http://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/comment.html?entrynum=609&tstamp=200701
488 posts, 25 pages, 206,256 views
phanatic, 10.1.2007 10:51:
---
Axu-T, 10.1.2007 02:00:
Luonto ei kuitenkaan kykene sopeutumaan vaikkapa viiden celsiusasteen keskimääräiseen vuosilämpötilan nousuun alueellisesti, oli aikavälinä 20 tai 200 vuotta.
---
Miksi ei kykenisi? Lajeja toki tulee häviämään "rekkalasteittain" mutta melkoista luonnon aliarvioimista väittää ettei "luonto" selviäisi ilmastonmuutoksesta.
Axu-T, 10.1.2007 15:38:
---
phanatic, 10.1.2007 10:51:
---
No jos selviytymisenä pidetään sitä että valtava määrä lajeja katoaa sukupuuttoon ja ekosysteemien tasapaino kääntyy päälaelleen, niin voihan sitä selviytymisenäkin ajatella.
Tarkoitin sopeutumattomuudella nimen omaan lajien katoamista.
No jos selviytymisenä pidetään sitä että valtava määrä lajeja katoaa sukupuuttoon ja ekosysteemien tasapaino kääntyy päälaelleen, niin voihan sitä selviytymisenäkin ajatella. Kärjistettynä tuo tarkoittaisi sitä että vaikka maapallolle jäisi evoluution aineksiksi eläinkunnasta vain rotta ja torakka, niin luonto olisi selvinnyt. Evoluutio on kuitenkin asia joka vaatii kehittyäkseen (satoja-) miljoonia vuosia, joten itse ajattelen asian olevan katastrofi / tuho, mikäli noiden vuosimiljoonien sopeuttamat lajit katoavat ja jäljelle jää harvoja juuri siinä tilanteessa olosuhteista hyötyviä lajeja.
Jos tilanne taas vaikka tuhansien vuosien kuluessa palautuukin ennalleen, on uudet tulokkaat puolestaan heikoilla, eikä niitä korvaakaan enää mikään. Luonnon geneettinen rakenne menettää lajien katoamisen myötä jo nyt valtavan paljon.
phanatic, 7.1.2007 11:05:
Suurin metaanipäästöjen aiheuttaja on karjatalous, biojätteiden osuus lienee lopulta melko mitätön.
Lihansyönti siis kiihdyttää ilmastonmuutosta. Toki joka tapauksessa kannattaa myös kerätä biojäte talteen ja kompostiin.
Epailija, 10.1.2007 15:49:
Ei korvaa enää mitään? Ei muutos ole mikään shakkilpeli, josta poistetut pelaajat eivät enää ikinä palaa laudalle ennen kuin koko tilanne nollataan. Jos tilanne palautuu tuhansien vuosien kuluessa johonkin aiempaan tilaan, niin kaikki käy aivan kuten ennenkin: Eliöt sopeutuvat, muuttuvat ja korvautuvat. Voi toki olla, että kaikki kuolevat poiskin, mutta niin voi käydä minkä eliösukupolven kohdalla tahansa.
phanatic, 10.1.2007 15:49:
---
---
Tarkoitin sopeutumattomuudella nimen omaan lajien katoamista.
---
Lajeja on aina kadonnut ja syntynyt, itse asiassa sukupuutot ovat evoluution elinehto.
En nyt mitenkään halua väheksyä ihmisen typeryyttä tai liputtaa ilmastonmuutoksen puolesta, mutta mielestäni sinä aliarvioit elämän sitkeyden ja uusiutumiskyvyn.
Axu-T, 10.1.2007 19:03:
---
Epailija, 10.1.2007 15:49:
Koko tilanne mistä puhutaan on vasta ovella. Luonnon katastrofit ovat vasta käynnistymässä ja tulevan tuhon palautumista on aivan turha verrata esim. dinosauruksien tuhon jälkeiseen maailmaan. Maapallo olosuhteineen on muuttunut, eikä lähtökohdat evolutionaaliseen uusiutumiseen enää ole samat. Lisäksi luonnonvarojen vähetessä ja väestön yhä lisääntyessä on ehkä mahdotonta estää vähenevien varojen käyttöä niiden loppumiseen asti.
Lisäksi lajeja ei ole koskaan kadonnut sitä tahtia mitä tänä päivänä jo katoaa.
Sitä vasten voidaan miettiä kuka arvioi uusiutumiskykyä ja mihin itse sen perustat? Voisit vaikka hieman valaista perusteita mielipiteellesi.
Juuri vastaava vallitseva asenne on ajamassa tilannetta kiihtyvästi pahenevaan ekologiseen kriisiin, joka johtaa lopulta mullistuksiin maapallolla myös ihmiskunnan sisällä. Oletetaan että kaikki hoituu, eikä asioille tarvitse tehdä mitään. Oletetaan että on sama mitä luonnossa on tapahtumassa, niin ihminen ihminen selviää aina ja luonto myös.
