Maustekasvien kotikasvatus

24 posts, 2 pages, 12,077 views

Karski

Posts: 6,049

#1 • • Karski Pomon kätyri
Tabasco-keskustelussa nousi esille chilien
ja muiden maustekasvien kotikasvatus, ja
tätä on itsekin tullut pohdittua kun chilin, basilikan
ja rosmariinin kulutus kotikeittiössä on melkoista.

Millaisia kokemuksia teillä on ikkunalautakasvatuksesta
talvella, mitkä lajit selviävät talvellakin, ja oletteko
hankkineet esimerkiksi minikasvihuoneita kasveillenne?
Itse olen miettinyt putkiremontin hellitettyä minikasvihuoneen
perustamista keittiön ikkunalaudalle.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Jocular

Posts: 1,359

#3 • • Jocular Janni
No en nyt ihan mausteita mut Mangon iskin multaan viime keväänä/kesällä. Hyvin lähti kasvamaan kunnes yhtäkkiä kuivui ja kuoli pystyyn parisen viikkoa takaperin. Johtui kai vedosta, jota sai ikkunan edessä tai siitä, että kissat kaivoivat jatkuvasti mullat ulos ruukusta.

Nyt laitoin kaveriksi viikko takaperin Avocadoa samaan ruukkuun ja ainakaan toistaiseksi ei näy mitään elonmerkkejä.

Kissat+kasvienkasvatus+huonot viherpeukalot = kuolleet kasvit, puut ja pensaat. *nauru*

--
Sinun täytyy olla ensimmäinen, paras tai erilainen.

Dana

Posts: 647

#4 • • Edited Dana
Basilikaa olen kasvattanut keittiönpöydällä tuossa pari vuotta taaksepäin. Ostin anttilasta pienen puukorin, laitoin muovii pohjalle ja iskin pari reikää sinne pohjalle (kaverin neuvo..) laitoin multaa ja pari kaupan laatuyksilö basilikapuskaa sinne. hyvin kasvoi.. *slurps*

samainen kaverini joka neuvoi mua tossa kasvatteli itse kaiken maailman yrttejä ja salaatteja samalla tyylillä ikkunalaudalla..

talvesta ei kokemusta, laitoin silloin keväällä kasvamaan. kesään mennessä olin syönyt kaikki mitä oli uutta tullut.. kun syksyllä muutin, niin viskasin roskiin jämät ..
littlebig

Posts: 753

#5 • • littlebig aaat-chi kung
kesän alussa laitoin ruukkuun punaista paprikaa ja se on nyt noin metrin korkunen. Nyt se on ollut ikkunan laudalla ja ihan hyvin voi. Kesän sadon paprikat jäi aika pieniksi (5kpl?) mutta maku oli sitäkin parempi kun on itse kasvatettu *nam*
Loppukesästä laitoin samaan ruukkuun pitkulapaprikan siemeniä jotka on nyt tullu mullasta ulos, innolla odottelen mitä tuleman pitää.

Edellisessä asunnossa oli valohoidossa jaffa jonka kaveri oli laittanut multiin toistakymmentä vuotta sitten. omat appelsiinit ja sitruunat kuivu *hups* kun unohdin kastella niitä.
Kasvatus kokeiluja on myös chilin, basilikan, sipulin, valkosipulin, kumkvatin, perunan, tomaatin ja herneiden kanssa, hyvin ne on lähteny kasvamaan!
Parin vuoden vanha leikkoruusu pukkaa ulos nyt jo seitsemäätä nuppua *nauru*

ehdotan että kaikkea vaan multaan ja katsoo sitten miten ne sieltä lähtee. Pieni kasvatuskaappi on paikoillaan jos haluaa ilmankosteuden pysyvän korkealla ja viiman poissa. Itselläni kissat aiheuttavat pientä murhaa välillä mutta sitrushedelmistä ne on pysyny poissa *hellokitty*

