En varmaan oo ihan perillä jutuista, joten valaiskaa ihmeessä :)
488 posts, 25 pages, 200,734 views
sxx, 8.5.2006 23:53:
Tellus ei kestä edes meidän elintasoa saatika että meitä isompi porukka alkaisi samalla tavalla roskaamaan ja kuluttamaan luonnonvaroja. Ilmastonmuutos saa reilusti uutta vauhtia aasian teollistumisesta ja pelkästään kiinalaisten teräksen tarve tulee muuttamaan maailmaa..
siveys, 8.5.2006 23:57:
Voisiko joku nyt valaista, että mitä negatiivisia puolia tuolla ilmastonmuutoksella nyt sitten oikeasti on? Itse en keksi kuin sen, että iso kasa ihmisiä joutuu muuttamaan ja muutama eliölaji kuolee sukupuuttoon, jotka ei nyt suoraan sanoen ihan hirveästi ainakaan allekirjoittanutta hetkauta.
Tellus ei kestä edes meidän elintasoa saatika että meitä isompi porukka alkaisi samalla tavalla roskaamaan ja kuluttamaan luonnonvaroja. Ilmastonmuutos saa reilusti uutta vauhtia aasian teollistumisesta ja pelkästään kiinalaisten teräksen tarve tulee muuttamaan maailmaa..
siveys, 8.5.2006 23:57:
Voisiko joku nyt valaista, että mitä negatiivisia puolia tuolla ilmastonmuutoksella nyt sitten oikeasti on? Itse en keksi kuin sen, että iso kasa ihmisiä joutuu muuttamaan ja muutama eliölaji kuolee sukupuuttoon, jotka ei nyt suoraan sanoen ihan hirveästi ainakaan allekirjoittanutta hetkauta.
toma, 9.5.2006 00:07:
You must be joking, right?
Aavikoitumista, ilmaston epävakautta (josta Katrina & co ovat hyvä esimerkki!), lämpötilan nousua (tropiikissa saattaa olla katastrofaalista ihan ihmisillekin) ja sen aiheuttamaa kuivuutta ja satokatoa, merenpinnan nousun aiheuttamaa rannikkoalueiden hukkumista,
merivirtojen häiriintymistä joka voi aiheuttaa ties mitä muutoksia,
lukemattomien eläin- ja kasvilajien kuolema, tautien räjähdysmäinen lisääntyminen
Pahimmillaan kasvihuoneilmiö karkaa käsistä, ja tuloksena on Venuksen kaltainen ilmasto
Ja herran jestas, "iso kasa ihmisiä joutuu muuttamaan"?!? Minneköhän he muuttavat? Ja mistä saavat ruokansa? Miljardille ihmiselle uudet kodit ja uudet laidun- ja viljelysmaat tuosta noin vaan?
toma, 9.5.2006 00:22:
Mä oon kyl ihan puusta pudonnut, siveys, luulin että sä oot suht fiksu ja valistunut jäbä, mut WILCO TANGO FOXTROT?!?
vaavu, 8.5.2006 17:49:
Yhä enenevässä määrin on saatu todisteita siitä, että maapallon ilmasto on muuttumassa lämpimämmäksi. Tieteellisiä kiistoja on käyty siitä, johtuuko tämä ihmisen toimista maapallolla, vai voidaanko havaittu lämpötilan nousu laskea ns. luonnollisen vaihtelun piikkiin.
Mikä on sinun suhteesi ilmastonmuutokseen ja kasvihuoneilmiöön?
Uskotko, että ilmasto on lämpenee ihmisten toimien vuoksi? Pystytäänkö asialle tekemään jotain? Uskotko, että tulevaisuuden kehittyvä teknologia ratkaisee ongelman? Vai olemmeko matkalla suoraan helvettiin?
Onko Kioton sopimus hyvä vai huono asia? Entä päästökauppa? Mikä on oikea tapa ratkaista ongelma? Onko oikein, että kehittyneet maat joutuvat leikkaamaan kasvihuonekaasupäästöjään samaan aikaan kun kehittyvät maat sylkevät taivaalle saasteita?
Oletko valmis muuttamaan elintapojasi, jotta ilmastonmuutos saataisiin pysäytettyä? Onko uhkaava ilmastonmuutos vaikuttanut jotenkin käyttäytymiseesi?
