Pitkävihaisuus

46 posts, 3 pages, 21,107 views

Freja

#21 • • Freja Sihteeri
Pitkävihasuus on meidän suvun tavaramerkki *lmao* On niin monia ihmisiä meidän suvussa, jotka suuttuu ku tyhjästä tai jostain tyhmästä asiasta, ja vihasia ollaan sitten pitkään. Mua toisaalta naurattaa nää pitkävihasuudet joissain määrin, varsinkin jos suvun sisällä on ihmiset keskenään riidoissa. Kaikki ovat vielä niin jääräpäisiä *lmao*
Itsekään en ole mitenkään sukuni poikkeus, vaan osaan olla pitkään vihainen. Mulle ei myöskään riitä mikään "typerä" vitsinheitto jos on tarpeeksi kauan ollut vihaisena, eli mä vaadin aina asioista jankuttamista ja anteekspyyntöjä. Jos näitä ei tuu, suuttumus jatkuu.. Ja jatkuu.. Ja jatkuu.. *nauru*

Eli olen siis ihan sitä mieltä että pitkävihasuus on sukuvika *joo* Se riippuu ihan ihmisestä, jokasella ei ole sitä pitkää pinnaa tai tarpeeksi huumoria olla vain hetken suuttunut tms. Ja meidän suvussa sitä ei ole oikeastaan kellään *nauru*

Pitkävihasuuden ennaltaehkäisy.. Jaa-a. Veikkaan, että jos tuntee toisen, ja tietää, mistä toinen suuttuu, voisi välttää näitä asioita, äänenpainoja, vitsejä jne.

Ja se, miten saa leppymään.. Oikeastaan taisin mainitakin sen jo tuolla, eli itse vaadin asiasta jankkaamista, miksi kyseinen ihminen teki näin, koska tiesi että toinen loukkaantuu, tai miksi jonkun mielestä jossain asiassa on nauramista, vaikka toisen mielestä siinä ei ole mitään.. Tai jos kyseessä on vahinko, niin silti, asiasta puhumista, jankkaamista, vatvomista - ja anteeksipyyntö. Jes pliis *hihu*
Huumorilla asian kuittaaminen ei sovi mulle ainakaan *hmph*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Jago

#22 • • Jago un-trained monkee
1) Miten pitkävihaisuuteen taipuva saa vihaisuutensa laantumaan?
no jaa. riippuu tapauksesta. jättämällä ne ihmiset taakseen tai hankkimalla uusia parempia muistoja sen kanssa, jotta viha laantuisi

kyllä se vähitellen laantuu ja katoo näkyvistä vaikka se jossain syvällä olisikin viellä kytemässä. joskus voi olla että se asia saattaa tulla taas pinnalle, mutta silloin se on kuitenkin pienempänä ja sitä tapahtuu harvemmin ja harvemmin

2) Miten toinen saa pitkävihaisen ihmisen leppymään?
-tekee selväksi että oikeesti ja aidosti on pahoillaan tekojaan tai mikä ikinä sitä toista loukkasi
-on kärsivällinen eikä katoa heti vaikka toinen ei heti antaisikaan sulle anteeksi

3) Miten pitkävihaisuuden syntymistä voidaan ennaltaehkäistä?
ei loukkaa tai vihastuta toista semmosella tavalla joka voisi oikeesti semmosen aiheuttaa. en nyt tarkota pieniä loukkauksia, vaan semmosia valtaisia(itte an ainakaan muistele sitä jos joku joskus lainasi kynää kysymättä)

pyytää heti anteeksi ja tekee heti selväksi toiselle että haluu saada välit kuntoon. viikonpäästä tai parinpäästä ei riitä, vaan sen pitää tapahtua heti

siinä jotain aatteitani näin alkuun

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

SamHard

#23 • • SamHard
Olen melko lyhytvihainen kun ei jaksa kauaa sellasta vihanpitoa! Jos ei
jonkun ihmisen kanssa tule sopua jostain syystä niin ennemmin unohdan koko
jutun ja keskityn muihin asioihin mutta yleensä haluan sopia asiat melko
nopeasti!
phear

#24 • • Edited phear <X>

Juhgu, 11.5.2006 15:05:
Entäs jos vaikka nain tyttöystäväsi kanssa, hakkaan jonkun läheisesi sairaalakuntoon/hengiltä ilman syytä, ryöstän sinut puille paljaille tai jotain muuta vastavaa mitä ihqut ihmiset nyt toisilleen yleensäkin tekee? Parin viikon päästä toteaisit että "no ei se mitään, mä en ole pitkävihainen" ja oltaisiin taas väleissä?

