Okei tosi jännää ja yllättävän ajattelematonta kommenttia täällä tulee kun esittää näkökantoja, mut päätin laittaa jokusen linkin.
palataanpa pariin pointtiin mitä toma ja phanatic on tässä heittänyt ilmoille.
toma
:D Ikävä homma jos vibat meni, mutta jos vaikka ensi kerralla perustaisit uskomuksesi jollekin vähän vankemmalle perustalle.
Eikö sinulla ole mitään sanottavaa noihin faktoihin auringon vaikutuksen pienuudesta?
Eipä kai sitten muuta kuin kiitos osallistumisestasi! _o/
Hmm... mä en oikeesti ymmärrä millä logiikkalla tiedelehdet ja NASA:n tutkimukset heikentää kenenkään maailmankuvan perustaa.
Sen lisäks, mun mielestä on aika jännää joku voi päättää mun puolesta klubituksessa millon mä osallistun keskusteluun ja millon en.
Lisäks sanottakoon et tässä ei oo kyseessä auringon kirkkaus itsessään, vaan auringon puskemat energiat. Näitä energian ja laavan ja lämmän pyrskähdyksiä me ihmiset kutsutaan auringonpilkuiks ja niitä sattuu nyt tällähetkellä olemaan eniten mitä koskaan...
Tän lisäks on tunnettu asia, että maan energiakenttä vetää näitä magneettisesti puoleensa ja suojaa meitä aurinkotuulelta ja se alue mikä noiden energioiden kanssa on eniten tekemisissä on maapallon navat.
Tää on senkin takia mielenkiintonen asia, et tällähetkellä ainakin 3 eri planeettaa on noiden auringonpurkauksien aiheuttamien anomalioiden kohteina. Nää on siis Mars, Jupiter ja Maa joista Marsissa ja Maassa sulaa molemmista napajäät joka vuosi kiihtyvällä tahdilla.
...jatketaan vielä quotejen parissa ennen linkkejä:
phanatic
No voisitko sä edes pasteta niitä sun näkemiä tutkimustuloksia etkä vain puhua niistä? Ei tota raporttia kumota ainakaan sillä, että kerrotaan jossain liikkuneen huhua, että kaikki tiedemiehet ei uskois ihmisen vaikutukseen ilmastonmuutoksessa. Tiesitkö muuten, että myös yhä useammat tiedemiehet ovat siirtyneet evoluution kannatuksesta kreationisteiksi!
Joo, todellakin mun tavotteena on ollut kokoajan analyyttinen keskustelu tästä aiheesta. Tää lähti ehkä hieman väärille raiteilla tossa ihmisten agrepurkauksien vuoksi, mut koetellaan korjata suuntaa.
Tarkotus ei tosiaankaan oo kumota raporttia, vaan herättää kysymyksiä siitä, että oisko toi lähtökohta ihan paska et tää ilmastonmuutos on ihmisten aikaansaama.
Se on varsin selkeä juttu varmaan jokaiselle et ilmastonmuutos on tapahtumassa, ja aika HC vauhdilla..
..mutta miksi?
Ja en tienny että yhä useemmat tiedemiehet kääntyy kreationisteiks, mut sen tiedän että yhä useammat tiedemiehet on huomanneet et evoluutioteorialla ei oo välttämättä niin vankat perusteet kun mitä yleisesti luullaan, ja toiset sitten päättää niiden puolesta et ne on kreationisteja.
phanatic
Eiköhän sitäpaitsi jokainen ole samaa mieltä siitä, että ilmaston lämpenemisen alkusyy on aurinko - ilman sitä täällä ei olisi lämpöä. Pointti onkin siinä, että kuinka paljon lämmöstä jää ilmakehään ja kuinka paljon heijastuu pois, ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat.
Joo toi on todellakin tosi hyvä pointti. Miten paljon lämmöstä jää ilmakehään, miten se heijastuu pois - ja lisäajatuksena että miten toi lämmön jäänti oikein tapahtuu. Toi juttu mikä seuraavista linkeistä käy ilmi, että esimerkiks ilmakehä ei oo lämmennyt missään vaiheessa, vaan itseasiassa maapallon pinta - viittais siihen että toi lämpö jotenkin imeytyy maahan.
