Kansainväliset kriisit ja konfliktit

753 posts, 38 pages, 166,138 views

Android

Posts: 3,908

#741 • • Edited Android

Annakins, 15.1.2009 21:13:
Ja onko pommittaminen ainoa vaihtoehto?



IDF:lle prioriteetti #1 on omien sotilaiden kuolemien minimointi. Pommittamisella riski että omat sotilaat kuolevat on tietenkin pienempi kuin jos kätettäisiin enemmän kommandotyylisiä erikoisjoukkojen hyökkäyksiä Hamasia vastaan.

IDF:n maajoukkojen strategia, ja sotilaallisesti hyvinkin toimivaksi osoittautunut strategia on ollut: ensin sotilaat etenevät kunnes heitä tulitetaan, tämän jälkeen he vetäytyvät ja kutsuvat tykistöä sekä ilmaiskuja apuun. Lopuksi bulldozerit raivaavat tietä eteenpäin. IDF on kärsinyt hyvin vähäiset miehistötappiot (10 kaatunutta josta 4 omien tulituksesta). Tämä on pitkälti juuri siitä syystä, että pommituksia on käytetty niin laajaasti. Pommittaminen on siis Israelin kannalta tehokasta.

Mikään valtio ei sietäisi sitä että heidän alueelle ammutaan raketteja. Gazasta on viimeisen viiden vuoden aikana ammuttu 10 000 rakettia Israelin puolelle. Jokainen valtio ryhtyisi toimenpiteisiin sellaisessa tilanteessa. En hyväksy Israelin vastausta rakettituleen sellaisena kuin se nyt on ollut, mutta ymmärrän vallan hyvin miksi Hamasista halutaan eroon.
Android

Posts: 3,908

#742 • • Edited Android

kuilun partaalla, 15.1.2009
Hamasin tyyli taistella vie mukanaan järjettömät määrät siviilejä, joista Hamas ei näytä välittävän pätkääkään.
---

=? Ne siis taistelee kotimaassaan. Siitä ei voi oikein enää vetäytyä mihinkään.



Gazassa on tilaa taistella ilman että vetää siviilejä mukaan. Gaza City on poikkeus, mutta Gaza Cityn ulkopuolella on tilaa jossa Hamas voisi taistella vetämättä siviilejä mukaan. Tarkista vaikka Google Earthista jos et usko.



Täs huomaa, ettei sul kyl kauheesti oo päätä vaivannu tää asia. Puhut tun pr-voitoista ja "tyhmyydestä", kun ihmiset taistelevat hengestään siellä... Israelin varmaa pitäis vaihtaa mainostoimistoo, eiks vaa?



Kyllähän tämä on vaivannut, kun tilannetta päivittäin olen seurannut siitä lähtien kunnes se alkoi. Uskon että olen seurannut tilannetta Gazassa enemän kuin sinä (katson tälläkin hetkellä livekuvia Gaza Citystä). Siviiliuhrit ovat hirvittävä asia, kuten sota ylipäätään. Israelin maine on niin huono, että en usko minkään mainostoimiston sitä pystyvän auttamaan. Pieni saatana tulee pysymään pienenä saatanana.

Pointtini PR-voitosta taisi mennä ohi, mutta menköön. Viittasin siihen että sota ei ainoastaan ole asia jota käydään taistelukentällä, vaan myös mediat, propaganda jne. vaikuttavat siihen miten ihmiset kokevat sodan.


Et usko, että isset ampuisivat siviilejä



Missä olen sanonut niin? Gazassa on kuollut satoja siviilejä. En usko että IDF tarkoituksellisesti, ensisijaisesti tappaa siviilejä. Jos se kuuluisi heidän toimeenkuvaan, Gaza olisi jo pyyhitty maailmankartalta eikä yksikään ihminen olisi siellä enää elossa.


mutta uskot, että Hamasin tyypit pitää ihmiskilpiä



En usko, tiedän. Olen nähnyt lukusia viedoita siitä tämän konfliktin aikana.

Miksi oletat israelilaissotilaan suhtautuvan sotaan eettisemmin, kuin Hamas-taistelijan?



Hamas on terroristijärjestö, Izz ad-Din al-Qassamin pääasiallien toiminta on ollut terrori-iskut, kuten itsemurhapommitukset ja raketti-iskut sekä poliittisten vastustajien kuten Fatahin jäsenien teloittaminen ja kiduttaminen. Hamas on fundamentalistinen ja ääri-islamilainen järjestö.