Ja lopulta: tullaanko meidät muistamaan niinä sukupolvina, jotka kestämättömällä kehityksellään lopullisesti tärvelivät maapallon ekosysteemin, kuluttivat öljyvarat ja sulattivat jäätiköt?
vaavu, 8.5.2006 21:49:
---
mekaanikko, 8.5.2006 19:24:
Jo nyt pystytään valmistamaan suoraan nykyisiin polttomoottoreihin käyvää biodieseliä mm. yhdyskuntajätteestä. Bensiinin korvaaminen etanolilla ei sekään ole teknisesti mikään älytön haaste, ongelmaksi tulee lähinnä raaka-aineen tuottaminen. Joka tapauksessa niin aurinkoenergia kuin vetyakkuteknologia kehittyvät huimaa vauhtia ja tulevat omalta osaltaan helpottamaan yhtälöä.
---
Vapaaehtoisuuteen ei kannata liikaa luottaa. Mä luulen, että tehokkain keino energiankulutuksen leikkaamiseen on hintajousto. Valitettavasti vain sähkön ja bensan hinta taitaa nousta liian hitaasti, jotta se ehtisi merkittävästi vaikuttaa kunkin kulutustottumuksiin.
Ihan omakohtaisena konkretisointina jokainen voi miettiä, olisiko valmis esimerkiksi bensan ja sähkön reaalihinnan tuplaantumiseen. Missä vaiheessa hinta ylittää sellaisen kipurajan, että säästäminen on pakko aloittaa? Ainakaan vielä hinta ei ole merkittävästi näkynyt kulutuksessa, vaikka kalliista bensasta ja sähköstä julkisesti kovasti maristaankin.
siveys, 9.5.2006 00:08:
---
---
Missä kohtaa tellus tulee vastaan, jota jo tänä päivänä olemassaoleva teknologia ei kykene korjaamaan pienin muutoksn tuotannossa ja kulutuksessa?
vaavu, 8.5.2006 22:09:
---
toma, 8.5.2006 21:56:
Mä suoraan sanoen olen hyvin pitkälle skeptinen henkilökohtaisten vaikutusmahdollisuuksien suhteen. Vaikka koko Suomen valtio leikkaisi kulutuksensa puoleen tms, ei sillä olisi kärpäsen paskan merkitystä ilmaston kannalta.
---
Mm, itse asiassa olisi ihan kiva saada jonkunlaista laskelmaa siitä, kuinka paljon esimerkiksi suomalaiset tuuttaavat kasvihuonekaasuja ilmakehään.
Meillä ei ehkä ole herätty vielä riittävästi siihen todellisuuteen, että energiantarpeen ei olisi hyvä kasvaa ihan holtittomasti. Mielenkiintoinen fakta esimerkiksi on, että Ruotsissa sekä teollisuuden että kotitalouksien sähkönkulutus on pysynyt 90-luvun alusta suunnileen samalla tasolla, kun taas Suomessa molempien kulutuskäyrät ovat nousseet.
Toki Suomen päästöt ovat kuin hyttysen pieru esimerkiksi Jenkkien päästöihin verrattuna. Mutta toisaalta, Suomi on osa EU:ta, ja EU:n kokoisella päästöalueella alkaa ollakin jo vähän enemmän merkitystä.
toma, 9.5.2006 00:45:
Kuumuus + kosteus = taudit, näin karkeistettuna.
Ja mitä tohon hillitsemättömään ilmastonmuutokseen tulee, niin todellakin voi käydä niin, että siinä vaiheessa kun kukaan tajuaa alkaa tekemään oikeasti asialle mitään, on jo liian myöhäistä. Se ei ehkä johda Venus-ilmiöön, mutta valtaosalle ihmiskuntaa se saattaa olla bout game over.
Sitten se on vaan tsägästä kiinni, ja heikoimmat kärsivät eniten, kuten tavallista.
siveys, 9.5.2006 00:30:
---
toma, 9.5.2006 00:07:
You must be joking, right?
---
merivirtojen häiriintymistä joka voi aiheuttaa ties mitä muutoksia,
---
Enpä usko, että ne mitään uusia ongelmia muiden mainitsemiesi lisäksi aiheuttavat?
sxx, 9.5.2006 00:56:
Mutta ei ole kuitenkaan mitään järkeä uskotella itselleen että tämä meidän nykyinen elämäntapa tulee ikuisesti säilymään. Hyvällä tuurilla se säilyy vielä pitkään, mutta sitä ei pidä ottaa minään itsestään selvyytenä.
vaavu, 8.5.2006 21:49:
Autojen bensakorvikkeeksi varmaan kehitetään erinäisiä vaihtoehtoja, mutta en ole ihan varma, ehditäänkö samalla tahdilla korvata myös lentokoneiden kerosiini. Onko sulla tästä tarkempaa tietoa? Ihan mahdollistahan on, että öljyn kallistuessa lentomatkailu palaa siihen mitä se olikin: rikkaiden huviksi.
