110 posts, 6 pages, 21,152 views
mekaanikko, 3.6.2006 04:04:
---
No en tajunnut. Vai oletko sitä mieltä, että anarkismi johtaisi esittämääsi skenaarioon? Ei kai kukaan tosissaan esitä anarkiaa hallintomuodoksi, kyllä se on anarkismi josta yleensä puhutaan.
Riku, 3.6.2006 00:49:
Minä en kyllä lue "hömppätabloideja" edes uutisiksi, juoruiksi lähinnä. Enkä myöskään asialehdiksi. Hesarilla ja seiskalla on iso ero.
Luulisin että lehdetkin ovat jonkin verran riippuvaisia uutistoimistojen tiedotteista, mutta tästä minulla ei kylläkään faktaa, anyone?Cloud, 3.6.2006 12:04:
En minäkään, Mutta en taas koe, että seiskalla ja hesarilla olisi "niin" iso ero. Ikävä kyllä sieltä hesaristakin löytyy kaikkea niin mielenkiintoista "uutista" jota en minä ainakaan menisi uutisiksi sanomaan. Tosin makuasiahan tämän pitkälti on.
siveys, 2.6.2006 16:09:
Yksinkertaistaen, korjatkaa jos olen väärässä:
Anarkiassa kenelläkään ei ole valtaa päättää kenenkään muun oikeuksista ja velvollisuuksista.
eh?
eivaan anarkistit ajavat takaa mm.sitä että kaikki saisivat päättää omista asioistaan ja osallistuisivat päätöksentekoon joka koskettaa heitä.Eli siis suoraa demokratiaa.
Ts.nykyisen kaltainen parlamentaarinen hallitsemistapa on johtanut siihen että pieni määrä ihmisiä johtaa valtiojärjestelmää ja ohjailee koko yhteiskuntaa jolloin taas suurin osa ihmisistä jää täysin passiivisiksi sivustakatsojiksi.Ja ilmeisesti vielä tyytyvät kohtaloonsa*pepsodent*Täällä keskustelussa esillä olleet "suurin osa ihmisistä on vaan ihan vitun idiootteja eivätkä pysty itse päättämään omista asioistaan" tai "kyllähän tällä hetkellä asiat ovat todella hyvin"-......haloo!kuinkas idiootteja ne valitsemanne 200 ihmistä tuolla suomen eduskunnassa sitten ovatkaan?kyllä sieltäkin taitaa löytyy ihmisiä vähän joka lähtöön.Tekisikö mieli päättä itse omista asioistaan?
mikkihiiri, 3.6.2006 14:04:
--- Mutta miten sitten tässä ideaalissa oligarkiassa ratkaistaan tuo lisääntyminen? Oletan, että tässä eristetyssä luokassa olisi molempia sukupuolia. Eikö tällöin ole se vaara, että valtaluokka lisääntyy keskenään ja nostavat vapautuneille paikoille omia jälkeläisiään?
pos*, 4.6.2006 00:00:
eh?
eivaan anarkistit ajavat takaa mm.sitä että kaikki saisivat päättää omista asioistaan ja osallistuisivat päätöksentekoon joka koskettaa heitä.Eli siis suoraa demokratiaa.
siveys, 4.6.2006 15:24:
Sanakirjani sanoo minulle, että "anarkismi" on "aatesuunta, joka vaatii valtion lakkauttamista ja täydellistä vapautta" (Gummeruksen suuri sivistyssanakirja). Olisiko sinulla antaa jotain enemmän auktoriteettiä omaavaa lähdettä, jolla voisit perustella oman näkemyksesi?
pos*, 4.6.2006 18:32:
mitäköhän mahdat tarkoitat näillä kummallisilla asioilla?
(tarkistappas sieltä sivistys(?)sanakirjastasi esim.anarkosyndikalismi,anarkofeminismi jne.termit ennen kuin jatkat puhumasta aiheesta johon et ilmeisesti kauheammin ole perehtynyt.
ah tosiaan ja myös kansandemokratia.se nyt ei varsinaisesti taida kuulua keskusteluun mutta mainitsit aiemmin ettet tiedä mitä se tarkoittaa.
vastatakseni esittämääsi kysymykseen enemmän auktoriteettia omaavasta lähteestä (en ymmärtänyt mitä tarkoitit tällä sillä mielestäni eri lähteiden arvostuksia on vähän vaikea mitata,eh) mutta tsekkaa esim.anarkisimi.net/kapis
mekaanikko, 4.6.2006 17:36:
No hohhoijaa, jos sanakirja on poliittisen keskustelun raskain lyömäase niin ei hyvin mene.
Täällä keskustelussa esillä olleet "suurin osa ihmisistä on vaan ihan vitun idiootteja eivätkä pysty itse päättämään omista asioistaan" tai "kyllähän tällä hetkellä asiat ovat todella hyvin"-......haloo!kuinkas idiootteja ne valitsemanne 200 ihmistä tuolla suomen eduskunnassa sitten ovatkaan?kyllä sieltäkin taitaa löytyy ihmisiä vähän joka lähtöön.Tekisikö mieli päättä itse omista asioistaan?
