ihan mielettömät määrät rahaa olis sellaisten liikkuvien ja pitkälti itseriittoisten kerrostalokompleksien suunnittelu ja toteutus. Ensimmäiset versiot vois olla käytännössä vain isoja laivoja, joiden ylimpiä kansia käytettäisiin ruokakasvien tuotantoon ja jotka liikkuis paikasta toiseen kalastaen ja viljellen levää polttoaineeksi. Sitä en oikein vielä tiedä mitä laivalla elävät yhteisöt tuottaisi muulle maailmalle voidakseen käydä kauppaa saadakseen esimerkiksi lääkkeitä, joita on vaikea valmistaa itse, mutta eiköhän laivallinen ihmisiä keskellä merta lopulta jotain keksisi ;)

Ideoita löytyisi hetken pohtimalla kyllä varmaan lisääkin, mutta nyt pitää taas välillä mennä pyörittämään sellaisen yrityksen rattaita, jota ei ole perustettu alyttömällä summalla rahaa ;)
Avatar
#71 • • cjet Guest
Sekatyöyrityksen. Puuhailisin kaikkee ja koittasin saada tuottamaan, koska ei kai sillä nii väliä ois että häviäiskö rahaa vai ei. Lähinnä ostaisin useampia asuntoja pohjalle ehkä alkuun tuottamaan ja nyhtäisin köyhien opiskelijoiden vanhempien kukkaroista viimeisetkin rahat, koska heidän urpot lapsensa haluavat asua mahdollisimman keskustassa. *pepsodent*
Jaques

Posts: 1,390

#72 • • Jaques HUGC / So Nice!
On jo oma toiminimi jolla teen kaikkee kivaa freelancerina mut nyt pitäs talven aikana lanseerata yks auton polttoainejärjestelmän tehostaja.*pepsodent*Ai että tulloo hirvee soittorumba asiakkaille.
Mut unelma olis et vois valmistaa/myydä omaa kalustelinjaa.

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

Don Japa

Posts: 290

#73 • • Don Japa The Setämies

welmu, 16.11.2006 19:27:

Mutta asiaan; ei kai säätiötä erota yhtiöstä kuin se, että se on voittoa tavoittelematon yhteisö? Joten jos säätiön tavoitteeksi on kirjattu hyvän musiikin edistäminen, niin en näe syytä miksei säätiö voisi myös toimia yhtiömäisen ravintolan tavoin. Omistihan VOASkin puolet (tai jonkun osuuden) ravintola leipätehtaasta, miksei ihan yhtä hyvin suora omistus/liiketoiminta voi olla mahdollista.


Hmm... kyllähän säätiö saa tavoitella voittoa mm. hallussaan olevaa pääomaa sijoittamalla jne. (ja on toiminnassaan myös alv.vapaa). Yhdistyksen toiminta on voittoa tavoittelematonta.

Anselmi, 16.11.2006 18:53:
Perustaisin yrityksen nimeltä yritys. Sinne sit vois tulla kaikki ihmiset
tuomaan ongelmiaan ratkaistavaksi. Ihan mitä vaan ongelmia. Jos jonkun
pitäis saada seinä maalatuksi niin menisin maalaamaan ja jos jonkun pitäisi
oppia italiaa, niin yrittäisin auttaa oppimaan. Eli tekisin kaiken näköistä mihin vain
rahkeet riittäisi. Veloittaisin korvauksen ihan tapaus kohtaisesti, en kuitenkaan
hirveästi koska minulla olisi jo valmiiksi älyttömästi rahaa. Mutta yritykseni ansioista
minulla olisi myös työ jossa mikään päivä ei olisi koskaan samanlainen kuin eilinen, ja saisi
tehdä työtä jolla olisi konkreettinen tarkoitus.


Miksi et sitten perusta tuollaista yritystä jo nyt *hymy* Aloitat vain nollilta ja teet duunia sitä mukaan kun keikkaa pukkaa. Suuria pääomia et tarvitse kun laskutat jokaisen toimeksiannon etukäteen (sullahan uskottavuutta tietenkin löytyy jo nyt alalle kuin alalle). Mainoskulut saat pidettyä minimissä levittämällä ihanaa yrityspropagandaasi tälläisissä vekkuleissa ilmaisissa forumeissa *vink*
welmu

Posts: 282

#74 • • welmu

Don Japa, 17.11.2006 10:29:
Hmm... kyllähän säätiö saa tavoitella voittoa mm. hallussaan olevaa pääomaa sijoittamalla jne. (ja on toiminnassaan myös alv.vapaa). Yhdistyksen toiminta on voittoa tavoittelematonta.



Kyllä, olet oikeassa, säätiö voi tavoitella voitollista toimintaa ja näin varmasti suurimmassa osassa säätiöitä onkin. Se mitä itse asiassa tarkoitin voitolla oli se, että perustajille (omistajiahan säätiöllä ei ole) ei voi mitään voittoa osingon muodossa jakaa, päinvastoin kuin osakeyhtiön tapauksessa.

Säätiön perustaja(t) siis antavat säätiön käyttöön tietyn alkupääoman ja sen jälkeen säätiö jatkaa elämäänsä omana oikeushenkilönään pitäen kaiken tuottamansa voiton itsellään jakamatta sitä kenellekään. Toki perustajat varmaan useasti toimivat säätiön hallituksessa.

