no aika vaikee selittää mut täält löytyy lisätietoo http://en.wikipedia.org/wiki/God's_Debris
677 posts, 34 pages, 214,306 views
m_a, 18.9.2007 21:00:
musta on hassu vastaväitte astrologian olevan epälooginen, jos kerta juuri olen sanonut että jos oletetaan alkutekijöiden olevan niinkuin väitetään, siitälähtien astrologia on loogista, tähtikartan lukua. silloin odotan että mulle osoitetaan se epäloogisuus alkutekijöiden ulkopuolelta, itse järjestelmästä, tähtikartan luvusta.
tbo, 25.9.2007 05:50:
Pukeudun jo nyt kevlarhaalariin, mut mielessä kävi tämmöinen seikka kuin aika.
http://www.panspermia.org/rnaworld.htm
There is no evidence in life today of anything that produces huge quantities of new, random strings of nucleotides or amino acids, some of which are advantageous. But if precellular life did that, it would need lots of time to create any useful genes or proteins. How long would it need? After making some helpful assumptions we can get the ratio of actual, useful proteins to all possible random proteins up to something like one in 10^500 (ten to the 500th power). So it would take, barring incredible luck, something like 10^500 trials to probably find one. Imagine that every cubic quarter-inch of ocean in the world contains ten billion precellular ribosomes. Imagine that each ribosome produces proteins at ten trials per minute (about the speed that a working ribosome in a bacterial cell manufactures proteins). Even then, it would take about 10^450 years to probably make one useful protein. But Earth was formed only about 4.6 x 10^9 years ago. The amount of time available for this hypothetical protein creation process was maybe a hundred million or 10^8 years. And now, to make a cell, we need not just one protein, but a minimum of several hundred.
Crick puhui "suunnatusta panspermiasta" l. siitä miten elämä on saanu alkunsa jossain muualla ennen kuin se on siirtyny tänne.
Epailija, 27.9.2007 12:14:
Teksti puhuu ihan suoraan ohi aiheen, sillä evoluutiossa ei ole kysymys sattumanvaraisista muutoksista, eikä siitä ole kyse elämän synnyssäkään. Elämän synty vaatii vain sopivan ympäristön ja sen löydyttyä onkin jo suorastaan todennäköistä, että ennemmin tai myöhemmin biologisia yhdisteitä syntyy. Luvut ovat myöskin ilmeisen pitkälti päästä heitettyjä, joten en antaisi tuolle paljon painoarvoa.
Panspermia ei teoriana ole mitenkään älyttömän mielenkiintoinen, sillä se muuntaa kysymyksen vain muotoon "miten elämä syntyi sinne, mistä se siirtyi tänne". Elämän synnyn kannalta se on muutenkin pitkälti turha hypoteesi, sillä olosuhteet omalla planeetallamme saattoivat hyvinkin olla elämän alkutekijöiden synnylle suorastaan suosiolliset.
tbo, 27.9.2007 15:56:
Crick itse mainitsi että DNAn kaltaisen orgaanisen supermolekyylin muodostumisen todennäköisyys ihan tosta noin vaan random atomien törmäilystä on suunnilleen samaa luokkaa kuin että hurrikaani osuis lentokonetehtaaseen ja kokoais siitä ohimennessään jumbojetin.
tbo, 27.9.2007 15:56:
Miten nii ohi aiheen? Miten orgaaninen molekyyli kehittyy epäorgaanisesta massasta muuten kuin atomien törmätessä toisiinsa? Miten [epäorgaanisella] molekyylitasolla (siis niinku ihan raa'an materian parissa) tapahtuu mitään luonnonvalintaa?
No joo, ton lainauksen luvut voi olla hatusta repästyjä, mutta kannattaa muistaa kuitenkin se että a) DNA ei ole mikään ihan tavallinen molekyyli vaan suhteellisen monimutkanen kokonaisuus ja b) vanhimmat bakteeriDNAn jämät on ilmeisesti "vain" sata miljoonaa vuotta nuorempia kuin maapallon kivikuori (ie. se että pallo on jäähtyny tarpeeks että kivi on jähmettyny).
