Hedelmöityshoitolaki sallitaan myös naispareille

90 posts, 5 pages, 21,451 views

Jussi Soro

Posts: 6,385

#41 • • Jussi Soro choon!

lohikarme, 14.10.2006 08:58:
Mihis isät on taas unohdettu? Meitä miehiä ei kohta tarvita enää mihinkään. Puhutaan nyt vaan taas sitä tasa-arvosta*justjoo*


Mistä ne siittiöt sit tulee?
Sunflower

Posts: 363

#42 • • Sunflower
Sisältääkös tämä laki muuten nyt myös sen, että lapsella on oikeus saada tietää luovuttajan henkilöllisyys? Ja että naisen on jopa mahdollista saada "isä" elatusvelvolliseksi?

IMO aika suuri moka, jos tuo tosiaan menee noin.
pirpeli

Posts: 5,533

#43 • • pirpeli

lohikarme, 14.10.2006 08:58:
Mihis isät on taas unohdettu? Meitä miehiä ei kohta tarvita enää mihinkään. Puhutaan nyt vaan taas sitä tasa-arvosta*justjoo*



Älä pelkää, on Suomessa vielä heteronaisiakin. Ja etkös säkin ole naimisissa jo...? Että en usko teillä miehillä olevan mitään hätää :)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Slim_Jim

Posts: 573

#44 • • Slim_Jim
Itselle vain tulee tästä lähinnä mieleen että onhan se hienoa, hedelmöityshoitoa naispareille, tasa-arvoa hurraa ja hellät tunteet.

Mutta sitten olen myös miettinyt että eikös siinä vaiheessa kun on päätetty että "Tästälähtien mä tykkään vain tytöistä!" niin ole kannattanut miettiä että jos niistä tytöistä vaan tykkää niin miten on silloin kun biologinen kello pärähtää yhtenä aamuna soimaan ja tekeekin mieli saada pentu vaikka miehiin ei halua koskea pitkällä tikulla?

On se kumma kun nykyaikana on helpompi tehdä lapsi hedelmöityshoidoilla kuin vaihtaa sitä suuntautumista jos ei miehen kanssa muuten tee mieli säätää.
phanatic

Posts: 1,123

#45 • • Edited phanatic

Slim_Jim, 14.10.2006 10:01:
Mutta sitten olen myös miettinyt että eikös siinä vaiheessa kun on päätetty että "Tästälähtien mä tykkään vain tytöistä!" niin ole kannattanut miettiä että jos niistä tytöistä vaan tykkää niin miten on silloin kun biologinen kello pärähtää yhtenä aamuna soimaan ja tekeekin mieli saada pentu vaikka miehiin ei halua koskea pitkällä tikulla?
On se kumma kun nykyaikana on helpompi tehdä lapsi hedelmöityshoidoilla kuin vaihtaa sitä suuntautumista(...)



Mistäs sä olet saanut käsityksen että seksuaalinen suuntautuminen on asia jonka voi tuosta noin vain vaihtaa? Voisitko itse kiihottua "väärän" sukupuolen (=se joka ei sinua normaalisti kiinnosta) henkilöistä ihan tahdonvoimalla?
littlebig

Posts: 753

#46 • • littlebig aaat-chi kung
jos asiaan paremmin vihkiytynyt voisi kertoa mulle mikä tässä äänestyksessä oli kyseessä; sekö että naiset/naisparit saavat/eivät kela-korvattua hoitoa väestöliitolta, vai se että kaikki muutkin klinikat väestöliiton lisäksi saavat/eivät saa antaa hoitoja naisille/naispareille?
kun meuhkaajat puolesta ja vastaan eivät ole vastanneet tuohon kysymykseen enkä jaksa lukea koko lakijuttua läpi. ihmetyttää koko sirkus jos kyseessä olikin vain kelan tuet *ding*

--
straight ______

gay ^______^

littlebig

Posts: 753

#47 • • littlebig aaat-chi kung

PieceOfMind, 13.10.2006 16:22:
*snip*

Mutta jos puhutaan siitä, tulisiko yhteiskunnan osallistua hoitojen kustannuksiin, jos naisella ei ole lääketieteellisistä syistä johtuvaa vaikeutta tulla raskaaksi luonnollisin keinoin, niin siinä onkin jo oikeasti pohtimisen arvoinen aihe.



