110 posts, 6 pages, 21,062 views
Karski, 6.6.2006 10:22:
Suosikkini olisi teokratia, koska silloin valta olis aina sellasella taholla joka tietää kaiken ja pystyy kaikkeen -> ei ongelmia.
Annakins, 6.6.2006 10:54:
---
Suosikkini olisi teokratia, koska silloin valta olis aina sellasella taholla joka tietää kaiken ja pystyy kaikkeen -> ei ongelmia.
---
Iran on muodollisesti teokratia: tietääkö Iranin Ayatollah kaiken ja pystyykö kaikkeen?
Karski, 6.6.2006 10:58:
---
Annakins, 6.6.2006 10:54:
---
---
Iran on muodollisesti teokratia: tietääkö Iranin Ayatollah kaiken ja pystyykö kaikkeen?
---
Totta helvetissä, eihän ne muuten edes
uskaltais laittaa kampoihin Yhdysvalloille.
hallucinogen, 6.6.2006 10:05:
---
Annakins, 6.6.2006 09:57:
Mä taas en usko, että kovin suuri osa kansasta olis kiinnostunut siirtymään tällaiseen järjestelmään.
---
Aikaa menis tuhottomasti joka asiasta äänestämiseen vaikka äänestäis mutuna joka ei ois mun mielestä hyvä asia. Sitten kun toinen puoli on tyytymätön päätökseen haluu se muutosta asiaan ja jonkin ajan päästä pitää äänestää uudestaan samasta asiasta. Viel jos aletaan äänestää jonkun henkilön erottamisesta suoralla kansanäänestyksellä niin hellurei eihän sitä tehdä muuta kun olla kämmenmikro kouras pistämässä raksia ruutuun :D
taikakaulin, 6.6.2006 11:03:
En sitten tiedä enemmistöstä, mutta on Suomessa kuitenkin enemmän kuin eduskunnan verran ihmisiä jotka haluaisivat vaikuttaa asioihin.
Ja koska toi olisi ihan vapaaehtoista, niin voi jättää äänestämättä jos siltä tuntuu. Ja ehkä tuohon voisi tehdä sellaisen toiminnon, että kansalainen voisi luottaa toisen valintoihin eli merkata "äänestän kaikkeen samoin kuin henkilö x" mikä silloin vastaisi hiukan tätä kansanedustajajärjestelmää.
hallucinogen, 6.6.2006 11:14:
Itse kyllä haluan vaikuttaa asioihin mutta jokaisesta asiasta äänestäminen ja äänestyspäätöksen tueksi hankittu tieto veisi liikaa aikaa. Tottakai tuolla tavalla saisi oman äänensä juuri sinne minne haluaisi ja ei tarvitsis kirota sitä kun oma edustaja/puolue äänesti päinvastoin kuin itse olisi äänestänyt. Itse oon aina sen oman puolueen ja ehdokkaan löytäny vaikka kukaan ehdokkaista ei oo täydellinen mutta kuitenkin ns pienin paha kaikista muista :)
taikakaulin, 6.6.2006 11:23:
Pitäis varmaan olla joku "äänestäjäprofiili", mihin merkkaa minkä aihepiirin äänestykset kiinnostavat, niin ei tarvitse ihmetellä sellaisia asioita mistä ei tunne tietävänsä mitään. Ja ehkä myös vakavampia aiheita varten joku testi (äänestysajokortti tjsp), millä mitataan että kansalainen varmasti tietää asiasta tarpeeksi voidakseen osallistua päättämiseen.
Pitäis varmaan olla joku "äänestäjäprofiili", mihin merkkaa minkä aihepiirin äänestykset kiinnostavat, niin ei tarvitse ihmetellä sellaisia asioita mistä ei tunne tietävänsä mitään. Ja ehkä myös vakavampia aiheita varten joku testi (äänestysajokortti tjsp), millä mitataan että kansalainen varmasti tietää asiasta tarpeeksi voidakseen osallistua päättämiseen.
hallucinogen, 6.6.2006 11:33:
Miten lakialoitteita ees käsiteltäis? Oisko kaikilla oikous tehdä lakialoitteita? Missä käsiteltäis vastaehdotukset ja karsittais/muokattais ehdotuksia, jotta voitaisiin äänestää asiasta ilman, että on miljoonaa eri vaihtoehtoa ja sitten karsitaan huonoimmat pois ja taas äänestetään jäljellä olevista jne...?