--
straight ______

gay ^______^

kovas

Posts: 1,522

#6 • • kovas Kristo
oon kans nyt jonkin aikaa suunnitellut jonkinlaisen ikkunalautaviljelmän perustamista :o mutta en ole kuitenkaan päässyt ideointia pidemmälle..
hrdkvr

Posts: 3,929

#7 • • hrdkvr KURGO
kun viel 10v sitten himassa asuin niin oli meil suht laajat yrttitarhaukset..oli kyl kiva aina ottaa puskasta pari tuoretta..

nyt ei kyl jaksais rupee enää vihrpeukaloks

kaveri kyl kasvatteli chilejä.. se kerto aina suu vaahdossa niistä miten keinöpölytys hoidetaan topsilla yms

--
-keep it hard-

Avatar
#8 • • Rujo Mutantti Guest
http://www.biltema.fi/
PIENOISKASVIHUONE

Parvekkeelle, terassille tai pieneen puutarhaan.
Maalattu teräsputkirunko, 16 mm putkea, kiinnikkeet muoville ja 3 hyllyä.
Pinta vahvaa PVC-muovia, joka voidaan rullata ylös ja kiinnittää.
Kokoaminen ja purku helppoa, työkaluja ei tarvita.
Mitat: 70 x 50 x 130 cm (p x l x k).

Tuotenro
45824

45_824iso.jpg

Mainio viritelmä, parillakin kaverilla on tuollainen parvekkeella kesät ja ESL:ien voimalla toimii myös talvet. ES lampuille saa toimivan heijastimen halkaisemalla pringles purkin pitkittäin halki ja tekemällä metalliseen pohjaan paikat lampun kannoille. Helppo, halpa, ruma ja toimiva.
Chilin saa kasvamaan vaikka 11W pöytälampulla ikkunan edessä.
ville

Posts: 3,780

#9 • • ville olen oikeasti ujo
Kesäkasvatuksesta paljon kokemusta, mutta joka talvi ovat kasvit kuihtuneet vaikka ollaan yritetty pitää niitä hengissä. Tänä syksynä tilanne on ollut hyvä kun on lämpimät ilmat. Meillä on vieläkin ulkona ruohosipuli, tinjami ja rosmariini. Salvia piti ottaa eilen sisälle kun lehdet alkoi kellastua :(

Jos kasvin saa pidettyä hengissä talvella, vähäinen valo estää kasvun ja siten yrittien kulutus (=syöminen) näivettää kasvin aika nopeasti. Lannotuksesta ei ole apua niin kauan kun valoa ei ole :(

Jos ja kun yrttiä ei syö, silloin kasvin saa aika helpolla vaivalla talvehtimaan. Toisaalta imo on jossakin määrin tylsää pitää yrttiä puolet vuodesta ikkunalaudalla, jotta siitä voisi nauttia puolet vuodesta....

Jos siten haluaa kasvattaa samassa tahdissa kun syö, ainoa vaihtoehto on kasvilamppu.

Kompromissa on ostaa stocalta suurempiruukkuisia yrttejä. Ne maksaa enemmän, mutta toisaalta sisältävät myös yrttejä aika paljon enemmän ja pysyvät aika pitkään hengissä. Toinen vaihtoehto on hankkia sagaformin yrteille tarkoitettuna telineitä (tässä kuvassa oikealla). Noiden avulla yrtit saa pidettyä ihan kohtuukunnossa viikkoja. Tollaisia myydään esim stockalla.

HC kasvattaja on tietysti valmis panostamaan ja ostaa vaikka tämän
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#10 • • Aziz Combat Fighter
Mul on avokadon kajarin päällä, ihan just saa guacamolee!
DiamonDie

Posts: 676

#11 • • DiamonDie mediahippi
Kasvatan chilejä, basilikaa ja steviaa (joista jälkimmäinen on terveellinen ja hyvänmakuinen sokerin korvike), lisäksi minulla on n. 30 muuta kasvia, joita ei voine laskea maustekasveiksi (tavallisia viherkasveja, lääkekasveja sekä hedelmäkasveja). Olen kokeillut myös korianteria, persiljaa ja ruohosipulia, mutta ne eivät viihtyneet hyvin, tosin aion kokeilla uudemman kerran. Myös sitruunamelissa kiinnostaisi lähinnä tuoksun takia ja kesällä ikkunalla se saattaisi torjua hyttysiä.

