No hyi hitto, kyl 80 -lätkä oli aikoinaan niin iso vitsi... Maksaisin vaikka 500 siitä ilosta ettei tarttis kahta vuotta körötellä 80:ä ja pyöriä muiden, mukaanlukien rekkareiskojen, jaloissa.
Muuten kyllä olen täysin samaa mieltä tuon 2. vaiheen "tarpeellisuudesta". Tosin päivittäin liikenteessä näkee niin uskomattomia suorituksia, kädettömiä joille todellakin oman kulkuneuvonsa hallinan / ulkomittojen / liikenteen hahmottamiseksi olisi tarpeellista käydä "muutama" kurssi lisää paikallisessa autokoulussa tai siirtyä suosiolla julkisten käyttäjiksi.
ja tuossa teoriatuntien päätyttyä kysäisin piruuttani, että onko 2. vaiheen käyneillä mahdollisuutta päästä autokouluni järjestämiin jokavuotisiin ilmasen viinan bileisiin börssiin.. luulisi sentään tuolla rahalla pääsevän, mutta turhaan
Ajatus kakkosvaiheen takana oli hyvä. Nuorten kuskien kuolemat olisi tärkeä saada vähenemään. Käytännössä kakkosvaihe ei kuitenkaan taida sittenkään tavoittaa alkuperäistä tarkoitustaan. Autokoulu on kokonaisuudessaan ihan järjettömän kallis nykyään, joten pelkkää kakkosvaihetta en syyttäisi rahastuksesta.
Se on sääli, ettei millään rahasummilla saa pennuille järkeä päähän.
miks pitää ajaa niin tyhmästi ja päättömästi että tulee kolarikuoloja? Ja toisaalta jos miettii niin ei kaikilla mun nuorilla ystävillä oo omaa autoa (ja jo on niin se ei oo uutukainen jolloin totta turvallisuu on eriluokkaa kun vm 2005 autoissa tyyliin) Tottakai se vuosimallikin vähän ratkaisee että mikä on kolarin lopputulos. 80luvun auto on hieman eriasia ku 2000luvun.
Ite en oo kakkosvaihetta vieläkään käyny. jatketulla kortilla vajaa vuosi vielä ajoaikaa. Kerran olin jo menossa mut autokoulun sivut oli kii mistä olisin saanu numeron ja olin liian laiska kävelläkseni ottamaan asioista selvää.
Pimeellä kävin kanssa juuri ennenku 2vuotta tuli täyteen. Oppinu mitään uutta. Kuitekin 3vuodessa ajanu sen verta paljon erilaisilla autoilla ja eri ajo-olosuhteissa et vähän mietityttää että mitä mä kakkosvaiheesta vielä opin.
Eli en todellakaa odota kakkosvaihetta. vituttaa jo valmiiks
Ainoa mikä kiinnostais olis kaikki öljyjen ja lamppujen vaihdot ym sulakesysteemit. Mut nekin menee jo.. mut sen oon todennu ett siitä olis hyötyä ihmiille ku jotkut ei osaa ees ilmanpaineita tarkistaa
Joo meni siihen se 400 ja käteen jäi lähinnä haista vittua. Pimeä tuli käytyä samaan syssyyn ja ihan niinku en pimeällä ajanut sitä ennen*nauru* Ratamaksun mä ehkä jokseenkin vielä jaksan ymmärtää, mutta arvioivasta 200*poks* Jotenkin pisti suuresti vituttamaan kun ainoa mitä sieltä tuli oli "joo ihan rauhallista ajoa, eipä paljoa lisättävää", et LOLOMGTHX!
Dacey, 8.6.2006 10:59:
Ainoa mikä kiinnostais olis kaikki öljyjen ja lamppujen vaihdot ym sulakesysteemit. Mut nekin menee jo.. mut sen oon todennu ett siitä olis hyötyä ihmiille ku jotkut ei osaa ees ilmanpaineita tarkistaa
Musta olis kanssa ihan hyvä idea panostaa myös auton kunnossapitoon (siis opettaa sitä), ainoa vaan, että uudet autot on nykyään niin koteloituja, ettei melkein mihinkään pääse käsiksi, lamputkin pitää joskus käydä vaihdattamassa merkkiliikkeessä...
fabsa, 8.6.2006 11:09:
Eipä tota inssiä tarvi käydä uudestaan. Poliisilaitokselle vaan ja uutta lyhytaikaista korttia hakuun. 70 oiroo ja 2 vuotta lisää.
huh, luksust :)
Pitääki sit hakee sellanen, ja alkaa yytsii koska olis sopiva ajankohta 2 vaiheelle.
Ehkä mulla oli sitten tavallista parempi autokoulu tai tavallista vähemmän kokemusta ykkösvaiheen kortilla ajamisesta, mutta opin kyllä kakkosvaiheessa kaikkea hyödyllistä turvallisuuteen ja taloudellisuuteen liittyen. Jotkut esimerkit olivat hyvinkin mieleenpainuvia, ja mitä nyt muiden ajamista olen seurannut, niin näyttää siltä että useimmat eivät ole käyneet samaa koulutusta ollenkaan, tai sitten ovat vain unohtaneet sen.