Ei siitä mitään tulis kun miljoonat ihmiset huutais yhtä aikaa omaa kantaansa tai postais replyään jonnekin päätöksentekofoorumille :D
mekaanikko, 6.6.2006 13:16:
Näkisin parhaana kompromissina edustuksellisen ja suoran demokratian välillä sveitsiläisen järjestelmän, joka on pääosin edustuksellinen mutta jossa kansanäänestyksiä käytetään runsaasti. Myös lähidemokratia toimii Sveitsissä vähän eri tasolla kuin meillä, kantoneilla on huomattavat lainsäädännölliset valtuudet kun taas Suomessa tuntuu välillä että lainsäädäntövalta ei ole edes maan rajojen sisällä...
mekaanikko, 6.6.2006 13:16:
Suomessa tuntuu välillä että lainsäädäntövalta ei ole edes maan rajojen sisällä...
Niin ja lisätään vielä että en siis missään nimessä vastusta EU:n yhteistä lainsäädäntöä, mutta se kuinka vaivihkaa siihen on siirrytty ja kuinka kömpelö se nykyinen järjestelmä on, ei oikein natsaa. Ja edelleenkin subsidiariteettiperiaate saisi toteutua käytännössä huomattavasti paremmin.
hallucinogen, 6.6.2006 11:33:
---
Vois sanoa, että kyllä mua kiinnostaa oikeastaan kaikki aiheet jollain tapaa kun ne jotakin kautta vaikuttaa mun elämään. Äänestysajokortti kuulostaa jotenkin hullulta. Miten voi esimerkiksi sanoa jollekin, ettet saa äänestää rikoslainpiiriin kuuluvista asioista kuten ryöstöt, väkivalta, väärennökset yms asioista tai talouselämään liittyvistä? Pitää olla jo valmiiksi tiettyä mieltä jostain, esim kannattaa markkinapohjaista järjestelmää tai muuten ei oo asiaa uurnille? Sit monissa asioissa mennään mennään kahden tai usean eri alueen päälle ja eihän sitä voi äänestää sit jos ei oo oikeutta tunkea näppejään johonkin asiaan :D
Miten lakialoitteita ees käsiteltäis? Oisko kaikilla oikous tehdä lakialoitteita? Missä käsiteltäis vastaehdotukset ja karsittais/muokattais ehdotuksia, jotta voitaisiin äänestää asiasta ilman, että on miljoonaa eri vaihtoehtoa ja sitten karsitaan huonoimmat pois ja taas äänestetään jäljellä olevista jne...?
Ei siitä mitään tulis kun miljoonat ihmiset huutais yhtä aikaa omaa kantaansa tai postais replyään jonnekin päätöksentekofoorumille :D
taikakaulin, 6.6.2006 13:39:
Ja noita lakialotteita tekis tyypit jotka äänestetään virkaan kansan voimin.
Karski, 6.6.2006 11:41:
---
---
Melkonen määrä byrokratiaa, joka olis kenen
vastuulla? Missä määriteltäis kriteerit kelpoisuuksille,
jne. Melko raskaalta järjestelmältä kuulostaa käytännössä.
Ana-5000, 2.6.2006 22:22:
Mä kannattaisin sellasta nykyisen äänestysjärjestelmän reformia, jossa annettaisiin yksi myötä-ääni ja yksi vastaääni. Tällä tavoin myös ne ihmiset jotka eivät löydä mieleistään ehdokasta mutta eivät missään nimessä haluaisi jotain tiettyä listoilla voisivat äänestää.
Annakins, 8.6.2006 10:14:
Mun piti viel tähän kommentoida, että jos Suomessa siirryttäisiin Ruotsin tyyliseen listaäänestysjärjestelmään*, eivät tonyhalmeet ja jaakkosalovaarat & co. pääsisi Eduskuntaan, mutta ehdokasasettelu olisi silloin täysin puolueiden johdon määräiltävissä.
*Listaäänestyksessä äänestetään siis vain puoluetta, ei henkilöä.