Evoluutio vai Jumala

677 posts, 34 pages, 214,922 views

Karski

#101 • • Karski Pomon kätyri

Dementation, 14.9.2006 14:59:
Joo, siis en mä sitä tarkoittanut... Jotenkin vaan automaatioreaktiona näköjään tulee, että joku puhuu johonkin uskontokuntaan tutustumisesta, niin nousee heti defenssi, että "joo, en halua liittyä"
Kyllä mä taolaisuudesta jonkun verran tiedänkin, mutta ei kai lisä pahitteeksi tekisi... Onko antaa jotain hyvää kirjaa tai sivustoa vinkkinä mitä kantsis lukea?

Jos mä jotain maailmankatsomusta markkinoisin
niin se ei olis taolaisuus *vink* Se vaan tuli
tosta sun kuvauksesta ensimmäisenä mieleen.

Ei mulla oo tohon mitään erityisen hyvää linkkivinkkiä,
wikipedia nyt on hyvä peruslähde tähänkin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Taoism

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

littlebig

#102 • • littlebig aaat-chi kung

Tuikkari, 14.9.2006 12:54:
*snipitinips*
Lotossakin voi voittaa samoilla numeroilla kaks tai useemman kerran.

eräs nainen ei voittanut samoilla numeroilla vaan vetäisi lotosta jättipotin kahteen kertaan. Todennäköisyydet olivat häntä vastaan mutta näin kävi, ja taas on yksi "mahdoton" todistettu mahdolliseksi (ja taas kiitettiin jumalla isolla j:llä *ding*)

Lainaus: Ilta-sanomat http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1232509

"Amerikkalaisnainen Valerie Wilson voitti lotossa miljoona dollaria - toisen kerran. Kaikkia todennäköisyyslaskelmia uhmannut nainen voitti edellisen kerran täyspotin neljä vuotta sitten.

Asiantuntijoiden mukaan naisen todennäköisyys voittaa molemmissa arvonnoissa ovat häkellyttävät yhden suhde 3 669 120 000 000:een.

- Ensimmäisellä kerralla en ollut uskoa sitä. Tällä kertaa sanoin, että Jumala on puolellani, 56-vuotias New Yorkin osavaltiossa asuva nainen kertoi.

Wilson sanoi käyttäneensä ensimmäisen voiton rahat auttaakseen kolmea lastaan ostamaan itselleen talot. Tuoreen täyspotin hän aikoo käyttää itseenä. Lottovoittaja ei silti aio lopettaa päivätyötään paikallisessa herkkumyymälässä, jossa hän valmistaa voileipiä."

--
straight ______

gay ^______^

YourSelf

#103 • • YourSelf
*nauru**nauru*
luomakunta ja Jumala on yhtä.
kaiken takana ja kaiken läpäisevä tietoisuudenkentä on elämä.
Tätä me olemme. samaistumme vain siihen kaksijalkaiseen eläimeen jonka päässä on mieli joka jatkuvasti kertoo tarinaa tyypistä nimeltä `minä`.

päästämällä irti kaikesta ja olemalla mitä olemme, ikuinen todistaja, todellisuus paljastaa itseensä ja tän kaltainen spekulointi osoittautuu vain mielen tempuksi ylläpitää valta...
Claquesous

#104 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Evoluutio tietenkin! Vaikka evoluutioteoria sisältääkin aukkoja ja epävarmuuksia, on se parempi kuin hourupäiden fantastiset horinat "intelligent designista" tai ihmisten kehittymisestä delfiineistä (hei oikeesti?).

Romukoppaan rajatieto.

--
32. of December

whitespace

#105 • • whitespace

hallucinogen, 14.9.2006 13:35:

Mun mielestä raamattu ei kelpaa todisteena suuntaan taikka toiseen.

Veit jalat suustani, joskin omat perusteluni ovat vähemmän filosofiset: kun kerran Raamatun historia on kohtalaisen hyvin dokumentointu, ja tiedetään kuinka paljon kyseistä kirjaa on muokattu aikojen saatossa (mm. Jeesuksen jumalallinen alkuperäkin päätettiin arvalla, kun varhaiskirkon kirjaviisaat eivät päässet yhteisymmärrykseen...), niin alkeellinenkin lähdekritiikki ampuu tämän alas.

Puhumattakaan juuri tästä ympyrälogiikasta (Raamattu on Jumalan sana koska Raamattu sanoo niin, ja se on aina oikeassa koska...).