Tää kun on todistettavissa niin satelliittien keräämästä tiedosta kun säähavaintopallojen keräämästä informaatiosta alemmilta ja ylemmiltä stratosfääreiltä niin mun mielestä ainakin tosi mielenkiintonen juttu ajatella, että miten se lämpö nyt oikeen sitten tähän maapalloon imeytyykään.
Saattaisko se imeytyä esim napojen kautta ja hehkua sitten sisältä ulospäin? Ainakin toi mitä tapahtuu marsissa osittain viittais siihen ja mielenkiintonen aihe - ja tärkeä kyllä. Hyvä juttu kun otit esille..
Okei tahdon vielä tähdentää, että tässä ei suinkaan oo kaikki mikä tämmösiä ajatuskulkuja herättää. Mutta esim. Tiede-lehden 5 viimestä vuotta on tän aiheen tiimoilta erittäin antoista luettavaa.
phanatic
Tuo ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden nousun johtuminen lämpötilan noususta on muuten hassu väite ainakin sikäli, että sen mukaan ilmaston lämpötilan nousu on ollut alkusyy teollistumiselle ja nykyiselle hiilidioksiditason nousulle (joka siis johtuu hiilivetyjen hapettamisesta eli fossiilisten polttoaineiden käryttelystä)?
Tää on itseasiassa ihan perusläppää. Luonnossa asiat on aina menny niin, että kun tulee lämmintä niin kasvit alkaa yhteyttää entistä enemmän ja sen johdosta ne tuottaa hiilidioksidia. Tää tapahtuu joka kesä ja joka vuosi. Kasvihuoneiden pyörittäjät esim. tietää tän olevan aika olennain juttu tietää, kun kasvatellaan tehotuotettuja mitävaan =)
Oon nähnyt tutkimuksia jossa ihmisten aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ois kaikista maailman luonnonilmiöiden aiheuttamista vaan 6%
ja tähän mä henk koht haluaisin varmistuksen joltakin - koska toi on jostain syystä todella vaikee luku niellä tällä hetkellä.
Tässä seuraavaks (tulevassa listassa) linkki dokumenttiin jossa haastatellaan tutkijoita kenen mukaan noi hiilidioksidipäästöt ei siis seuraa lämpötiloja pelkästään tän päivän ilmassa - vaan on havaittavissa myös näytteissä mitä on otettu napajäästä - ja niissä ne laahais perässä siis 800 vuotta.
Tähän vois joku kans heittää lisätutkimustulosta, sillä toi on järkyttävää jos se on noin. Se meinaan [jo yksinään] vie perustan KOKO IPCC:n raportilta jos pitää paikkansa. Eikä siihen sillon tarvita enää ees marsin ilmastonmuutosta tai jupiterin kuiden sulamista herättämään ihmisiä ajatteleen asiaa vähän enemmän.
Juhgu, 28.11.2007 02:39:
---
029
ja tuskinpa noita tuloksia tarvii kumota. Ongelma mitä monet ei selkeestikkään nää on se, että toi raportti sisältää paljon sellasta dataa mitkä pitää todellakin paikkansa, mutta se, että johtuuko noi ihmisen touhuista on täysin eri asia.
---
Tarviipas, jos aiot olla vakuuttavasti eri mieltä. Mikä data tuolla on sellaista, joka pitää paikkansa, ja jonka annetaan ymmärretään olevan ihmisen aikaansaannosta, mutta ei todellisuudessa ole?
(Jos sellaista on paljon, niin yksi tai kaksi esimerkkiä alkuun riittänee.)
Joo aivan. Todellakin tää on mun mielestä aihe mistä kuuluukin herätellä polemiikkia, koska tiedemihet näyttäs olevan niin eri ääripäissä tästä asiasta. Toiset sanoo että ihmiset on tehny tän, ja toisen sanoo että siitä ei oo todisteen todistetta muuta kun muokatussa muodossa à la IPCC rapórt.