Jotenkin sain tuosta postauksestasi sellaisen kuvan että vastaavaa ei vain ole sattunut omalle kohdallesi. Tai jos on, niin onneksi olkoon, silloinhan olet kaikenmaailman uskontojen ja elämänfilosofioiden mukaan hieno ja kokonainen ihminen, ne kun aina kehottavat antamaan anteeksi vaikka mitä tapahtuu. Itse en kyllä ymmärrä enkä noudata sellaisia ohjeita ollenkaan - millekään kostoretkelle en toki lähde, katkaisen vaan kaikki välit. Jos joku tyyppi on täysi paskiainen, miksi minun pitäisi sitä vielä lisääkin sietää? Vaikka tulisikin esim. samassa kaupungissa asumisen takia pari kiusallista tilannetta, elämä on silti helpompaa kun ei tarvitse olla sellaisten kanssa tekemisissä.

Joo-o, myönnetään, en ole koskaan joutunut ystävieni toimesta niin kaltoin kohdelluksi, että olisin katkaissut välit. Minun suuntaan on kyllä katkaistu.
Enkä tunne ketään, jota en pystyisi ollenkaan sietämään, monia kyllä välttelen. Toki tiedän ihmisiä, joita en sietäisi, mutta en ole koskaan pyrkinytkään olemaan heidän kanssaan tekemisissä (/ystävystymään Jammu-sedän kanssa, noin esimerkiksi).

Piti oikein pitkään miettiä, mutta ei, en kanna kaunaa kenellekään. Jotenkin sitä vaan on onnistunut kääntämään kaikki vastoinkäymiset jollakin tapaa kasvattaviksi kokemuksiksi. Ei niitä kaikkia oikein välttääkään olisi voinut, joten miksi jäädä vihan kanssa vellomaan, kun voi vaan jättää ne taakse. Ilmeisesti mulle ei vaan ole koskaan sattunut mitään riittävän pahaa?

Anteeksianto on taasen ihan eri asia. Ei se, että lakkaa vihaamasta tarkoita sitä, että olisi antanut anteeksi.

V!ttu mä kuulostan joltain Bjurströmiltä, vaikka oikeesti oon aika negatiivinen. *nauru*
Sunflower

#25 • • Edited Sunflower

phear, 11.5.2006 15:48:

Joo-o, myönnetään, en ole koskaan joutunut ystävieni toimesta niin kaltoin kohdelluksi, että olisin katkaissut välit. Minun suuntaan on kyllä katkaistu.
Enkä tunne ketään, jota en pystyisi ollenkaan sietämään, monia kyllä välttelen. Toki tiedän ihmisiä, joita en sietäisi, mutta en ole koskaan pyrkinytkään olemaan heidän kanssaan tekemisissä (/ystävystymään Jammu-sedän kanssa, noin esimerkiksi).

Piti oikein pitkään miettiä, mutta ei, en kanna kaunaa kenellekään. Jotenkin sitä vaan on onnistunut kääntämään kaikki vastoinkäymiset jollakin tapaa kasvattaviksi kokemuksiksi. Ei niitä kaikkia oikein välttääkään olisi voinut, joten miksi jäädä vihan kanssa vellomaan, kun voi vaan jättää ne taakse. Ilmeisesti mulle ei vaan ole koskaan sattunut mitään riittävän pahaa?

Anteeksianto on taasen ihan eri asia. Ei se, että lakkaa vihaamasta tarkoita sitä, että olisi antanut anteeksi.

V!ttu mä kuulostan joltain Bjurströmiltä, vaikka oikeesti oon aika negatiivinen. *nauru*

Ihailtavaa, oikeasti. Harva voi sanoa, ettei kanna kaunaa kenellekään.

