Remotion, 19.4.2006 08:32:
Tottakai, mutta eriasia on se että haluaako jokaisella reissulla jonotella johonkin tulliasemalle. ja mihin esim länsiväylän varrelle tai turun motarille rakennettaisiin, kun siinä kohdassa missä se tulli sijaitsee pitäis olla minimissään 8 kaistaa nykysilläliikenne määrillä että edes jotenkin vetäisi,
Yritetääs nyt edes hieman perehtyä näihin järjestelmiin ennenkuin tehdään täysin vääriä johtopäätöksiä.
Tietullijärjestelmä on automaattinen. Kukaan ei pysähdy mihinkään. Vaihtoehtoja on kaksi:
1) Saat ilmaiseksi autoon radiolähettimen (ei tarvii edes olla mikään gps vaikka ei nekään sirut paljoa maksa) ja radiolähetin huomaa, kun ylität vyöhykkeen. Maksu tapahtuu automattisesti tililtä, johon sinä olet suostunut.
Tämä tapa on suosittu tuhkolmassa, muitaakseni lähettimiä on autoissa lähes 500 000kpl
2) Et hommaa lähetintä, joten automattikamerat tallentavat rekisterinumerot ja seulovat niiden perusteella auton omistajan, jolla lähetetään lasku. Auton omistajan murheeksi jää katsoa, että maksu maksetaan ja sen maksaa oikea henkilö.
Näiden asioiden järjestäminen ei ole mikään ongelma, vastaava löytyy tuhkolmasta, lontoosta ja oslosta. Hintaa tulee muutama sata miljoonaa, takaisinmaksuaika aika pitkä, mutta kuitenkin olemassa.
Tämän järjestelmän sijoittaminen helsingin niemellä ei todellakaan ole mikään ongelma. Mä en oikein tajua mitä HKL:n pomo valittaa siitä, että täällä on hankala tehdä vyöhykkeitä. Päin vastoin helsinki on niemi, johon on pirun helppo sijoittaa vyöhykkeet vaikka parilla eri porrastuksella. Tottakai aina tulee ongelmaksi mihin vetää raja, jonka jälkeen maksaa maksu, mutta tämä ongelma on sama jokaisessa kaupungissa. Ei sillä lopulta ole mitään väliä muodostaako rajan vesi saarien välissä (=tukholma) vai kaunpunginosanraja (=helsinki).
silti väitän et ruuhkaa se ei ainakaan vähennä vaikka autojen määrä hieman vähenisi tai töihinmeno aika jakautuisi isommalle välille.
Ja tämä väitteesi perustuu mihin?
Lontoossa, Oslossa ja Tuhkolmassa liikenne on vähentynyt paljon, ruuhkat vähentyneet, vapaat parkkipaikat lisääntyneet, liikenteen sujuvuus parantunut ja ilmanlaatu parantunut. Ihmiset on tyytyväisiä, sillä muutamaa euroa vastaan voit oikeasti liikkua paljon entistä nopeammin tai halutessassi voit käyttää myös joukkoliikennettä, joka myös liikkuu entistä nopeammin (vähemmän ruuhkaa).
Mielelläni kuulisin sinun perusteesi, miksi Helsingissä kävisi toisin.