Täällä keskustelussa esillä olleet "suurin osa ihmisistä on vaan ihan vitun idiootteja eivätkä pysty itse päättämään omista asioistaan" tai "kyllähän tällä hetkellä asiat ovat todella hyvin"-......haloo! kuinkas idiootteja ne valitsemanne 200 ihmistä tuolla suomen eduskunnassa sitten ovatkaan? kyllä sieltäkin taitaa löytyy ihmisiä vähän joka lähtöön. Tekisikö mieli päättä itse omista asioistaan?
mikkihiiri, 2.6.2006 18:43:
Mielestäni ehkä paras valtajärjestelmä olisi suora demokratia. Jokaisella kansalaisella olisi yksi ääni ja kaikesta päätettäisiin kansanäänestyksillä, jossa yksinkertainen enemmistö saisi ajettua lait ja muut päätökset läpi. Armeijan sekä poliisivoimien johdossa tietysti olisi täysin meriitein valittava henkilö, joka siis valitaan ko. elimien sisältä sisäisellä päätöksellä. Tietysti nämä elimet olisivat kansanvallan alla ja olisi mahdollista erottaa, jos törkeitä väärinkäytöksiä ilmenisi. Jokaiseen ulkomailla toteutettavaan poliittiseen kokoukseen nimitetään erikseen oma edustaja.
...
Kah, ehkä muutaman sadan vuoden päästä on mahdollista
siveys, 4.6.2006 15:24:
---
eh?
---
No sen mä kyllä ymmärrän, että maailmassa on paljon "anarkisteiksi" itseään kutsuvia ihmisiä, jotka "ajavat takaa" mitä kummallisempia asioita.
Se, että jotkin ryhmittymät keksivät uuden aatesuunnan ja tästä huolimatta kutsuvat itseään "anarkisteiksi", vaikka he eivät anarkiaan pyrkisikään, ei tarkoita sitä, että anarkian käsite tulisi muuttaa vastaamaan tämän ryhmän pyrkimyksiä.
Sanakirjani sanoo minulle, että "anarkismi" on "aatesuunta, joka vaatii valtion lakkauttamista ja täydellistä vapautta" (Gummeruksen suuri sivistyssanakirja). Olisiko sinulla antaa jotain enemmän auktoriteettiä omaavaa lähdettä, jolla voisit perustella oman näkemyksesi?
Anselmi, 5.6.2006 19:20:
---
taikakaulin, 5.6.2006 19:07:
Anarkismi on mielestäni lähinnä vastavoima valtiota vastaan, joka ei kuitenkaan tarjoa uutta järjestelmää sen tilalle. Vaikka nykyiset valtiot romahtaisivat niin silti jossain vaiheessa syntyy jotain sosiaalisia normeja sekä mahdollisesti hierarkiaa ihmisten kesken = uusi systeemi."Anarkia"
---
Voi uskokaa jo mitä mekaanikko sanoi, anarkia ja anarkismi on kaksi täysin eri asiaa joita yhdistää melkeinpä pelkästään samankaltainen ulkoasu. Ikävä kyllä nämä termit menevät
pelottavan usein mediassakin sekaisin. Siellä jos jossain, ei pitäisi puhua jos ei tiedä mistä puhuu.
taikakaulin, 5.6.2006 18:43:
---
mikkihiiri, 2.6.2006 18:43:
Mielestäni ehkä paras valtajärjestelmä olisi suora demokratia. Jokaisella kansalaisella olisi yksi ääni ja kaikesta päätettäisiin kansanäänestyksillä, jossa yksinkertainen enemmistö saisi ajettua lait ja muut päätökset läpi. Armeijan sekä poliisivoimien johdossa tietysti olisi täysin meriitein valittava henkilö, joka siis valitaan ko. elimien sisältä sisäisellä päätöksellä. Tietysti nämä elimet olisivat kansanvallan alla ja olisi mahdollista erottaa, jos törkeitä väärinkäytöksiä ilmenisi. Jokaiseen ulkomailla toteutettavaan poliittiseen kokoukseen nimitetään erikseen oma edustaja.
...
Kah, ehkä muutaman sadan vuoden päästä on mahdollista
---
Tää olis hyvä systeemi, ainakin aidompaa kansanvaltaa kuin nykyinen demokratia Suomessa (eduskunta kun on pieni murto-osa kansasta). Teknologiahan tähän olisi jo, mutta en sitten tiedä onko tällaiseen järjestelmään siirtymisestä kukaan nykypoliitikko kiinnostunut.
Annakins, 6.6.2006 09:57:
Mä taas en usko, että kovin suuri osa kansasta olis kiinnostunut siirtymään tällaiseen järjestelmään.
Ana-5000, 2.6.2006 22:22:
Mä kannattaisin sellasta nykyisen äänestysjärjestelmän reformia, jossa annettaisiin yksi myötä-ääni ja yksi vastaääni. Tällä tavoin myös ne ihmiset jotka eivät löydä mieleistään ehdokasta mutta eivät missään nimessä haluaisi jotain tiettyä listoilla voisivat äänestää.
Ainakaan Tony Halme ei oletettavasti olisi eduskunnassa. Tällä hetkellä esim. Tony Halmeen ajamia ajatuksia vastaan ajaa asioita oletettavasti noin sata kansanedustajaehdokasta (ihan hatusta vedetty luku). Tämä johtaa siihen, että samojen asioiden vastapuolta ajavan enemmistön äänet jakautuvat suurelle määrälle ehdokkaita, mutta epämieluisamman asian puolesta äänestetään vain yhtä ehdokasta. Tämä johtaa sellaiseen perversioon, jossa pienen vähemmistön ajamaa asiaa edustava henkilö valitaan, ja häntä vastustavat, enemmistön asiaa ajavat ihmiset jäävät valitsematta äänien hajanaisuuden takia.
Onko tässä mitään järkeä?