Haluaisitko sinä maksaa lesbon terapiakulut kun hän on yhteiskunnan sääntöjen mukaisesti joutunut makaamaan miehen kanssa saadakseen lapsen ja potee loppuikänsä traumaa siitä että on kokenut sen raiskauksena?
haluaisiko kukaan?

--
straight ______

gay ^______^

Slim_Jim

Posts: 573

#48 • • Edited Slim_Jim

phanatic, 14.10.2006 10:57:
---
Slim_Jim, 14.10.2006 10:01:
Mutta sitten olen myös miettinyt että eikös siinä vaiheessa kun on päätetty että "Tästälähtien mä tykkään vain tytöistä!" niin ole kannattanut miettiä että jos niistä tytöistä vaan tykkää niin miten on silloin kun biologinen kello pärähtää yhtenä aamuna soimaan ja tekeekin mieli saada pentu vaikka miehiin ei halua koskea pitkällä tikulla?
On se kumma kun nykyaikana on helpompi tehdä lapsi hedelmöityshoidoilla kuin vaihtaa sitä suuntautumista(...)

---


Mistäs sä olet saanut käsityksen että seksuaalinen suuntautuminen on asia jonka voi tuosta noin vain vaihtaa? Voisitko itse kiihottua "väärän" sukupuolen (=se joka ei sinua normaalisti kiinnosta) henkilöistä ihan tahdonvoimalla?



No ei se varmasti helppoa ole mutta ei minun mielestä lapsikaan saa olla sellainen hetken mielijohde että eräänä aamuna kiljaistaan "NYT MÄ HALUUN LAPSEN!" ja napsautetaan sormia ja koeputkesta pamahtaa.
hallucinogen

Posts: 8,190

#49 • • hallucinogen Edain
Sen enempää tätä topicia lukematta niin, eilen kun näin telkusta äänestyksen tulokset niin kyllä pisti oikeasti vituttamaan. Taas ollaan otettu yksi askel kohti päin persettä :(

--
pikku-*possu*

Sunflower

Posts: 363

#50 • • Sunflower

Slim_Jim, 14.10.2006 11:13:

No ei se varmasti helppoa ole mutta ei minun mielestä lapsikaan saa olla sellainen hetken mielijohde että eräänä aamuna kiljaistaan "NYT MÄ HALUUN LAPSEN!" ja napsautetaan sormia ja koeputkesta pamahtaa.



Jepjep... Näinhän se toimiikin..:DDD
Sunflower

Posts: 363

#51 • • Sunflower

boy-cut, 14.10.2006 11:06:
jos asiaan paremmin vihkiytynyt voisi kertoa mulle mikä tässä äänestyksessä oli kyseessä; sekö että naiset/naisparit saavat/eivät kela-korvattua hoitoa väestöliitolta, vai se että kaikki muutkin klinikat väestöliiton lisäksi saavat/eivät saa antaa hoitoja naisille/naispareille?
kun meuhkaajat puolesta ja vastaan eivät ole vastanneet tuohon kysymykseen enkä jaksa lukea koko lakijuttua läpi. ihmetyttää koko sirkus jos kyseessä olikin vain kelan tuet *ding*



Kyseessä on hoitojen kieltäminen/salliminen. Kelakorvauksia naisparit ja yksinäiset naiset eivät käsittääkseni ole saaneet tähänkään mennessä vaan kaikki hoidot on toteutettu yksityisellä puolella.

BTW ei muuten ole ihan ilmaista tuo hedelmöityshoito yksityisellä, joten aika mielenkiintoinen logiikka, jos tällaisella lapsenhankinnalla oletetaan jonkun rikastuvan. Lapsi on uusi perheenjäsen ja uskokaa pois, kyllä siihen myös menee rahaa ihan kivasti.
Sunflower

Posts: 363

#52 • • Sunflower

hallucinogen, 14.10.2006 11:20:
Sen enempää tätä topicia lukematta niin, eilen kun näin telkusta äänestyksen tulokset niin kyllä pisti oikeasti vituttamaan. Taas ollaan otettu yksi askel kohti päin persettä :(



Mitenkäs tämän olisi sitten pitänyt päättyä? Jos rajataan yksinäiset naiset ja naisparit pois, niin mitenkäs rajaukset heteroparien kohdalla?