Israel on sekularistinen valtio, ja vaikka IDF/IAF välillä syyllistyy asioihin joita voimakkaasti tuomitsen, ne eivät ole niiden pääsääntöinen toiminta, toisin kuin Hamas. En tiedä miten jokainen israelilaissotilas ajattelee, mutta he joutuvat vastuuseen (lue: oikeuden eteen) jos he esim. kiduttavat vihollisten vankeja tai tahallaan ampuvat siviilejä. Näitähän on tuomittu lukuisia vuosien mittaan. Moniko Hamas-taistelija on tuomittu Gazassa kun hän on ampunut raketin Sderotiin, Ashkeloniin tai Ashdodiin tappen siviilejä israelilaisia? Ei yhtäkään, sillä heitä pidetään sankareina.
Avatar
#743 • • Edited Annakins Guest

Android, 15.1.2009 21:57:
Mikään valtio ei sietäisi sitä että heidän alueelle ammutaan raketteja. Gazasta on viimeisen viiden vuoden aikana ammuttu 10 000 rakettia Israelin puolelle. Jokainen valtio ryhtyisi toimenpiteisiin sellaisessa tilanteessa. En hyväksy Israelin vastausta rakettituleen sellaisena kuin se nyt on ollut, mutta ymmärrän vallan hyvin miksi Hamasista halutaan eroon.



Jokaisessa postauksessa ammuttujen rakettien lukumäärä senkun nousee... Israelin UM:n sivujen mukaan Gazasta on ammuttu Israelin puolelle 4000 rakettia vuoden 2001 jälkeen.

Ja joo, yksikään valtio ei sitä sietäisi, eikä tulisi sietää, mutta ennen kuin ryhtyy satoja siviiliuhreja vaativaan sotilasoperaation kannattaisi ehkä vähän myös katsoa omaan napaansa ja miettiä onko omissa toimissa jotain sellaista, joka saa ihmiset kannattamaan yhteiskunnan ääriainesten toimintaa.

Israel vetäytyi Gazasta elokuussa 2005 mutta on sen jälkeenkin sulkenut Gazan maalta, mereltä ja ilmasta ja kontrolloinut kaikkea mikä sinne menee ja mitä sieltä tulee ulos. Viimeiset 18 kuukautta Gaza on ollut käytännössä täysin suljettu ja jopa humanitaariset järjestöt ovat joutuneet taistelemaan avun pääsystä sinne. Kaikki liiketoiminta ja teollisuus on käytännössä jouduttu lopettamaan, koska MITÄÄN ei saatu Gazasta ulos eikä materiaaleja sisään. Aiemmin Israelissa bisnestä tehneet bisnesmiehet on siis joutuneet irtisanomaan työntekijänsä. Kenenköhän syliin ihmiset menee kun ei ole työtä, humanitaariset järjestöt eivät pysty auttamaan riittävästi Israelin rajoitusten takia eikä ole mitään paikkaa minne mennä paremman tulevaisuuden perässä?

Samanaikaisesti Länsirannan siirtokunnat sen kun laajenevat, liikkumisesteiden määrä kasvaa ja palestiinalaiset suljetaan toisistaan erillisiin kantoneihin. Israelin "turvamuuri" jakaa palestiinalaisia naapurustoja kahtia Itä-Jerusalemissa.
Riku

Posts: 3,187

#744 • • Riku The Little Prince
Mä en tosiaan halua ees kauheesti alkaa tähän, mut kuinka monta ihmistä saa tappaa pommittamalla "vahingossa" säästääkseen yhden tahallaan tapetun siviilin?

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Android

Posts: 3,908

#745 • • Android

Annakins, 15.1.2009 22:22:
Jokaisessa postauksessa ammuttujen rakettien lukumäärä senkun nousee... Israelin UM:n sivujen mukaan Gazasta on ammuttu Israelin puolelle 4000 rakettia vuoden 2001 jälkeen.



Pahoittelen, olisi pitänyt sanoa raketti- sekä kranaatti-iskuja.


(IsraelNN.com) Gaza terrorists escalated attacks on the western Negev Tuesday, pushing to 10,046 the number of mortar and rocket attacks the past eight years. The IDF spotted and hit one rocket-launching cell.



http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/128897

Ja tuo artikkeli on kirjoitettu 16.12, joten se on tietenkin suurempi nyt.