Crick itse mainitsi että DNAn kaltaisen orgaanisen supermolekyylin muodostumisen todennäköisyys ihan tosta noin vaan random atomien törmäilystä on suunnilleen samaa luokkaa kuin että hurrikaani osuis lentokonetehtaaseen ja kokoais siitä ohimennessään jumbojetin.
Maapallon puitteissa se kyllä suht selkeesti asettaa panokset tonne ID-osastolle. Se on sitte taas asia erikseen mitä siellä muualla on tapahtunu, eikä Crick ainakaan puhunut siitä mitään.
mä pidän jopa todennäköisenä että niitä ei enää ole edes elossa! eikä varmasti elä noin vanhoiksi!
mut se että dinosaurukset ois 65 miljoonaa vuotta vanhoja näyttää mun mielestä todella epätodennäköseltä.
029, 22.11.2007 11:49:
---
tboMehän ei tiedetä hevon kuusta ihmisen historiasta kun ehkä viimeisen sadan-kahdensadan vuoden ajalta...
---
WORD! Viimeinkin joku joka puhuu järkeä... =D
---
tbo
...
, eikä meillä ole mitään järkeviä selityksiä esim. sille että perinteisen historiankirjotuksen mukaan 4500 v vanhan Sfinksin selässä on vesieroosiota, vaikka viimeks kun Gizan tasangolla on satanu vettä oli edellisen jääkauden loppupuolella n. 12 000 v sit. Tai sille että inkat rakensi muureja kivistä jotka paino parhaimmillaan yli sata tonnia, vaikka niillä ei ollu edes pyörää tai et meidänkään teknologia ei paljoo nostele sadan tonnin painosia kivilohkareita. Tai sille et egyptiläiset tunsi piin (koodattu Kheopsin pyramidin mittasuhteisiin) vaikka piin piti olla kreikkalainen keksintö, tai että mayat väsäs huimasti meidän omaa tarkemman kalenterin, vaikka ainoo mitä ne oletetusti tsiigas taivasta (mayat mm. tunsi päiväntasauksien etenemisen (maapallon akselin huojunnasta johtuva ilmiö jossa aurinko nousee aina eri tähtikuvion kohdalta), mut ongelmana siinä on se et sykli kestää sellasen 26 000 vuotta).
---
Joo kaikki toi on todellakin sellasta asiaa mikä on pakko ignoorata jos haluaa pitää nykysen maailman kuvan kohdallaan. hehhe.. =D
- Erittäin hyvin sanottu siellä takana... Miksi muuten valtatiede ei kiinnostu tutkimaan näitä vaihtoehtoisia teorioita, ellei joku jossain esiripun takana ohjaile teorioiden kulkua itselleen sopivaan suuntaan? Mysteerejä ihmiskunnan ja maailman historiasta on niin paljon, etten minä ainakaan pysty ottamaan 100 % faktana kaikkea mitä koulukirjoissa meille on opetettu.
Eikös se tuosta "Hits-hikers guide to the galaxy" - leffasta käynyt ilmi miten tämä pallo on rakennettu ja ketkä ovat sen takana :)
Eli miksi kuusessa ei ole sinisiä käpyjä ja niin edelleen? En tiedä kuka artisti on, tai miksi, mutta anteeksi vaan kun sanon mutta ainakin mun mielestä ihmisellä täytyy olla pää aika syvällä pensaassa jos ei huomaa noissa kuvissa mitään designia.. Toisaalta kun näkee että kaikki tuolla on aivan täydellistä ja just oikein, niin ei edes kaipaa selityksiä tai jaksa vaivata itseään kysymyksillä. Jos vaikka joskus vaan katsoisi ja ihailisi?
mku, 15.12.2007 04:25:
En tiedä kuka artisti on, tai miksi, mutta anteeksi vaan kun sanon mutta ainakin mun mielestä ihmisellä täytyy olla pää aika syvällä pensaassa jos ei huomaa noissa kuvissa mitään designia.. Toisaalta kun näkee että kaikki tuolla on aivan täydellistä ja just oikein, niin ei edes kaipaa selityksiä tai jaksa vaivata itseään kysymyksillä. Jos vaikka joskus vaan katsoisi ja ihailisi?
