Pääsääntöisesti kesäisin tulee kasvatettua basilikaa. Valitettavasti ei ole ikkunalautaa ja vaikka olisikin, ei siinä mitään kasveja voisi pitää kun on kaksi velmua kissaa taloudessa. Kissojen ulottumattomiin on keittiön ikkunan viereiselle seinälle asennettu hylly, joss basilika ainakin kesäisin on viihtynyt hyvin. Olen vielä niinkin laiska, että olen basilikani ostanut kaupasta valmiina ja iskenyt lisämultien kera omaan ruukkuun eli en ole kasvattanut siemenestä lähtien.
Pari kuukautta maksimissaan on basilika mulla kasvanut kunnolla. Ei taida olla talvikasvi kun tarvii valoa niin paljon. Vastauksena voisi olla sellaisen kasvilampun hankkiminen, mikä tarjoaa kasvien tarvitsemaa valoa vaikka ympäri vuoden.
Timjamin ja tuore oreganon kulutus on meillä suht runsasta, mutten ole niiden kasvattamiseen paneutunut tarpeeksi, mitä nyt muutamia nettisivuja lukenut. Ilmeisesti lasitetulla parvekkeella (aika lähellä kasvihuone olotilaa) saa kesällä (huhti-loka) hyvin kasvatettua juuri oreganoa, timjamia, sitruunamelissaa ja persiljaa. Se vain vaatii hurjasti paneutumista. Ja lasitetun parvekkeen.
edit: niin tuo chili puu on haaveena. Ei vaan ole saanut aikaiseksi ostettua. Ja hyllytilaakin sille pitäisi järjestää jostain ylhäältä noiden kissojen takia. Toisaalta... kerran jos chilipalkoa puraisevat niin luultavasti jäisi kasvi rauhaan