Kyl maar määäki!

8 posts, 1 page, 2,501 views

TanyaK

Posts: 745

#1 • • TanyaK karkeakielinen kujakissa
Uusia yrittäjiä musiikin saralle tulee koko ajan. Mutta entä konemusiikin saralla. Oletko itse yrittänyt? Oliko helppoa? Haluaisitko ja duunaatko jo jotain matskua? Entä mitä mieltä olet ihmisistä (nimeä tai älä) joilla riittää kanttia koittaa?

Aihe tuli mulle mieleen koska..

Kävelimme tyytyväisinä Glorian portaita alas kohti Lab 4:n huikeaan maailmaan kavereitteni kanssa. Heti sisälle päästyäni tupsahti eteeni kaksi kaiffaria jotka kauppasivat dj Sauronin cd:tä. Nimi ei ollut minulle mitenkään tuttu joten päätin tentata miehiä hetken. Ilmeisesti jompi kumpi näistä herroista oli tuo kyseinen Sauron. Cd maksoi 8 euroa joka aluksi tuntui hassulta kuitenkin niin nimettömän plätyn hintana. Eihän itse herra Gary D:nkään cd Anttilan topten osastolla haahuillessani maksanut kuin muutaman euron verran. Päätimme kuitenkin sijoittaa kaverini kanssa tähän cd:seen ja tyytyväisenä iskin sen reppuuni. Kun sitten pitkän biletyksen jälkeen pääsimme kotiin aloimme käydä läpi kyseisen levyn raitoja. Nopeaa ehkä jopa Proteusta, Neonia ja muita isoja poikia jäljittelevää settiä alkoi tulvia kajareista huimalla vauhdilla. Ensimmäisenä korvaan iski alun kovin töksähtelevä biitti. On hienoa että ihmiset jaksavat yrittää mutta se materiaali mikä lopuksi myydään tulisi olla suhteellisen puhdasta ja viimeisteltyä.. Ja varsinkin kun ne ensimmäiset saundit siitä levyltä yleensä tekee vaikutuksen niin jatkoa ajatellen olisi hyvä tarkistaa että menikö se nyt niin hyvin.

Eli samanlasia kokemuksia ym.
Ja yritystä kaikille musiikin ystäville eri saroilla!!

*pupu*

[muokattu 4.9.2002 15:58]
Avatar
#2 • • yana Guest
yhdessä vaiheessa eräitä bileitä säätäessämme saatiin muutama kymmenen aloittelevan djn miksausta suht lyhyeen aikaan ja sitten porukalla keräännyttiin kuuntelee niitä. erää innokkaan djalun miksaus tuli siina jossain alkuvaiheessa laitettua kuunteluun (on itseasiassa tuttukin poika, ei viitsi paljastella nimeä ettei raukka loukkaannu liian karusta kommentista. asia ilmaistiin sille hieman pehmeämmin sanoin)
miksauksen saatteessa oli tunnustettu että "vaihdot ehkä hakee välillä mutta eikö loppujen lopuksi tärkein ole hyvä fiilis" .. mikä onkin totta. mutta... kun joka ikinen vaihto tehtiin seuraavalla taktiikalla:

a) uusi levy pesään
b) levy pyörimään
c) ei *todellakaan* kosketa pitchiin
d) uus biisi sisään
e) antaa soida puol minuuttia
f) edellinen feidataan pois.
g) levy pois ja parin minuutin kuluttua kohtaan a.

ROK!

otettiin tää miksaus ns. arvostelukyvyn kalibrointilevyks(tm). jos alkoi tuntua että arvosteluasteikko ei pysy skaalassa niin kuunneltiin hetki tätä ja nopeesti hahmotti millainen on _paska_ miksaus. *justjoo*

ei kukaan ole seppä syntyessään mutta en mä alkais ensimmäisen hiekkalinnan rakentamisen jälkeen bygaa iisakin kirkkoa.
sebasti

Posts: 231

#3 • • sebasti Lauma
Kummaa miten jotkut voi olla niin sokeita omille tuotoksilleen... niitä sitten hypetetään valmiiksi saamisen ilosta ja plaa plaa plaa, eikä tajuta ollenkaan mikä mättää.

No kyllähän ton toisinaan ymmärtää kun on aivan intopiukassa jonkun jutun suhteen... ja toisaalta jos korva on niin tottumaton että miksauksesta ei tuu mitään niin voi olla että se sama korva ei niitä virheitäkään erota (tai tahdo erottaa) valmiista tuotannosta aivan samoin.

Itse olen todella yli-itsekriittinen kaiken tekemäni suhteen mutta silti sitä sanotaan vaikka puolen vuoden päästä kun näkee tekeleensä uudessa valossa (oli kyseessä mikä tahansa) saattaa jo kysyä että mitä helvettiä silloin tuli ajateltua...