Tekstisi loppuosasta ei ole sen kummemmin kommentoitavaa, olen ihan samaa mieltä siitä.
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#746 • • Edited kuilu ja kummitus

Android, 15.1.2009 22:19: Gazassa on tilaa taistella ilman että vetää siviilejä mukaan. Gaza City on poikkeus, mutta Gaza Cityn ulkopuolella on tilaa jossa Hamas voisi taistella vetämättä siviilejä mukaan. Tarkista vaikka Google Earthista jos et usko.


Lainaan itseäni:

mä: Toisekseen kyseessä on nk epäsymmetrinen sota, jonka doktriinit sanelevat sodan johtajille heidän väistämättömän kohtalonsa.



Android: Kyllähän tämä on vaivannut, kun tilannetta päivittäin olen seurannut siitä lähtien kunnes se alkoi. Uskon että olen seurannut tilannetta Gazassa enemän kuin sinä (katson tälläkin hetkellä livekuvia Gaza Citystä).


=D Juu, en epäile, ettekö seuraisi tapahtumia, mutta en siltikään usko, että vaivaat päätäsi. Eli asetelman eettiset suhteet ovat sinulle selviä.

En usko että IDF tarkoituksellisesti, ensisijaisesti tappaa siviilejä.


Mutta ihmiskilven ensisijainen tarkoitus on kuolla? Mutjoo, issesotilaat ovat mielestäsi ihmisinäki parempia ku Hamasin taistelijat, et homma hallussa.

Jos se kuuluisi heidän toimeenkuvaan, Gaza olisi jo pyyhitty maailmankartalta eikä yksikään ihminen olisi siellä enää elossa.


No juurihan joku siellä vaati nuken käyttöä.

Olen nähnyt lukusia videoita siitä tämän konfliktin aikana.


=) Mä katoin just South Parkia. Videoist tuli mielee, et mitä mieltä olet leffasta München? Sehän vihjaa, et Israel ihan korkeinta johtoa myöden harjoitti kansainvälistä valtioterrorismia, mitäs siitä tuumaat?

Tiesitkö, että 30-luvun Palestiinassa sionistit teki verisiä terrori-iskuja arabeja vastaan? Ja sitä kautta saivat oman valtion? Mistä luulet palestiinalaisten sen keksineen? Ja antiikin ajan ensimmäisiä terroristeja olivat juutalaiset selootit, jotka salamurhasivat roomalaisia johtajia.

Sderotiin, Ashkeloniin tai Ashdodiin


=D Tarkottaaks tää ny, et sä olet oikeassa myös tilanteen eettisessä analyysissäs, ku sä osaat alueen maantietoa?

Eli Israelilla on hyve puolellaan, se on jo voittanut... Meidän, siis sinun ja minun, ero on siinä, että sä pystyt perustelemaan itsellesi 200 lapsen murhan, minä en. Ja toisaalta se on sinulla ja terroristilla yhteinen, te molemmat kykenette sen itsellenne perustelemaan.

Mä en osaa tehdä eettistä eroa kahden lapsenmurhaajan välillä. Vaikka olenkin sitä mieltä, että palestiinalaisten vaatimus on oikeutettu ja Israelin tulisi vetäytyä v 67 edeltävälle rajalle, niin siltikään en hyväksy siviiliuhreja, en israelilaisia, en palestiinalaisia.

Terroristi ajattelee: "jos Israel ei olisi miehittänyt Palestiinaa vuodesta 1967, ja sen jälkeen TARKOITUKSELLA asettanut israelilaissiviilejä tilanteeseen, jossa voi joutua terrorin uhriksi, he eivät kuolisi, joten MINÄ en heitä tapa, vaan Israel!" Ja on yhtä väärässä.

Mihin vedät rajan, yhteen lapseen? Israelin raja on tässä Gazan sodassa jo ylittänyt 200 lasta, olisiko sinusta sellaiseen, siis pystyisitkö murhaamaan 200 lasta, vai tekisikö joku sen puolestasi?

Mitä luulet, jos joku maa miehittäisi Suomen, niin kuinka kauan kestäisi suomalaisten vastarinta? JOS me olisimme syntyneet Palestiinaan, olisimme syntyneet miehitetyssä maassa.