Pointtina miks sanoin että noita johtopäätöksiä ei tarvii kumota on, että toi lähtökohta et ihmiset ois kaiken tän takana on ehkäpä aika helppo osottaa vääräks. Eli jos ton raportin lähtökohta kerta on perseellään niin sillon ei mun mielestä tarvii tarttua enää mihinkään johtopäätöksiin.
Tässä tulee siis tietoa mitä mä en pidä minään ylimpänä totuutena, mutta mitkä herättää aika hc:eita kysymyksiä tosta voiko tohon IPCC:n raporttiin päin ees sylkästä =)
Okei...
Tässä joitakin tsekkaamisen arvosia linkkejä kaikille - jos on kiire niin kelatkaa merkattuihin kohtiin..
Googlevideo: CBC - Global Warming Doomsday Called Off
(check: 19:35-22:18) Tässä mm. satelliittidataa 25 vuoden ajalta ja säähavaintopallohavaintoja ilmakehästä 50 viime vuoden ajalta. Tässä siis tosta, että ilmakehä ei oo lämmennyt itsessään ollenkaan - vaan maapallo ja (mahdollisesti sitäkautta) maankuoren läheisyydessä oleva ilmakehä.
Googlevideo: Global Warming or Global Governance
Tsekkaa kohdasta: "06:20" Hiilidioksidipitoisuudet seuraa todellisuudessa lämpötiloja. Tai / ja kohdasta "08:25" löytyy sama tieto joka vahvistetaan jääkairauksista.
Noiden pätkien lisäks kannattaa katsoa sellanen Channel 4:n dokkari kun "the great global warming swindle".
En oo tota itse katsonut, mutta toi on yks niitä jotka on maailmalla herättäny ehkäpä eniten keskustelua.
Ylläolevat linkit on okei aika asenteellisesta näkökannasta - mutta se että onko noiden tiedemiesten haivannot mitenkään kyseenalaisia on mun mielestä aika epätodennäköstä. Mahdollista kyllä ...mutta...epätodennäköstä.
Siinä oli muutama kysymymerkki, jotka jo yksinään paikkansa pitäessä romahduttaa koko ton IPCC:n raportin ...mutta noi oli vasta tältä planeetalta...
->->
Siirrytäänpä tsekkaamaan mitä meidän aurinkokunnassa ja Galaksissa tapahtuu juuri nyt.
MARS - napajäät sulaa pois ja pienenee pysyvästi jo ainakin kolmatta vuotta putkeen.
National Geographic ´07
NASA ´05
NASA ´03
NASA ´03
SPACE.COM ´03
PLUTO - käy läpi ilmaston muutosta - siis lämpenemistä.
ABC NEWS ´06
Massachusetts institute of technology ´02
JUPITERi - käy sekin läpi ilmaston muutosta.
SCIENCEDAILY ´04
NATURE ´04
SPACEREF.COM ´04
AURINKO - energiapurkautuilee lisääntyvällä tahdilla
New Scientist ´07
Daily Telegraph ´07
LiveScience ´07
ScienceDaily ´04 aurinko aktiivisimmillaan 8000 vuoteen
BBC ´04 Aurinko aktiivisimmillaan 1000 vuoteen
LiveScience ´05
Daily Telegraph ´04
SPACE.COM ´05
SPACE.COM ´03
BBC ´98
MAAPALLO.
Tähän
linkki ilmastonmuutoksesta. =) heh...
Ei muuta kun keskustelua... Vahvistuksia / tutkimuksia vastaan tai puolesta pastetus olla da meininki... =)
PS.
Tosta
avaruussäteilystä mihin meidän aurinkokunta on nyt ajautunut, ja missä me ollaan vaan kerran "26´000 vuoteen" (koska ollaan kohta samassa tasossa symmetrisesti milky wayn kanssa linjassa) - vois joku muu laittaa linkkejä, kun en oo itse tutustunu tohon aiheeseen, mut se on aika ilmeistä että siinä vois olla suuri osasyy mm. tohon auringon toiminnan nousuun ja tähän miks kaikki planeetat meidän aurinkokunnassa lämpenee.
edit: toistopoisto. :)