...ja vielä yks juttu... tää tehdään mix ceedee ja myydään sitä pienellä voitolla pois meininki... ihan ookoo kun kyseessä on tunnettu/oikeasti hyvä deejii, mutta kun jokainen prkl:en "hei-tää-on-mun-eka-mix-cd"-deejii haluu myydä levyjään samaan hintaan niin HUHHUH... alussa maksuksi pitäisi riittää korkeintaan krititiikki/palaute (ja ehkä sen tyhjän ceedeen hinta joissain tapauksissa)... näin.. JOTKUT oikeasti HYVÄTKIN deejiit antavat miksauksiaan ilmaiseksi eteenpäin!!!

ei muuta.
TanyaK

Posts: 745

#4 • • TanyaK karkeakielinen kujakissa
TfO:

Kummaa miten jotkut voi olla niin sokeita omille tuotoksilleen... niitä sitten hypetetään valmiiksi saamisen ilosta ja plaa plaa plaa, eikä tajuta ollenkaan mikä mättää.

No kyllähän ton toisinaan ymmärtää kun on aivan intopiukassa jonkun jutun suhteen... ja toisaalta jos korva on niin tottumaton että miksauksesta ei tuu mitään niin voi olla että se sama korva ei niitä virheitäkään erota (tai tahdo erottaa) valmiista tuotannosta aivan samoin.

Itse olen todella yli-itsekriittinen kaiken tekemäni suhteen mutta silti sitä sanotaan vaikka puolen vuoden päästä kun näkee tekeleensä uudessa valossa (oli kyseessä mikä tahansa) saattaa jo kysyä että mitä helvettiä silloin tuli ajateltua...

...ja vielä yks juttu... tää tehdään mix ceedee ja myydään sitä pienellä voitolla pois meininki... ihan ookoo kun kyseessä on tunnettu/oikeasti hyvä deejii, mutta kun jokainen prkl:en "hei-tää-on-mun-eka-mix-cd"-deejii haluu myydä levyjään samaan hintaan niin HUHHUH... alussa maksuksi pitäisi riittää korkeintaan krititiikki/palaute (ja ehkä sen tyhjän ceedeen hinta joissain tapauksissa)... näin.. JOTKUT oikeasti HYVÄTKIN deejiit antavat miksauksiaan ilmaiseksi eteenpäin!!!

ei muuta.

No katsotaan kun mä tuun punkkaamaan yhdeksi viikonlopuksi Turkuun niin meidän tuotoksia myydään kyllä sitten sika hinnoin joka kadun kulmassa. Mutta kyllä ne tulee olemaan sitten niin perkeleen hyviäkin..
*nauraa*
LauriA

Posts: 109

#5 • • LauriA Creative
Netti on ehkäpä helpoin tapa saada miksaus ihmisten kuunneltavaksi. Miksaus mp3-muodossa kehiin vaan
ja jakoon niin johan tulee kuuntelijoita. Sit oikeasti promo
tarkoitukseen tarkoitetut cd:t voipi toimittaa promoottoreille.

Jos haluaa tehdä tavallisen kansan kuunneltavaksi cd:n (myyntiin) niin sitten myös kannattaa tarjota laatua.
esim. www.z-trading.fi:stä saa hoidettua aika laadukkaan
näköise paketin (cd-r kopioita) erän koko voi olla 50kpl
tai vaikka 1000kpl (mitä enemmän sitä edullisempaa).

Jos joskus tekisin mix-cd:n, jota menisi yleiseen jakeluun
kymmeniä kappeleita, haluaisin sen olevan ulkoasultaan
ja sisällöltään aivan normaalin cd:n tasoa.

Ei voi hyväksyä jotain "tdk - cd-r 74min" ;)

-l

--
Lauri Ahonen / Digital artist, Designer and Entrepreneur from Helsinki, Finland. / www.lauriahonen.fi

Avatar
#6 • • Guest
Ei siis cd-r:ssä mitään vikaa muuta kuin se ruma cd-kansi.
Z-tradingissä hintoihin kuuluu 1-väri painatus levyn kanteen.

Tokihan on olemassa niitä tarroja joita voi liimata cd:siin,
mut ne on kalliita eikä niil saa hyvää jälkee imo.

-l
arikoo

Posts: 245

#7 • • arikoo Virallinen hörhö
Mä vaan kuuntelen levyjä en kattele!

--
-Progredimur quo ducit quemque voluptas-

Dragonfly

Posts: 542

#8 • • Dragonfly Mariarawr
yana4000:


a) uusi levy pesään
b) levy pyörimään
c) ei *todellakaan* kosketa pitchiin
d) uus biisi sisään
e) antaa soida puol minuuttia
f) edellinen feidataan pois.
g) levy pois ja parin minuutin kuluttua kohtaan a.


tota näkee/kuulee kyl ihan liian usein.. *huoh* tiiän tyyppejä jotka ei tiedä ees feidauksesta.. *uuh* killerimixaukset ei oo kivoi.. sydän pomppasee aina kurkkuun.. *poks*

--
Uguu~