Mitä mieltä olet Tiibetin tilanteesta? Kiina on miehittänyt sitä vuodesta 1950.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hamas
http://fi.wikipedia.org/wiki/Terrorismi
http://www.hs.fi/juttusarja/palestiina *

* tästä pääkohdat lainattuna:

Siionismi liikkeenä syntyi virallisesti Baselissa 1897 järjestetyssä kongressissa. Sen oli kutsunut koolle Itävallan juutalainen lehtimies Theodor Hertzl, joka oli edellisenä vuonna julkaissut kirjan Der Judenstaat, Juutalaisvaltio. Kirjassa ehdotettiin juutalaisten oman valtion perustamista ratkaisuna antisemitismiin, ja kongressi järjestettiin toteuttamaan tätä hanketta.

Kongressin ajatuksena oli perustaa Palestiinaan juutalaisten kotimaa, joka toimisi Saksan tai Turkin alaisuudessa. Alueella asuvan palestiinalaisväestön siionistit uskoivat poistuvan omia aikojaan muihin arabimaihin, kun miljoonat eurooppalaiset juutalaiset vähitellen tulisivat maassa enemmistöksi.
---
Juutalaisvaltion perustamispaikaksi kaavailtu Palestiina ei kuulunut Britannian valtapiiriin, mutta hallitus oli valmis tarjoamaan siionisteille uuden valtion perustamispaikaksi muun muassa Ugandaa. Toisena vaihtoehtona palestiinalaisvaltion paikaksi suunniteltiin Siinain erämaata. Argentiinakin oli yksi kaavailtu mahdollisuus. (kevennys)
---
Kiitokseksi juutalaisprikaatin avusta Palestiinan valtauksessa hän antoi 1917 niin sanotun Balfourin julistuksen, jossa luvattiin, että Britannia pyrkii tukemaan "kansallisen kodin" perustamista juutalaisille Palestiinaan. Britannia miehitti tuolloin lähinnä arabien hallussa olleen Palestiinan lopullisesti vuonna 1918.
---
Pariisin rauhankongressi 1919 oli arabeille suuri takaisku. He katsoivat tulleensa petetyiksi. Suuren yhtenäisen arabivaltion sijasta Englanti ja Ranska sopivat keskenään etupiirijaosta Palestiinassa ja useamman pienen arabivaltion perustamisesta.
---
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen juutalaisten muutto Palestiinaan kiihtyi. Sitä lisäsivät osaltaan Saksassa 1930-luvulla alkaneet juutalaisvainot. Vuonna 1940 noin kolmannes Palestiinan 1,5 miljoonasta asukkaasta oli juutalaisia.

Palestiinan arabiväestö vastusti juutalaisten kasvavaa maahanmuuttoa, sillä haaveita itsenäisestä arabivaltiosta ei ollut haudattu. Kiista sai aikaan levottomuuksia.

Elokuun 1929 mellakoissa palestiinalaiset surmasivat toistasataa juutalaista ja Britannian poliisivoimat surmasivat toistasataa palestiinalaista.

Vuonna 1936 arabit osoittivat tyytymättömyyttään yleislakolla. Samoihin aikoihin äärijuutalaiset sissiliikkeet alkoivat tehdä terrori-iskuja brittiläistä hallintoa ja arabeja vastaan. Tuon ajan juutalaisaktivistien liikkeistä kuuluisin oli vuonna 1931 perustettu Irgun Zwai Leumi, joka teki verisiä iskuja brittihallintoa ja arabiväestöä vastaan.
---
Juutalaisten muutto Palestiinaan ja levottomuudet juutalaisten ja arabien välillä jatkuivat toisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen, jopa kiihtyvällä vauhdilla.

Vuonna 1940 Irgun Zwai Leumin johtajiin kuulunut Avraham Stern perusti vielä Irguniakin väkivaltaisemman aktivistiryhmän, joka niitti kuuluisuutta Stern-jenginä. Samalla arabien vastaavat liikkeet tekivät omia terroritekojaan juutalaisia maahanmuuttajia vastaan.

Toisen maailmansodan päätyttyä vuonna 1945 maailma sai tietää juutalaisten suunnitelmallisesta kansanmurhasta Saksassa ja sen miehittämissä maissa. Tuolloin suunnitelmat juutalaisvaltiosta alkoivat saada eri maissa laajaa kannatusta. Etenkin siionismin kasvanut kannatus Yhdysvalloissa oli merkittävä asia.

