Avaruus ja sen jälkeen?

175 posts, 9 pages, 98,916 views

Emulator

Posts: 213

#1 • • Emulator The Lost Soul
En löytäny tähän toista treadia, vaikkakin aihetta on sivuttu hiukan treadissa jos toisessa..

Oon monesti miettiny että mihin avaruus loppuu ja mitä sen jälkeen on? missä avaruus on jos se kerta on tietyn kokoinen (laajenee kokoajan)?

Onko kellään mitään teorioita?

Itse oon pohtinu että mitä jos niinkuin meidänkin maailmassa on pieniä elementtejä (atomeja yms vielä pienempiä) että jos meidän avaruus on vain yksi pieni "atomin" osa jossain isommassa maailmassa? Mitä jos meidän tunnettu maailmankaikkeus, avaruus on osa jonkun pienen pojan papattia ja se räjäyttää sen? :O

--
<3

SamHard

Posts: 2,098

#2 • • Edited SamHard
Ehkä tuollainen ei ikinä selviä.. tai ollaan jo varmaan 100v sisällä tuhottu koko
muu elämä tältä pallolta ja sitten toisemme ennekuin keretään selvittämään
moisia asiota. Kieltämättä mielenkiintoinen kysymys.. Onhan se vaikea kuvitella
mitä on "avaruuden" jälkeen. Ehkä tyhjää pareria mihin joku piirtää lisää
tähtiä ja planeettoja;)
Tai vielä enemmän vettä myllyyn: se tila tai,
paikka tai aine mihin avaruus laajentuu.. mihin se loppuu ja mitä on taas sen
jälkeen?;)
liikkuva muna

Posts: 2,652

#3 • • Edited liikkuva muna an egg on the move
Aika syvällisiä aiheita täällä pohditaan. Oon kanssa joskus miettiny tätä ihan turhautumiseen asti. Kyllähän noi viihdetiedelehdet kirjottelee aina pari kertaa vuodessa uuden teorian, joka on muka jollain tavalla perusteltu.

Aika moni avaruusjuttu yleensäkin, kuten valonnopeuden ylittämättömyys on täysin käsittämätöntä jupinaa, ois jännä kuulla miten mustat aukot selitetään, jos ei massakeskittyminä joiden pakonopeus ylittää valonnopeuden?

Mutta joo, universumin laajuudesta: Itse en usko ainakaan, että minkään arvo voisi luonnossa olla ääretön. Äärettömyys on matemaatikkojen luoma epätodellinen arvo jolla muutamat ilmiöt, kuten todennäköisyyslaskennan paikkansapitävyys voidaan perustella.


Edit: Poistettu helposti väärintulkittava väite
mastream

Posts: 549

#4 • • mastream
Entä jos avaruudessa tarpeeksi kauan matkustettuaan suoraan tulee samaan paikkaan josta lähti?*ding*
liikkuva muna

Posts: 2,652

#5 • • liikkuva muna an egg on the move

Jiimo, 19.5.2006 03:51:
Entä jos avaruudessa tarpeeksi kauan matkustettuaan suoraan tulee samaan paikkaan josta lähti?*ding*



Toihan on toi perinteinen wrappiteoria. Eli periaatteessa avaruus ois pallo jonka sisäpinnalla (tai miksei ulkopinnalla) kaikki ois. Tosin toi on aika vaikee (tai mahdoton) ihmismielen hahmottaa, koska pallon sisäpinta on 2-ulotteinen, mutta avaruus (tilan käsitteenä) 3-ulotteinen.

Periaatteessa tolla pallolla ois helppo selittää kaikki madonreikäjututkin (siinä muodossa missä sci-fi ne tuntee).
Worin

Posts: 526

#6 • • Worin
Mä luulen et avaruus on ääretön, eli vaikka kuinka sitä on vaikee ymmärtää niin rajoja ei vaan ole. Itellä on ainakin ongelmia ajatella äärettömyys käsitettä, koska sitä ei ihan joka päivä tuu käytännössä vastaan (lue=koskaan).
Sunflower

Posts: 363

#7 • • Sunflower
Mä muistan, kun joskus aikanaan isommat lapset kyseli, että mihin avaruus päättyy ja kerto sitten että s:ään ja koska itse ei tuolloin osannut vielä lukea, mutta tunsi kirjaimet, niin luulin sen oikeasti päättyvän s:ään. Eli on pimeyttä ja tähtiä ja yhtäkkiä iiiso S, jonka jälkeen on valkoista (tyhjyys oli mun mielestä valkoista?).-)

Tänä päivänä varmaan tuo "palloteoria" tuntuu omilla tiedoilla loogisimmalta, sillä jos se loppuisi johonkin, täytyisi kai tilalle tulla jotain? Mutta tosiaan allekirjoittaneella ei ole asiasta kuin hyvin vähän tietämystä, joten voihan se vain olla, ettei pää jaksa käsittää tällaista.

Lapsena tuli muuten myös ajateltua, että tämä meidän tuntema äärettömyys olisi vain jonkun toisen ns. terraario. Eli joku pitää meitä "lemmikkeinä" (samaantapaan kuin ihmiset voivat pitää vaikka muurahaisia) ja seurailee meidän elämäämme ja tämän takia me ei törmätä esim. avaruudessa muihin olentoihin. Pieniä salaliittoteorioita tullut kehiteltyä, mutta eihän sitä ikinä tiedä..-)
hallucinogen

Posts: 8,190

#8 • • Edited hallucinogen Edain
Mun käsittääkseni asia on niin, että avaruus on ääretön ja kun puhutaan, että avaruus laajenee niin tarkoitetaan sitä, että kappaleet ynnä muu aine ja energia etääntyy toisistaan ts. niiden keskinäinen välimatka pitenee.

