K, 10.5.2006 21:54:
---
Epailija, 10.5.2006 20:28:
---
Mielestäni on parempi unohtaa koko termi "oikeus" tässä ja muissakin keskusteluissa, koska se on loppupeleissä ihan tyhjää sanahelinää. Yhtä hyvin voisin kysyä, että millä oikeudella sinä seurustelet ja rakastat, jos minä en niin tee, vaikka ehkä haluaisinkin. Tasavertaisiahan tässä kuitenkin ollaan, eikö?
---
Kappas, Epailija saivartelee! Miten tähän on tultu?
Se, mitä oikeuksia kenelläkin on, on mielipidekysymys. Kun riittävän moni on samaa mieltä, alkaa noilla oikeuksilla olla ihan konkreettista merkitystä. Ja just siitä mun mielestä pitääkin keskustella, että mitä oikeuksia kenellekin kuuluu. Toi rakastamisläppä oli paitsi nenäkäs, myös jotenkin tahallisen tyhmä. Yhtä hyvin sä voisit kehottaa unohtamaan suunnilleen kaikki käsitteet, koska ne voidaan määritellä monella tavalla ja niiden mielekkyys voidaan kyseenalaistaa.
Niin.. kuten esim. sotilaalla on mun mielestä kaikkein kevein oikeus tappaa toisia ihmisiä, koska asiaan ei liity mitään henkilökohtaista, vaan hän on ainoastaan tekemässä likaista työtä jonkun muun puolesta. Jonkun, joka on olevinaan niin tärkeä ettei voi olla itse rintamalla. Se vastapuolen jannu siellä rintamalla on yhtä vittumaisessa tilanteessa kuin sinäkin, enkä keksi kyllä mitään oikeutusta sille että ko. henkilön saisi ampua. Mielummin tarjoisin bissen! Jee, joku maassa tai vedessä oleva näkymätön viiva minkä yli toinen ei saa tulla?? Jos tulee niin on vedetään turpaan? Se antaa oikeuden tappaa? Kuulostaa erehdyttävästi lapsien hiekkalaatikkoleikiltä.. Kodin puolustaminen on tietty vähän eri asia, mutta lähtökohtaisesti sodassa on kyse ainoastaan joidenkin harvojen miesten peniksien koosta.
Mutta jotta ei menisi offtopicicsi, niin uskon että ilmastomuutoksen täytyy valitettavasti edetä todella katastrofaalisiin mittoihin, ennenkuin ihmiset oikeasti isossa mittakaavassa reagoivat riittävällä volyymilla. Pakottamalla ei tässä maailmassa ole saatu paljoakaan hyvää aikaiseksi ja ihminen taitaa vaan oppia parhaiten yrityksen ja erehdyksen kautta?