Suora lainaus wikipediasta:

Säätiö on Suomen lain mukaan oikeushenkilö, joka muodostuu tiettyyn tarkoitukseen käytettäväksi erotetusta omaisuudesta. Säätiöllä tulee olla säännöt, jotka määräävät rahojen käytöstä. Yhdistyksistä ja yrityksistä poiketen säätiölle ei ole jäseniä eikä yhtiömiehiä, jotka voisivat vapaasti päättää säätiön asioista.

Säätiön perustamiseen tarvitaan perustamiskirja, jossa säätiölain mukaan on mainittava säätiön tarkoitus ja sille tuleva omaisuus. Säätiölle tulevan omaisuuden täytyy olla vähintään 25 000 euroa. Säätiölle on perustamiskirjan lisäksi laadittava säännöt.

Säätiön omaisuus on sijoitettava varmalla ja tuottoa tuottavalla tavalla. Säätiön hallituksen toimintaa valvovat säätiön valitsemat tilintarkastajat sekä patentti- ja rekisterihallitus.

Foxmagon

Posts: 1,329

#75 • • Foxmagon Iso Paha Ad..

siveys, 17.11.2006 02:40:
---
Foxmagon, 6.11.2006 23:17:
Suunnitteilla on ollut että kaverin kanssa perustettaisiin semmoinen pieni yritys jossa valmistettais ihmisille haluttuja huonekaluja sun muita metallista ja puusta.

---

Mä näin viime yönä kotiin kävellessäni Sturenkadulla tosi sympaattisen "pieni hyllykauppa" tms nimisen putiikin. Sieltä sai tilata mittatilaustyönä erilaisia puisia hyllyjä. Teki heti mieli tilata jotain, mutta kun kello oli jotain 5 aamulla niin ei ne ottanu sisään ;)

Suomalainen käsin tehty uniikkisisustustavara on varsin pop :)



Hih joo. Oon itse kuolannu niiden kettunaulakkoa x)

--
...Fly me to the moon, and let me sing among the stars.. Let me see what spring is like, on Jupiter and Mars.. In other words, please be true, in other words, I love you. *nuotti*

siveys

Posts: 2,492

#76 • • siveys lovely
Tässä taas yhtä yliopiston kurssia pari tuntia valmisteltuani tulee mieleen, että vaikka sillä nyt ei mitään maailmaa järisyttävää muutosta saisikaan aikaan niin haluaisin kyllä joskus perustaa oman koulun, jossa asiat tehtäisiin vähän fiksummalla tavalla. En tiedä vielä mikä se tapa nyt sitten loppujen lopuksi olisi, mutta jossakin on oltava jotain parempaa kuin tämä nykyinen koulutusjärjestelmä.

Koulun olisi melkein pakko alkaa jo jostain ala-asteelta asti, että lapset ei olisi jo valmiiksi pilalla kun ne tulee mun kouluun.. Mun koulu olis ehkä vähän vähemmän suositusorientoitunut ja siellä keskityttäisiin yleissivistyksen sijaan tutustumaan erilaisiin ammatteihin. Jokaiselle yritettäisiin löytää muutamia sellaisia juttuja mitä ne haluais tehdä ja sitten oleellisia asioita kuten lukemista, kirjottamista, tiedonhakua, matematiikkaa ja logiikkaa opiskeltaisiin näiden kiinnostusten lähtökohdista.

Se ei haittaa vaikka pienenä palomieheksi haluavista ihmisistä ei ikinä tulis palomiehiä vaan ideana olisi, että ne skidit löytäisi jonkun muun syyn ku kilpailu ja arviointi sille, että ne opettelee lukemaan tienviittoja, karttoja ja ohjeita, tuottamaan itse raportteja ja ohjeistuksia, laskemaan kuinka paljon tankissa pitää olla bensaa että sillä pääsee sammutuspaikalle ja kuinka monta ihmistä vielä pitää palavasta talosta pelastaa jos niitä oli aluksi kymmenen ja kuusi on jo pelastettu.
gohome

Posts: 21

#77 • • gohome Miellyttäviä tilanteita jo vuodesta 1980.
Miksi perustaa firma, jos on jo älyttömästi rahaa?

Eikös yritystoiminnan ideana ole tuottaa hyvää omistajille? Nooh, ilmeisesti tässä haetaan, että jos olisi älyttömästi rahaa, voisi perustaa firman joka voisi sitten tehdä ihan mitä vaan, riippumatta mitä se tuottaa.

Öö, no se olisi nykyinen, höystettynä runsaalla lähtöpääomalla, eli homma suoraan lentoon.

= Working with my dreams.
Fyrisch

Posts: 4,525

#78 • • Fyrisch
lepposan kahvilan/baarin, mut ulkomaille ,)
Crazybattery

Posts: 782

#79 • • Edited Crazybattery Fruor ergo sum
julkinen organisatio ja sen tarkoituksena olisi tehä ihmisiä onnelesempi*pepsodent*
käytännössä täysin mahdoton idea mutt silti*hymy*
ja muuten vaan...rahaa ei voi olla älytöömästi...ikinä.
Avatar
#80 • • Equalizer Guest
Kaljakaupan>