--
pikku-*possu*

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#9 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Starbacks on avaruus ja itse äärettömyys

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

RantaPalleroinen

Posts: 512

#11 • • RantaPalleroinen
Kohti ääretöntä ja sen yli!

--
a weekend wasted is never a wasted weekend

toma

Posts: 2,009

#12 • • toma Tototoototo

alek száhala, 19.5.2006 03:13:
Aika moni avaruusjuttu yleensäkin, kuten valonnopeuden ylittämättömyys on täysin käsittämätöntä jupinaa, ois jännä kuulla miten mustat aukot selitetään, jos ei massakeskittyminä joiden pakonopeus ylittää valonnopeuden?

Mutta joo, universumin laajuudesta: Itse en usko ainakaan, että minkään arvo voisi luonnossa olla ääretön. Äärettömyys on matemaatikkojen luoma epätodellinen arvo jolla muutamat ilmiöt, kuten todennäköisyyslaskennan paikkansapitävyys voidaan perustella.


Tokihan pakonopeus voi valonnopeuden ylittää, eikä siinä mitään ristiriitaista ole. Se vaan tarkoittaa, että jokin massakeskittymä on niin tiheä, että tarvitsisi yli valonnopeuden olevia nopeuksia siitä pakenemiseen, mutta kun sellaiset eivät vaan ole mahdollisia, käyttäytyy ko. massakeskittymä kuten musta aukko.

Ja mitä tulee tuohon äärettömyyden fysikaaliseen olemassaoloon, niin saatat olla hyvinkin oikeassa tuossa, ettei äärettömyyttä ole fysikaalisesti olemassa ollenkaan. Tosin toinen kysymys on äärettömän pienestä, eli onko avaruus tai aika jaettavissa äärettömän pieniin osaväleihin? Se on käytännössä vain sama asia käänteisesti, eli mikäli näin on, ääretön on ihan todellinen asia. Suosittelen lämpimästi hyvää, joskin hieman vanhentunutta kirjaa äärettömästä:

Rudy Rucker - Mieli ja äärettömyys http://www.tsv.fi/ttapaht/998/pekonen.htm

Kirja käsittelee ääretöntä niin matemaattiselta, filosofiselta, kuin fysikaaliselta kantilta. Jotkin matematiikkaosiot vaativat lukijalta vähän enemmän, mutta muuten kirja on ihan yleistajuista pohdiskelua.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Jinx

Posts: 2,615

#13 • • Jinx Superfeminine
Eiköhän avaruus ole sen verran laaja ettei tuota kysymystä saada koskaan selvitetyä *hih*

--
Pyllykkä

Avernian

Posts: 7,451

#14 • • Avernian Kerettiläinen
Minusta avaruus on vain tilaa. (Käännäpä englanniksi!)
Kuten joku halli on "avara", niin tuo tyhjyyskin jossa matkataan. Siis tyhjää tilaa jossa ei ole mitään. Ei energiaa missään muodossa. Tähän sitten tuli tuntemattomasta syystä energiakeskittymä joka alkoi laajeta (big bang), ja joskus joko alkaa supistua, saavuttaa tasapainon, tai laajenee kunnes kaikki on ihan liian etäällä toisistaan (kai siitä jotain teorioita oli että mikä on todennäköisintä). Siis välttämättömän intergalaktisen ihmisten imperiumin rakentamiseen. No future's good without it!

Eli se paljonpuhuttu raja on siellä minne energia loppuu, sitä kauemmaksi ei ole yksikään fotonikaan kerennyt. Joooos vaikka ihmeen keinoilla siitä pääsisi avaruusaluksella kauemmaksi, niin käytännössä venyttäisi rajaa, koska tuo energiaa mukanaan. Valona, raketin pakokaasuina yms. Mutta mitään siellä ei vielä ollut. Itse pitäisin sitä ennemmin mustana kuin valkoisena tyhjyytenä, koska musta on värin puuttumista ja valkoinen on kaikki värit.

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

Spanks

Posts: 789

#15 • • Spanks Löysä P***a
Itse viimmeksi eileen kaverin kanssa asiaa baarissa pohdittiin mutta vastausta ei löytynyt. Oon miettinny kauan että minne mustataukot johtaa tai mitä tapahtuisi jos sellaiseen joutuu.

--
Täällä ei menneitä muistella, kiire on hautoja kaivella, johtaja määrää kaiva pois. Ajan henki, henki pois. Narua, narua, narua kansalle.

Tomu

Posts: 63

#17 • • Tomu
Avaruuden jälkeen tulee toinen avaruus. Oma maailmankaikkeutemme on vain yksi universumi muiden universumien joukossa(vaikeita sanoja) Sitä en tiedä mitä tulee monen universumin (multiuniversumijuokon) jälkeen.. kai nekin johonkin loppuu..*ding**nauru*

--
Viisas apina sanoo:
Lihava apina liikkuu hitaasti

Kolera

Posts: 4,256

#18 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
ku avaruus loppuu ni sen jälkee tulee punasta. Näin vaunutoveri kertoi aikanaan.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Avernian

Posts: 7,451

#19 • • Avernian Kerettiläinen

Spanks, 19.5.2006 10:50:
Oon miettinny kauan että minne mustataukot johtaa tai mitä tapahtuisi jos sellaiseen joutuu.



Ei ne mihkään johda, ja olisit musertunut kuoliaaksi jo kauan ennen singulariteettin reunalle pääsyä. *hymy*

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

ratsastuskoulu

Posts: 604

#20 • • Edited ratsastuskoulu
Täähän on selvä juttu. Eihän maapallostakaan kysytä että mihin maapallo loppuu? Miksi siis avaruudestakaan, joka on myös pyöreä (jonka sisäpuolella elämme). Tämä on fakta ;)