toma, 19.4.2006 12:56:
Mut jätkät ihan oikeesti, jos kaupunkilaiskakru saa kerrankin kokea sen paljon puhutun luonnon kauneuden, niin eikö se ole arvokas asia?
On ja mä jotenkin kuvittelin että tämä olisi edelleen aika sisäänrakennettuna kaikissa suomalaisissa ja ettei väestömme olisi vielä edes "stadilaisten" kohdalla noin luonnosta ja maaseudusta täysin vieraantunutta. Musta se on jotenkin surullista, mutta toisaalta mun faija veikin mua skidinä skutsiin tsiigaan ku fogelit sjungaa ja mutsi pöndelle tsekkaamaan lehmiä ja sehän tekee musta täyden kaurahattuisen janarin.
Luonnon (tai maaseudun, ei pellot mitään "luontoa" ole) kauneuden arvostamisessa merkittävässä asemassa tulisi olla sen kunnioittaminen.
toma, 19.4.2006 12:56:
Tuskin toimintani kyseisen viljelijän elinkeinoa uhkasi, ja ehkä avarasi näköalojani myös maaseudun elämän kauneutta kohtaan.
Ei, tuskinpa kyseisen viljelijän elinkeino oli uhattuna kun ramppasit sen pelloilla, mutta kiistämättömästi pelloilla ramppaaminen aiheuttaa viljelijän elinkeinolle haittaa. Voisin ottaa tähän vähän urbaanimman vertauksen kaupunkilaisten pyhästä lehmästä (autosta tietenkin siis), niin ymmärtänet paremmin. Naarmu auton kyljessä ei sinänsä tuhoa autoa tai edes vahingoita sitä merkittävästi, mutta auton kylkeen jonkun vatipään takia syntynyt täysin turha naarmu vituttaa ihan hillittömästi. Maalaisisäntää taas vituttaa legendaarin jäisen kävyn omaavan oravan lailla huomata pelloilleen tapahtunut vahinko, koska se ei todellakaan ole kyntänyt, kylvänyt ja pidellyt sormiaan ristissä paskojen säiden varalta ihan vaan siksi, että sen pelloissa voisi kokea elämyksiä jotka on muuten jostain syystä jääneet kokematta.
Pelloista voi nauttia niillä ramppaamattakin ihan a) visuaalisesti, b) niistä lähtevää tuoksua haistellen, c) vaikkapa viljapellon ollessa kyseessä siitä jostain reunasta yhden tähkän napaten ja sitä maistellen sekä d) peltojen ja niissä budjaavien hyönteisten soundimaailmaa kuunnellen. Mikä aisti jää niin tyydyttämättä, että tohon vielä päälle pitää mennä sinne keskelle kekkuloimaan?