Minulla on kirjahyllyssä kaksi 14W loisteputkea, joiden alla chilit ja basilika kasvavat. Ei maksa paljoa eikä vie hirveästi sähköä. Se on todella vähäinen määrä valoa verrattuna monien kasvatusviritelmiin, mutta tuntuu riittävän lähes kaikille kasveille. Chilitkin tekevät satoa, tosin laiskanpuoleisesti, sillä niitä ovat vaivanneet jotkut ötökät. Chilejä varten kannattaa hankkia erillistä kukinta/syyslannoitetta, muut pärjäävät ilmankin. Mausteyrttien kanssahan on tarkoitus välttää kukkimista. Mitään kasvihuoneita yrteille ei tarvitse, turhaa hifistelyä. :-P
littlebig

Posts: 753

#12 • • Edited littlebig aaat-chi kung
http://www.infernochili.tk/

Yhdistyksen jäsenet ovat mm. kasvattaneet/kehittäneet Aji Perkele -nimisen suomalaisen chililajikkeen, joka kestää pakkasta!

edit: onkin sama linkki kuin nemeksen antama

--
straight ______

gay ^______^

Ober

Posts: 587

#13 • • Ober Dog shit taco
Mul on 6 eri chililajiketta kasvamassa, plussaa muuten mut ruman näkösii ku pitää olla ikkunalaudalla :)
blastic

Posts: 930

#14 • • blastic ballistic ballstick
Keväällä sain pari taimea chiliä tylkavereilta, ja ens kevääksi vois hommata vähän lisää. Kesällä meni ihan mukavan vaivattomasti kun aurinkokin paistoi, mutta nyt tuntuu että lisävalaistusta sais olla reippaasti.

Lemon droppia pääsin jo vähän maistelemaan, mutta aika pieneksi on sato jäämässä. Kolme palkoa kypsyi ihan mukavan nopeasti mutta nyt tuntuu kasvu hidastuneen reilusti. Katotaan miten käy jäljellä olevien raakileiden kanssa.
anthocyan

Posts: 1,511

#15 • • anthocyan Kohti valoa...
Me pistettiin kasvaa keväällä/ alkukesästä basilikaa, tilliä, timjamia, viherminttua ja chiliä. Kaikki onnistui hyvin, vaikka olikin eka kerta. *hihu* Saatiin jopa yksi chili kasvatettuu, mikä oli TOOOSI HOT! *hikoil* *plur* Maistoin nimittäin fiksuna tyttönä palasen pelkästään, ni huh huh! Tulisempaa en oo tainnu maistaa. *hihu*

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

xl8r

Posts: 2,227

#16 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Mä ostin kaupasta semmosen (geeniviritellyn? joko pölyttää ite itteensä tai tuottaa hedelmiä ilman pölytystä...) chilipensaan, se porskutteli hienosti varmaan vuoden verran ja tuotti viikottain muutaman pippurin. Sitten unohin sen muutossa vähän turhan pitkäks aikaa pihalle, tuli kuolema chilipuskalle.