Axu-T, 10.1.2007 19:03:
Korvaa korvaa - tosiaankin, kuten jo itsekin totesin. Mutta se ei sillä samaisella hetkellä lohduta. Se että heität kehiin tuhansia vuosia vain on aika hassu heitto, mikäli kyseisten lajien evoluutio on tähänkin asti vaatinut satoja miljoonia vuosia.
Puhutaan nyt kuitenkin ennemmin vähintäänkin kymmenistä tuhansista ja koko ekologista monimuotoisuutta ajatellen vaikkapa puoli miljardia vuotta voi hyvinkin olla se aika mitä vaaditaan. Kaikkihan riippuu täysin tulevan katastrofin laajuudesta. Luonnon täytyy sopeuttaa eliöitä jälleen esim arktisiin olosuhteisiin ja saavuttaa vastaavan lajien monimuotoisuuden joka nyt on.
Nykyistä muutosta vastaavalla vaudilla eli taantumista vastaavassa ajanjaksossa luonto ei kuitenkaan sitä tee, se on varmaa.
Tosiaankin puhuin lisäksi tilanteesta jossa lajisto on jo korvannut ilmaston lämpenemisestä johtuen alkuperäisen ääriolosuhteisiin sopeutuneen lajiston ja elinolosuhteet palautuneetkin jälleen alkuperäiseen. Pointti siis oli: Eläin ja kasvikunta pystyy kyllä sopeutumaan uuteen jossain määrin, osa korvautuu muuttavilla lajeilla. Jos tilanne taas kääntyykin päinvastoin on tilanne entistä vaikeampi, eikä sopeutuminen enää olekaan yhtä helppoa.
Koko tilanne mistä puhutaan on vasta ovella. Luonnon katastrofit ovat vasta käynnistymässä ja tulevan tuhon palautumista on aivan turha verrata esim. dinosauruksien tuhon jälkeiseen maailmaan. Maapallo olosuhteineen on muuttunut, eikä lähtökohdat evolutionaaliseen uusiutumiseen enää ole samat.
Lisäksi luonnonvarojen vähetessä ja väestön yhä lisääntyessä on ehkä mahdotonta estää vähenevien varojen käyttöä niiden loppumiseen asti.
Lisäksi lajeja ei ole koskaan kadonnut sitä tahtia mitä tänä päivänä jo katoaa.
Puhutaan lisäksi ilmastonmuutoksen tuomasta ekokatastrofista joka kirjoittaa todellakin aivan uuden luvun maapallon historiaan.
Sitä vasten voidaan miettiä kuka arvioi uusiutumiskykyä ja mihin itse sen perustat? Voisit vaikka hieman valaista perusteita mielipiteellesi.
Juuri vastaava vallitseva asenne on ajamassa tilannetta kiihtyvästi pahenevaan ekologiseen kriisiin, joka johtaa lopulta mullistuksiin maapallolla myös ihmiskunnan sisällä. Oletetaan että kaikki hoituu, eikä asioille tarvitse tehdä mitään. Oletetaan että on sama mitä luonnossa on tapahtumassa, niin ihminen ihminen selviää aina ja luonto myös.
Psychogenic, 15.1.2007 01:23:
Hyvä vaan, tulee pidemmät kesät ja lämpimämmät talvet!Vihaan talvea..
Toykio, 1.2.2007 17:26:
5 minuuttia - ei säästääksesi energiaa vaan herättääksesi
maailmanlaajuista huomiota.
Sssan*, 2.2.2007 12:29:
Mä oon päättäny etten hanki autoa ollenkaan... onpas ainakin yks saastuttava romu vähemmänJa ollaan alotettu lajitteleen kaikki roskat omiin paikkoihin
Epailija, 2.2.2007 11:18:
Lol. Vaikka tämä ja viereiset taloyhtiöt pistäisivät 5 minuutiksi valot pois, niin se tuskin herättäisi edes paikallista huomiota. Turhaa puuhaa muutenkin. Kyllä päättäjät tietävät energiatilanteen varsin hyvin.
Sallakat, 2.2.2007 12:56:
mä taas kelasin ett ku meillä on jo auto niin vois olla hankkimatta lasta
ei mutt vakavissaan, alkaa tuntumaan siltä, että lapsen hankinta olisi todella tyhmää. Kun nämä ilmastonmuutokset ottavat jyrkemmän vauhdin käänteissään, ne tapahtuvat kuitenkin mun elinaikana. miksi tehdä lasta tänne, koska se luultavasti saa taistella elämästään ja ympäristöstään koko elinkaarensa ajan. jotain tän suuntaista olen kelannut.
Lajittelu on yksi sellanen juttu mitä pitäis kyl tarkemmin toteuttaa omassa kotonaan, mutt ku tässä elämänvaiheessa ei ehdi viemää roskia joka päivä ja se "sikapussi" pitäis viedä melkein joka toinen päivä pois ettei se sillee ihanasti mehustu sinne laatikkoonokei huono juttu mutt silti
OK tiedän ettei mikään muutu jos ei aloteta yksilötasolta, mutta oon ehkä kyyninen siinä suhteessa ett ku meidän roskispaikan roskiksiin vois oikeasti lajitella niin sitte jengi silti heittelee miten sattuu roskiaan. tahallaan tai tyhmyyttään emt.