Samaa mieltä kyllä siitä että hinta oli ihan naurettava ja sitä pitäisi saada alemmas.
Ite en vielä ole saanut 2-vaihetta suoritettua vaikka kortti on ollut kohta 5 vuotta, tuona aikana en ole ajanut kolareita tai saanu edes sakkoja ja eri autojakin on ollut liuta. En ymmärrä mitä uutta siellä voi oppia. Liukkaankelin ajoakin oppii imho paremmin menemällä jäälle vetelemään käsijarrusta.
äm, 8.6.2006 10:43:
Nuorten kuskien kuolemat olisi tärkeä saada vähenemään.
Kaksi ekaa vuotta: kasikympin lätkä, ei ajoa pimeällä eikä talvella, autossa saisi olla vain yksi matkustaja, edes tuo yksi matkustaja ei saisi olla päihtynyt, ajolupa vain omalle autolle ja tuo auto pitäisi katsastaa kerran kuussa. Em. sääntöjen rikkomisesta menettäisi korttinsa välittömästi vuodeksi.
Nythän itkupotkuteiniraivoaja saa "ottaa" kolmet ylinopeussakot, minkä jälkeen kortin saattaa menettää kolmeksi kuukaudeksi ellei tarvitse ajokorttia työssä. Ja kaikkihan sitä tarvitsevat.
Ehkä se vaan on laitettava evoluution piikkiin, että kaikista tyhmimmät ajavat itsensä hengiltä kallioleikkaukseen. Yleensä mukana menee ehkä jokunen fiksukin tyyppi. Se on sääli.
Asiaan.
Kakkosvaihe oli minulle 100%:sti hyödytön. -Te olitte sen verran taitava ryhmä auton ratissa, niin jätetään ajotekniset asiat ja puhutaan huumeiden käytön riskeistä autoilussa. Vitutti niin paljon että meinasi pää irrota.
Nythän itkupotkuteiniraivoaja saa "ottaa" kolmet ylinopeussakot, minkä jälkeen kortin saattaa menettää kolmeksi kuukaudeksi ellei tarvitse ajokorttia työssä. Ja kaikkihan sitä tarvitsevat.
Musta toi on muutettu sellaseksi että nykyään lähtee myös ns. ammattikuskeilta kuivumaan poikkeuksetta.
Kävin viime syksynä kakkosvaiheen ja kyllähän sitä nyt oppi hieman taloudellisemmasta ajotavasta lisää. Tosin, enpä mä edes käytä niitä kikkavitosia . Ja tosiaan, se toinen opettaja ei muuta tehnyt kuin vittuillut mulle niille teoriatunneilla :D Ne rataosuudet oli ihan kivoja. Varsinkin kun lisäjännitystä toi se, että meille sanottiin sen radan loppuvan kesken jos ajaa yli 70km/h ja ne opettajat pyys mua ajamaan lujempaa Selkeesti halus musta eroon Mut joo, Nastolassa tuo maksaa jotain päälle 200 + ajokortti 24.
mun mielestä maksoin ekan inssin yhteydessä kakkosvaiheenkin inssin. eri asia on se että onko se voimassa ku on tota jatko-aikaa tullu hankittua
Mutta tosiaan, kuten joku sano niin 5vuotta ajanu kolaritta ja sakotta, itse en ihan viiteen vuoteen vielä ole päässyt, mutta vaikka onkin raskas kaasu jalka niin poliisit ei oo pysäyttänyt kuin kahdesti puhallutus ratsiassa. ja joo känkällä leikkiminen on mullekin tuonut liukkailla sen ajovarmuuden etten pelkää lähteä loskap*askajää kelillä liikenteeseen.
Pitäis varmaa jättää tän topicin lukeminen ku rupee vaan veetuttamaan se että pitää kakkosvaihe joskus vielä käydä
no se on yleensä siinnä 1000e kinttaalla. jos omistaa sattumalta A1 kortin, ni pääsee hiukan
helpommalla.. ajotunteja ja teoriatunteja on vähemmän ja hintaa ekavaiheelle tulee n.800e
ja samalla saa A kortin...
Juhgu, 8.6.2006 11:58:
Ehkä mulla oli sitten tavallista parempi autokoulu... mutta opin kyllä kakkosvaiheessa kaikkea hyödyllistä turvallisuuteen ja taloudellisuuteen liittyen.
Samaa mieltä kyllä siitä että hinta oli ihan naurettava ja sitä pitäisi saada alemmas.
Veit sanat suustani; ilmeisesti autokouluissa on siis huimia eroja..? En muista tarkalleen mitä kaikkea kakkosvaiheessa käytiin läpi, mutta sen muistan että sieltä jäi käteen monia hyödyllisiä niksejä, joita olen myös jaellut kavereilleni (jaan edelleenkin...)
Itse mietin jälkeenpäin että monia asioita joita kakkosvaiheessa käytiin läpi, olisin toivonut jo ensimmäisellä kerralla käytävän. Vai olikohan se niin uutuuden jännää ettei malttanut kuunnella silloin ekassa tasossa..?