1. Jos tulevan vaimosi kanssa lapsen saanti ei onnistu ja todetaankin, että vika on vain Sinussa, niin olisiko oikein, että vaimosi komennettaisiin vieraisiin, koska eihän hänellä ole estettä lasten hankintaan?

2. Jos tuleva vaimosi vitkuttelisi lapsien hankintaa sen verran vanhaksi, ettei enää tulisi luonnonkeinoin raskaaksi, tulisiko teidän tyytyä lapsettomuuteen siksi, että "omapahan oli mokanne"?

3. Jos on joku lääketieteellinen este tulla raskaaksi, olisi hedelmöityshoidot sallittavia, sillä voihan hyvin olla, että luonto tällä tavoin rajoittaa esim. tiettyjen perimäsairauksien ym. jatkumista seuraavaan sukupolveen?

Tulisiko hedelmöityshoidot ehkä kieltää kaikilta? Tämä oli mun mielestä ainoa varteenotettava vaihtoehto niiden sallimiselle.
JustinSan

Posts: 822

#53 • • Edited JustinSan Nullius in verba
Itse hedelmöityshoitokiista on itselleni aika yhdentekevä, mutta esillä pyörinyt pykälä jonka mukaan spermanluovuttajan henkilöllisyys voidaan kaivaa esiin ja asettaa elatusvelvolliseksi, ilman mitään sanktioita äidille on aika lailla Titanic - luokan idiotismia.

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

KooKie

Posts: 4,338

#54 • • Edited KooKie aka. Petress Pan

JustinSan, 14.10.2006 12:01:
spermanluovuttajan henkilöllisyys voidaan kaivaa esiin ja asettaa elatusvelvolliseksi, ilman mitään sanktioita äidille on aika lailla Titanic - luokan idiotismia.



OT ja mä tiedän saavani tästä paskaa niskaan, mutta mun mielestäni on ylipäätänsä Titanic -luokan idiotismia, että mies joutuu elatusvelvolliseksi "normaalissakaan" tapauksessa, mikäli hän ei ole jälkikasvua toivonut ja nainen henk. koht. päättää pitää lapsen.

Edit. ulkoasu

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

hallucinogen

Posts: 8,190

#55 • • hallucinogen Edain

Sunflower, 14.10.2006 11:39:
Mitenkäs tämän olisi sitten pitänyt päättyä? Jos rajataan yksinäiset naiset ja naisparit pois, niin mitenkäs rajaukset heteroparien kohdalla?

1. Jos tulevan vaimosi kanssa lapsen saanti ei onnistu ja todetaankin, että vika on vain Sinussa, niin olisiko oikein, että vaimosi komennettaisiin vieraisiin, koska eihän hänellä ole estettä lasten hankintaan?

2. Jos tuleva vaimosi vitkuttelisi lapsien hankintaa sen verran vanhaksi, ettei enää tulisi luonnonkeinoin raskaaksi, tulisiko teidän tyytyä lapsettomuuteen siksi, että "omapahan oli mokanne"?

3. Jos on joku lääketieteellinen este tulla raskaaksi, olisi hedelmöityshoidot sallittavia, sillä voihan hyvin olla, että luonto tällä tavoin rajoittaa esim. tiettyjen perimäsairauksien ym. jatkumista seuraavaan sukupolveen?

Tulisiko hedelmöityshoidot ehkä kieltää kaikilta? Tämä oli mun mielestä ainoa varteenotettava vaihtoehto niiden sallimiselle.


Itse olisin sallinut hedelmöityshoidot vain heteropareille. Tottakai ymmärrän realiteetit, että hoitojen kieltäminen naispareilta ja sinkkunaisilta ei estä niitä saamasta lapsia. Kyse on enemmän periaatteesta, että lapsella on oikeus isään ja äitiin ja se on mun mielestä se luonnollinen olosuhde lapselle.