Jep. En ole lukenut kannesta kanteen kuin kolme kertaa, ja satunnaisesti sieltä täältä. Älkää kysykö miksi.
whitespace

#106 • • whitespace

Karski, 14.9.2006 13:47:

Puuttumatta keskustelun muuhun sisältöön,
niin yhtä laillahan tota alkuperän ongelmaa
joudutaan käsitteleen myös tieteen näkökulmasta:
miten ei-mistään on tullut mitään?

Eihän nykytiede oleta että täysin tyhjästä mitään olisi syntynyt. Eiköhän kyse ole siitä, että mietitään onko tällaista tyhjyyttä olemassakaan, tai jotain....

katso vaikka http://superstringtheory.com/ -> cosmology ... ja varaudu päänsärkyyn. Ellet siis ole autistinen lapsinero jonka varpaat rummuttavat autechrea 130bpm reversenä.
Dzad

#107 • • Edited Dzad Yks-kaks-RAX!
En tiedä, tuliko se jo sanottua, mutta ei voida sanoa että evoluutio=Darwin. Darwin keksi vain evoluution perusteorian, ja tämän päivän tutkijat tietävät paljon enemmän evoluutiosta kuin sitä, mitä Darwin itse tutki.

Ja ei vaan ole kaksi vaihtoehtoa... uskon että se käy keskustelusta jo ilmi.

--
Nobody realizes that some people expend tremendous energy merely to be normal - Camus

Karski

#108 • • Karski Pomon kätyri

interkosmos, 14.9.2006 16:17:
---

---

Eihän nykytiede oleta että täysin tyhjästä mitään olisi syntynyt. Eiköhän kyse ole siitä, että mietitään onko tällaista tyhjyyttä olemassakaan, tai jotain....

katso vaikka http://superstringtheory.com/ -> cosmology ... ja varaudu päänsärkyyn. Ellet siis ole autistinen lapsinero jonka varpaat rummuttavat autechrea 130bpm reversenä.

no kiitos nyt tästäkin kontribuutiosta :D
Referoitko vielä lyhyesti supersäikeisteorian,
ja miksi se on keskustelun kannalta relevantti.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

dixoff

#109 • • Edited dixoff hmm Terve
Teorioita on maailmankaikkeuden varhaisvaiheista, mutta parhaatkaan kosmologiset mallit eivät osaa kuvailla, miten ja miksi kaikki alkoi. Siitä on hyviä arvauksia, mitä hyvin nuoressa maailmankaikkeudessa tapahtui, mutta kaikilla selittävillä teorioilla tulee vastaan ajankohta, josta taaksepäin ei osata sanoa oikein mitään.
whitespace

#110 • • whitespace

Karski, 14.9.2006 17:58:

Eipä kestä :P

Kun kerran mietit miten ei-mistään on tullut mitään... Mutta sorry, en ala nyt pähkimään tätä tämän pidemmälle. Menee itseltänikin yli. *pökr*

...hetkinen, mutta onko tämäkin sitten uskonasia? Kenties, mutta hieman vakuuttavampi kuin Raamattu. YMMV.
whitespace

#111 • • whitespace

dixoff, 14.9.2006 18:57:
Teorioita on maailmankaikkeuden varhaisvaiheista, mutta parhaatkaan kosmologiset mallit eivät osaa kuvailla, miten ja miksi kaikki alkoi.

Ongelma on lähinnä kysymys "miksi?". Vastaukset kun yleensä tuppaavat olemaan hyvin ihmiskeskeisiä, ikäänkuin ihmiskunta olisi joku maailmankaikkeuden napa, eikä erilaisten elämänmuotojen välisen kilpailun välivaihe, joka nyt vaan sattuu esiintymään eräällä Orionin kierrehaaran G4-luokan tähteä kiertävällä planeetalla...

Miksi? Shit happens. :) Miten onkin sitten mielenkiintoisempi kysymys.
Karski

#112 • • Edited Karski Pomon kätyri

interkosmos, 14.9.2006 18:59:
---
Karski, 14.9.2006 17:58:

---

Eipä kestä :P

Kun kerran mietit miten ei-mistään on tullut mitään... Mutta sorry, en ala nyt pähkimään tätä tämän pidemmälle. Menee itseltänikin yli. *pökr*

Sitä mä just tarkotin :D Jos kumpikaan
meistä ei tajua tota, niin miten sä otat
sen keskusteluun perusteluks jollekin *nauru*

Ei sillä etteikö SST olis aiheuttanu mullekin
melko kosmisia viboja viimevuosina. *piis*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

whitespace

#113 • • whitespace

Karski, 14.9.2006 19:09:

Sitä mä just tarkotin :D Jos kumpikaan
meistä ei tajua tota, niin miten sä otat
sen keskusteluun perusteluks jollekin *nauru*

Voe paska, jäinkö mä nyt kiinni Uskomisesta?! Darn.
koo

#114 • • koo
Vähän tähän aiheeseen liittyen suosittelen Esko Valtaojan kirjaa Kotona maailmankaikkeudessa. Joskaan se ei maailman synnyn ongelmaa ratkaise, se tarjoaa monia kiinnostavia ajatuksia ja näkökantoja ja on kaiken lisäksi yleistajuinen.