Palestiinaa hallinnut Britannia huomasi olevansa keskellä ongelmaa, joka oli paitsi Palestiinan sisäinen myös kansainvälispoliittinen. Muun muassa Yhdysvallat painosti Britanniaa päästämään Palestiinaan enemmän juutalaisia kuin Britannia olisi halunnut.

Lopulta Britannia päätti luopua mandaatistaan ja siirsi ongelman YK:n ratkaistavaksi. YK laatikin 1947 suunnitelman, jonka mukaan Palestiina jaettaisiin kahdeksi itsenäiseksi valtioksi siten, että juutalaiset saisivat 55 prosenttia ja arabit 45 prosenttia alueen pinta-alasta. Juutalaisia oli alueella tuolloin noin 600 000–650 000 ja arabeja toista miljoonaa.

Sisällissota Palestiinan arabien ja juutalaisten välillä alkoi heti YK:n jakoehdotuksen jälkeen.
---
Egyptin presidentti Nasser vaati toukokuussa 1967 YK:n rauhanturvajoukkoja poistumaan Siinailta. YK:n pääsihteeri U Thant suostui.

Samoihin aikoihin levisi huhu, että Israel oli keskittänyt joukkojaan Syyrian vastaiselle rajalle. Kyseessä oli Neuvostoliiton toistaiseksi tuntemattomasta syystä levittämä väärä tieto.

Huhua vahvistivat eräiden israelilaisten politiikkojen uhkaukset Syyrialle, joka julisti valmiustilan. Egyptillä ja Syyrialla oli puolustussopimus, joten myös Egyptissä määrättiin liikekannallepano. Egypti sulki Akabanlahdelta Punaiselle merelle johtavan Tiranin salmen israelilaisilta laivoilta.

Israel piti Tiranin salmen sulkemista vihamielisenä tekona ja hyökkäsi 5. kesäkuuta 1967 lentotukikohtiin Egyptissä, Syyriassa, Jordaniassa ja Irakissa. Israel valtasi salamasodalla parissa päivässä Jordanialta Itä-Jerusalemin ja Länsirannan, Egyptiltä Gazan kaistan ja Siinain sekä Syyrialta Golanin kukkulat.

YK:n välittämä tulitauko astui voimaan 10. kesäkuuta. Israelilta kaatui sodassa 769 miestä ja noin 3 000 haavoittui. Arabimailta kuoli ja haavoittui noin 15 000.

Jo itsenäisyyssodan peruja oleva suuri palestiinalaisten pakolaisten joukko lisääntyi noin puolella miljoonalla. YK yritti puuttua tilanteeseen vaatimalla Israelia luopumaan valtaamistaan alueista, mutta tuloksetta. Israelin aluevaltaukset vuonna 1967 ovat yhä Lähi-idän konfliktin keskeisiä ongelmia.



Ja viel yks kevennys, kun aihe on sen verran synkkä, et pakko yrittää myös nauraa...

Q: Mitä israelilaislapset pelkää eniten?
A: Hamas-peikkoa.

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

Android

Posts: 3,908

#747 • • Edited Android

kuilun partaalla, 16.1.2009 00:27:
=D Juu, en epäile, ettekö seuraisi tapahtumia, mutta en siltikään usko, että vaivaat päätäsi. Eli asetelman eettiset suhteet ovat sinulle selviä.



Ei sinun ole pakko uskoa, enkä minä edes voi sitä sinulle todistaa, mutta kyllä se vaivaa päätäni.


No juurihan joku siellä vaati nuken käyttöä.



Kahjoja löytyy jokaisesta maasta.


=) Mä katoin just South Parkia. Videoist tuli mielee, et mitä mieltä olet leffasta München? Sehän vihjaa, et Israel ihan korkeinta johtoa myöden harjoitti kansainvälistä valtioterrorismia, mitäs siitä tuumaat?



Valtioterrorismi on termi jota mielestäni voikin käyttää mitä tulee joihinkin Israelin tekoihin.


Tiesitkö, että 30-luvun Palestiinassa sionistit teki verisiä terrori-iskuja arabeja vastaan? Ja sitä kautta saivat oman valtion? Mistä luulet palestiinalaisten sen keksineen? Ja antiikin ajan ensimmäisiä terroristeja olivat juutalaiset selootit, jotka salamurhasivat roomalaisia johtajia.



Tämä ei ole uutta tietoa sinänsä.


