97 posts, 5 pages, 15,154 views
Howdy, 18.4.2006 12:44:
Kaikki nämä mielipiteet taitavat olla pk seudulla asuvilta, mutta olisikos se sitten reilua, että jos muutenkin työ / koulumatkojen takia joutuu ajamaan autolla 100km päivässä pääkaupunkiin ja takaisin (ja ei ei voi käyttää julkisia sillä joutuu päivän aikana matkaamaan muihinkin toimipisteisiin ja kuljettamaan tavaraa) niin sen lisäksi että pistää 20e tankkiin maksaisi vielä esim. 20e tietullia? köyhälle ihmiselle olisi kenties hieman kohtuutonta eikö? ja sitten taas se yleisillä kulkeminen ei ole kovin käytännöllistä jos on 20kg tavaraa mukana. Joten olisikos rikkiviisailla hyviä neuvoja tuollaiseen tilanteeseen?
vaavu, 18.4.2006 10:50:
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että Helsingin tulisi seurata Tukholman esimerkkiä mitä pikimmin. Kaikenlaista pikkunäpertelyä on yritetty, mutta autoilun osuus kasvaa sitä mukaa kun joukkoliikenne kurjistuu. Seurauksena on ruuhkia, ilmansaasteita ja melua.
Remotion, 18.4.2006 12:50:
---
Howdy, 18.4.2006 12:44:
Kaikki nämä mielipiteet taitavat olla pk seudulla asuvilta, mutta olisikos se sitten reilua, että jos muutenkin työ / koulumatkojen takia joutuu ajamaan autolla 100km päivässä pääkaupunkiin ja takaisin (ja ei ei voi käyttää julkisia sillä joutuu päivän aikana matkaamaan muihinkin toimipisteisiin ja kuljettamaan tavaraa) niin sen lisäksi että pistää 20e tankkiin maksaisi vielä esim. 20e tietullia? köyhälle ihmiselle olisi kenties hieman kohtuutonta eikö? ja sitten taas se yleisillä kulkeminen ei ole kovin käytännöllistä jos on 20kg tavaraa mukana. Joten olisikos rikkiviisailla hyviä neuvoja tuollaiseen tilanteeseen?
---
itse kyselin tuossa samaa mutta musta tuntuu et vastausta ei ikinä tule löytymäänkään.
Eikös tuo ole juuri tietullien idea? Tietulleilla pyritään säätelemään ajoa nimenomaan ydinkeskustaan, eli sinne missä kaikkein pahimmat ruuhkat ovat. Jos on maksukykyä ja -halua, voi ajaa suoraan keskustaan. Jos ei ole, voi kiertää kauempaa tai jättää auto parkkiin ja tulla loppumatka julkisilla.
Samu*, 18.4.2006 12:31:
Täällä autoilijoilta lypsettävillä verorahoilla elätetään periaatteessa koko sosiaalihyysy-yhteiskuntaamme.
Valtion tulot: http://lyhytlinkki.net/?qpx59z5k
Valtion menot: http://lyhytlinkki.net/?8cr4wibc
En kannata vaikka liikun julkisilla liki 24/7.
Joukkoliikenne ajaa itse itseään alas, yhä harvempia kiinnostaa seistä huvin vuoksi bussipysäkillä sateessa tai pakkasessa odottamassa sitä jälleen kerran myöhässä tulevaa bussia.. Sitten bussissa kuunnella angstiteinien vittuvittuvittu -valitusta tai haistella viereen könyävää alkoholistia, puhumattakaan kaikesta muusta mukavasta.
Niin ja, saa olla aika sinisilmäinen jos elää siinä uskossa, että esim. joukkoliikennelippujen hinnat ikinä laskisivat
Howdy, 18.4.2006 12:44:
20e tietullia?
Remotion, 18.4.2006 12:41:
---
peepe, 18.4.2006 11:34:
mistä sä ostat ne hamppushamppoos jos niitä ei diilerit kuskaa rekka.autolasteittain sinne ug-kauppaan.....
Howdy, 18.4.2006 12:44:
Kaikki nämä mielipiteet taitavat olla pk seudulla asuvilta
mutta olisikos se sitten reilua, että jos muutenkin työ / koulumatkojen takia joutuu ajamaan autolla 100km päivässä pääkaupunkiin ja takaisin (ja ei ei voi käyttää julkisia sillä joutuu päivän aikana matkaamaan muihinkin toimipisteisiin ja kuljettamaan tavaraa) niin sen lisäksi että pistää 20e tankkiin maksaisi vielä esim. 20e tietullia?
köyhälle ihmiselle olisi kenties hieman kohtuutonta eikö?
ja sitten taas se yleisillä kulkeminen ei ole kovin käytännöllistä jos on 20kg tavaraa mukana. Joten olisikos rikkiviisailla hyviä neuvoja tuollaiseen tilanteeseen?
Remotion, 18.4.2006 12:41:
---
peepe, 18.4.2006 11:34:
Kannatan. Ydinkeskusta voisi aivan hyvin olla autoton, ja ennen kaikkea puhtaamman ilmanlaadun vuoksi. Minulle astmaatikkona katupöly on kaikista pahinta.