Ei se ole mahdoton tehtävä, mutta kuinka realistista ton toteutuminen on? Tollanen muutos vaatii voimakkaan tahtotilan, ja Suomeen ei sellaista tahtotilaa saada aikaiseksi ilman akuuttia uhkaa. Jonkun tutkimuksen mukaan 47% suomalaisista ei ole valmiita maksamaan ylimääräistä esim. ympäristöystävällisestä sähköstä. Luuletko, että tällainen porukka suostuisi leikkaamaan energiankulutustaan kolmenkymmenen vuoden takaiseksi?
Vapaaehtoisuuteen ei kannata liikaa luottaa. Mä luulen, että tehokkain keino energiankulutuksen leikkaamiseen on hintajousto. Valitettavasti vain sähkön ja bensan hinta taitaa nousta liian hitaasti, jotta se ehtisi merkittävästi vaikuttaa kunkin kulutustottumuksiin.
Ihan omakohtaisena konkretisointina jokainen voi miettiä, olisiko valmis esimerkiksi bensan ja sähkön reaalihinnan tuplaantumiseen. Missä vaiheessa hinta ylittää sellaisen kipurajan, että säästäminen on pakko aloittaa? Ainakaan vielä hinta ei ole merkittävästi näkynyt kulutuksessa, vaikka kalliista bensasta ja sähköstä julkisesti kovasti maristaankin.
toma, 8.5.2006 21:56:
Mä suoraan sanoen olen hyvin pitkälle skeptinen henkilökohtaisten vaikutusmahdollisuuksien suhteen. Vaikka koko Suomen valtio leikkaisi kulutuksensa puoleen tms, ei sillä olisi kärpäsen paskan merkitystä ilmaston kannalta. Tarvitaan globaaleja toimia, ja niitä pystyvät tekemään vain globaalit toimijat. "Think globally, act locally" on ihan kaunis idea, mutta täysin epärealistinen IMO. Valtiotasolla nämä jutut ratkaistaan, tai vieläkin ylemmällä.
Ja ennen kuin joku sanoo, että kansalaisten mielipiteethän sanelevat valtioiden politiikkaa, niin joo, toki näin teoriassa. Mutta kun maailman väestöstä valtaosa on asian suhteen valistumatonta tai piittaamatonta, ei siinä pari valveutunutta suomalaista voi muuta kuin viheltää matkalla helvettiin.
vaavu, 8.5.2006 22:09:
Mm, itse asiassa olisi ihan kiva saada jonkunlaista laskelmaa siitä, kuinka paljon esimerkiksi suomalaiset tuuttaavat kasvihuonekaasuja ilmakehään. Vaikka meitä on vaan 5 miljoonaa, mulla on sellainen mielikuva, että väkilukuumme nähden me tuotetaan ihan kohtalaisesti päästöjä. Me ollaan kuitenkin länsimainen yhteiskunta länsimaisine kulutustottumuksine; lisäksi täällä on välimatkat pitkät ja kova tarve lämmitykselle.
Ana-5000, 8.5.2006 22:12:
Mitenköhän muuten kävisi, jos kaikki sähköenergian tuottaminen siirrettäisiin hoidettavaksi ydinenergialla? Eli siis poistettaisiin käytöstä nää perinteiset fossiilisten aineiden polttamiseen perustuvat energialaitokset?
Ruohiksen metroasemalta löytyy muuten hienoja kuvia aiheesta ja griinpiissin propagandajulisteita mm. yhen Juuso Koposen tekemiä, mitkä oli aikast hienoja!
toma, 8.5.2006 22:36:
Ydinvoimalla käsittääkseni voitaisiin aika helposti korvata suuri osa fossiilisen polttaineen tarpeesta sähköntuotannossa, mutta taitaa olla niin, että autoilu on sähköntuotantoa merkittävämpi saastuttaja jo..?
thebbo, 9.5.2006 00:34:
Kuka toinen myöntää äänestäneensä Linkolan kaveria?
Kykenettekö näkemään itsenne heräämässä kuudelta aamulla polttopuita hakkaamaan ydintalven keskellä, ihan tähän kolmenkymmenen vuoden sisään?