---
phanatic
*.*
---
---
Epailija
*.*
---
No jos nyt unohdetaan hetkeksi lajien kehitys kokonaan ja katsotaan ympärillemme, niin miten te selitätte värivalinnat? Eli kun.. luonnossa on tietty kaikki värit, mutta minne tahansa katsookin, niin aina kaikki näyttää keskenään hyvältä. Onko sekin sattumaa vai onko asiat kehittyneet tähän suuntaan jonkun logiikan kautta?
-clips-
Ja kun sitten tietää, miten kuvissa kaikki näyttää aina paljon paskemmalta
Eli miksi kuusessa ei ole sinisiä käpyjä ja niin edelleen? En tiedä kuka artisti on, tai miksi, mutta anteeksi vaan kun sanon mutta ainakin mun mielestä ihmisellä täytyy olla pää aika syvällä pensaassa jos ei huomaa noissa kuvissa mitään designia.. Toisaalta kun näkee että kaikki tuolla on aivan täydellistä ja just oikein, niin ei edes kaipaa selityksiä tai jaksa vaivata itseään kysymyksillä. Jos vaikka joskus vaan katsoisi ja ihailisi?
En tiedä kuka artisti on, tai miksi, mutta anteeksi vaan kun sanon mutta ainakin mun mielestä ihmisellä täytyy olla pää aika syvällä pensaassa jos ei huomaa noissa kuvissa mitään designia..
Jos vaikka joskus vaan katsoisi ja ihailisi?
Styge_, 15.12.2007 10:53:
Voisin heittää villin arvauksen, että jos esim. kuusessa kävyt olisivat aina olleet sinisiä, niin pitäisimme sitä normaalina ja ne Värisilmän värikortit voisivat olla hieman erilaisia.
Elikkä värikäsitykset ovat ehkä muodostuneet juurikin näiltä tiimoilta.
mku, 15.12.2007 12:24:
---
Vaikka tietty jos olisi lapsesta asti nähnyt asiat eri värisinä, niin eihän siinä sitten mitään outoa olisi.
Mutta onko esim niin, että puissa ja kasveissa ei ole sinistä väriä, koska ne eivät silloin erottuisi taivasta vasten? Miksi vesi ja taivas sitten ovat? Mutta onko sillä evoluution kannalta väliä? Entä ovatko puut joskus olleet sinisiä mutta kun linnut törmäilivät niihin, niin ne muuttuivatkin eri värisiksi tai jotain vastaavaa?
Kun noita värejä katsoo, niin on vaan jotenkin vaikeampi uskoa, että ne liittysivät enemmän johonkin käytännölliseen funktioon kuin visuaaliseen ulkonäköön. Mutuahan se vaan on, mutta kun tuo visuaalinen esillepano on vaan niin hiton hieno..
Mutta kuitenkaan prosessihan ei ole vielä edes valmis, tai ainakin ihmisen kehitys on vielä ihan puolitiessä :)
mku, 15.12.2007 13:03:
---
Vaikka olemme vielä niin tyhmiä, ettemme ymmärrä miten asiat voisivat olla olla jonkun luovan mekanismin tulosta, niin miksi pitää keksiä joku puoliksi uskottava teoria ja yrittää todistaa sitä väkisinkin? Senkö takia että olisi itsellä helpompi olla kun voi kieltää kaiken mitä näkee?