--
Backstagella on paratiisi.

Epailija

#115 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Ana-5000, 14.9.2006 09:30:
Kehno vertaus...

Totta. Hyvinkin totta. Tulipa päästettyä aivopieru.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Aziz Combat Fighter

#116 • • Aziz Combat Fighter

toma, 14.9.2006 14:10:
---
hallucinogen, 14.9.2006 14:07:
---

---

Totta mutta samaa voidaan kysyä itse Jumalasta ja se mun pointti olikin.

---

Aivan, jumalan olettamisen selitysvoima on aivan sama kuin alkuräjähdyksen olettamisen. Eli peli on tuon kysymyksen suhteen 0-0, vaikka uskonnot tuntuisivatkin väittävän johtavansa 1-0.

Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö Hubble aikoinaan teorisoinut alkuräjähdyksen havaittuaan että galaksit loittonevat toisistaan ns. punasiirtymän avulla?

Jos muistan oikein, niin alkuräjähdyshän on lähinnä vallitsevien olosuhteiden käänteistämisellä tuotettu teoria, toki sitä varmaan tukee aika liuta muutakin todistusaineistoa mistä en ole tietoinen.
Aziz Combat Fighter

#117 • • Aziz Combat Fighter

Skenemursu, 14.9.2006 12:32:
joo siis eihän evoluutio todellakaan tähän pysähdy... mä luulen että kehitysvaiheessa mennään eteenpäin ihmisen kohdalla seuraavasti.

Silmät kasvaa näyttöpäätetyöskentelystä johtuen. Tehdään havaintoja enemmän ja nopeammin. Liikkuva kuva nopeentuu esim tvssä, silmälappuvideot yleistyy :) kädet ja jalat surkastuu... liikutaan vähemmän, aivot kasvaa ja pääkoppa suurenee sillä ajatellaan enemmän. Iho muuttuu ja tulee harmaaksi kun ei liikuta ulkona enää ilman saasteiden vuoksi ja lopputulos (siis seuraava vaihe, tietty kehitys jatkuu siitä) on kuta kuinkin alla olevan kuvan näköinen ::

sb_alien.gif

eli ehkäpä tällä hetkellä näkemämme "alienit" ovatkin meikäläisiä, mutta hieman ajassa eteenpäin..

Hehe, ihanan naiivi käsitys evoluutiosta <3
toma

#118 • • toma Tototoototo

Ana-5000, 14.9.2006 22:16:
Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö Hubble aikoinaan teorisoinut alkuräjähdyksen havaittuaan että galaksit loittonevat toisistaan ns. punasiirtymän avulla?

Jos muistan oikein, niin alkuräjähdyshän on lähinnä vallitsevien olosuhteiden käänteistämisellä tuotettu teoria, toki sitä varmaan tukee aika liuta muutakin todistusaineistoa mistä en ole tietoinen.

Juu toki, mutta alkusyylle, eli sille minkä takia, miksi, kaikki sai alkunsa, ei alkuräjähdysteoria tarjoa, eikä voikaan tarjota, selitystä.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Epailija

#119 • • Epailija Physicist, 2nd class.

toma, 14.9.2006 22:22:
Juu toki, mutta alkusyylle, eli sille minkä takia, miksi, kaikki sai alkunsa, ei alkuräjähdysteoria tarjoa, eikä voikaan tarjota, selitystä.

(Tämä ei ole varsinaisesti sinulle, vaan jatkoa tuohon ajatuskulkuun.) Eikä yritäkään tarjota. Koko kysymys saattaa olla ihan mieletön. Ei välttämättä ole mitään syytä miksi. Ei välttämättä ole mitään keinoa ikinä selvittää onko tuo kysymys mielekäs vai ei, vastauksesta puhumattakaan. Oikeastaan ainoa "miksi", mihin luonnontieteet pyrkivät vastaamaan, on "miksi tämä malli kuvaa luontoa parhaiten".

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Aziz Combat Fighter

#120 • • Aziz Combat Fighter

toma, 14.9.2006 22:22:
---
Ana-5000, 14.9.2006 22:16:

---

Juu ei, aika epätodennäköistä että tohon ikinä mitään vastausta löytyykään. Muistelin vaan tota Hubble-juttua.