---
ootko ikinä ajatellut että toisinaan sinne keskustaankin pitää tuoda jotain tavaraa, ja viedä, esim mä käyn lähes päivittäin keskustassa ja yleensä on ihan pätevä syy mennä autolla. lisäksi autolla sinne pääsee noin sata kertaa nopeammin ku julkisilla, ja lisäksi sieltä voi sitten esim jatkaa jonnekkin muuallekin suoraan autolla, vaikka ypäjälle, ettei tarvii mennä niin paljon siksakkia.
Ei, etpä ole miettinyt. mites esimerkiksi jätehuolto jos roska-autot eivät pääsisi kulkemaan siellä, tai mistä sä ostat ne hamppushamppoos jos niitä ei diilerit kuskaa rekka.autolasteittain sinne ug-kauppaan.....
Jaques, 18.4.2006 13:01:
Totta. Mutta ajattelin sitä ettei tulleilla ns. *pakotettais* ihmisiä vaihtamaan julkisiin vaan tarjottaisiin parempi vaihtoehto. Enemmänkin tälläinen ohjaava "softly softly" tapa saada liikenne kuriin ja ihmiset julkisiin. Suomalaisten jääräpäisellä mentaliteetilla noista tulleista tulisi nopeesti kiistanaihe joista jurputtaisivat vain jurputtamisen takia.
vaavu, 18.4.2006 13:20:
---
Jaques, 18.4.2006 13:01:
Totta. Mutta ajattelin sitä ettei tulleilla ns. *pakotettais* ihmisiä vaihtamaan julkisiin vaan tarjottaisiin parempi vaihtoehto. Enemmänkin tälläinen ohjaava "softly softly" tapa saada liikenne kuriin ja ihmiset julkisiin. Suomalaisten jääräpäisellä mentaliteetilla noista tulleista tulisi nopeesti kiistanaihe joista jurputtaisivat vain jurputtamisen takia.
---
Eihän tullit ole mitään pakottamista, jokainen voi edelleen valita itselleen mieluisimman tavan liikkua. Jos haluaa ajaa keskustaan autolla, maksaa sen kaksi euroa ja pääsee mukavasti suoraan perille autolla. (Ja tietullien aikaan varmasti mukavamminkin, kun autoliikenne vähenee keskusta-alueella.) Jos taas on tarkan markan perään, kiertää keskustan, tai liikkuu julkisilla osan tai koko matkan.
Tietulleista kertyvät eurot voi vaikka sitten sijoittaa joukkoliikenteen tai kehäteiden parantamiseen.
cHRISSe, 18.4.2006 12:58:
Ideana ok, mutta Tukholman mallit eivät toimi Helsingissä, jo rakenteellinen erilaisuus tekee toteuttamisesta haasteellisen. Kun katsotaan kaupunkien karttoja, Tukholmaan pääsee joka suunnasta, kuten poiskin, mutta Helsinkiin vaan muutamaa pääväylää pitkin ja se tiedetään kun kaupunki on täynnä autoja, niin samaa reittiä niiden pitää poiskin päästä.
Joukkoliikenteen hinnat ovat nousseet koko ajan ja perusteluina mm.pummilla matskustavista johtuva vaje. Rauma ja Vaasa kokeilivat joukkoliikenteen lippujen hintojen laskemista ja mikä oli tulos, joukkoliikennettä käyttäviin saatiin kymmenien prosenttien kasvu.
Ja Helsingissä yllä oleva kaistaliikenne, jossa julkiselle on varattu kaksi kaistaa (raideliikenne ja bussit) ja muulle liikenteelle yksi kaista. Jo ruuhkassa istuessa näkee kuinka satunnaiset raitiovaunut ja bussit ohittelevat muutoin tyhjillä kaistoilla ja se muun liikenteen kaista seisoo.
Ylipäätään liikennesuunnittelu kusee ja pahasti Helsingissä, muistaakseni tuosta on järjestetty jokin yleinen kilpailukin miten parantaa liikennettä, kun isojen herrojen nuppikapasiteetti on käytetty loppuun.
Jone, 18.4.2006 13:09:
---
Howdy, 18.4.2006 12:44:
20e tietullia?
---
Tukholmassa tullia peritään siis mitä ilmeisimmin 20 kruunua. 20 kruunua on 2,11 euroa.
Howdy, 18.4.2006 13:39:
Se olikin hatusta heitetty .. vaikka olisi 2.11 euroa niin olisi aika v-mäistä maksaa se joka päivä ..
Jone, 18.4.2006 13:54:
---
Howdy, 18.4.2006 13:39:
Se olikin hatusta heitetty .. vaikka olisi 2.11 euroa niin olisi aika v-mäistä maksaa se joka päivä ..
---
Sulla on siis varaa maksaa bensasta 20e / päivä ja ajaa suht kaukaa Stadiin ja takaisin, mutta nimenomaan toi pari euroa olisi nyt se kipukynnys, jota sulla ei enää ole varaa suorittaa? Ehms, en voi olla kysymättä että meneekö sulla oikeasti 400-600e / kk pelkästään työmatkojen bensoihin? Jos mulla menis niin helvetisti, niin muuttaisin joko lähemmäs duuniani tai hakisin uuden duunin lähempää himaani jo ihan pelkästään niin säästetyn ajankin nimissä.