=D Tarkottaaks tää ny, et sä olet oikeassa myös tilanteen eettisessä analyysissäs, ku sä osaat alueen maantietoa?



En minä mitään sellaista vihjannut, en mä tiedä miksi sen tuolla tavalla otit.


Eli Israelilla on hyve puolellaan, se on jo voittanut...



Ei, ei, ei. Tässä konfliktissa voittavaa osapuolta ei ole.


Meidän, siis sinun ja minun, ero on siinä, että sä pystyt perustelemaan itsellesi 200 lapsen murhan, minä en. Ja toisaalta se on sinulla ja terroristilla yhteinen, te molemmat kykenette sen itsellenne perustelemaan.

Mä en osaa tehdä eettistä eroa kahden lapsenmurhaajan välillä. Vaikka olenkin sitä mieltä, että palestiinalaisten vaatimus on oikeutettu ja Israelin tulisi vetäytyä v 67 edeltävälle rajalle, niin siltikään en hyväksy siviiliuhreja, en israelilaisia, en palestiinalaisia.



En hyväksy siviiliuhreja. Jos sait sen kuvan koska osaan päätellä miksi IDF turvautuu laajoihin pommituksiin niin se oli vain sellaista kylmää pragmaattisuutta, osaan nähdä sotivien osapuolien näkemyksiä, vaikken niitä jaakaan.


Mihin vedät rajan, yhteen lapseen? Israelin raja on tässä Gazan sodassa jo ylittänyt 200 lasta, olisiko sinusta sellaiseen, siis pystyisitkö murhaamaan 200 lasta, vai tekisikö joku sen puolestasi?



Olisin käyttänyt toista tekniikka/strategiaa Hamasia kohtaan. Olisin välttänyt tällaisia laajoja pommituksia joita nyt on ollut. Israel ei mielestäni ole pyrkinyt minimoimaan siviiliuhreja, ja se häiritsee. Mainitsin jo, etten hyväksy siviiliuhreja. Voit siitä vetää johtopäätöksen mihin rajan vedän.


Mitä luulet, jos joku maa miehittäisi Suomen, niin kuinka kauan kestäisi suomalaisten vastarinta?



Kaiketi yhtä kauan kuin palestiinalaisten.


Mitä mieltä olet Tiibetin tilanteesta?



Tiibetille kuuluu itsenäisyys, aivan niin kuin palestiinalaisille kuuluisi oma valtio. Palestiinalaisten oma valtio on sikäli todella hankala, että palestiinalaiset eivät keskenäänkään pysty päättämään millainen valtio se olisi, miten rajat vedettäisiin jne. Kun palestiinalaiset eivät sodi Israelin kanssa, he sotivat keskenään. He eivät ole sellainen yhtenäinen joukko samoine motiiveineen jona heitä usein pidetään.

Mielipiteemme tässä asiassa ei loppujen lopuksi ole kovin eriävät, olen tietoisesti ottanut paholaisen asianajajan roolin tässä. Osittain siksi että omat vanhat "Israel on roistovaltio"-argumentit rupeavat olemaan kuluneet itselleni. Olen ehkä myös lukenut liikaa israelilaismedioita ja väitellyt liikaa israelilaisten kanssa (he ovat vakuuttavia!) ;)

Sun quotet ei muuten näy tuolla ylhäällä.
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#748 • • Edited kuilu ja kummitus
Android, ok, selvennys oli kuin olikin tarpeen, olin saanut sinusta ja asenteestasi tässä vääränlaisen kuvan. =) Suorat vastaukset suoriin kysymyksiin, ftw! =)))

Btw, miksi käytät IDF lyhennettä? Sehän on englantia? Tzva HaHagana LeYisra'el tai Israelin puolustusvoimat ois ehkä sopivammat. Toki jokainen saa käyttää ilmauksiaan kuten tahtoo, mutta tosta IDF'stä tulee mieleen sellanen jenkkidataan nojaava hahmo. Ja samoin sodan tekniikasta puhuminen uhrien ihmettelyn keskellä antaa myöskin hieman kylmän kuvan.

Mut kuten todettu, kuva on aina kuva on aina kuva, sitä voi tarkentaa. ^___________^

edit2:

IDF:lle prioriteetti #1 on omien sotilaiden kuolemien minimointi.


Veikkaan, et se kuitenkin on Israelin valtion ja kansalaisten suojeleminen.