Mutta vielä tuosta pitkävihasuudesta. Toi termi on ainakin mun kohdalla hieman harhaanjohtava, sillä usein silloin kun leikkaan ihmisen pois elämästäni, häviää se vihakin suunnilleen (toki aika massiivistakin ketutusta esiintyy usein näissä tilanteissa enemmän tai vähemmän). Se ihminen vain katoaa ja mun energiat ei enää mene tappelemiseen ja vihanpitoon. Eli siis mun pitkävihaisuus usein ei ole lainkaan vihaisuutta.

Mä en voi sietää riitelyä ja haluankin selvittää asiat mahdollisimman pian. Avainjuttu usein on se, että mokan tekijä myöntää virheensä.

EDIT: Täytyy vielä lisätä, että mun kohdalla ainakin täytyy olla tietyllä tapaa läheinen, muttai kuitenkaan ystävä, joka saa tämän pitkävihaisuuden niskaansa. Sukulaiset ja ex-poikaystävät/säädöt on mulla ollut aika otollisia kohteita, mutta toki jos ystävä puukottaa selkään, on tulos sama. (Tätä ei onneksi ole pahemmin tapahtunut, eikä toivottavasti tapahdukaan)
Hyzenthlay

#26 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

SamHard, 11.5.2006 15:43:
Olen melko lyhytvihainen kun ei jaksa kauaa sellasta vihanpitoa!

Samoin mä... annan kyllä liian helposti anteeksi tosi paskamaisetkin jutut *hmph* Mulla on joku tarve olla hyvissä väleissä kaikkien kanssa *ding*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

domi

#27 • • domi Työn sankari.
Myönnän, oon pitkävihainen. Tällä hetkellä henkilökohtainen ignorelista sisältää 19 ihmistä, jotka ovat pelkkää saastaa mulle.
Optik

#28 • • Optik Piikkisika/Outopallo
Vihaaminen tai inhoaminen on mulle itselleni ainakin monimutkaisempaa.. Loogisuus on vähän hakusessa, mut niin on ihmiselo muutenkin alusta loppuun..

Mulla on pitkä pinna, joten en suutu hirveän pienistä asioista.
Jos suutun, se on ohitse yleensä hyvinkin nopeasti..

Paitsi että..

On muutamia ihmisiä, joiden kohdalla olen huomannut olevani pitkävihainen jo vuosikausia..

Aina kun kuulen että heillä menee vähänkään huonosti, nauran itsekseni oikein paskaiset huutonaurut..

--
Tylsyys ei tapa, mutta joskus toivot, että tappaisi.

Peppi Pitkätossu

#29 • • Peppi Pitkätossu Kuriton hulttio

Super-Kerttu, 11.5.2006 12:48:
Itse olen äkkipikainen ja lyhytvihainen, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä pitkävihaiseen ihmiseen ei auta kuin aika. Pitkävihainen antaa anteeksi ja leppyy omaan tahtiinsa ja sitä ei mitenkään oikein voi nopeuttaa..

Veit sanat suustani =)

Pitkävihaisuus on tällaisen tuuliviirin mielestä ajan haaskausta. Menee hyvä päivä hukkaan "pikku" jutusta...

Toisaalta eläimillä saattaa joissakin tapauksissa olla terapeuttinen vaikutus.

--
Joka päivä maailma syntyy uudestaan sille, joka suhtautuu siihen oikealla tavalla.