Basilikaa oon kasvatellu kans, pärjää kummasti myös talvella ikkunalaudalla. Tosin tuntuu tarttevan talvella aika reippaasti valoo, kesällä kannattaapi ottaa suorasta paahteesta puolestaan pois. Basilika on about miljoona kertaa kyllä parempaa suoraan puskasta kun kuivattuna :)

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

blastic

Posts: 930

#17 • • blastic ballistic ballstick

anthocyan, 25.10.2006 20:57:
Saatiin jopa yksi chili kasvatettuu, mikä oli TOOOSI HOT! *hikoil* *plur* Maistoin nimittäin fiksuna tyttönä palasen pelkästään, ni huh huh! Tulisempaa en oo tainnu maistaa. *hihu*



Heh, jäitkös jo koukkuun? Siinä tuntuu hetken aikaa siltä kuin olis lukkopihdit kielessä roikkumassa, mutta kummasti vaan aina tekee mieli lisää kun polte on lakannut *hih*

Mitäs lajia muuten kasvatitte?
anthocyan

Posts: 1,511

#18 • • anthocyan Kohti valoa...

blastic, 25.10.2006 22:04:
---

Heh, jäitkös jo koukkuun? Siinä tuntuu hetken aikaa siltä kuin olis lukkopihdit kielessä roikkumassa, mutta kummasti vaan aina tekee mieli lisää kun polte on lakannut *hih*

Mitäs lajia muuten kasvatitte?



Juu kyllä täs on tullu jo jonkun aikaa syötyy tulista ruokaa. *plur* Mut ei saa kuitenkaan liian tulista olla, ettei muut maut ruoasta katoa *vink*

Oli sellainen lajike kun Cayenne Long Slim (Capsicum frutescens). *hihu*

Mitäs lajikettä sä oot kasvatellu?

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

blastic

Posts: 930

#19 • • blastic ballistic ballstick

anthocyan, 26.10.2006 19:29:

Mut ei saa kuitenkaan liian tulista olla, ettei muut maut ruoasta katoa *vink*



Mut eihän kapsaisiinin kai pitäis makuun vaikuttaa? Vähän vaan tekee tujumpaa *hih*


Oli sellainen lajike kun Cayenne Long Slim (Capsicum frutescens). *hihu*

Mitäs lajikettä sä oot kasvatellu?



Jahas, täytyypä pitää mielessä jos vaikka itekin koittais tota ens keväänä. Mulla on Lemon Drop ja joku mystinen C02598, mutta se ei tehnyt hedelmää ollenkaan :-(
Lemon Dropista oon syöny kolme paljoo ja ne oli kanssa melko pirullisia alottelevalle chilinpopsijalle*hikoil*
Täytyypä kattoo minkälaisen chiliviidakon tässä saa aikaseks.
anthocyan

Posts: 1,511

#20 • • anthocyan Kohti valoa...

blastic, 26.10.2006 19:43:
---

Mut eihän kapsaisiinin kai pitäis makuun vaikuttaa? Vähän vaan tekee tujumpaa *hih*

Jahas, täytyypä pitää mielessä jos vaikka itekin koittais tota ens keväänä. Mulla on Lemon Drop ja joku mystinen C02598, mutta se ei tehnyt hedelmää ollenkaan :-(
Lemon Dropista oon syöny kolme paljoo ja ne oli kanssa melko pirullisia alottelevalle chilinpopsijalle*hikoil*
Täytyypä kattoo minkälaisen chiliviidakon tässä saa aikaseks.



Juu se sopi kyllä todella hyvin ruoan kanssa. *hihu* Mut otettiin tosin melkein kaikki siemenet pois ku muuten ois ollu liian tulista.


Täytyykin kokeilla sitten itsekin noita sun lajikkeita vaikka ens keväänä. Alkaa jo meiän chilit ja muutki yrtit näyttää huonolta, ku ei valoo enää saa tarpeeks ikkunalaudalla. Mut pitää sit ens keväänä laittaa uudet satsit kasvaan. *hymy*

Oltiin kyllä ylpeitä, kun saatiin yks chili kasvatettua, vaik oli eka kerta. *iloinen* Tuli muutamaan muuhunkin chiliin kukka, muttei sit hedelmää. *uuh*

Chiliviidakko ois aika jees! *sydän* Tosin meil on jo niin paljo viherkasvei ja palmui sun muit kämpäs, et niissäki riittää hoitamista. *nauru*

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-