Epailija, 5.1.2007 16:51:
Aloitit postauksesi tällä:
"Näinkö nopeasti se kasvihuoneilmiö alkaa? o_O"
Ja jatkoit tällä:
"Joulukuun lämpötiloja kuvaavat tilastot ovat aika järkyttävää luettavaa."
No, mä olin oikeastikin aika järkyttynyt, kun Ilmatieteenlaitos vihdoin päivitti joulukuun lopulliset tilastot. (Piti odottaa tiistaihin asti, kun maanantai oli pyhä!)
Syy tähän on se, että mulla on ollut tapana jo useita vuosia seurailla noiden ilmastotilastojen kehittymistä. Päättynyt joulukuu (ja marraskuun loppu) oli sikäli poikkeuksellinen, että en muista koskaan näin suurta suhteellista poikkeamaa muista mitatuista kuukausista.
Mehustelit ensin sillä merkittävällä reilun yhden asteen erolla menneisiin lämpimiin joulukuihin ja lopussa painotit, että tällaiset ääri-ilmiöt jatkuvat vastaisuudessakin ja tein johtopäätökseni näiden pohjalta.
Toi ääri-ilmiöiden ilmaantuminen on sellainen asia, joka on yksi ilmastonmuutoksen ennustetuista seurauksista. En tiedä onko se vain sattumaa, mutta mun mutu-tuntumani mukaan viimeisen parin vuoden aikana on ollut tuon tuostakin jokin "poikkeuksellinen" säätilanne päällä. Viime kesä oli superkuiva, sitä edellinen kesä taas loppukesästä hirvittävän märkä, viime tammikuussa oli lauhaa ja satoi vettä about koko kuukausi, tämä syksy on ollut ihan poikkeuksellisen lämmin...
Totta kai väliin sattuu paljon sellaisia kuukausia, jotka noudattelee keskiarvoa suhteellisen hyvin. Herää kuitenkin kysymys, onko tämä ennustettavuuden väheneminen ihan oikeastikin tapahtumassa, ja mistä se johtuu?
Keskilämpötilojen nousu ei kuitenkaan ole ihan yksiselitteinen juttu sekään, kun syitä aletaan pohtia. Nykytilannetta hankaloittaa tulkinnan osalta se, että keskilämmöt eivät alueellisesti tarkasteltuna käyttäydy ihan niin kuin olisi syytä odottaa.
Ongelmaksi muodostuu myös se, että ei ole ihan täyttä varmuutta siitä, mitkä tekijät vaikuttavat ilmaston lämpenemiseen, ja kuinka iso osa niistä on ihmisen aiheuttamaa. Kasvihuonepäästöt vaikuttavat varmasti, mutta kuinka paljon?