--
pikku-*possu*

Tripla-T

Posts: 373

#56 • • Tripla-T Räntämäen Lataamo


Itse olisin sallinut hedelmöityshoidot vain heteropareille. Tottakai ymmärrän realiteetit, että hoitojen kieltäminen naispareilta ja sinkkunaisilta ei estä niitä saamasta lapsia. Kyse on enemmän periaatteesta, että lapsella on oikeus isään ja äitiin ja se on mun mielestä se luonnollinen olosuhde lapselle.



Mjaa, luonnollinen olosuhde lapselle... Eli jos lapsen vanhemmista toinen kuolee, tämä tulisi luovuttaa perheeseen jossa on kaksi vanhempaa jotta olosuhde olisi luonnollinen ? Lapsella on toki oikeus rakastaviin vanhempiin mutta itse en ainakaan vaadi heidän olevan eri sukupuolta. Maailmassa potkitaan tarpeeksia lapsia päähän kotona joten kunhan vanhemmat rakastavat lasta niin hyvä näin. Aina puhutaan myös ah niin jalosti lapsen oikeudesta vanhempiinsa. Mielestäni myös vanhemmilla on oikeus lapseensa, jos he rakastavat ja hoitavat häntä hyvin.

Kannattaa muistaa, että se mikä oli luonnollista ihmiselle joskus menneisyydessä saattaa vaihtunut tähän päivään mennessä. Niin ja tosiaan, luonnolla ei ole suunnitelmia meidän varallemme.

--
Crom ! - Conan Barbaari

hallucinogen

Posts: 8,190

#57 • • Edited hallucinogen Edain

Tripla-T, 14.10.2006 12:58:
Mjaa, luonnollinen olosuhde lapselle... Eli jos lapsen vanhemmista toinen kuolee, tämä tulisi luovuttaa perheeseen jossa on kaksi vanhempaa jotta olosuhde olisi luonnollinen ? Lapsella on toki oikeus rakastaviin vanhempiin mutta itse en ainakaan vaadi heidän olevan eri sukupuolta. Maailmassa potkitaan tarpeeksia lapsia päähän kotona joten kunhan vanhemmat rakastavat lasta niin hyvä näin. Aina puhutaan myös ah niin jalosti lapsen oikeudesta vanhempiinsa. Mielestäni myös vanhemmilla on oikeus lapseensa, jos he rakastavat ja hoitavat häntä hyvin.

Kannattaa muistaa, että se mikä oli luonnollista ihmiselle joskus menneisyydessä saattaa vaihtunut tähän päivään mennessä. Niin ja tosiaan, luonnolla ei ole suunnitelmia meidän varallemme.


Sori mut mä oon konservatiivinen tämmöisissä asioissa. Kuolema on asia erikseen ja se on ei toivottu tila joten en nyt lähtis suoraan vertaileen. Kuitenkin aina lähtisin liikkeelle ideaalitilanteesta. Sit jos matkan varrella sattuu ikäviä asioita niin niille ei voi mitään.

Edit: Sori jos vaikuttaa välillä sekavalta, ei oo paras hetki kirjoitella kun päätä särkee ja on darra :D

--
pikku-*possu*

provision

Posts: 178

#58 • • provision
Sinänsä hassua että nuoret miehet, joita ei ikänsä/elämän tilanteensa takia voisi vähempää kiinnostaa vanhemman rooli kaikkine vastuineen, ovat nyt kovin huolissaan siitä että mihin heitä oikein tarvitaan, jos nainen voi isolla rahalla hakea siittiönsä klinikalta baaripokan sijasta? Vähentääkö tämä "oikeus" jotenkin näiden miesten mahdollisuuksia saada seksiä?
anton fine

Posts: 1,359

#59 • • Edited anton fine myspace.com/finethedj
Relatkaa ihmiset, ei maailmasta heterot lopu. Ihan hyvä vaan toi päätös, lisäaskel parempaan maailmaan, avoimempaan maailmaan.
Avatar
#60 • • Enkeli Guest
Mun mielestä on hyvä juttu että naisparit saavat vihdoinkin hedelmöityshoitoa, viisas päätös mun mielestä *aplodit*