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

Android

Posts: 3,908

#749 • • Android
IMO niin tärkeä asia että postaan sen tähän topiciin.

How to Help Protesters in Iran

Cyberwar guide for Iran elections

Posted by Cory Doctorow, June 16, 2009 3:25 AM

http://www.boingboing.net/2009/06/16/cyberwar-guide-for-i.html

Yishay sez, "The road to hell is paved with the best intentions
(including mine). Learn how to actually help the protesters and not the
gov't in Iran."

The purpose of this guide is to help you participate constructively
in the Iranian election protests through Twitter.

1. Do NOT publicise proxy IP's over twitter, and especially not using
the #iranelection hashtag. Security forces are monitoring this hashtag,
and the moment they identify a proxy IP they will block it in Iran. If
you are creating new proxies for the Iranian bloggers, DM them to
@stopAhmadi or @iran09 and they will distributed them discretely to
bloggers in Iran.

2. Hashtags, the only two legitimate hashtags being used by bloggers
in Iran are #iranelection and #gr88, other hashtag ideas run the risk of
diluting the conversation.

3. Keep you bull$hit filter up! Security forces are now setting up
twitter accounts to spread disinformation by posing as Iranian
protesters. Please don't retweet impetuosly, try to confirm information
with reliable sources before retweeting. The legitimate sources are not
hard to find and follow.

4. Help cover the bloggers: change your twitter settings so that your
location is TEHRAN and your time zone is GMT +3.30. Security forces are
hunting for bloggers using location and timezone searches. If we all
become 'Iranians' it becomes much harder to find them.

5. Don't blow their cover! If you discover a genuine source, please
don't publicise their name or location on a website. These bloggers are
in REAL danger. Spread the word discretely through your own networks but
don't signpost them to the security forces. People are dying there, for
real, please keep that in mind...

6. Denial of Service attacks. If you don't know what you are doing,
stay out of this game. Only target those sites the legitimate Iranian
bloggers are designating. Be aware that these attacks can have
detrimental effects to the network the protesters are relying on. Keep
monitoring their traffic to note when you should turn the taps on or off.

7. Do spread the (legitimate) word, it works! When the bloggers asked
for twitter maintenance to be postponed using the #nomaintenance tag, it
had the desired effect. As long as we spread good information, provide
moral support to the protesters, and take our lead from the legitimate
bloggers, we can make a constructive contribution.
tbo

Posts: 935

#750 • • tbo budhisattva
Massatuhoaseet ja öljysalaliitot ja multinationaalikorporaatioiden rahankäärinnän Irakissa voi unohtaa, tässä on vihdoin oikea syy miks sinne Irakiin piti päästä niitä rättipäitä kiusaamaan:

JAMES A. HAUGHT

Incredibly, President George W. Bush told French President Jacques Chirac in early 2003 that Iraq must be invaded to thwart Gog and Magog, the Bible’s satanic agents of the Apocalypse.

Honest. This isn’t a joke. The president of the United States, in a top-secret phone call to a major European ally, asked for French troops to join American soldiers in attacking Iraq as a mission from God.

Now out of office, Chirac recounts that the American leader appealed to their “common faith” (Christianity) and told him: “Gog and Magog are at work in the Middle East…. The biblical prophecies are being fulfilled…. This confrontation is willed by God, who wants to use this conflict to erase his people’s enemies before a New Age begins.”

This bizarre episode occurred while the White House was assembling its “coalition of the willing” to unleash the Iraq invasion. Chirac says he was boggled by Bush’s call and “wondered how someone could be so superficial and fanatical in their beliefs.”

After the 2003 call, the puzzled French leader didn’t comply with Bush’s request. Instead, his staff asked Thomas Romer, a theologian at the University of Lausanne, to analyze the weird appeal. Dr. Romer explained that the Old Testament book of Ezekiel contains two chapters (38 and 39) in which God rages against Gog and Magog, sinister and mysterious forces menacing Israel. Jehovah vows to smite them savagely, to “turn thee back, and put hooks into thy jaws,” and slaughter them ruthlessly. In the New Testament, the mystical book of Revelation envisions Gog and Magog gathering nations for battle, “and fire came down from God out of heaven, and devoured them.”