James Russell Lowell

twistedsushi

#31 • • twistedsushi Nihil declaro
Sen verran voin omasta puolesta sanoa, että kyllä olen pitkävihainen, mutta en niin että VihaisinPitkään vaan sillä etten piiiiiitkäääään aikaan unohda ja tämä todellakin tarkoittaa PITKÄÄN aikaan. Tällöin en mielelläni ole sen jonkun ihmisen kanssa tekemisissä tai olen "kokonaan pyyhkinyt" hänet mielestäni, kuin en koskaan olisi tuntenutkaan tätä ihmistä.
(tämä vain sen takia, jotta olisi helpompi unohtaa negatiiviset muistot, mistä riita syntyi tai kuinka suuri siitä loppuen lopuksi tuli)
Tiedän, kuulostaa tosi tyhmältä, mutta sellanen mä vain olen...
Sitten ehkä kk tai monien vuosien jälkeen, riippuu tilanteesta, kun viha/petetyksi tulemisen tunne on laantunut, voi taas jatkaa "normaalisti".
Tämä tarkoittaa siis sitä että olisi väleissä sen ihmisen kanssa ja ei olisi vihainen, mutta omien tärkeiden asioiden jakaminen ei jatkuisi yhtä helposti, se kestäisi taas oman aikansa, mutta se onkin jo toinen juttu...
(mutta asian täytyisi olla jo aika paha, että tällainen viha syntyisi)

--
Itse valitset puolesi.

Jago

#32 • • Jago un-trained monkee

domi, 11.5.2006 19:12:
Myönnän, oon pitkävihainen. Tällä hetkellä henkilökohtainen ignorelista sisältää 19 ihmistä, jotka ovat pelkkää saastaa mulle.

mä yritän antaa pitää jonkinlaiset välit yleensä juuri siksi että säkin varmaan tapaat noita 19 ihmistä bileissä aika usein tai ne on kavereiden kavereita jne tutustettu sun frendeihis ajalla jolloin olitte viellä väleissä.

ei niiden kanssa tartte siis missään nimessä leikkii enään kaveria, mutta itte yritän pitää sen verran välejä että pystyy jossain baareissa näkemään väkeä ja heittää väkinäisen moikan ja ehkä kerran vuodessa smalltalkata

anteeksi en kyllä silti anna kellekkään joka tahalteen tekee jotain todella pahaa mua loukatakseen. välit ehkä pidän, mutta anteeksiantoa ja ystävyyttä on turha odottaa..

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

domi

#33 • • domi Työn sankari.

Jago, 12.5.2006 09:43:
---

---

mä yritän antaa pitää jonkinlaiset välit yleensä juuri siksi että säkin varmaan tapaat noita 19 ihmistä bileissä aika usein tai ne on kavereiden kavereita jne tutustettu sun frendeihis ajalla jolloin olitte viellä väleissä.

ei niiden kanssa tartte siis missään nimessä leikkii enään kaveria, mutta itte yritän pitää sen verran välejä että pystyy jossain baareissa näkemään väkeä ja heittää väkinäisen moikan ja ehkä kerran vuodessa smalltalkata

anteeksi en kyllä silti anna kellekkään joka tahalteen tekee jotain todella pahaa mua loukatakseen. välit ehkä pidän, mutta anteeksiantoa ja ystävyyttä on turha odottaa..

No, kyllä se on lähinnä sitä, että jos on ignorelistalla, niin sitten on. En mä kaipaa mitään tekopyhää esitystä, jos totuus on tiedossa. Jonea lainaten voisin sanoa, että kukaan noista 19:sta ihmisestä ei oo enää olemassa mulle, henkisesti eikä fyysisesti.
Jinx

#34 • • Jinx Superfeminine
Pitkävihaisuus on yks niistä omiaisuuksista joka ei lähde kulumallakaan. Eipä siinä varmaan muuta voi ku yrittää olla suututtamatta toista... *piis*

--
Pyllykkä

anniharha

#35 • • anniharha

Vähän samaa meininkiä täälläkin. Periaatteessa tosin en ole pitkävihainen, mutta jos minut kunnolla saa suuttumaan niin elinkautiselle ignorelistalle joutuminen on yleensä väistämätön seuraus *ding* Ignorointi on helpompaa kuin vihanpito *vink*

--
and though my words could save the world they never come out right

akir0

#36 • • Edited akir0 idleRPG champion 2009
No en kyllä oo pitkävihainen, enkä yleensäkään vihainen, joka on joissain tapauksissa jopa huono ominaisuus.