In 2007, Dr. Romer recounted Bush’s strange behavior in Lausanne University’s review, Allez Savoir. A French-language Swiss newspaper, Le Matin Dimanche, printed a sarcastic account titled: “When President George W. Bush Saw the Prophesies of the Bible Coming to Pass.” France’s La Liberte likewise spoofed it under the headline “A Small Scoop on Bush, Chirac, God, Gog and Magog.” But other news media missed the amazing report.

Subsequently, ex-President Chirac confirmed the nutty event in a long interview with French journalist Jean-Claude Maurice, who tells the tale in his new book, Si Vous le Répétez, Je Démentirai (If You Repeat it, I Will Deny), released in March by the publisher Plon.

Oddly, mainstream media are ignoring this alarming revelation that Bush may have been half-cracked when he started his Iraq war. My own paper, The Charleston Gazette in West Virginia, is the only U.S. newspaper to report it so far. Canada’s Toronto Star recounted the story, calling it a “stranger-than-fiction disclosure … which suggests that apocalyptic fervor may have held sway within the walls of the White House.” Fortunately, online commentary sites are spreading the news, filling the press void.

The French revelation jibes with other known aspects of Bush’s renowned evangelical certitude. For example, a few months after his phone call to Chirac, Bush attended a 2003 summit in Egypt. The Palestinian foreign minister later said the American president told him he was “on a mission from God” to defeat Iraq. At that time, the White House called this claim “absurd.”

Recently, GQ magazine revealed that former Defense Secretary Donald Rumsfeld attached warlike Bible verses and Iraq battle photos to war reports he hand-delivered to Bush. One declared: “Put on the full armor of God, so that when the day of evil comes, you may be able to stand your ground.”

It’s awkward to say openly, but now-departed President Bush is a religious crackpot, an ex-drunk of small intellect who “got saved.” He never should have been entrusted with the power to start wars.

For six years, Americans really haven’t known why he launched the unnecessary Iraq attack. Official pretexts turned out to be baseless. Iraq had no weapons of mass destruction after all, and wasn’t in league with terrorists, as the White House alleged. Collapse of his asserted reasons led to speculation about hidden motives: Was the invasion loosed to gain control of Iraq’s oil—or to protect Israel—or to complete Bush’s father’s vendetta against the late dictator Saddam Hussein? Nobody ever found an answer.

Now, added to the other suspicions, comes the goofy possibility that abstruse, supernatural, idiotic, laughable Bible prophecies were a factor. This casts an ominous pall over the needless war that has killed more than four thousand young Americans and cost U.S. taxpayers perhaps $1 trillion.



http://www.secularhumanism.org/index.php?section=library&page=haught_29_5

Mitä tohon nyt voi oikein sanoa. Huh hah hei.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Epailija

Posts: 5,636

#751 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Replying to Kansainväliset kriisit ja konfliktit:

tbo, 11.8.2009 23:53:
Massatuhoaseet ja öljysalaliitot ja multinationaalikorporaatioiden rahankäärinnän Irakissa voi unohtaa, tässä on vihdoin oikea syy miks sinne Irakiin piti päästä niitä rättipäitä kiusaamaan:



Lähinnä tuo on osoitus siitä, miten vajaalla pakalla Bush pelaa ja ehkäpä tekee entistä selkeämmäksi sen, että Bush on vain keulakuva ja todellisista päätöksistä vastasivat (ja vastaavat todenäköisesti yhä) aivan muut tahot. Irakin valtaamisesta ovat haaveilleet niin britit, jenkit kuin varmaan monet muutkin jo toisen maailmansodan ajoista lähtien (tai vielä pidempään) ja tässä pitkän linjan pyrkimyksessä eivät yhden presidentin uskonnolliset hallusinaatiot paljoa paina.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#753 • • kuilu ja kummitus
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/10/irakin_hallitus_julkisti_uhrilukujaan_ensi_kertaa_1081167.html

Irakin hallituksen julkaiseman raportin mukaan maan väkivaltaisuuksissa vuosina 2004-2008 kuoli 85 694 ihmistä. Raportti on lajissaan ensimmäinen sen jälkeen kun sotatoimet Irakissa alkoivat vuonna 2003.



http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/73974-viro-sanoo-suoraan-”suomalaiset-ovat-sodassa-–-varmasti”

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article6860161.ece

Ephraim Sneh, a former Israeli deputy defence minister, warned that time was running out for action to stop the programme. “If no crippling sanctions are introduced by Christmas, Israel will strike,” he said. “If we are left alone, we will act alone.”


Happy hanukkah!

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.