Ihmiset tekee idioottimaisia asioita, mutta yleensä niillä on siihen joku (ainakin sillä hetkellä mielestään) hyvä syy. Vaikken mä sitä syytä tiedä tai ymmärrä niin mä koitan ymmärtää, että se ihminen on mielestään tehnyt sillä hetkellä oikein. Paskaakos sitä siitä sitten syyttämään, ainakaan pitkäksi aikaa. Muutamia ihmisiä tosin mullakin on, joita pyrin tietoisesti välttelemään.

Muutaman ihmisen ikuiselle ignore-listalle oon saanut itseni ja muutaman vastaavalta listalta oon joskus päässyt poiskin. Toisaalta jos joku pitää mua sen verran urpona, ettei mielestään voi olla mun kanssa tekemisissä, niin en mä kyllä seuraani oo tyrkyttämässäkään.

Maailma on täynnä mahtavia ihmisiä, useat vaan tulee tyrmättyä liian helposti.
Sunflower

#37 • • Sunflower

akir0, 12.5.2006 11:41:
Ihmiset tekee idioottimaisia asioita, mutta yleensä niillä on siihen joku (ainakin sillä hetkellä mielestään) hyvä syy. Vaikken mä sitä syytä tiedä tai ymmärrä niin mä koitan ymmärtää, että se ihminen on mielestään tehnyt sillä hetkellä oikein. Paskaakos sitä siitä sitten syyttämään, ainakaan pitkäksi aikaa. Muutamia ihmisiä tosin mullakin on, joita pyrin tietoisesti välttelemään.

Vahinkoja toki voi sattua ja kaikki eivät aina tajua tekevänsä typeryyksiä, mutta ei mullakaan (vaikka pitkävihaisena itseäni tietyissä tilanteissa pidänkin) tuollaisista jutuista ole kukaan kadonnut elämästäni.

Mitään hyvää syytä en löydä esimerkiksi sellaisen asian takaa, että tyttö runoilee koko illan sairastavansa syöpää (joku kasvain päässä) ja kertoo, että elinaikaa on varmaan muutama kuukausi jne. jne. ja mä tietysti tunnin jankkauksen jälkeen alan uskoa, sillä eihän kukaan tällaisesta asiasta valehtelisi. Kyseinen tyttö oli ollut mun paras ystäväkin jossain vaiheessa, joten hätäännyin ja olin lievästi sanottuna hysteerinen koko illan (hieman vielä tequilaa murheeseen ja soppa on valmis..). Seuraavana päivänä menin katsomaan tuota 'ystävääni' ja varovasti kyselin aiheesta ja homma kuitattiin humalalla. Parin siiderin jälkeen nyt oli vain varmaan jutellut jotain omiaan ja ihan vahingossa jatkanut tuota satuiluaan koko illan..?? Mun huumorintaju ei kestänyt tällaista ja tuo ihminen katosi mun elämästäni. Tuon tytön kohdalla oli kyllä pinna saanut venyä aiemminkin aika äärirajoilleen, joten välien katkeaminen ei suuremmin edes suututtanut enää tuolloin.
henkka

#38 • • henkka

lostgone, 31.3.2006 23:55:
Nyt kaikki ihquttajat huomio!

Koska Klubitus on tunnettu maailmaa parantavasta vaikutuksestaan, niin haetaan vastausta ongelmaan nimeltä pitkävihaisuus.*hmph**justjoo*

1) Miten pitkävihaisuuteen taipuva saa vihaisuutensa laantumaan?
2) Miten toinen saa pitkävihaisen ihmisen leppymään?
3) Miten pitkävihaisuuden syntymistä voidaan ennaltaehkäistä?

*hmph* --> *plur*

*justjoo*

Vihaan sua ainakin vuoden, ehkä pari, max 3, kun menit perustaa tällasen topikin.
Juhgu

#39 • • Juhgu Virnistelijä

mayah, 12.5.2006 11:22:
Pah. Mä oon ihan paska tässäki :(

Mä vihaan sua ku oot tollanen paska. Pitkään.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Jutu

#40 • • Jutu Blondi
En oo pitkävihainen, mutta oon herkkä suuttumaan. Ehkä mä vaan oon niin lepposa tyyppi etten jaksa tuhlata energiaa moiseen touhuun *nauru*

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.